Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › tappar höjd ikrokad
Taggad: racing
-
tappar höjd ikrokad
Publicerad av totten på 7 augusti, 2005 vid 14:03Varje gång jag krokar i så tappar jag höjd. Jag försöker kompensera med att trycka mer med hälarna. Det funkar men det blir alltid att bräda toklovar rakt upp i vind. Sen sitter man där:) Hur hittar men balansen? Jag klarar av att segla i rätt riktning när jag inte är ikrokad. Men direkt när jag krokar i så tappar jag som sagt höjd, ungefär 30-40 grader.
Ett annat problem som jag tror hänger med det här är att jag aldrig får ner seglet riktigt, som jag ser andra formula seglare klarar av. När jag försöker få ned seglet så lovar brädan bara rakt upp i vind. jag försöker kompensera genom att flytta fötterna längre in och längre fram. Men det slutar alltid med att jag måste gå ner och hämta vind igen.
Jag kör med mastfoten ganska långt fram, kanske ett par centimeter från främsta läget. bommen sitter ungefär vid hakhöjd. jag har en starboard 175l och kör med Nitro 1 9,3 och 10,4
hjälp!!!!!soundwave svarade 19 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Du ska nog inte trycka med hälarna. Det är den andra kanten som du ska ha ner i vattnet, läkanten. Du ska istället lyfta upp den kant som ligger mot vinden. Då får man kompensera detta genom att luta seglet mera bakåt.
Frid.
-
Flytta bak mastfoten till mitten till att börja med. Känns det bättre då men ändå inte riktigt bra så pröva att flytta den lite till bakåt. Hängselelinorna ska vara en bit bak på bommen, har mina nästan en meter från framkant bom. Sen ska du inte luta dig rakt ut från brädan utan hänga lite snett framåt.
Hoppas detta hjälper lite. -
Får jag vara så oförskämd att fråga om du ens planar när du lyckas segla dit du vill utan att kroka i? Står du i stropparna? Har du koll på trimmet?
Om inte så är det det första du måste fixa. Trimma, plana, i stroppar och kroka i!
Jag svarade i en liknande tråd för några dagar sedan. Länkarna i mitt svar passar även in för att finna lösningen på dina problem.
En så pass bred bräda som en SB175 med så stora segel som 9.3 och 10.4 kräver lite teknik för att hanteras. Du måste plana för att kunna kroka i, annars har du antingen bommen för lågt eller för långa linor.
Att brädan lovar upp i vind när du försöker få ner riggen, förutsatt att du planar, beror nog på att du har masten för långt bak.
Jag har snackat med ett helt gäng formula seglare från västerås när de dykt upp i fituna. Anfall dem och fråga, be om hjälp med trimmet och kommentarer på din segling. Det är definitivt den bästa lösningen.
Jobba hårt och lycka till. / Jocke
-
Trimmet tycker jag att jag har OK koll på, det kanske inte är helt perfekt men de surfare som jag har frågat om det ser bra ut tycker att det gör det.
Det jag gör nu är att jag först krokar i därefter försöker komma i stropparna. Det slutar oftast med att jag får in foten i fegstroppen och ibland även främre stroppen. Farten ikrokade är det inget fel på:)
När jag tar höjd(ej ikrokad) så planar jag men som ni förstår så tappar jag mkt kraft i seglet.
Det jag tycker är svårt är att gå i stropparna först, framför allt för att jag inte har fullt så hög fart, vilket för mig leder till att brädan börjar lova.
Några tips där vore bra
Masten sitter nog inte för långt bak, den ligger 2-3 cm bakom främsta positionen, gjorde lite expriment med positionen för ett tag sedan och tyckte det blev enklare att ta höjd då mastfoten satt längre bak, dock så var det i lättvindsförhållanden.
-
Hej,
Tro (som Feg sa) att problemet är att du krokar i innan du kliver i stropparna.
Fall av, pumpa upp brädan i planing, ställ dig i stropparna, kroka i.
Viktigt är att du har full planing innan du krokar i, annars blir det lätt så att bräda går upp mot vind.Lycka till!
-
Jag hade min första “fullfartsplaning” idag (stroppar+ hängsele). Gött som fan! Jag hade litte problem, seglar formula starboard 186X med 11,5 sqm Nitro 3 segel.
Jag gick lätt upp i vind men hade inga problem senare att falla av, efter lite försök.Nu är jag ingen expert, men om du trycker ner hälarna så gör det ju att du får mer deplacement på din sida av brädan, det medför att man går upp mot vind
När jag faller av lutar jag mig bakåt så att min vikthamnar i “bakvagnen”, kanske fentrycket gör att jag har lättare att styra brädan då.
Men iofs var detta första dagen som jag fick det att funka!
Jag gör också allt detta i följande steg:
1. pumpa och falla = planing, ingen mesplaning för då funkar inte steg 2
2. främre stroppen i.
3. snabbt i med hängsele kroken.
4. bakre stroppen i, orsaken till att jag tar den sist är att jag nu har hängselen i, dvs mer stabilitet. (jag tror inte att det är bra om man är “nybörjare” och börjar med hängselen innan stropparna, resulterade i ett stort hål i mitt segel)PS: ang. att trycka i hälarna, Miracle har helt rätt.
Läste hans inlägg fel först (mkt adrenalin i ögonen?) -
För att komma upp i planing osv tycker jag att du ska läsa alla tipps osm Guy Cribb ger i länkarna jag länkade till.
Du måste “tok-plana” dvs det ska gå fort när du kliver i fotstropparna, det räcker inte med att bara halvplana.
SoundWave:s ordning för planing osv är bra men du kan ju lika gärna sätta i bakfoten efter framfoten och sen kroka i selen. Gå inte i med bakre eller chickenstrappen först eftersom du då lägger för mycket tyngd för långt bak alldeles för tidigt och därmed sabbar planingen och lovar upp i vind. Främre först, bakre sist.För att få samma effekt på bräda och rigg som “ikrokning” med sele ger, utan att kroka i med de ökade risker det innebär, ser du bara till att få kraft ner på mastfoten (Guy Cribbs “Downforce”) genom att böja armarna och “peka neråt med armbågarna”. På detta sätt kan man segla med samma kontroll på brädan som med sele men det är jobbigt för händerna i längre perioder.
Be om seglings tipp, att nån kollar när du seglar samt kolla när andra seglar.
/feg
-
Downforce är viktigt!
Orsaken till att jag inte sätter i bakre stroppen innan hängselen, är att hängselen ger tillräckligt med stabillitet för att kunna sätta i foten. Men det är en smaksak…
Det viktigaste är faktiskt att du alltid försöker…
Ha det gött, sanrt lossnar det!
Logga in för att svara.