Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Laga en mast – går det?
-
Laga en mast – går det?
Publicerad av gurra1978 på 29 mars, 2005 vid 23:43Nu när man håller på med brädreparationer kom jag och tänka på det här med att laga en mast. Jag tror det har varit uppe tidigare och jag har för mig att det anses meningslöst. Det beror väl säkert på att hållbarheten inte går att få så bra som den var innan. Men stämmer det verkligen? Är det inte möjligt att ta en bra kolfibermast som gått av och fasa ner yta runt skada (ganska stor bit) och lägga in ny kolfiberväv indräkt i epoxi. Dessutom skulle man sen kunna lägga ett till lager i annan riktning för att förstärka upp ytterligare. Nog fan borde det funka om man inte kör überradikalt? Är det någon som har testat??? Om inte så efterfrågar jag härmed en kolmast som någon kört av som jag kan få för att provlaga. Jag har nämligen kolfiberväv som bara ligger och skäpar + epoxi + för mycket fritid som inte går att göra nåt kul med då det inte blåser.
ola-h svarade 19 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Tjena!
När jag bodde i Frillesås på västkusten var jag granne med Guy Liljegren. Han tog snällt had om mig, och en gång lagade en kolfibermast åt mig. Den höll i flera år. Vad han gjorde var att han sågade av masten så att det blev 2 jämna kanter som låg mot varandra, sedan så stoppade han in en annan gamal mastbit (ca 60-70 cm lång!) tillsammans med en massa epoxigojs innanför lagningen så att skarven låg mittpå den innanförliggande mastbiten (den skall ligga riktigt tight). Slutresultatet blev alltså ganska likt dagens delbara master, fast delarna var ihoplimmade. Problemet kanske är att ha de där extra bitarna kolfibermaster som man kan såga i hur som hälst. Hans prylhög e lite större än min…
Men som sagt, masten höll hela tiden den användes. Man kan ju påpeka att mastens böjnigskurva måste ju påverkas ganska mkt, men min mast hade gått av ganska långt ner så det påverkades inte något spaciellt. Han lagade masten på en kvart. Respekt.Lycka till.
/Mats Hellström
-
Jag har lagat tre master genom åren.
Den första genom att linda glasfiber runt brottet och plasta. Den blev rätt tjock och gick av på samma ställe (lite ovanför bommen) efter några seglingar.
Den andra hade gått av på mitten, jag sågade rent och limmade i ett aluminiumrör i den undre halvan och vips så hade jag en delbar mast. Den har hållt sedan dess (1990), och använder rätt flitigt de första 7-8 åren till 5,0 segling. Därefter har den använts mer sporadiskt vid glidarsegling på landet.
Den tredje masten (NP CK95 520) gick av ca 60 cm från botten vid segling med 10,7 (jobbigt att simma 500 m in till land!). Masten sågades jämn på båda sidor om brottet. Jag fick köpa en bottenhalva av en formulamast som gått av i skarven av Andreas på Surfcompaniet för en hundring. Genom att välja rätt del av bottendelen fick jag en ca 40 cm lång bit som passade tight i min mast. Jag fick trä i den nerifrån eftersom masten är svagt konisk. Skarvbiten limmades in med Superepoxi från Biltema och jag virade lite packtejp kring skarven för att inte behöva slipa bort epoxi som krupit ut när jag pressade ihop delarna. Masten blev nu 510 cm istället och eftersom skarvbiten sitter rätt långt ner får man inte i mer än ca 25 cm förlängare.Jag tillverkade en förlängare med fast längd av resten av donatormasten så att den passar perfekt till mitt 9,0 med den lagade masten. Har kört med denna lagning i två säsonger till 9,0an och jag märker inte att det skulle funka sämre än det gjorde innan.
Slutsatsen blir att om man ska laga en mast så ska man förstärka skarven med ett rör på insidan.
Lycka till!
/Håkan -
Svar till:
Hur många master behövde du sa du?
[/ QUOTE ]
Haha, vi kan väl börja med en. Den med högst kolhalt Var kan den hämtas? Är du tillbaka i Sverige nu eller? Ni verkar haft det bra i Sydafrika. Jag har verkligen blivit inspirerad. Dit ska jag åka i vinter har jag bestämt, så du får gärna berätta lite mer om hur man gör för att resa dit, vart man ska bo och var man surfar. Om du har tid och lust såklart.
-
Det går kalas att laga kolmaster. Gör som någon skrev att Guy Liljegren gjorde, dvs såga av över och under skadan. Ta bort ändplugganrna. Spola riktigt rent. Kör in en annan mast (från en bruten förslagsvis) med smala ändan in i ena avsågade hålet (det större av de två). Märk ut var “skarvmasten” stannar vi kanten på den trasiga masten som ska lagas. (Kapa tre dm från detta märke (eller lite längre). Kör in den kapade skavbiten från botten på masten som ska lagas. Vrid till den så den sitter ganska hårt. Märk på nytt ut var den sticker ut ur masten. Ta ut igen och kapa ca 2 dm på var sida om märket. Om man vill kan man göra denna skarvbit dubbel genom att köra in samma skarmastbit i skarvbiten (fasen vad krångligt det låter) och kapa denna – gärna lite kortare än den yttre skarbiten. Kör in den mindre skarvbiten i den större. Kör in skarvbiten i den undre mastdelen. Vrid den så långt in det går – då behövs inget epoxy. Skjut på den över halvan – om denna kärvar, slipa skarvbiten lite med 2-400 papper.
Beskrivningen var kanske otydlig, men gör man det rätt från början tar det en kvart och du har en mast med en minst lika bra skarv som delningen på en tvådelad.
Anledningen att jag kan detta är 1) Var på Maui -93 då alla master gick av som stickor. 2) Före den tvådelade mastens totala dominans brukade vi köpa endelade master på Maui billigt och göra om dem till tvådelade innan vi åkte hem. Hade faktiskt en kompis som köpte upp endelade och gjorde om dem till tvådelade och tjänade en hacka på varje.
Behöver du hjälp – hör av dig. Har du bara fixat en skarvmast så kan du komma förbi så hjälper jag dig.
Jesper B
-
1989 slog jag till och köpte 2 sprillans komfibervågmaster. Det var i kolfibermasternas begynnelse, kan man nog säga. Min var faktiskt gjorde med prepregteknik av Ampro och såldes av Gaastra, 450, 40% kol, ca 2.1 kilo, så det var inte så dåligt på den tiden. Masterna funkade kanon tills jag åkte till Portugal 1992. Då gick bägga av rätt snabbt efter några bottensvängar med taskig timing. Det intressanta var att de gick i fem bitar (totalt 10 bitar, alltså), en del så korta som 40cm. Det måste varit en del spänning inbyggd i den masten.
Hur som helst, den ena masten hade en lång toppdel kvar och den andra en lång bottendel och någon av de 8 övriga bitarna passade fint som skarvbit. SÅ nu lever de bägge masterna vidare som en delbar 430 mast. Visserligen har jag inte utsatt den för någon vågseling sedan dess, men den utför ett förtjänstfullt jobb till min “lekutrustning” i sommarstugen (som för övrigt består av 1:a generationens North snabbkopplingsbom, ett North Ezzy 4.5 helt i tri-ply och en gammal 360-bräda).
Till den utrustningen hör egentligen också ett Tigasegel helt i monofilm från 92, också rippat i Guincho, men det ligger på kör för lagning hos Jeppe…leveranstiden är ganske lång på den typen av lagningar, jag hoppas på 15 år.
Logga in för att svara.