Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Dags att inreda bussen, hur och ja… besiktning..

  • Dags att inreda bussen, hur och ja… besiktning..

    Publicerad av ola_p på 30 mars, 2005 vid 18:36

    Så fort bussen är besiktigad så tänkte jag sätta igång och bygga inredning.

    Tanken är att bakersta sätesraden skall tas bort mer eller mindre “för gott”. Dvs. den skall ombesiktigas för färre personer, helst 4. Kan man ha en husbilsregistrerad bil med mellersta sätesraden i?

    Tanken är att inredningen skall vara lite flexibel, antingen ordentligt boendeinriktad med bara framsätena i, eftersom den används till en del annat än surfbuss ibland så skulle det vara smidigt att kunna köra med fyra sittplatser. Då kan man dessutom åka tre personer om man lastar upp en del på taket och hänvisar en person till att sova i hängatta längst fram (detta borde funka, men jag har inte testat än).

    Ni som isolerat det korrugerade plåtgolvet, hur har ni rostskyddat? läste om linolja och sen limma liggunderlag, hur fäster det med olja under? är det nödvändigt, duger inte plastmattan som ligger i iaf våran t4a?

    Bästa lösningarna i era bussar? Vad blev riktigt bra?
    Vad blev dåligt, så man slipper göra samma misstag som andra redan gjort?

    Hur har ni fäst inredningen i bussen, vad krävs i besiktningen?

    Behöver lite inspiration, leta fram bilder på era bussar!! cool.gif

    surferic svarade 19 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 19:03

    Ang säten så tror jag du måste ha sängplatser för så många pers som det finns säten för. Kolla på bilprovningens hemsida.

    Jag rostskyddade med linolja som fick stelna. Sedan la jag liggunderlagsmattor med 12mm pressade fliskivor (tål fukt bra) ovanpå. Sist en korkmatta.

    Har fäst inredningen med plåtskruv genom trät och alltihopa ner i bussens golvplåten.

    På min besiktning var de allt annat än noggranna. De gjorde en sketch på hur inredningen såg ut och kollade att det enda nödvändiga kravet (enligt dem) att övernattningsmöjlighet = fast monterad liggyta fanns. Sen vägde de bussen för att kolla vad den nya tomvikten blev.

  • ola_p

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 21:12

    Vet du hur dom definierade sängplatser? Man KAN ju ligga tre personer i en 120 bred säng… tongue.gif

    Jag lutar nog använda den färdiga plastmattan som ligger i, det är ju viss isolering i den, kanske ett lager efter den och innan nästa lager, förmodligen plastmatta om inte någon har ett bättre förslag.
    Hur blir det med rostskyddet vid skruvarna, har du kladdat rostskydd underifrån på skruvarna eller hoppas du att den inte rostar?

  • mattap

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 11:02

    Funderar i samma banor! Om man har ett T4 skåp så vore det fantastiskt om man kune använda den till transport av 4 pers samtidigt som den är husbilsreggad. På så vis så får man den ultimata surfbussen/personbilen/husbilen!

    Fattar dock inte riktigt denna formulering:
    “Bortsett från sittplatser framme i förarhytten får antalet passagerare i boutrymmet uppgå till högst det antal det finns bäddplatser för.”

    2 fram, 2 bak, måste man då ha 4 liggplatser a´180×60? Är ju ganska svårt i en T4 eller räcker det med 2 liggplatser? Står ju “bortsett från”?? Känner mig trög!!

    Se info nedan!
    ____________________________________________________________
    Bygga eller inreda husbil
    Denna information tar i korthet upp de viktigaste reglerna som gäller för husbil som inställs för registreringsbesiktning förutsatt att man utgår från en bil som är registrerad och godkänd i Sverige.

    För mer information – kontakta Kundtjänst:
    Tele: 0771-600 800
    E-post: kundtjanst@bilprovningen.se

    Klassificering
    Vägverket föreskriver att bil som permanent är försedd med karosseri inrättat som bostadsinredning för högst 8 passagerare utöver föraren ska hänföras till fordonsslaget lastbil.

