Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › T4 Bensinförbrukning!
-
T4 Bensinförbrukning!
Publicerad av patrikol på 16 juli, 2005 vid 21:43Har nu provat att få ner bensin förbrukningen på min T4 2,5 L Multivan Automat som drar alldeles för mycket.
Har lyckats få ner förbrukningen från 1,4 l/mil till 1,2 l/mil genom att öka trycket i däcken ifrån 2,4 bak och 2,6 fram till 3,0 bak och 3,2 fram.
Vidare så har jag börjat hålla hastigheten bättre 110/90/70/60 är vad jag försöker hålla numera detta har gjort lite i allafall.
0,2 l/ milen låter kanske inte så mycket men på ett år blir det en slant i allafall.
Ps Alla värden som jag har berättat om här gäller Landsvägskörning.anonym-anvandare svarade 19 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
för bövelen köp en turbo diesel iställed och så ett chip till den. de har vi på jubb drar fan ingenting
-
Inte möjligt tyvärr inget som funkar för privatpersoner som kör mindre än 3500 mil/år.
Hade det varit lönt hade jag haft en Diesel för längesedan. -
Hur går det med däcken om man har så högt däcktryck. Slits de inte fortare?
-
Är ingen expert på däck men vad jag har förstått så är det för lite däckstryck som sliter massor på däcken och därför så ligger det inte i däckförsäljarnas intresse att upplysa om att man skall ha ordentligt tryck i däcken.
Tänk vad mycket dom tjänar på ett år för att folk är så dåliga på att kolla trycket i däcken!
Vidare så har jag hört att däcken sprängs någonstans vid 9 bar så 0,5 bar hit eller dit är ju inget som man behöver vara rädd för!
Kanske har vi någon däcks expert här på Steffo som kan reda ut begreppen för oss. -
Jag är ingen expert men jag har hört att det är så att däcken slits lika mycke om man har för mycke som förlite tryck, bara att dom slits på olika ställe.
För lite tryck slits utsidorna, för mycke tryck slits det mitt på.
Min underbara bild visar hur jag tänker….
-
Låter ju rimmligt problemet är väl att vi allt som oftast kör med förlite tryck.
-
Har man lågprofildäck, och det sitter det på det mesta av alla nya bilar idag så är det bättre att trycka i en tre fyra hekto mer än vad biltillverkaren rekomenderar, hör med en riktig däckfirma. För lågprofildäck slits ute på kanterna om man kör med för mycke tryck, precis tvärtom mot vad det var på äldre smala däck, så förlite tryck slits ytan på mitten av däcken. Och glöm inte att kolla lufttrycket med kalla däck, alltså inte köra någon mil till macken och kolla utan låta däcken svalna först, påverkar mer än man tror!!! Blir ju lite bullrigare med mera luft men vad gör det när man spar både mil på däcken och några centiliter bränsle varje mil. Så mycket som jag kör så blir det säkert en extra rigg att köpa varje år?
-
Svar till:
Har man lågprofildäck, och det sitter det på det mesta av alla nya bilar idag så är det bättre att trycka i en tre fyra hekto mer än vad biltillverkaren rekomenderar, hör med en riktig däckfirma. För lågprofildäck slits ute på kanterna om man kör med för lite tryck, precis tvärtom mot vad det var på äldre smala däck. Och glöm inte att kolla lufttrycket med kalla däck, alltså inte köra någon mil till macken och kolla utan låta däcken svalna först, påverkar mer än man tror!!! Blir ju lite bullrigare med mera luft men vad gör det när man spar både mil på däcken och några centiliter bränsle varje mil. Så mycket som jag kör så blir det säkert en extra rigg att köpa varje år?
[/ QUOTE ]
Om man inte har fjolldäck utan riktiga däck, hur skall man göra då?
“My Jeep is not a SUV, your SUV is not a Jeep”
-
Prova dig fram du skall ju i allafall ha mer i däcken än vad som står på dom öka med lite i taget exempelvis 0,2 när det blir allt för stötigt så kan du släppa ut lite och då har du säkert lagom tryck.
-
Jag har kört med ca 2,7 – 3,0 runt om lite beroende på hur mycket last jag kör med. har funkat skitbra, ok lite stötigt ibland men med last suveränt bra.
Vår drar alltid kring litern (0,9-1,1) 2,5 bensin.Men vi håller som sagt laglig hastighet och ofta inte snabbare än 105km/t. Man kommer fram till vinden ändå, jag lovar.
Kör på!
/Magnus -
moderna däck klarar rätt mycket mer tryck än vad dom flesta tror enligt min ecodrivinglärare utan att slitas ojämt för det. nu har jag slöat till lite på att fippla me sånt (gamla skankdäck som läcker en del) och det mräks i soppaförbrukningen mot innan. andra smågrejer som kan göra stor skillnad i förbrukningen är att alltid ha alla vätskor välfyllda och frächa famför allt oljor och kylarvätska om jag inte minns fel.
-
Svar till:
Jag är ingen expert men jag har hört att det är så att däcken slits lika mycke om man har för mycke som förlite tryck, bara att dom slits på olika ställe.
För lite tryck slits utsidorna, för mycke tryck slits det mitt på.
Min underbara bild visar hur jag tänker….
[/ QUOTE ]
Hehe ja den var fin fin
-
på min t4 sitter det en liten skylt i ena dörrkarmen(heter det så på en bil?) där det står att det skall vara 3.0 bar fram och 3,4 bar bak.. det är rätt mycke men så står det.. så bara o pumpa på! man kanske inte behöver ha 3,4 bak för surfprylarna väger inte så mycke men men…
Logga in för att svara.