Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Partiska tidningar och köpta artiklar…

  • Partiska tidningar och köpta artiklar…

    Publicerad av adde på 22 september, 2005 vid 10:37

    I senaste Windsurf UK, förekommer det minst 2 (eller kanske 3) artiklar som jag tycker ligger på gränsen till reklam.

    Tänker på Tristan Boxfords artikel om “custom or production”. Visseligen en mycket intressant artikel, men den avslutas med lite väl mycket reklam för Naishs brädor.

    Den andra artikeln är Scott Mckerchers “I love a sunburnt country” (eller nått sådant). Första bilden som ligger över ett helt uppslag är exakt samma som används i starboards annons (som faktiskt ligger i direkt anslutning till artikeln). Vidare görs det lite lagom reklam för Aero, EVO mm.

    Även intervjun med Dunkerbeck, “the north face”, innehåller en hel del promotion för North Sails.

    Vad tror ni, är detta nått vi kommer att se mer och mer av? Är det ett sätt för tidningar att få in “billiga” artiklar att fylla tidningen med och samtidigt ett sätt för företag att få mediautrymme? Riskerar man att testerna blir färgade av dessa sammarbeten? Är det rent av jag som överreagerar?

    /adde

    rasmus_w svarade 19 år, 1 månad sedan 19 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • s

    Medlem
    22 september, 2005 vid 10:46

    Svar till:


    I senaste Windsurf UK, förekommer det minst 2 (eller kanske 3) artiklar som jag tycker ligger på gränsen till reklam.

    Tänker på Tristan Boxfords artikel om “custom or production”. Visseligen en mycket intressant artikel, men den avslutas med lite väl mycket reklam för Naishs brädor.

    Den andra artikeln är Scott Mckerchers “I love a sunburnt country” (eller nått sådant). Första bilden som ligger över ett helt uppslag är exakt samma som används i starboards annons (som faktiskt ligger i direkt anslutning till artikeln). Vidare görs det lite lagom reklam för Aero, EVO mm.

    Även intervjun med Dunkerbeck, “the north face”, innehåller en hel del promotion för North Sails.

    Vad tror ni, är detta nått vi kommer att se mer och mer av? Är det ett sätt för tidningar att få in “billiga” artiklar att fylla tidningen med och samtidigt ett sätt för företag att få mediautrymme? Riskerar man att testerna blir färgade av dessa sammarbeten? Är det rent av jag som överreagerar?

    /adde

    [/ QUOTE ]

    Håller med dig!

    Det är lite väl genomskinligt i senaste Windsurf. Eller är det bara en tillfällighet?

    Att Björn bytt till North är i och för sig en stor nyhet som väl måste skrivas om, och det är svårt att inte nämna North då… Men de andra kan ju kännas som att de “köpt” annonsplats genom att skriva artiklar. Det finns ju tidningar som är uppbyggda på detta sätt inom andra brancher, vi har en hel del sådana i fastighetsbranchen. Trovärdigheten i dessa tidningar är väldigt låg men de kan fortfarande vara en bra informationskälla, men jag läser dem alltid väldigt kritiskt. Dessa tidningar brukar dock vara gratis och inte kosta 75kr per lösnummer….

    /Staffan

  • dr-masse

    Medlem
    22 september, 2005 vid 10:49

    Lustigt, jag tänkte samma sak när jag läste artiklarna. Kanske framförallt Boxfords artikel, med Scotty som tvåa och Dunken som trea. Intervjun med Dunken tycker jag nog ändå var helt OK, han sa ju lite kontroversiella grejor i alla fall. Att det blir bilder på North får man ju räkna med, han kör ju på North nu.

    Tror att det kan blir mer sådant här, surftidningars ekonomi är väl inget att skryta med i de flesta fall. Det som är trist/oroväckande är att läsvärdet blir såpass mycket sämre. Boxfords artikel var, trots ett riktigt intressant ämne, både illa skriven och med rättså tveksamma slutsatser… typ “köp en Naish (eller det märke han råkar vara sponsrad av vid tillfället) så blir det skitbra!”…

    Det har ju alltid förekommit, men just två av de här tre artiklarna var så ovanligt uppenbart sponsorskriveri.

