Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur bemöts kunder…?

  • Hur bemöts kunder…?

    Publicerad av twingo på 2 juni, 2005 vid 06:40

    Jag har ruttnat på “systemet”. Surfers P lär inte få en enda av mina surfslantar i framtiden. Efter att ha handlat där så länge butiken funnits (!) så blir man tvungen att stå ut med en snorkig liten man som när man skall köpa ett segel och kommer med inbyte säger ” detta tar jag inte emot i inbyte”… Inbytet förvisso gammalt och trasigt men det är attityden man blir trött på. Han skall givetvis säga att detta är inget jag kan sälja men okey om du nu skall köpa ett nytt segel för x antal tusenlappar så får du typ 3-400kr för ditt inbyte ändå..Inte att “jag tar inte emot detta”. Vad han gör med inbytet skiter väl jag i, släng det om det inget är värt men för h-e bemöt inte kunden men ett totalt avvisande. Till saken hör att man just då kört 10 mil till den här butiken och givetvis hade lika lång väg att köra hem. 20 mil för 10 minuters besök i en affär där man handlat troget i alla år. Skönt att det finns alternativ till “de stora”…Och jag tycker chefen borde satsa på en charmkurs till vissa anställda. Jag antar att jag är den enda i Sverige som blivit bemött på detta sätt?
    Besviken.

    anonym-anvandare svarade 19 år, 7 månader sedan 26 Medlemmar · 52 Svar
  • 52 Svar
  • the_novice

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 06:56

    Det beror väl på hur gammalt och trasigt seglet är?
    Sedan kan man ju alltid ringa innan man åker 10 mil i onödan…

  • dannew

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 07:10

    Tjenare!

    Du kanske hade otur och mötte någon som vaknat på fel sida. Jag har handlat där sedan -80 talet och alltid fått ett bra bemötande, så jag känner inte igen det.

    Sedan är jag inte förvånad, och det borde väl inte du heller vara, över att de inte byter in ett gammalt trasigt segel? De måste ha någon chans att sälja det de byter in och begagnat marknaden är galen. Man hittar ju fjolåretssegel i nyskick på konfen för drygt halva nypriset, och då fårstår man ju vad folk är villiga att betala för gamla trasiga saker…. Men men, det kan man framföra på ett bra sätt och kanske som du säger släppa någon hundring för att visa god vilja och uppmuntra investering i nytt.

    Har handlat där för, har handlat på andra ställen, kommer handla där igen! ;o)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 07:19

    Människor som bedriver affärsverksamhet bedriver sällan välgörenhet. Detta tror jag särskilt gäller surfbutiker (marknaden är ju inte enorm precis). Att räkna med att få pengar för nåt trasigt gammalt skräp är ju helt otroligt. Däremot kan och ska man kräva att bli bemött med respekt – för om man nu bedriver affärsverksamhet så är ju kunderna de viktigaste. Den butik som inte kan bemöta sina kunder med vänlighet och respekt ska man inte stödja. Kunderna ska man ta hand om.

    …men kanske inte till vilket pris som helst. Det finns andra inrättningar som kan ta hand om ditt skräp. Tex sopstationer.

  • twingo

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 07:23

    Ringa? Hmmm, erfarenhetsmässigt brukar det ju ta lika lång tid som att köra 10 mil..Lite elakt, kanske men nått ligger det i det. De har ju sällan tid att svara i telefon.Sedan har jag förståelse för att de inte kan byta all skit som man kommer dragandes med, men som sagt det är attityden…Seglet i fråga var ett 6.7 Simmer från 00 som mannen ifråga snorkigt frågade om det var från 96….Han kan sina segel…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 08:32

    Håller med Twingo… Har själv erfarenheter från s.p. Körde 14 mil och blev oxå snorkigt bemött av
    en lite yngre herre. Resultat: kommer aldrig handla där mer… Egentligen finns det ingen anledning att handla
    i sverige överhuvudtaget, då tyskarna kan erbjuda prylar till 20 – 40 % “rabatt”.

    En trogen kund ska naturligtvis få någon form av rabatt. I Twingos fall kanske de där 300 – 400 (kanske inte för seglet dock, se det som kundunderhållning/marknadsföring)…

    Sen måste man komma ihåg att avancerna på segel ligger över 100%, då spelar 300 – 400 ingen roll…

    Nu tappade dom en kund och den största förlusten stod S.P för…

  • mjunken

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 09:16

    Det här med avancerna hit och dit. Har herr Anonym någon aning om hur det funkar i en butik?????

    Det är inte så att det är gratis att driva butik, det är nog extra svårt att driva en surfbutik då marknaden är liten och varorna är dyra.

    Dom 100% i marginal som du säger att dom har (känner inte till Surfers marginaler själv) ska gå till: Löner, Hyra, El, Rea förluster, Svinn, Diverse Räntor och avbetalningar på lånen man måste ha för att bla kunna hålla så dyra prylar på lager, mm mm

    Så dom där 300-400 på varje segel kan vara skillnaden på att överleva eller inte som butik.

    (Detta är gäller allmänt i butik, är inte insatt i Surfers ekonomi…..)