    Är bilen så inredd att det klart framgår att den är avsedd för transport av fler än 8 passagerare klassificeras den som buss. Vidare gäller att personbilsklassificering kan bli aktuell då det av inredningens utförande och omfattning klart framgår att bilen huvudsakligen är byggd för att transportera passagerare.

    För att en bil vid registreringsbesiktning ska kunna betraktas som husbil det vill säga erhålla karosserikoden “skåpbostadsinredning”, ska det mobila boendet kunna ses som det primära syftet med byggnationen. Därför krävs följande: Att det finns möjligheter till övernattning i säng eller motsvarande.
    Att ytterligare typisk bostadsutrustning finns i skåpet. Utrustningen ska t ex ge möjlighet till disk, matlagning och förvaring av husgeråd, kläder med mera.
    Att denna utrustning upptar väsentlig del av skåpet.
    Att utrustningen är fast monterad och kan utnyttjas inifrån skåpet.
    Att det klart framgår av inredningen att det är fråga om ett bostadsutrymme. Uppfylls inte dessa krav beskrivs skåpet på annat sätt.

    Grundkrav inre säkerhet – husbil

    Passagerare/passagerarutrymme
    Passagerarutrymme ska uppfylla grundkraven vad gäller inre säkerhet, det vill säga rimliga krav på att utrymmet är utformat så att personskada vid trafikolycka hindras eller begränsas. Kraven hindrar inte att bord t ex får finnas framför passagerare men måste kunna tas bort eller vara fällbart.

    Fastställande av antal passagerare
    Konventionella sittgrupper i en husbil behöver inte klassas som passagerarplatser. Oftast önskar man emellertid att få ett visst antal sittplatser fastställt och då tillämpas följande: Bortsett från sittplatser framme i förarhytten får antalet passagerare i boutrymmet uppgå till högst det antal det finns bäddplatser för. Önskas fler krävs regelrätta passagerarsäten och klassificering som personbil måste övervägas. Denna begränsning av antal passagerarplatser behöver inte tillämpas på medelstor och stor husbil där ingen tveksamhet råder beträffande husbilsklassificeringen. Med bäddplats menas i dessa sammanhang ett utrymme av minst 180 x 60 cm. En av bäddplatserna kan bestå av en barnsäng med måtten 160 x 40 cm.
    Saknas bilbälte på framåtvänd plats är detta liktydigt med att boutrymmet inte är inrättat för persontransport. Plats på bakåtvänt och längsgående säte får således komma i fråga först i andra respektive tredje hand. Finns fler än en sittgrupp bedöms de var för sig. Normalt blir det endast den främre gruppen som utnyttjas för passagerare.

    Generella krav på utformning
    Utnyttjade platser ska ha sits och ryggstöd av stabil konstruktion.

    Särskilda krav på framåtvänd plats
    Framåtvänd plats ska ha godkänt bilbälte. Snurrfåtölj jämställs här med framåtvänd plats.

    Särskilda krav på bakåtvänd plats
    Bakåtvänd plats ska ha ett högt och stabilt ryggstöd, som ger gott stöd åt rygg och skuldror, samt nackstöd. Dessa kan vara demonterbara.

    Antal bilbälten
    I lätt lastbil av 1986 års modell och senare gäller bälteskrav även i bodel för passagerarplatser som är vända i färdriktningen. Höftbälte är tillräckligt.

    Infästning bilbälten
    Infästningspunkter för bilbälte ska normalt vara provade. Fästpunkterna ska sammanlänkas och belastas i färdriktningen med en kraft av mer än 2 ton. Ett sådant prov är mer eller mindre förstörande och således svårt att utföra av en “egenbyggare”. Om fästpunkterna dimensioneras så kraftigt att man subjektivt kan bedöma och med en enkel hållfasthetsberäkning kan visa att kraven uppfyllts, behöver prov inte utföras för enstaka byggen.

