Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Severne S-1
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Severne S-1
Publicerad av anonym-anvandare på 2 maj, 2005 vid 17:12Åsikter, tycke eller andra kommentarer om Severne S-1 mottages gärna.
Roligare att ha vanligt folks “recensioner” istället för surf tidningarna. De skriver ändå bara bra saker om seglen… eller?
anonym-anvandare svarade 19 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Har Severne S1 2004 och har kört det i storlekar från 4,7-5,7. S1 kan beskrivas som ett mycket lätt, tight och krispigt vågsegel med tyngdpunkten på manöverbarhet framför bottendrag. Gillar man dessa karaktärsdrag tycker jag det är ett ypperligt hårdvinds-/vågsegel som funkar utmärkt i svenska förhållanden. Severne Blade är också ett tight segel men med mer bottendrag och tyngre känsla. Jämför man med 04-ans Arrows Impact är detta segel mjukare och har inte samma krispiga direkta känsla. Från de tester jag läst verkar årets version av S1 sklija sig en del mot fjolårets, med exv ökat drag. Vill varmt rekommendera S1, 04.
//cada
-
Tja
Kan varmt rekommendera S-1 05. Har 4.2 4.7 och 5.3. Grymt segel. Bra bottendrag och väldigt formstabilt. Diggar det.
Kelso -
Jag vet att det var S-1 som var på tapeten men vill bara säga att efter två säsonger på Blade vet jag att dessa segel är fantastiskt bra. Det gäller för övrigt alla Severnes segel!
-
Severne s-1:an är inte seglet med supertryck utan snarare bra om du söker ett segel med stort register och är lite mer neutralt än bladet som har mer buk.
så vill du ha ett hårdvinds wave och freestylesegel så satsa på s-1:an, är du ute efter att kunna köra lite mindre segel med mer bottendrag satsa på bladet.
drar du till öland i helgen får du gärna klämma på mina.
///Peter Andersson (Sponsrad av Surfcompaniet)
-
Tyckte det stog ngt i tidningen windsurf om att man riggade någon av deras segelinjer på samma mast(430), stämmer detta? Tyckte det lät konstigt men vad guld det hade varit…
-
S-2 kör du på 430 mast och S-1 på 400 mast(dock är du tvungen att ha en 370 mast till 4,2 seglet) Men om du kör från 4,5 och uppåt på S-1 så är det lugnt.
Genialiskt att slippa en massa master! -
Svar till:
S-2 kör du på 430 mast och S-1 på 400 mast(dock är du tvungen att ha en 370 mast till 4,2 seglet) Men om du kör från 4,5 och uppåt på S-1 så är det lugnt.
Genialiskt att slippa en massa master![/ QUOTE ]
Nej hela S-1 linjen riggas (rekomenderat) på 400 rdm mast.
-
Ahh Severne S-1, detta underbara segel
Svar till:
dock är du tvungen att ha en 370 mast till 4,2 seglet
[/ QUOTE ]
Ö va?, om man är “tvungen” borde väl inte Severne rekommendera RDM 400 mast till 4.2an, att de skulle rekomendera fel mast till sina segel låter föga troligt, möjligen ett alternativ om man inte väger så mycket och vill ha en mjukare 4.2 rigg, (har dock själv inte testat än… hmhm)
Svar till:
Genialiskt att slippa en massa master!
[/ QUOTE ]
Kan inte annat än hålla med!
Iden med att sy alla segel till en mast är KANON!
så bra att jag belönade Severne genom att köpa en linjeMan tycker att det borde vara fler tillverkarna som borde tänka till här, men inte då…..
– Nej vi syr upp hela linjen till alla master som finns så får de korkade surfarna investera en hal miljard i masterSyr man seglen för en viss mast bör det inte bli någon kompromiss, även om det skulle vara är en liten kompromiss är den i mina ögon värd att ta, om det inte finns någon är det ju fullkomligt oförklarligt varför inte fler märken kommer med detta koncept, North verkar ju ha fattat Galoppen…..
//Glenn – SOM VERKLIGEN SER FRAM EMOT SINA NYA S-1 SEGEL
-
Fick mitt nya S-1 5.7 för ett par veckor sedan men har inte haft chansen att pröva det förrän i måndags.
Vilket segel!!! Lätt och snabbt och så j**la skönt i alla manövrar. Funderar starkt på att skaffa fler…
-
Som nämnts förut när denna frågan kommit upp så finns det en fördel med olika master också. Om det är ojämn vind så är det ganska surt att först behöva rigga ned och sedan rigga upp ett annat segel på samma mast. För att en halvtimme senare rigga tillbaka. Då är det ju mycket smidigare att bara flytta över bommen till ett annat segel med sin mast i.
Dessutom borde det bli en kompromiss både på designstadiet och i seglingen att ha en mast till en hel linje…
-
Det är väl bara att ha flera master av samma längd i så fall. Då funkar ju dessutom alla som reserv till alla segel! Det blir ju inte mer pengar än att ha alla master i olika längder.
-
Precis, och då ligger alltså fördelen inte i priset och färre master att släpa på, utan i stället är fördelen att man alltid en resermast med sig eller…
Logga in för att svara.