Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer ni ihåg luft skruven!

  • culing

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 18:34

    Jag har aldrig skruvat ur luftskruven, det har inte varit några problem.
    Flyger man med mindre flygplan utan tryckkbin bör man nog skruva ur den.
    En kompis bräda( drops från 98:a) delaminerade i botten så den blev rundbottnad, men jag har inte sett det på modernare brädor.

  • jonasp

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 18:37

    ett fantastiskt tjatande om den från dig. wink.gif
    men teorin bakom det stämmer ju men det finns ju vissa praktiska hinder och så finns risken för att slita ut hålet.
    jag gör det ganska ofta men långt ifrån hela tiden under säsongen. på vintern får den va öppen. viktigt att påpeka att man kanske inte ska ha den öppen i en fuktig boardbag..
    sen är det ju så att många inte rört skruven och klarat sig utan problem.

  • surfen

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 19:02

    Ett litet förtydligande! Det räcker med att lossa skruven lite , inte att skruva ut/ur hela skruven som jag ser att många gör. Då har man ett onödigt slitage på gängorna + att förr eller senare så sumpar man skruven i bilen eller på gräsmattan.

  • the_novice

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 19:22

    Dessutom så används ju o-ringen som en vanlig packning och det är ju som gjort för att dra för mycket och skada o-ringen!!! blush.gif

    Det skulle tex vara ett spår i skruven eller i brädan som gör att ngt annat bottnar när o-ringen komprimerats tillräckligt, 10-15% ?

  • hankloose

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 22:13

    Titta va det står på min nya Thommen rs 75

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 00:46

    det borde ju inte vara några problem att flyga med något flygplan som har tryckkabin då bagageutrummet är också trycksatt.Förvisso är det en höjd på 8000ft i tryckkabinen.. kan kanske ha någon inverkan på brädan vet ej?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 07:27

    Men snälla nån! Om nu alla brädtillverkare skriver att luftskruven ska va öppen när brädan inte seglas så måste det väl vara så eller…. crazy.gif Visst e jag jobbig.
    Hankloose

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 07:37

    …och mcdonalds varnar för att kaffet är varmt, pajen het
    och läsken kall… för att undvika reklamationer är det bäst
    att skydda sig både en och två gånger även om det kanske
    i praktiken inte är nödvändigt vid 9 fall av 10…

  • ozman

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 07:38

    Jag tror att problemet på flygplanet ligger mer i att den snabba stigningen medför en snabb tryckförändring (utanför planet vill säga!). Att kompensera tryckförändringen exakt i kabinen är nog mycket svårt, vilket man kan känna av i bihållerna. Samma sak gäller för brädan. Man kan tänka sig att en något försämrad vidhäftning mellan skal och ´core´pga t.ex. vatten eller extrem värme kan då leda till delaminering. Dessutom, om det finns något vatten i brädan så blir det vattenangå vid tryckförändring vilket kan ge en ännu högre tryck förändring.

    Detta borde också gälla om man lämnar brädan i en varm bil, framförallt i varma länder, fast jag kan inte säga att jag hade något problem med det i australien.

    /Matt (den arbetslösa kemisten……)

  • eb0n

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 08:51

    Men för helvete, lossa på skruvjäveln när du inte e på vatten o skruva åt helvetet när du ska bli blöt!

    Herregud…..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 09:37

    ha ha ha ha

  • charlieb

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 10:38

    Starboardsskruvar (luft) är fasade så det räcker med att släppa lite på skruven så funkar dom utan att ramla loss.
    15:- typ på Onwater.se

    Skall man använda eller inte?
    Använd om:
    Du har brädan i bilen på sommaren 60C varmt…
    Seglar på vintern…
    Brädan ligger kallt på vintern…
    Om du vill att brädan så lite som möjligt skall utsättas för en ev. delaminering

    Charlie

    Charlie

  • bergelin

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 10:56

    Svar till:


    Men för helvete, lossa på skruvjäveln när du inte e på vatten o skruva åt helvetet när du ska bli blöt!

    Herregud…..

    [/ QUOTE ]

    WORD! cool.gif

  • safesurfer

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 11:11

    “Bättre he en skruv lös än två för hårt dragna”
    Var en artikel i windsurf om samma sak, jag skruvar inte på min bräda hela tiden men ni får faktikt gör precis vad ni vill med era skruvar(fegisar).

  • nordgren

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 11:18

    Hehe jag är lite förvånad att en sådan här fråga väcker så stora känslor. folk blir ju nästan hetsiga i tråden. smirk.gif

    Faktun är att i sverige så kvittar det med största säkerhet om luftskruven är på eller inte så länge man låter grejerna är utsatt för normala temperaturer.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer ni ihåg luft skruven!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.