Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan 8,3 – 9,2?

  • Skillnad mellan 8,3 – 9,2?

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 september, 2005 vid 12:46

    Hej. Jag väger ganska många kilo (95) och har märkt att det går åt ganska många m2 för att få mig, i kombination med nybörjarteknik för att få planing. Utom i kraftig vind när allt blir desto svårare att kontrollera…
    Hur stor skillnad gör en m2 i kombination med en 160L 80cm bred bräda?

    Mvh Björn

    anonym-anvandare svarade 19 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • the_novice

    Medlem
    9 september, 2005 vid 16:27

    Väldigt svårt att säga, det beror lite på vad det är för segel också. Race segel är sydda för ganska mycket vind och har inte så bra bottendrag. Freerace segel med två cams ger bättre bottendrag tycker jag och har ändå hyfsat vindspann genom ändringar i trimmet. Om du redan har ett 8.3 och funderar på att skaffa 9.2 också så blir det ju ganska tätt. Sedan kräver det väl längre mast och bom osv men kan du hitta ngt billigt begagnat så kan det kanske vara värt det. Kolla även på vilka segel storlekar som är rekommenderade till brädan, att överskrida dessa ger inte särskilt mycket när det gäller tidig planing.

    En annan variant är att prova med olika trim på det seglet du redan har, om det har chambers så kan man köra med negativt uthal och vinna en hel del i bottendraget.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2005 vid 21:58

    Tack för svaret. Härligt med hjälpsamma människor med samma intresse! Brädan (Naish Titan 161) tar minst 10m2 om jag förstått allt rätt. Det jag använder idag är ett Simmer Zeroseven 8,3 som jag riggat så det “släpper” mellan de två översta lattorna vilket känns helt ok även när jag seglar i lite hårdare vind (för mig 10-12 m/s….). Vad man skulle vilja är att kunna uppnå planing även i lite svagare vind, och frågan är hur stor skillnad en storlek större segel av samma modell kan göra? Alltså ett beg Zeroseven 9,2 som fungerar på samma mast och bra med min bom som har måttet 210-260 cm?

    För övrigt så har jag ett nybörjarproblem som jag skulle behöva tips för att komma förbi. När det “friskar” i så faller jag av och börjar plana. Allt känns rätt och jag försöker hålla brädan rakt, tar ett kliv bakåt för att komma i stroppar och kroka i selen, vilket samtidigt leder till att jag antingen tappar “draget” i seglet eller om jag är för snabb trycker brädan upp mot vind vilket också leder till sänkt fart och nödvändigt kliv framåt för att inte sjunka med aktern frown.gif.
    Jag hoppas att detta beror på fel teknik och inte på min tyngd i förhållande till vindstyrka wink.gif
    Tacksam för råd

    Mvh Björn

  • rasmus_w

    Medlem
    11 september, 2005 vid 00:03

    Det är fel teknik. Du tar med dig masten för långt bak och har för lite mastfotstryck när du kliver bakåt på brädan.

    Prova att segla ståendes på ett ben. Kan du segla med framfoten i luften utan att nosen på brädan reser sig eller brädan ändrar kurs, så kan du lika gärna ha den i framstroppen. Den behövs ju i alla fall inte längre.

    Sen provar du att lyfta bakfoten och segla rakt fram, framfoten (som vi konstaterat var onödig) i framstroppen och bakfoten i luften. Eftersom du nu har bevisat att du kan segla utan att använda bakfoten, kan du placera den i stroppen med.

    Tada! Vi har bevisat att fötter är onödiga och vi har kommit i fotstropparna! Två flugor i en smäll!

  • rabbit

    Medlem
    11 september, 2005 vid 04:42

    Svar till:


    Det är fel teknik. Du tar med dig masten för långt bak och har för lite mastfotstryck när du kliver bakåt på brädan.

    Prova att segla ståendes på ett ben. Kan du segla med framfoten i luften utan att nosen på brädan reser sig eller brädan ändrar kurs, så kan du lika gärna ha den i framstroppen. Den behövs ju i alla fall inte längre.

    Sen provar du att lyfta bakfoten och segla rakt fram, framfoten (som vi konstaterat var onödig) i framstroppen och bakfoten i luften. Eftersom du nu har bevisat att du kan segla utan att använda bakfoten, kan du placera den i stroppen med.

    Tada! Vi har bevisat att fötter är onödiga och vi har kommit i fotstropparna! Två flugor i en smäll!

    [/ QUOTE ]

    Hehe… grin.gif
    Du har inte funderat på att göra karriär som politiker? cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2005 vid 07:09

    Svar till:


    Det är fel teknik. Du tar med dig masten för långt bak och har för lite mastfotstryck när du kliver bakåt på brädan.

    Prova att segla ståendes på ett ben. Kan du segla med framfoten i luften utan att nosen på brädan reser sig eller brädan ändrar kurs, så kan du lika gärna ha den i framstroppen. Den behövs ju i alla fall inte längre.

    Sen provar du att lyfta bakfoten och segla rakt fram, framfoten (som vi konstaterat var onödig) i framstroppen och bakfoten i luften. Eftersom du nu har bevisat att du kan segla utan att använda bakfoten, kan du placera den i stroppen med.

    Tada! Vi har bevisat att fötter är onödiga och vi har kommit i fotstropparna! Två flugor i en smäll!

    [/ QUOTE ]

    Ok. Ska jag trippa bakåt och samtidigt räta ut armarna för att inte ta med masten för långt bak?
    Hur behåller jag eller ökar trycket på mastfoten?
    När jag väl har kommit bak i stropparna är det då det går att skota hem o ta lite höjd?

    Frågvis novis som vill nå målet smile.gif

  • Knatte

    Gäst
    11 september, 2005 vid 07:51

    Du skall hänga lite i hängselen och luta/titta frammåt.
    Då får du automatiskt tryck på mastfoten. Istället för att luta dig bakåt och få tryck på aktern av brädan, så gör du tvärt om och får tryck frammåt/mot mastfoten. Det känns konstigt i början, men man vänjer sig efter ett tag…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2005 vid 09:12

    Ok. Jag kan tänka mig att det kan bli en del kastfall när man ska försöka balansera med lite framåtlut och samtidigt hålla emot, men det är bara att träna på!

    När jag väl har kommit till läget i stroppar och med bra fart, men fortfarande på fallande kurs, är det då jag kan lägga mer tryck på fenan, skota in, och börja ta lite höjd?
    Hoppas på vind i em smirk.gif

    Tack på förhand från frågvis novis

  • Knatte

    Gäst
    11 september, 2005 vid 10:46

    Så fort du börjar plana ordentligt, så kan du börja belasta fenan lite mer/skota in.
    Mer fart => ger mer motstånd/lyft i fenan och därmed möjlighet att ta höjd.
    Men för att ta bra höjd, så måste du använda “Hängtekniken” med tryck på mastfoten och kroppen lutad framåt
    Du kan väl alltid kolla på ett gammalt kort med Bringdal som inspiration…
    dtpics-065-800.jpg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2005 vid 11:46

    Tack för en toppenbild som visar precis det du skriver om och det jag vill uppleva!
    Nu är det bara att invänta vind laugh.gif

    Mvh Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan 8,3 – 9,2?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.