Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kommer ni ihåg luft skruven!
-
Kommer ni ihåg luft skruven!
Publicerad av hankloose på 3 maj, 2005 vid 18:28Saxat ur Jp (Världens största brädtillverkare) manulen!
nordgren svarade 19 år, 8 månader sedan 23 Medlemmar · 38 Svar -
38 Svar
-
Jag har aldrig skruvat ur luftskruven, det har inte varit några problem.
Flyger man med mindre flygplan utan tryckkbin bör man nog skruva ur den.
En kompis bräda( drops från 98:a) delaminerade i botten så den blev rundbottnad, men jag har inte sett det på modernare brädor. -
ett fantastiskt tjatande om den från dig.
men teorin bakom det stämmer ju men det finns ju vissa praktiska hinder och så finns risken för att slita ut hålet.
jag gör det ganska ofta men långt ifrån hela tiden under säsongen. på vintern får den va öppen. viktigt att påpeka att man kanske inte ska ha den öppen i en fuktig boardbag..
sen är det ju så att många inte rört skruven och klarat sig utan problem. -
Ett litet förtydligande! Det räcker med att lossa skruven lite , inte att skruva ut/ur hela skruven som jag ser att många gör. Då har man ett onödigt slitage på gängorna + att förr eller senare så sumpar man skruven i bilen eller på gräsmattan.
-
Dessutom så används ju o-ringen som en vanlig packning och det är ju som gjort för att dra för mycket och skada o-ringen!!!
Det skulle tex vara ett spår i skruven eller i brädan som gör att ngt annat bottnar när o-ringen komprimerats tillräckligt, 10-15% ?
-
det borde ju inte vara några problem att flyga med något flygplan som har tryckkabin då bagageutrummet är också trycksatt.Förvisso är det en höjd på 8000ft i tryckkabinen.. kan kanske ha någon inverkan på brädan vet ej?
-
Men snälla nån! Om nu alla brädtillverkare skriver att luftskruven ska va öppen när brädan inte seglas så måste det väl vara så eller…. Visst e jag jobbig.
Hankloose -
…och mcdonalds varnar för att kaffet är varmt, pajen het
och läsken kall… för att undvika reklamationer är det bäst
att skydda sig både en och två gånger även om det kanske
i praktiken inte är nödvändigt vid 9 fall av 10… -
Jag tror att problemet på flygplanet ligger mer i att den snabba stigningen medför en snabb tryckförändring (utanför planet vill säga!). Att kompensera tryckförändringen exakt i kabinen är nog mycket svårt, vilket man kan känna av i bihållerna. Samma sak gäller för brädan. Man kan tänka sig att en något försämrad vidhäftning mellan skal och ´core´pga t.ex. vatten eller extrem värme kan då leda till delaminering. Dessutom, om det finns något vatten i brädan så blir det vattenangå vid tryckförändring vilket kan ge en ännu högre tryck förändring.
Detta borde också gälla om man lämnar brädan i en varm bil, framförallt i varma länder, fast jag kan inte säga att jag hade något problem med det i australien.
/Matt (den arbetslösa kemisten……)
-
Men för helvete, lossa på skruvjäveln när du inte e på vatten o skruva åt helvetet när du ska bli blöt!
Herregud…..
-
Starboardsskruvar (luft) är fasade så det räcker med att släppa lite på skruven så funkar dom utan att ramla loss.
15:- typ på Onwater.seSkall man använda eller inte?
Använd om:
Du har brädan i bilen på sommaren 60C varmt…
Seglar på vintern…
Brädan ligger kallt på vintern…
Om du vill att brädan så lite som möjligt skall utsättas för en ev. delamineringCharlie
Charlie
-
Svar till:
Men för helvete, lossa på skruvjäveln när du inte e på vatten o skruva åt helvetet när du ska bli blöt!
Herregud…..
[/ QUOTE ]
WORD!
-
“Bättre he en skruv lös än två för hårt dragna”
Var en artikel i windsurf om samma sak, jag skruvar inte på min bräda hela tiden men ni får faktikt gör precis vad ni vill med era skruvar(fegisar). -
Hehe jag är lite förvånad att en sådan här fråga väcker så stora känslor. folk blir ju nästan hetsiga i tråden.
Faktun är att i sverige så kvittar det med största säkerhet om luftskruven är på eller inte så länge man låter grejerna är utsatt för normala temperaturer.
Logga in för att svara.