Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gippen för hundraelfte gången…
-
Gippen för hundraelfte gången…
Publicerad av anonym-anvandare på 8 september, 2005 vid 19:40Efter ett större antal missslyckade gippar så började jag greppa bredare och böja på benen för att få en tightare sväng och mera tryck. När jag flippat runt seglet så har jag testad att greppa enligt Guy Cribbs instruktioner men jag har två problem. Jag når inte att greppa brett och så orkar jag inte skota hem riktigt. Skall man behöva ta i ordentligt eller ska det ramla på plats mer eller mindre av sig självt? Själva flippen går bättre ju tightare jag svänger.
Mes
rasmus_w svarade 19 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
gå in i gippen med lite mer fart gärna planande och prova att segla clew first ett tag innan du flippar över seglet nån gång också
det blir mindre tryck i seglet om man har lite fart -
Det är inte farten det är fel på. Jag har grym fart in i gippen. Det är delvis pga farten jag inte riktigt vågar trycka till tror jag.
/Mes
-
Jag nötte i kanske tre fyra år innan planingsgipparna satt. Alltså riktigt planande. För mig kom det huxflux när jag testade att stå kvar i främre fotstroppen genom hela gippen och segelflippen. För mig blir det en helt annan kontroll på brädan genom choppvågorna.
Fall av till slör.
Ur med bakre foten.
Trampa ner läkanten och fall av.
Häng i bommen med främre armen rak.
Flippa seglet snabbt som satan precis mitt i gippen och häng som en apa i bommen på nya bogen.
Ur med gamla framfoten ur stroppen och i med nya framfoten.
I med bakfoten.Det funkar för mig. Nu är det dags att nöta på duckgipparna.
-
Efter att ha tränat på duckgipparna så fick jag bättre fart i den vanliga gippen.
För att lyckas med duckgippen så måste man luta sig in i svängen, vilket jag tydligen inte gjort innan på den vanliga gippen./Johan
-
Man ska inte behöva ta i. Det låter som om du försöker överskota och göra en riktig slalom ala laydown gipp. Det är ganska svårt och det är sällan man behöver. Jag försöker falla av mycket, stå upprätt, riggen upprätt och lätt inskotad.
Jag hade också problemet att det gick lättare att flippa vid tighta svängar. Skulle vilja påstå att det har att göra med att flippens timing är olika vid en vid resp tight gipp. I en vid gipp flippar jag tidigare än vid en tight flipp.
/herman
-
Försök också att göra en lätt liten “cirkel-snurrning” med riggen, alltså precis när du släpper bakhanden, se till att framhanden är nära masten. Trixet är att riggen ska dras bakåt lite grann så att du har huvet framför masten i en halv sekund. På så sätt är det lättare att grabba tag i bommen på andra sidan och behålla draget när flippen är klar. Öva också korsgreppet på land, så du lär kroppen hur rörelsen blir.
Stå kvar med foten i framstroppen funkar också skitbra och det funkar….
Ha d gott
-
Gör en vidare sväng så behåller du farten igenom svängen. Om man carvar för tight så är det lätt att tappa farten och brädan går upp i vind när man flippar seglet. I stället för att köra halvind –tight gipp – halvvind så kör halvvind – slör – kort gipp – slör på nya bogen – halvvind. Flippa inte seglet förrän sent i gippen, du kan segla lite clew first. Om du har bra fart på slörbogen så är den relativa vinden inte så stark (dvs. din fart och vindens fart tar ut varandra) och det är lätt att flippa seglet. När det gäller balansen så greppa brett och ha en låg stance. När du initierar gippen så titta vart du ska segla (ut ur svängen) inte ner på fötterna eller nåt. Luta kroppen in i svängen och seglet ut ur svängen för bra balans. För att behålla farten genom svängen är det också bra att gå fram med fötterna (sk step gybe dvs. ta ut framfoten ur stroppen och carva med den samtidigt som du går fram med den gamla carvefoten). Det gör att vikten kommer mer in på brädan och du kan behålla farten.
Måste tyvärr jobba lite nu men jag kan förtydliga fotarbetet senare.
/Niklas R
-
Tack för tipsen. Hoppas att det blåser snart igen så att det blir någon kontinuitet i det hela. Jag ska försöka åka tlil ett civiserat place där det finns några att fråga istället för att åka till radical Smarholmen…där man dock skulle få på feta bilder von oben (ganska höga klippor) om det var någon duktig freestylare där någon gång.
Jag ska gör mindre laydown och testa att stå kver i framstroppen. Jag lägger ner seglet ganska ordentligt för att misnak farten. Jag hade igår fetspätta med 7.0 och det är ju det största seglet jag kan ha till min Score111.
Mes
-
Tar och lägger till lite saker som hjälpt mig på väg mot planande gippar.
Enhandsgipp. Kul trick, det blir inte mer oldskool än så. När du släpper bommen med bakhanden, doppar du fingrarna i vattnet i nån sekund. Finessen är att man tvingar sig att verkligen luta kroppstyngden in i gippen, speciellt om man försöker sträcka på sig och doppa handen så långt från brädan som möjligt. Försöker man dessutom doppa sträcka armen lite framåt så får man mastfotstryck på köpet.
Duckjibe. Ett av de vanligaste problemen är att man liksom har vant sig vid att farten sakta men säkert ebbar ut mot slutet av gippen. Ett av de roligaste sätten att göra sig av med den vanan är att uppleva den otroliga fartkicken när brädan faktiskt accelererar ut ur en duckjibe. Överlag leder duckjibes till goda vanor, som att alltid gippa fort, tajt och hårt.
En månad på Gran Canaria, i Tarifa eller nåt annat ställe där det blåser sjukt mycket. Botar samma sjuka som duckjiben. Första gångerna jag gick in i en gipp med full sula i 3.5:an och uptäckte att jag trots min fumlighet och vinglighet höll högre fart efter att ha svängt 180 grader än jag brukade ha i ingången av gippen, kande jag mig lätt förvirrad och visste liksom inte vad jag skulle göra med all fart. Tre veckor senare tog jag det för givet och när jag kom hem och gav mig i kast med stora svenska segel och tveksamma byiga vindar så förväntade jag mig liksom att brädan skulle komma ut ur svängen i full fart, och det gjorde den!
Logga in för att svara.