Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen “Surfjeep” projekt.

  • “Surfjeep” projekt.

    Publicerad av anonym-anvandare på 27 maj, 2005 vid 09:32

    Har påbörjat ett projekt som kanske kan vara intressant för någon. Köpte en Mitsubishi Pajero Wagon 2,5td -88 i schysst skick för 15.000:- och har börjat fixa inför en halvårstrip i höst.Skatten som personbil är den nätta summan av 8.500:-/år och det funkar ju inte. Har inte heller riktigt lust att “fuskåka”lb-reggat med fru och barn, särskilt inte utomlands så det får bli att husbilsregga, 1.500:-/år. Kollade kraven för husbilsreggning på bilprovningens hemsida (http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/8405E9E6BC7FB6B1C1256F490040AEC6!opendocument&m=0)
    Satte mig sedan i bilen ett par nätter och mätte och funderade. När jag fått ihop det pratade jag med en herre på bilprovningen för att få nåt slags prel. godkännande och det var inga problem. Pajero Wagon är 7-sitsig och du kan bädda bak+bagage säten till en rätt ok säng som original.
    Min plan är att plocka ut passagerarsätet fram samt bagagesätena och ersätta dessa med förvaringsmodul, köksmodul och vattentank. På detta vis får jag plats med 40-50l vattentank fram på passagerarsätets plats, på denna monteras barnstolen, bak i bagaget får jag in en “köksmodul” med en 18l kompressorkylbox som jag precis hämtat, liten diskbänk med ho, kran och vattenfilter+lite annat i matlagningsväg, en förvaringslåda för div prylar, verktyg mm och ändå rejält med lastutrymme kvar.Kan dessutom fortfarande bädda ut baksätet och plocka ut barnstolen fram för att få plats med de sovplatser som bilprovningen vill ha för att godkänna husbilsreggningen.
    Har dessutom beställt ett biffigt aluminiumtakräcke från Frontrunner (http://www.frontrunner.co.za/)och ett T-Top 160 taktält från Eezi Awn (http://www.eeziawn.co.za) så det lär nog bli ett rätt bekvämt boende för hela familjen.
    Att dessutom kunna åka rätt rymligt och framför allt fyrhjulsdrivet är ju aldrig fel. Men bränsleförbrukning då? Antar jag att nån tänker. Jag bytte bränsleslangar, monterade extra bränslefilter och började köra på RME som är billigare, mer miljöriktigt, har högre cetantal och smörjer många, många gånger bättre än diesel. Från att ha sörplat 1,3l/milen hoppade den ner till 1,15, bara på bränslebyte. efter lite mer fix, bättre luftfilter mm är jag nere på ca litern landsvägskörning och det ska nog kunna bli något bättre. Naturligtvis kommer takräcke med tält bräda mm bidra till en ökning men säg strax över liter fullastad på landsväg, det tycker jag är helt ok. Särskilt med RME som kostar 9,64:-/l oberoende av oljemarknadens nycker.
    Nån mer som har nåt kul byggprojekt på gång?

    Mvh/
    Petter

    feg svarade 19 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • feg

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 16:42

    Svar till:


    … Jag bytte bränsleslangar, monterade extra bränslefilter och började köra på RME som är billigare, mer miljöriktigt, har högre cetantal och smörjer många, många gånger bättre än diesel. Från att ha sörplat 1,3l/milen hoppade den ner till 1,15, bara på bränslebyte. efter lite mer fix, bättre luftfilter mm är jag nere på ca litern landsvägskörning och det ska nog kunna bli något bättre.

    [/ QUOTE ]

    Fan, det där lät mycket intressant! Är det endast mer filter som krävs?

    Har samvetskval eftersom i vår Mercedes Sprinter sörplar i sig ca en liter per mil av stinkande och lortig diesel. RME är ju miljövänlig och luktar popcorn. smile.gif
    Det vore jävligt skönt att köra den på RME. Ditt inlägg här gör att jag måste kolla med Mercedes vad de säger om att köra Sprintern på RME.

    Det är ju inte direkt fel heller att det är billigare med miljömedvetenheten vad gäller både RME och Etanol. smile.gif

    Ska även kolla upp Etanol till bensinbilen.

    Tyvärr har pessimisten i mig för sig att både RME för diselbilar och Etanol för bensinbilar är mer korrosivt i motorn varför bilindustrin inte tillåter konverteringar med bibehållen garanti. Visst garantin på Sprintern har gått ut men det gör det ju inte roligare om motorn rasar…

    /Jocke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 18:30

    Tjena Jocke!
    Bil och oljeindustrin vandrar naturligtvis hand i hand vilket gör att många tillverkare hävdar att derasbilar inte går att köra på biobränsle vilket med få undantag är ren jävla lögn. Varken RME eller etanol är korrosiva. Jag tror detta förväxlas med att RME och andra metyl-/etylestrar käkar packningar och slangar av vissa gummisorter (organiska). RME:n “tvättar” även tank och bränslesystem rent från slagg och oxider vilket gör att man bör hänga på ett litet förfilter och kanske spola ur tanken på sitt åk innan man börjar tanka RME. Jag stoppade dit ett litet bränslefilter från Biltema för 13:- som jag byter när jag ser att det börjar bli igensatt. Detta filter tar all större skit, mindre partiklar fastnar i huvudfiltret.
    Det jag ser som enda “problemet” är att det är trögstartat när det är kallt. Så på vintern är det läge att blanda 50-50 med vanlig diesel. Kolla: http://www.ecobransle.se
    och gå in under “att tänka på”, där hittar du det viktigaste. Om Mercedes säger att nänä det där går aldrig så tycker jag du ska skita i det. Ring istället Per Berg på ecobränsle och kika gärna på olika biodieselforum, det finns många!
    Får du för dig att börja åka på RME och vill byta slangar så välj nån slang i Vitongummi, vill du inte leta så gå till närmsat järnhandel el dyl och fråga efter Lundgrens 160 slang, den tål RME och kostar billigt. Bara kolla vad du har för dimension på slangen i Sprintern 6/8mm = 160-6/160-8.

    Har du mer funderingar så e det bara att fråga.

    Ha det gott!

    Petter

  • getwet

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 20:14

    Fick reda på att det som är mest aggresivt av etanol eller bensin mot slangar och gummi/plast är just bensin….
    Det betyder att om man har en bensinmotor och vill växla om till etanol helt eller delvis så är det inga som helst problem med slangar och andra delar i gummi och plast. Däremot, som redan påpekats kan det bli fällningar i en del tankar som kan sätta igen förgasaren. Därför rekommenderar man i äldre bilar en succesiv övergång med uppblandning av etanol i bensin så att systemet “rengör” sig självt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 20:26

    Jäpp, och under de första tankarna kan det vara gott att ha ett litet billigt förfilter som tar värsta skiten.
    För alla som är sugna på att köra på etanol, kolla: http://www.etanol.nu, där finns det mesta man behöver veta.

    Petter

  • feg

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 05:37

    Lysande!
    Här ska efterforskas, funderas och diskuteras med brorsan så får vi se om surfbussen kan få miljömässigt bränsle.

    /Jocke

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen “Surfjeep” projekt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.