Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › f2
-
Publicerad av anonym-anvandare på 10 september, 2005 vid 15:11
Jag har en fråga angåend f2’s “pipes” vad är meningen med dessa? Gör det att vattnet släpper i aktern. FUnkar det?
/bthe_novice svarade 19 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Knatte
Gäst10 september, 2005 vid 16:21Du skall suga in luft genom pipen som sedan pressas under brädan och “lyfter upp” denna från vattnet.
Tanken är att det skall gå fortare..
Iden provades redan på 80/90-talet av Mel Purcher (Cobra) utan större framgång. Men är kanske mer genomtänkt denna gången -
jag skulle vilja se små formel 1 vingar på sidorna och en större därbak också
fast med lyft kraft på då eller en flygplans skärt så har man en fena upp i luften okså -
Kan det inte vara så att vattnet som hamnar ovanpå brädan skall rinna ned i de små hålen.Allt för att vattenstänket som är så viktigt inte stör farten
-
Om man läser F2s reklamblad för 2005 är air-pipes till för att motverka att vacuum bildas i “cut-outsen” i häcken. Står även något liknande på hemsidan. Så det handlar ingenting om att få mera lyft på brädan mm.
Saxat från hemsidan: “AIR PIPES integrated in the Tail-Cut-Outs to release the vacuum.”
-
Knatte
Gäst10 september, 2005 vid 17:58Att få luft under brädan, är väl nästan samma formulering : som att motverka vacum??
Vakum är väl frånvaro av luft
Sedan kanske formuleringen mera lyft av brädan kan diskuteras, då man antagligen inte vill bli för airborne… -
Svar till:
Att få luft under brädan, är väl nästan samma formulering : som att motverka vacum??
Vakum är väl frånvaro av luft
Sedan kanske formuleringen mera lyft av brädan kan diskuteras, då man antagligen inte vill bli för airborne…[/ QUOTE ]
Nix Inte en chans…
I am da Messerschmidt!
-
Det som diskuterats tex på formula brädan är väl att när man skall upp i planing så blir det ett undertryck i cutoutsen om dem bara är skurna rakt framåt som på F2, särskilt om dem dessutom är långa och grunda. Där kommer alltså airpipen in och leder ner luft för att förhindra att ett undertryck bildas. Väl i full planing så behövs dem nog knappt eftersom det då är öppet rakt bakåt, men med airpipsen så skulle i princip släppet i väldigt långa och låga cutouts bli bättre. F2 testar väl just nu med justerbart djup på sina cutouts för att optimera gången före och efter planingströskeln. De tidigare formula brädorna utan cutouts (tex RRD monster) planar väl tidigt men har sämre topfart eftersom den våta ytan då är onödigt stor.
På starboards brädor så är cutoutsen öppna även åt sidorna så att luft kan ledas in den vägen i låga farter och vid planingströskeln, däremot får dem då en lite kortare lä-kant att stödja på vid höjtagningen men tycks inte hindra Wotjek och co särskilt mycket….
Logga in för att svara.