Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra Nitro riggat på Simmer SC10?

Taggad: 

  • Gaastra Nitro riggat på Simmer SC10?

    Publicerad av canoya på 19 april, 2005 vid 06:07

    Jag har en Simmerrigg med ett ProRace 10,7 och en SC10 520. Seglet börjar bli dags att byta ut för det går sönder i cambrarna gång på gång. Är det någon som vet hur Gaastra Nitro av olika årsmodeller funkar på en Simmermast? Nitro verkar vara fina segel.
    /Håkan

    swe-496 svarade 19 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • swe876

    Medlem
    19 april, 2005 vid 07:26

    Du har rätt. Nitro ÄR fina segel!

    Nitro seglen riggas på master som med en böjkurva som kallas Constant Curve. Nitro – Nitro3 utvecklades på Fiberspar master.
    Nitro4 – utvecklades till stor del på Fiberspar master men Gaastras egna Ignition master som kom samtidigt med seglen fungerar i vissa fall något bättre. Undantaget är 12.5 som jag tycker står bättre med Fiberspar mast.
    Nitro5 – Är utvecklade på och sålda med Gaastras Ignition master. Fibersparmasterna är för tjocka för att passa i cambrarna till Nitro 5.

    Slutsats
    Om din Simmermast har böjkurvan Constant Curve och inte är alltför tjock ska du nog kunna rigga ett Nitro med bra resultat. Jag misstänker att Simmermasterna har ungefär samma styvhet som Gaastra masterna?

    (av en ren händelse har jag 11.0 och 12.5 Nitro4 KPro samt Nitro5 12.0 till salu…) grin.gif

    /Jona – SWE876

  • canoya

    Medlem
    20 april, 2005 vid 09:20

    Jag tror att Simmermasten är ganska smal (utan att ha mätt och jämfört noga med någon annan mast).
    Problemet med mitt Simmersegel är att plastdelen som är kombinerat lattstopp och fäste för själva camberklykan går av på grund av att det blir för kraftig böj där lattan slutar (och mastfickan börjar) särskilt på de två nedre lattorna. Den nedre har till och med varit så kraftigt böjd att jag har fått trycka till med foten för att den ska flippa över till andra sidan när man slår/gippar. Största belastningen på detta ställe är egentligen när man riggar upp och ner seglet. Jag provade att dra nedhalet ännu hårdare en gång i höstas men då kom även lattan över bommen att vägra flippa över helt. Om jag jämför hur mycket jag beöver ta i för att sträcka nedhalet på mitt simmer med hur mycket kraft som krävdes för brorsans Nitro2 så känns det som att jag får ta i dubbelt så mycket på mitt segel, och det var med samma förlängare.

    Jag har lagat seglet ännu en gång nu och tycker att det borde man inte behöva göra varje säsong när man inte använder det mer än cirka 10 ggr/år.

  • jesper_b

    Medlem
    21 april, 2005 vid 09:12

    Funkar – dock ytterst relativt. Jag körde tidigare på hotsailsmauis formulasegel designade för Fiberspar. Provade med en Powerex (som tillverkar Simmermasterna) och den hade radikalt annan böjkurva än Fiberspar. Funkade men jämfört med rätt mast funkade det riktigt dåligt.

    /Jesper B

  • swe876

    Medlem
    21 april, 2005 vid 09:40

    Till och med två på pappret identiska master från samma serie från samma fabrik kan uppföra sig ganska olika. Detta gäller samtliga tillverkare.

    De bästa seglarna, som har råd eller full spons, skaffar sig normalt flera master som de sedan noga provar ut. Det är svårt för oss amatörer att hänga med i mastracet!

  • rasmus_w

    Medlem
    21 april, 2005 vid 14:44

    En anledning till att det ser ut så är i och för sig att det är svårt att komma på en bra mätmetod för böjkurvan. De metoder som finns bygger på att masten belastas i sidled, men när man seglar är mycket av belastningen normalt i längsled. Går man in på Maui Sails forum, eller läser Gaastras forum från tiden när Barry Spanier jobbade där, ser man att han har funderat en del över det och har experimenterat med kompressionstester, dvs att man mäter hur masten böjer sig när man pressar topp och nederdel mot varandra. Som jag ser det fortfarande inte helt optimalt, men kanske lite bättre.

