• Att åka fort

    Publicerad av getwet på 1 augusti, 2005 vid 16:28

    har alltid intresserat de flesta, oavsett om det gäller i bil, flyg, till häst eller vad som helst med rörelseenergi framåt. Och nu i den bästa av alla intressen växer just grenen speed med rasande hastighet, till min och en del andras stora glädje och lycka. För vi som ville åka fort med surfprylar var nog ett utrotningshotat släkte till förmån för vrickafotenurled seglarna, vi sågs som lite efter, stela gamla gubbar som inte kan röra sig. Men ack så fel, att speeda är det absolut jobbigaste jag känner till i surfing, och det med 30 säsongers erfarenhet i baken. Den som tvivlar kan själv försöka få upp en köraskitenurallt utrustning i 30+ och sedan hålla den där……jag lovar det tar!
    Men nu finns det väl en hel del surfare där ute som undrar hur man kan åka fortare, vad är det som gör att det går fort osv. Ska nedan försöka, med risk för att det blir långt ge lite råd och tips för den oinvigde blivande speedaren hur man kan få ÄNNU roligare surfing.

    Materialet spelar stor roll. Om man är ute efter att nå toppar på 30+ krävs det i princip cambers, samt ett fullblod till bräda (jaja, vet att några har åkt fort på annat osså)med rätt fenor och ett sjudjävla mod. Sen återstår bara plattvatten, ruggigt mycket vind och en godkänd GPS.

    Vi börjar med brädan…..för här finns det en hel del att gotta sig i. Vad jag syftar på är att gamla slalombrädor från slutet av 90 talet och framåt duger bra för att göra bra resultat. Och hur många sådana ligger det inte och dammar i garagen runt omkring. Bra grejer från den tiden som fortfarande står sig är RRD:s avantslalomlinje, där troligen de vita var snabbast men de röda något mer lättseglade, vilket i sig kanske ändå gör dem snabbast i slutänden. F2 Thommen, de gula håller minst samma prestanda som RRD och är riktigt riktigt bra, om man hittar någon! Enligt mitt tycke var dessa brädor top of the line men det finns säkert fler som är riktigt vassa.
    Dagens fortåkabrädor (förutom de renodlade speedbrädorna) är egentligen slalombrädor, ofta lite mer förlåtande än de äldre (läs mer lättgippade och mer kontroll) och det gör att misstagen blir färre och slutresultatet för oss vanliga dödliga som inte har någon kanal att speeda på, faktiskt blir lite snabbare. I princip har nästan alla tillverkare av brädor en slalom linje idag, men tyvärr av ganska skiftande karaktär. Vissa har byggt riktiga fullblod och andra anser att en freerace är en slalom/speed bräda vilket kanske inte riktigt är helt sant.
    Vad man dock ska ha klart för sig är att den icke speedvane seglaren troligen inte kommer att segla fortare på värsta grejerna än på freerace, värt att tänka på…..

    Avdelningen fenor kan göras hur stor som helst, men vad som är den huvudsakliga riktlinjen är: Raka, tunna, stenhårda och tyvärr en liten sanning här, desto dyrare desto bättre. Tråkigt men sant. Freeracefenor och annat lull lull hör inte hemma här, dom bromsar på tok för mycket och kan förstöra de bästa förhållanden totalt.
    Att storleken har betydlese vet vi ju, men här är ekvationen tvärtom, ju mindre desto bättre. Vad man ska eftersträva är alltså att köra med så liten fena som möjligt i förhållande till övriga förutsättningar som vindstyrka, segelstorlek, vatten mm. Det i sin tur gör att man ofta får kryssa 4-5 ben för att få på den däringa tokdjupa slören och pressa upp grejerna i maximal hastighet. Kan vara irriterande men vad gör man inte för ett speedåk….. smile.gif

    Segel…..nu är det bara en sak som gäller, cambers och 100% kol i bom och mast…dyrt men ballt!
    Min känsla av segel är att om man håller sig till de stora och välkända tillverkarna så är det bra grejer. Neil Pryde, North, Gaastra är erkänt bra och utvecklar ständigt sina produkter samt att man har teamseglare av världsklass som hjälper till att utveckla. Jag resonerar här nu om segel som serieproduceras och går att hitta i butik.
    När det sedan seglas har jag själv lagt märke till att väldigt många kör för små segel. Ska man speeda så är det bara att lägga på segelyta så resten av stranden tror att man är en superman. Att få upp höga farter kräver fullt tryck och lite till. Rätt size brukar vara ca 1-2kvm större än freerajdarna. Definitivt minst 2kvm mer än freestajlarna. Jag ser själv inget behov av racesegel under 5.5-6 kvm. och jag tror det gäller de flesta som vill speeda. När det blåser mer än så sätter ändå vattnet stopp för bra resultat såvida vi inte kan surfa på Göta Kanal smile.gif.