  • woodleaflay

    Medlem
    22 september, 2005 vid 10:50

    Jag har tänkt på samma sak och det gäller ju även andra artiklar som tex att både Peter Hart och Guy Cribb har sina artiklar som reklam för sina resor och kurser. Frågan blir ju riktigt intressant när det handlar om testerna där man vill ha opartiskhet, men än så länge tycker jag de verkar relevanta. Kanske är vindsurfingbranschen för liten för att undvika att det blir så men det är nog bara att inse som konsument att ingen är infromation är fri och opartisk.

  • mjunken

    Medlem
    22 september, 2005 vid 11:00

    Jag tror att det är så att den som anonserar mest i tidningen får mest utrymme i artiklar och tester.

    Det finns flera exempel på sånt tex en känd löpartidning där Nike har 2-4 helsidor reklam i varje nummer och varje gång dom har test på löpardojjor så har dom en klar pallplats även om skon när den testas på vanliga kunder i butik inte funkar alls.

    Samma med skidtidningar där testresultaten såg VÄLDIGT olika ut när dom testade skidorna som vanligt med orginal grafiken så dom visste vad dom körde på, och sen testade samma skidor där alla va målade i samma färg med bara en siffra på. Helt plötsligt blev det helt andra resultat. smirk.gif smirk.gif

    Tror det e svårt att komma ifrån det helt och hållet då dom flesta gillar ett speciellt märke och då känns det alltid lite bättre än dom andra, svårt att vara opartisk.

    Jag tycker det e väldigt tråkigt och det känns inte speciellt givande att läsa testerna när det styrs av märkena. Jag menar testar dom en bräda som dom tycker e skitdålig men så står det märket för stor del av annonsintäkterna tror jag inte att dom skriver att den e skit.

    //Micke

  • svenne

    Medlem
    22 september, 2005 vid 11:04

    Tushingham får alltid toppbetyg. Finns det någon som har ett Tushingham i Svedala?

    Men det är ändå en bra blaska, jag läser den ändå. smile.gif

  • surfslusken

    Medlem
    22 september, 2005 vid 11:13

    Hmmm.. ingen kan väl vara chockad eller överaskad. Så här har det sett ut sen den riktiga boomen var över (sent 80- början 90-talet) och de olika surfblaskorna kämpat för sin överlevnad. Skilnaden är att dom inte ens anstränger sej det minsta för att dölja det längre. Tidningarna vill överleva, och gamla namn som Cribb, Boxford mfl vill surfa vidare och är livrädda för att behöva ta ett “riktigt” jobb.

    Föresten angående Dunkerbeck, att han kör just North beror helt enkelt på att bröderna Jensen (Proof teamet) kört på North sen evigheter, och lite på att NP började se honom som en gammal föredetting som inte hänger med i freestylen som ju nu mera är den grenen som drar publik/annonsörer.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2005 vid 11:28

    Alla mina segel är Tushingham och jag är ypperligt nöjd med kvalitet och prestanda. Köper dem nya av en dansk återförsäljare för ca 2800 spänn stycket. Grymt styva karbonbommar med första klass frontbeslag för 2300 kr(utvecklade av samma personer som ligger bakom HPL bommarna). Likadant med masterna, bra prylar till överkommliga priser. Praktiskt när man bor i malmö och jobar i köpenhamn. Har aldrig förstått varför man exempelvis ska behöva betala 4-5000 för ett segel.

    Däremot ligger det något i vad ni har att säga om köpta artiklar och tester. Detta förekommer naturligtvis inte bara i vår sport utan i samhället i stort. Mer än vad vi anar av det som publiceras i media är sponsrat.

  • ola-h

    Medlem
    22 september, 2005 vid 12:32

    Jag håller med både Adde och övriga postare i tråden, speciellt Dr Masse. Jag tror det mer handlar om att skribenterna (=pro-surfarna) vill kunna sälja lite artiklar för att dryga ut levebrödet och att de då samtidigt könnar ett behov av att blidka sponsorerna lite.

    Tristans artikel berör som Masse påpekar ett superintressant ämne, men hans slutsatser är mycket ologiska och artikeln måste sållas grovt innan man, mellan raderna, får ut något vettigt ur den. Jag tycker denna är den i särklass sämsta och mest tveksamma.