    Observera att eventuella avlänkningar till exempel vid bakkant på sittdyna även måste klara påkänningarna. Avlänkningar får heller inte vara så utformade att de kan skada bältesbandet.

    Förbränningsapparater och ventilation – husbil

    Kontroll
    Kontroll av att gasol och ventilationsföreskrifterna är uppfyllda sker enligt följande:
    Fordonet ska uppvisas för ett ackrediterat certifieringsorgan.
    Certifieringsorganet ska bedöma om fordonet överensstämmer med föreskrifterna (SÄIFS 2001:2) och utfärda ett certifikat som ska uppvisas vid registreringsbesiktningen.

    Dokumentation
    Nödvändig dokumentation för certifieringen är vanligen:

    Produktcertifikat (PKI) för gastank. (Gäller inte vanlig gasolflaska)
    Intyg om typgodkännande eller märkning av förbränningsapparat-Installationsanvisning för förbränningsapparater
    Täthetskontrollintyg. (Kan utfärdas av auktoriserad verkstad)
    Instruktioner på svenska avsedda för brukaren

    Dessa ska minst omfatta:
    Bruksanvisning för apparater
    Instruktioner för flaskbyte eller gasolpåfyllning (gas eller vätsketank)
    Omfattning av och tid mellan egenkontroller
    Åtgärder vid brand eller misstänkt läckage
    Ventilationsöppningarnas placering
    Varning för att använda spis för rumsuppvärmning

    Godsutrymme – husbil

    Lastsäkring allmänt
    Lastbil som klassificeras som “skåpbostadsinredning” är undantagen från kravet på särskilt lastförskjutningsskydd mellan last- och passagerarutrymme. I stället ska varje stuvningsutrymme kunna hålla sin del av lasten, vilket innebär att skåpluckor och lådor måste ha någon form av lås eller spärranordning.

    Särskilt godsutrymme
    Önskemål finns ofta om särskilt godsutrymme i husbil. Inom ramen för vad som gäller för klassificering som bostadsinredning, där större delen av skåpet ska vara inrättat för bostadsändamål, kan dock ett visst godsutrymme tillåtas och karosseriet ändå beskrivas som “skåpbostadsinredning”.

    Om till exempel bakre delen av skåpet avskiljs för gods kan ett utrymme i storleksordningen 20 procent av boutrymmets längd godtas.

    Lastsäkringskrav
    Främre vägg mot boutrymme ska vara dimensionerad för den last som kan anses vara rimlig för utrymmet i fråga. Detta ska vid behov kunna styrkas genom beräkning. (Vägverkets föreskrifter om lastsäkring TSVFS 1978:9).

    Vikter – husbil

    Tjänstevikt totalvikt
    Samtliga passagerares vikt (70 kg) samt rimlig godsmängd måste rymmas inom fordonets maxlast. Tjänstevikt är fordonet körklart med vatten, olja, full tank och förare. Tjänstevikt + maxlast = totalvikt.

    Sänkning av totalvikt
    Om det fordon man utgår ifrån har så hög totalvikt att maxlasten blir orimligt stor och inte går att utnyttja, finns möjligheter att få totalvikten sänkt inom vissa gränser.

    Den får dock inte sänkas till ett värde som är lägre än tjänstevikt + vikten av passagerare samt den godsmängd som är rimlig för fordonet.

    Vikten av gods ska anses vara minst 100 kg + 10 kg/m2 bostadsyta för bil byggd för en totalvikt av högst 3500 kg.

    Är bilen byggd för högre totalvikt ska vikten av gods anses vara minst 40 kg/m2 boyta.

    Observera att sänkning av totalvikt där gränsen 3500 kg passeras kan innebära att tillverkarens intyg inte längre kan anses gälla. Bl.a. gäller detta bromskraven som är högre för lätta fordon.