    //Micke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 09:44

    Om det är så lönsamt att driva surfbutik varför finns inte fler?????????????
    Och sätt dig in i vad hyra, värme, försäkringar (alla), löner och vad det sociala kostar.
    Detta försvarar inte ett dåligt bemötande men tycker att alltid detta dyker upp efter en veckas stiljte varje år.
    Väntar med spänning på ett påhopp på Bromma med det brukar komma.
    Varför inte sälja seglet på blocket 🙂
    Kenneth

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 10:07

    Har alltid fått otroligt bra bemötande på sp, trots att jag är och var ett blåbär inom sufandet. De har tagit sig tid att förklara hur grejerna funkar samt visat en grymmt massa olika prylar…detta trots att det varit mkt. folk i butiken. Sist gång blev jag tom servad med kaffe som lindrade min baksmälla tillfälligt, tackar!
    Men vist kan det vara så att dagsformen kan ställa till det och detta kan ju vara från båda sidor trots att man kanske inte upplever det så själv.n Sen har dom ju ruggigt mkt segel så ett till var nog inte så intressant för dom…upplever för övrigt att man fått lite rabatt trots att man inte haft ngt. inbyte och trots en illaluktande bakfylle andedräkt!
    /P-E

  • herodude

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 10:08

    vet inte hur det är för er, men jag diggar de flesta som knegar på sp grymmt, dock inte alla som är lika trevliga som jobbar där…

  • newold_surfer

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 10:26

    Jag håller SP´s flagga högt… Har aldrig varit på något annat ställe där man inte behöver skämmas om man inte kan röra sig med de senaste flashiga orden och benämningarna. Jag får alltid bra hjälp, även om det innebär att de får lägga lite tid på mig varje gång. Sen är det väl inte så konstigt att du inte får inbyte för en trasig sak? Det kan ju faktiskt vem som hellst räkna ut…

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    2 juni, 2005 vid 10:57

    klart dem lägger tid på dig, speciellt! dudes som inte kan så mycket..då har dem defenetivt en chans att sälja lite extra grejer.

    Dem är väll ute eftr pengar, precis som alla buissnis gubbar, det är säljar taktik att vara trevlig mot sina kunder..trodde jag var en grundregel wink.gif

  • mattap

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 11:01

    Anledningen att åsikterna går isär vad det gäller SP tror jag har att gör med att det är rätt stor skillnad mellan försäljarna vad det gäller attityd och bemötande av kund!

    När jag var nybörjare har jag fått riktigt tråkigt bemötande där säljaren i princip dissat all min nuvarande utrustning och föreslagit att jag ska slänga skiten å köpa nytt hos dem.

    Samtidigt har jag fått strålande bemötande av en annan försäljare som hjälpt mig och tipsat om vad jag borde köpa och vad jag borde spara i min utrustning. Tom avrått mig att köpa prylar pga att det jag har funkar mycket bra.

    Detta har jag nu lärt mig, jag väntar tills min favoritförsäljare är fri istället för att snacka med en viss annan försäljare!

    Överlag tycker jag dock att SP är en helt OK butik!!

  • oaxen

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 12:29

    Hej hej!

    Kunden har nästan aldrig rätt;)! Men som butikssäljare gäller det att aldrig avslöja detta.
    Det låter som om Twingo kört 10 mil med en förväntan på att få ett segel i inbyte utan att ha kollat upp möjligheterna i förväg. Väl på plats blir han upplyst om att man inte tar in ett sådant segel i inbyte. FRUSTRATION eller hur kunde jag(Twingo alltså) vara så dum att jag inte kollade först?
    Med den köp & sälj-tjänst som finns här ser jag ingen anledning för butiker, eller konsumenter för den delen, att hantera beg-affärer någon annan stans.
    Marginaler i surfbranschen
    Ett kapitel för sig självt. I slutet av 80-talet/början av 90-talet jobbade jag på Alpin & SurfSport och jag kan bara konstatera att marginalerna var lika dåliga då som de är nu förtiden. Jag tänker inte gå ut med några inköpspriser men kan bara konstatera att det som gäller inom den vanliga sporthandeln det gäller i synnerhet inom surfbranschen – man blir inte rik på hårdvaran! Mjukvaran(modekläder, acc etc) är oftast det som utgör levebrödet, hårdvaran kan om det går bra möjligen bli lite “lök på laxen”.
    Nu kan ju Twingo ha blivit illa bemött i situationen med inbytesseglet, frågan är om besvikelsen spelat med i hur han upplevt incidenten.
    Mitt tips: ring SP och be att få prata med butiksägaren Markus Boman, förklara vad som hänt och hur du upplevt det hela. Jag är övertygad om att Markus kan “övertyga” dig om att fortsätta handla hos SP. MEN, räkna inte med att de tar ett trasigt och fem år gammalt segel i inbyte. Se till att få seglet lagat och släng ut det här på annonsmarknaden.

    Att klaga går an, men hur många av er ber att få tala med chefen till den som överraskat er med über-service?
    Jag gör det så fort situationen infinner sig. De berörda blir lika glada som förvånade över att få beröm. Det händer nämligen så sällan.

    Peace, over and out!

  • salle2

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 12:32

    Jag måste tyvärr instämma vad många här har skrivit. SP har blivit mycket sämre de senaste 2 åren. Vad kan det bero på?
    Jag har handlat där sedan 6år tillbaka men efter senaste mycket nonchalanta bemötande i våras har jag facktisk bytt till Bromma skidsport trots att jag bor mycket nära till Varberg. Beställde min nya segel från Bromma istället och är mycket nöjd. Mycket trevligare attitud hos sthlms killarna.
    mvh Sahlen

  • gurra1978

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 12:52

    Svar till:


    Sen måste man komma ihåg att avancerna på segel ligger över 100%

    [/ QUOTE ]

    Är detta verkligen sant? Det vore kul att höra sanningen från någon skvallersugen (anonym) insider kring detta tabu belagda ämne. Vad lägger butikerna på i procent på olika prylar? Ut med det nu smirk.gif

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur bemöts kunder…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.