-
Gippar och trim
Tjenare, Har under påskhelgen testat min införskaffade Formulautrustning för första gången. En Falcon 100 med RS2 segel på 11 kvadrat. Allt från 02. En klart udda upplevelse på många sätt.
Till de konkreta frågorna. Hur gippar man bäst? I svaga vindar inser jag att det är för mycket begärt att plana igenom men det borde gå i vindar kring 7-8 meter!? Det var ungefär så mycket det blåste på påskdagen. Mitt problem var att om jag klev ur stropparna tappa jag mycket fart av bara det, även om jag stod kvar långt bak. Stod jag kvar i stropparna upplevde jag att läsidan grävde ner. Har ni några grundtipps att dela med er av? Upptäkte också vidden av att kvoten mellan bomlängd/brädlängd är enorm. Detta ger att det väldigt lätt blir överrotation när man kastar runt seglet och tar hem det på nya bogen. Innan jag hann blinka stod jag i vindögat… Detta lyckades jag kalibrera efter en stund men alla tipps kring gippteknik i olika vindstyrkor mottages tacksamt.
En sak till. Om någon av er seglat på motsvarande utrustning skulle jag gärna få lite tipps kring balanseringen av riggen. Jag upplevde att glipan mellan segel och bräda var rätt så stor. Är van vid att finna balans när underliket i princip går mot brädan. Jag hade mastfoten i mitten. Nedhalet draget så mycket jag förmådde… Med orginalmast och förlängare inställd på 34 cm förlängning enligt förtryckt info på seglet var det fortfarande några cm kvar tills seglet var ända nere. Kan detta vara orsaken? Om detta är orsaken vill jag gärna ha tipps på hur man drar ned ordentligt för jag gjorde verkligen ett försök och jag hör inte till de klenare seglarna. Akterliket var fladdrigt ned till 3 lattan men killen jag köpte av sa att det skulle vara fladdrigt ned till 4 och halvvägs in till masten.
Skall bli mycket kul att lära sig segla Formula. Det var mer annorlunda än jag trodde.
Logga in för att svara.