    Övrigt – husbil

    Högtak
    “Högtak” är ofta ett önskemål för att erhålla ståhöjd i en mindre skåpbil. Vid montering av ett förhöjt tak, oavsett typ, kan allmänt sägas att man ska försöka återskapa den hållfasthet som går förlorad när takplåten och eventuella förstärkningar tas bort.

    Fönster
    Montering av fönster och takluckor i ett skåpkarosseri ska normalt inte möta några hinder, framför allt inte om monteringen sker i rena oförstärkta plåtytor. Förstärkningar av olika slag som tas bort kan behöva återskapas.

    Husvagnskarosseri
    Att montera en husvagnskaross på ett lastbilschassi är ett vanligt sätt att bygga husbil. Speciellt ett par saker bör man tänka på i sammanhanget.

    En husvagnskaross är inte avsedd för att ta upp de vridpåkänningar det kan bli fråga om när en lastbilsram rör sig. Således måste infästningen utföras så att en viss rörelse tillåts mellan ram och kaross.

    När man monterar en husvagn på en lastbil måste gasolutrustning och ventilation kontrolleras enligt nya krav. Om fordonet har inte varit föremål för kontroll bör kontakt tas med MTC AB. (Adress, se nedan).

  • ola_p

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 16:09

    Svar till:


    …full tank och förare.

    [/ QUOTE ] grin.gif Kan kanske misstolkas?

    Det var ju inte lätt att hänga med på vad dom menade, egentligen, men det får bli till att slå en signal till dom imorgon och kolla upp hur det det ligger till…

    Men med den texten så borde man få ha kvar två säten “i skåpet” om man har en sängyta på sammanlagt 180*120. Vilket ju inte är någon omöjlighet. Om jag förstod det rätt så kan man räkna bort sätena i hytten så att säga.

    Jag börjar få ett litet hum om hur jag tror att det kommer att se ut, men jag vill gärna se lite kökslösningar, var och hur.. Vattentank?

    Hur hanterar man ventilationen, behöver man en värmare för att hålla kondensen på rimliga nivåer?

  • fjant

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 16:58

    Såsom jag har tolkat det tidigare så var det att antalet passagerar stolar inte får överstiga antalet sängplatser. En sängplats definieras som 60cm, tror jag. Har du sängplats för 3 får du ha tre passagerare, ni kan altså åka 4 i bussen.
    Nu kanske allt detta stod i svaret ovanför, men jag orkade inte läsa igenom allt. I så fall; Glöm vad jag sa!

    /Fjant

  • mattap

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 20:18

    Ola P! Om du ringer å frågar så hör så att sängen inte måste vara fast, vilket jag iof tar för givet! Alltså man måste väl få fälla sätena för att få fram sängen?

    Har en idé om hur man kan bygga en vägg som täcker hela ena sidan där man stuvar in brädor å segel och allt annat. Då borde man kunna få plats med en 2manna soffa på bredden åxå med ett bord framför. Fälla soffan på något finurligt vis, sänka ner bordet å så visps så har man en säng! Det vore ju grymt om man fick skjutsa folk i den soffan åxå, förutsatt att den har bilbälten förståss.

    Du måste uppdatera mig på vad de säger!!!

  • ola_p

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 22:46

    Jag ringer dom lite senare idag.. grin.gif
    Tänkte fråga vad jag måste ha i bussen, och om det räcker med två sängar med mellersta sätestraden kvar (som blir en del av sängen om man fäller dom). Om man får bygga en låda mellan framsätena eller om det måste vara en gång där. Vad som gäller för ventilationen medmera.
    Kommer ni på nått mer som vi behöver veta så skriv det här så kan jag ju passa på att kolla upp det…

  • ola_p

    Medlem
    1 april, 2005 vid 13:39

    “Föraren och passageraren behöver inte sova nånstans” för att citera gubben på kundtjänsten. Dvs. det räcker med två sängar om man har två platser utöver framsätena, det är inget problem att ytnyttja ett fällt säte som sängyta.
    Man skall ha nån möjlighet till att laga mat, antingen ett spritkök eller litet gasolkök (max 2kg gasol). Gärna nån liten diskho och vattentank.
    Man behöver inte ha öppet mellan framsätena och skåpet.