    En stor nackdel med testet är att man måste ha skyddskläder, en mast som komprimeras i längsled utan stöd av en mastficka, kan utan förvarning “explodera”, och smulorna som flyger omkring bär med sig såpass mycket energi att man kan bli blind. Sen är det ju inte övermåttan kul att förvandla en ny racemast till kolfibersmulor om man har betalt masten med sina egna surt förvärvade slantar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 april, 2005 vid 22:01

    Jag har en simmer SC10 mast till ett nitroII 10.9 segel. Jag tycker att det funkar OK dock är jag ingen formula expert. Innan jag slog till på gaastra seglet så hade jag ett simmer prorace 10.7. Detta segel var det stora problem med camberna pajade och till slut även den nedersta lattan pga att böjningen på den lattan var kraftig. Det är inte samma tryck på nitroseglets lattor. Camberna roterar bra. Dock så var det tydligen ett problem med att den nedersta cambern var lite för smal för att rotera helt perfekt. Då detta var fallet så var man tvungen att urholka cambern så att den roterade bättre. Har för mig att det stog något om detta på gaastras sida. Så jag tror inte att det var mastens fel, men jag kan ha fel. Så jag tycker det funkar ok. Jag har i och för sig inte testat supermånga olika master i mitt liv crazy.gif
    /björn

  • canoya

    Medlem
    29 april, 2005 vid 08:49

    Jag köpte Nitro2:an och har provriggat men ej seglat ännu och tycker att jag känner igen dina iaktagelser om rotationen på nedersta cambern. Har du mer detaljer om hur man ska modifiera den?

    Hur hårt drar du nedhalet?
    Jag ställde förlängaren på 35 cm ocg drog så att det var ca 4 cm mellan seglets block och rullarna på förlängaren och tyckte att det så rätt bra ut med lite släpp i akterliket på de tre översta lattorna. Ska jag dra hårdare när jag kommer att ha detta som största segel och använda i lättvind? När det blåser lite mer har jag ett ProRace 9,0 också (som jag tycker funkar lite smidigare än 10,7:an, men det kanske bara beror på att det är mindre?) så jag behöver ju inte köra överriggad med 10,9:an.

    Jag har varit i kontakt med John på SP om mitt ProRace 10,7 och han skulle försöka få tag på Tomas Persson på Simmer och fråga om han hade några tips på hur man kan få cambrarna att hålla bättre. Jag måste säga att jag blev imponerad över deras engagemang för att hjälpa till med ett så pass gammalt segel. Får väl se om det går att fixa till så det blir bra, då har jag ju ett reservsegel eller kan sälja det.

    /Håkan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2005 vid 11:22

    Jag drar nedhalet ungefär lika hårt. Det beror på vilken vind det är. Blåser det lite så släpper jag lite på det så att det släpper vid den översta lattan och när det blåser mycket så drar jag ner till den fjärde lattan. Här kommer en länk till gaastras sida där de förklarar hur du ska göra: http://www.gaastra.com/sails/rigging-guides/care/camber_tuning.html

    SP hjälpte mig också de skickade mig nya cambers, bra service. Men jag gav upp när de pajade igen tillsammans med lattan.

    /björn

  • jesper_b

    Medlem
    29 april, 2005 vid 11:40

    Om man har för mycket latttryck på cambrarna och ska fila på dessa är det i bakkanten på cambern man ska fila, dvs ta bort material på cambern runt hålet som lattan går in i cambern. Den webbing som är fastsydd på framkant lattficka/segel och ligger och trycker på cambern kommer då längre fram och latttrycket på cambern minskar. Detta är inte helt ovanligt att man behöver göra även om man har rätt mast till sitt segel. /Jesper B

  • canoya

    Medlem
    29 april, 2005 vid 13:31

    Hur mycket ska man slipa bort?
    Är det en nackdel om mastfickan inte är sträckt från masten mot seglet? Det borde ju underlätta rotationen, eller är det risk att cambern poppar av masten om det blir för löst?
    /Håkan

  • jesper_b

    Medlem
    29 april, 2005 vid 14:44

    Lite! Prova dig fram, handlar om halva till någon eller några mm. Slipar du för mycket får du lägga in en mellanbricka eller segla med för lite cambertryck. Skrynklor på höden i lattficka är väl inget att sträva efter (spänns ut av latttryck på camber) men lite på lovartssidan/insidan gör inte så mycket. När seglet får vind ändrar rynkorna dessutom på sig och kanske försvinner de helt. Kan inte tänka mig at cambern kan hoppa av enbart av lite rynkor i mastickan. /Jesper B

  • swe-496

    Medlem
    30 april, 2005 vid 07:59

    Tips om cambrarna på Simmer…. Om det fortfarande är de med en platta som går att flytta för att ändra storleken på cambern.
    Jag tog loss cambrarna och la en sträng med superlim där plattan ligger an mot “gafflarna”. Hade inga problem efter det….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra Nitro riggat på Simmer SC10?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.