    Själva tekniken då, ja det skiljer sig markant från övrig surfing och är också mycket individuell. Den tänkte jag komma till längre fram…Just nu går jag oroligt fram o tillbaka och väntar på den däringa styva kulingen för att kunna slå 34.5 knop…… wink.gif

    anonym-anvandare svarade 19 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • jester

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 17:52

    Bra inlägg!

    Som du skrev, så kan (för dom flesta iaf) en bräda som är lite mera lättkontrollerad vara snabbare för en vanlig glad speed-amatör än dom värsta spetten. Själv kör jag med en vanlig JP SuperX med standardfena. Men jösses vad viktigt det är med ett fullcambrat segel! Ganska underlig känsla när polarna är toköverriggade med 5.3 och man bara skriker efter mer vind till 6.2:an…

    Det härliga med just speed-åka är ju att man bara indirekt tävlar mot andra ute på vattnet. Det som gör GPS-seglinge så unik är ju att man kan tävla mot den värsta motståndaren som finns: sig själv! Sedan är det ganska bal o mobba polarna som just för tillfället råkar ha lägre toppfart… wink.gif

    Öhhh… Vad vill jag ha sagt med detta inlägg? Inte en aning. Men intressant läsning, det du skrev Getwet!

  • Knatte

    Gäst
    1 augusti, 2005 vid 18:16

    Dessa prylar, är som Getwet skrev nödvändiga.
    Fullcambrat segel (i detta fallet på 5.0 kvm. För litet???
    50Riggat1-med.jpg
    RRD 271 Racing bräda, för den definitiva skräckupplevelsen på en djup slör tongue.gif
    En riktigt vass och nyslipad fena a’ Fins Pointer 27 eller 28 cm…

    Vad ville jag med detta inlägg?? Ingen aning, men ville ju hylla farten i Getwets epos grin.gif

  • stang

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 21:02

    Fan vad underbart, snacka om att SPEEEED är på g!!

    Underbara prylar Knatte, är riktigt avundsjuk på riggen blush.gif

    Ååå så vill jag bara säga att det är fler som oroligt vankar av o an i väntan på vind!!!

  • jonatan

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 21:07

    Är en djup slör verkligen snabbast? Går man får långt ner i vind går det ju långsammare, men det kanske är lättare att kontrollera vinden?

  • stang

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 21:54

    Jag har för mig att man brukar säga att den optimala slören för speed ligger runt 120 grader från vindriktningen.

  • jester

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 22:06

    Jorå, slören är snabbast. Vindriktningen när Finian Maynard och Karin Jaggi gjorde sina världsrekord låg vinden på 126 grader.

    Mina fysikaliska kunskaper räcker dock inte till för att förklara varför… wink.gif

  • jonatan

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 09:34

    126 grader är ju ganska djupt..

  • tbsurf

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 10:00

    jag har märkt att snabbaste vinkeln är olika varje gång, tror det beror på segeltrim, vindstyrka mm vilken vinkel som går snabbast för dagen

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 11:33

    Ja hejsan e första gången på forumet å tycker de var Intressant läsning allmänt. Har seglat sen -85 å har börjat å trappa ner men blir mer å mer sugen å plocka fram grejorna. Va kul att speed e på g.Mitt pers ligger på dryga 50 knyck (fans ingen knop mätare på bustern?) å de verkar stå sig hyffsat mot dagens fartmonster.Åker på en bic.Tror den heter vivachi 270 den e från-95 å snabbaste seglet t den jag har e ett rushwind 7.2 med en massa camber.Konstigt nog så tål det seglet mer vind än mitt nyare 5.7 gastra? Kanske det beror på att 7.2an e helt sönderblåst.En undran har ju blivit litte tyngre med åren å får jobba som en gnu hella tiden för å slippa att få spinnout hella tiden. E re så att tyngre gubbe=större fena eller?

  • ola_p

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 12:50

    Inte för att jag är speedseglare men..

    tyngre = större fena, är väl sant.. men det är troligare att det har med trimmet att göra. Att hängseletamparna inte sitter för långt fram etc.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 22:12

    En gång i tiden fanns det en kille som hette Micke Johansson från S-Holm som körde speed och hade hockeyfrilla.
    Om jag inte minns fel hade han en Micke Delf bräda som var svart.
    Tror att det var samma kille som införde mer nedhal på haga och gippen.
    Vad får jag för att inte lägga upp en bild på nätet på dig i hockeyfrilla

  • imported_macts

    Medlem
    8 augusti, 2005 vid 07:14

    Jaaa…upp med hockeyfrillabild!

  • stinger

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 09:41

    Blir det nån hockeyfrilla???

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 13:13

    japp
    Skall bara ta ett kort på kortet med digitalkamera.
    (kortet är från när han var smal och vacker på 80 talet)
    Detta skall han inte klara sig undan
    Kenneth

  • getwet

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 12:29

    Det lär väl dyka upp en o annan historia om herr ordförande här på konfen också… tongue.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.