  • mattap

    Medlem
    2 april, 2005 vid 16:41

    svinbra nyheter! Nån som vet hur man får fast ett säte på golvet i ett T4 skåp?? har en tanke på att göra så här:

    Så byter man ut hela väggen mot förvarings utrymme för bräda å segel mm.

    Ola P, vad har du tänkt bygga på? en caravelle?

  • mattap

    Medlem
    2 april, 2005 vid 16:45

    i utfällt läge

  • mattap

    Medlem
    2 april, 2005 vid 16:46

    bakifrån blush.gif)

    Här syns väggen. Man behöver ju inte alla skåpen, här borde man kunna stuva in bräda å skit istället!!

  • fjant

    Medlem
    3 april, 2005 vid 06:38

    Snyggt!
    Fråga; Är soffan tänkt att kunna åka i, med bälte å prylar?
    Våra skisser påminner en del om det där…

    /Fjant

  • mattap

    Medlem
    3 april, 2005 vid 08:18

    Jo, det är så min tanke är! Borde inte vara omöjligt att få tag på en 2 sistsoffa med bälten som går å fälla! Eventuellt får man det inte riktigt lika flashigt som på bilden men det borde gå att lösa på något sätt. Dock har jag två problem:

    1) Hur fäster man soffan i golvet? Man kan ju liksom inte poppnita!!

    2) Är det dyrt/svårt att sätta in en ruta i skjutdörren? Tråkigt för dem där bak att bara ha framrutan att titta ut genom

    Jag har tänkt skära en öppning/dörr i mellanväggen efter att jag fått den godkänd som husbil. Skulle husbilsreggningen misslyckas så har man ju i värsta fall en lättlastbil iaf!

  • ola_p

    Medlem
    3 april, 2005 vid 11:54

    Ingenjören på bilprovningen hävdade att det inte behövde vara passage mellan hytten å skåpet…

    Jag bygger för övrigt på en ombyggd transporter, som har en soffa för tre längst bak, en tvåsitsig i mitte, som är lätt att ta i och ur.

    Din lösning ser fin ut… Fast jag e inte riktigt med på vart du ska ha prylarna men..
    jag skall skissa upp min lösning bara jag får tag på ett cadprogram..

  • mattap

    Medlem
    3 april, 2005 vid 13:47

    okej, men jag vill nog ha passage mellan hytten å skåpet ändå! Bra om man stannar till att bara kunna gå bak å ta en kopp kaffe eller krypa till sängs om det spöregnar ute. Tänker mig en dörr i mitten som man kan välja om man vill ha stängd eller öppen!

    Jo, jag tänkte att man skulle ha grejjerna längst med ena långsidan. Om du kollar på bilden ovan så är det en extravägg som löper ända bakifrån fram till förarstolen där det finns fullt med luckor å skåp å diskställ mm. Istället för att använda väggen för detta så kan man ju skjuta in brädorna där, den ena ovanför den andra + master å segel längst upp. Eventuellt får man ändå plats med något skåp längst fram! På såvis har man fortfarande full ståhöjd i hela bussen! Har inte räknat på hur bred väggen måste vara och hur mkt som blir över till sängbredd än, men jag såg ett sånt bygge på Haga och det verkade funka mkt bra!

    Hur sitter dina säten fast i golvet? Kan du inte ta lite bilder? Gäller ju att fästa dem rätt bra om de ska se ut som att de klarar 2 ton!

    Observera att bilderna inte är från mitt bygge det är bara lite ideér jag snott från mobile.de. Fasen, har inte ens en buss än frown.gif. Sitter å räknar på om jag ska ha en lång eller kort, men det lutar nog åt en lång!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Dags att inreda bussen, hur och ja… besiktning..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.