Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hängsele teknik????
Taggad: racing
-
Hängsele teknik????
Publicerad av reef1 på 1 augusti, 2005 vid 01:59Undrar hur man ska göra för att kroka i selen?
Jag planar med brädan men bommen är fortarande för högt upp för att jag ska kunna kroka i, ser på alla fomula bilder att i förhållande till min längd så verkar jag ha bomen rätt om man jämför med andra. Finns de nån som kan hjälpa mig med detta?? Pumpa mig med info o tekniker. Blir ju änna tungt o bara segla med armarna efter ett tag…reef1 svarade 19 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
hej, jag hade oxå problem med att kroka i selen, köp längre hängseletampar, eller justerbara, dra ner hela riggen emot dig när du vill kroka i, jag tyckte det kändes riktigt svårt och rätt läskigt det här med selen ända tills jag väl gjorde det då släppte det nån spärr och blev lite som en aha upplevelelse, jag kan säga att det är mkt lättare att kroka i en midjesele då kroken sitter högre, jag bytte från sitt till midje å det gick mkt bättre
-
Hej
Nu vet jag inte hur långa linor du har, eller hur högt du har bommen, men i alla fall.
Jag är ca 1,83 lång, har bommen mellan hakhöjd och pannhöjd beroende på vind. Linorna är ca 24-26 tum. Jag måste pumpa upp i planing och stå i stropparna innan jag krokar i, när jag väl är ikrokad så är detta mycket bekvämt. Så pumpa upp i planing, i med fötterna i stropparna, luta tilbaks riggen och kroka i.
-
Jag har boomen ungefär i axel/hakhöjd.
Ska prova detta genast då de blåser upp lite i dgarna om de nu gör det. -
Jag är 1,70 och har bommen i ögon- till pannhöjd och kör med 28″ tampar och sittsele (NP 2D). Har man kroken lite lösare spänd än selen så kan den röra sig lite upp och ner och göra att det går att segla ikrokad även utan planing, dock kan man nästan behöva ta ett litet skutt för att kroka ur ibland. Annars gäller det att kroka ur innan vinden har minskat för mycket. Hjälp till med tummen på skotahanden och tryck ner tampen när du krokar ur. Vid lättare vind då man måste pumpasig upp iålaning brukar jag försöka komma i båda stropparna innan jag krokar i. Blåser det lite mer så krokar jag i ungefär samtidigt som jag sätter foten i framstroppen. När det är lite halvfisig vind och jag inte orkar pumpaupp till planing brukar jag slököra ikrokad för att spara händer och armar till det blir utdelning på pumpandet.
-
Okej ska testa o släppa på kroken öite just nu har jag den rätt spänd. Jag har 26tampar. Borde jag kanske köpa mig längre eller?? Har funderat på att ska justerbara 38-30 tampar det kanske inte vore så dumt??
-
Nja, 38-30 låter i mina öron lite väl långt för formula. Men det kanske funkar för dig. Däremot justerbara, typ 24-30 skulle kunna vara nåt.
-
Skrev fel ser jag nu, det var 28-30 tampar jag menade hehe.
Men det finns 24-30 eller? Har bara sett 28-30.. -
Vet inte exkt vilka längder som finns, men nån vario som går till 30 borde definitivt finnas.
-
Okej får bli ett oar juserbara iaf har jag kommit fram till nu kan ju cva gott att få lite extra längd i början kanske.
Hur ska man placera dem på bommen, något speciellt att tänka på??
-
Som jag har läst så ska det vara ungefär en arm in på bommen! (från masten) Och sedan en hands mellanrum mellan tamparnas ändar, eller vad man nu säger.
Sedan ska man tydligen sjystera tamparna och få dom att sitta så du kan släppa båda händerna och samtidigt ha balans!(stolt över min kunskap )
-
bara att testa sig fram, personligen föredrar jag hellre lite tryck i bakhanden än i framhanden som när som helst kan utlösa ett fint kastfall om man får för mkt tryck i seglet som händer mig rätt ofta då jag aldrig riggar för litet
-
Okej, ja jag har hört att det ska var en arm och en hand emellan tänkte det var annorlunda på formula. Ska genast ge mig på en justering av tamparna inför nästa gång om de nu kan blåsa nån gång.
-
Lita bara inte 100 procent på mig, jag är inte världens bästa vindsurfare precis!
Annars; http://www.sevenius.com/windsurf/
*Edit* Om du går in på länken, klicka på Skola/Tips och sedan Hängsele!
Logga in för att svara.