    Scotts artikel tycker jag (som i och för sig också är Starboardsponsrad) är rätt OK. Att bilderna råkar sammanfalla med de som används av Starboard är möjligen olickligt, men att bilderna i sig visar EVO brädor och andra Starboardbrädor är inte så konstigt och jag tycker inte det är oegentlig reklam direkt. Scotts artikel är rätt lång och bara en sektion handlar om brädor och då på ett rätt allmänt sätt. EVO nämns vid namn, men EVO är närmast ett begrepp nu. Jag tycker Scott visar en relativ återhållsamhet eftersom han inte ens nämner den “nya stora vågbrädan” vid namn. Så, jag läser mer sektionen om stora vågbrädor (både EVO och Aero) som reklam för stora vågisar och att utnyttja lättvindsdagar snarare än direkt reklam att Starboard är bättre än något annat.

    Dunkerbeckartikeln tycker jag också är rätt OK. Han har, även nu, ett väldigt stort nyhetsvärde och att han byter märke är en stor nyhet. Det är av stort allmänintresse att veta historerne bakom och att veta hur Dunkan och North tänkter sig att arbeta. Jag tycker inte heller denna är över gränsen för ren reklam.

    Så, vore det inte för Tristans dåliga artikel tycker jag att detta nummer av Windsurf skulle vara rätt acceptablet.

    Intresserade kan även jämföra med artikeln i WindsurfinEurope 2:2005 om Nik Baker och Mark Nelson som till stor del berör utveckling av Mistralbrädor. Denna kom till helt på mitt initiativ, men givetvis kan den ändå betraktas som viss reklam för Mistral. Personligen tycker jag definitivt den är “på rätt sida” och Mistral har verkligen inte gett oss något för att publicera den. Frågan är dock vadd ni alla tycket om vi hade haft en likadan artikel där Per Andersson och Scott McKercher diskuterat utveckling av brädor för “mitt märke” Starboard.

  • _frippe_

    Medlem
    22 september, 2005 vid 12:43

    Jag har ett Tushingham T2 som jag är riktigt nöjd med också. Dom får dock misstänkt bra resultat i de engelska tidningarna tycker jag.
    Har du någon länk till dansken du köper av?

  • irieman

    Medlem
    22 september, 2005 vid 13:36

    När det gäller testerna så får man nog läsa lite grann mellan raderna.
    Var på en clinic nyligen på Prasonissi på Rhodos där Jem Hall var instruktören, han är ju som bekant brädtestare för Boards
    och han sa just detta att man måste läsa mellan raderna när det gäller testerna, dom skriver egentligen aldrig ner nå’n bräda utan
    dom skriver istället ‘Higly Recommended’ o dyl på de brädor dom gillar. Se’n när man frågade honom lite mer inofficiellt så var han
    väldigt klar med vilka brädor han gillade eller inte. Vissa brädor var inte vatten värda andra var väldigt väldigt bra.

    Irie Man

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2005 vid 13:48

    Kolla på tushingham.dk Vid köp av mer än ett segel/mast ges 10 % rabatt. Masterna är riktigt fina och görs i den italienska fabriken Triana? som tillverkar master för en rad andra stora märken.

    Jag ska snart till den danska shoppen och handla och skulle ev. kunna köpa med mig grejer om det finns intresse. Bor ni i södra sverige och kan hämta i malmö innebär det inte mycket merarbete alls för mig eftersom jag pendlar med bil malmö/köpenhamn

    Kolla även tushingham.com för utförligare beskrivningar av produkterna.

    / Andy

  • jonasp

    Medlem
    22 september, 2005 vid 14:22

    Har haft ett tushingham. det är bra grejor, men det är väl inte det lättaste att få tag i i sverige men i england är de tydligen stora.

  • borje

    Medlem
    22 september, 2005 vid 14:59

    Jag ser gärna en liknande artikel om Starboard.

  • klang

    Medlem
    22 september, 2005 vid 15:17

    “Dunkens” sågning av Finian tyckte jag var bäst…

    Finian är ju full av skit som bestämmer vem som skall få segla på “super kanalen”… inte konstigt att det är Finian som håller världsrekordet…

    Dunken dunken dunken

    /Klang

  • imported_macts

    Medlem
    22 september, 2005 vid 15:23

    Svar till:


    “Dunkens” sågning av Finian tyckte jag var bäst…

    Finian är ju full av skit som bestämmer vem som skall få segla på “super kanalen”… inte konstigt att det är Finian som håller världsrekordet…

    Dunken dunken dunken

    /Klang

    [/ QUOTE ]

    Skulle ju möjligtvis kunna bero på att Finian inte fick vara med på Dunkens rekordförsök för ett par år sen (med Robby, Bringdal och Albeau)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Partiska tidningar och köpta artiklar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.