-
“Surfjeep” projekt.
Har påbörjat ett projekt som kanske kan vara intressant för någon. Köpte en Mitsubishi Pajero Wagon 2,5td -88 i schysst skick för 15.000:- och har börjat fixa inför en halvårstrip i höst.Skatten som personbil är den nätta summan av 8.500:-/år och det funkar ju inte. Har inte heller riktigt lust att “fuskåka”lb-reggat med fru och barn, särskilt inte utomlands så det får bli att husbilsregga, 1.500:-/år. Kollade kraven för husbilsreggning på bilprovningens hemsida (http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/8405E9E6BC7FB6B1C1256F490040AEC6!opendocument&m=0)
Satte mig sedan i bilen ett par nätter och mätte och funderade. När jag fått ihop det pratade jag med en herre på bilprovningen för att få nåt slags prel. godkännande och det var inga problem. Pajero Wagon är 7-sitsig och du kan bädda bak+bagage säten till en rätt ok säng som original.
Min plan är att plocka ut passagerarsätet fram samt bagagesätena och ersätta dessa med förvaringsmodul, köksmodul och vattentank. På detta vis får jag plats med 40-50l vattentank fram på passagerarsätets plats, på denna monteras barnstolen, bak i bagaget får jag in en “köksmodul” med en 18l kompressorkylbox som jag precis hämtat, liten diskbänk med ho, kran och vattenfilter+lite annat i matlagningsväg, en förvaringslåda för div prylar, verktyg mm och ändå rejält med lastutrymme kvar.Kan dessutom fortfarande bädda ut baksätet och plocka ut barnstolen fram för att få plats med de sovplatser som bilprovningen vill ha för att godkänna husbilsreggningen.
Har dessutom beställt ett biffigt aluminiumtakräcke från Frontrunner (http://www.frontrunner.co.za/)och ett T-Top 160 taktält från Eezi Awn (http://www.eeziawn.co.za) så det lär nog bli ett rätt bekvämt boende för hela familjen.
Att dessutom kunna åka rätt rymligt och framför allt fyrhjulsdrivet är ju aldrig fel. Men bränsleförbrukning då? Antar jag att nån tänker. Jag bytte bränsleslangar, monterade extra bränslefilter och började köra på RME som är billigare, mer miljöriktigt, har högre cetantal och smörjer många, många gånger bättre än diesel. Från att ha sörplat 1,3l/milen hoppade den ner till 1,15, bara på bränslebyte. efter lite mer fix, bättre luftfilter mm är jag nere på ca litern landsvägskörning och det ska nog kunna bli något bättre. Naturligtvis kommer takräcke med tält bräda mm bidra till en ökning men säg strax över liter fullastad på landsväg, det tycker jag är helt ok. Särskilt med RME som kostar 9,64:-/l oberoende av oljemarknadens nycker.
Nån mer som har nåt kul byggprojekt på gång?Mvh/
Petter
Logga in för att svara.