Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › PWA Racing död? Hyeres inställt, Slalom 42 på Sylt
-
PWA Racing död? Hyeres inställt, Slalom 42 på Sylt
Publicerad av adde på 22 september, 2005 vid 14:55Jepp, verkar som om det inte blir Racing/Formula på Sylt utan Slalom 42 – visserligen kan det betyda någon form av race, tex långfärd, om det inte bli slalomvindar.
Någon som vet vilka begränsningar det är brädor/segel o slalom 42?
Vidare är Hyeres inställt och där var det bara Formula/Race
planerat. Alltså är det bara slalom 42 på Fuerte och Sylt som räknas?Läs mera på:
http://www.worldcupsylt.de
http://www.pwaworldtour.com/adde
rasmus_w svarade 19 år sedan 13 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
humm, aldrig hört talas om detta innan men om man använder sundt och logiskt tänkande kommer man snabbt fram till att 42 ju står för knop!du får alltså inte använda utrustning som kloackats till 42 knop eller högre.
man kan även klocka dehär hastigheterna under själva tävlingarna så man kan ta de andras grejor och köra i speedrännan som ligger i närheten.
lyckas någon då nå 42 knop (notera att detta är topphastighet och alltså inte medel över 500m) med dina prylar är dudiskad ur tävlingen. detta bådar för att billigare utrustningar används och gör startfälten tightare.
-
Jag tror snarare att det betyder att Slalom 42 är svaret på frågan om meningen med livet, universum och allting.
/adde -
var inte så jäkla löjlig nu, detta är ett seriöst forum för vindsurfing. här ska vi diskutera aktuella mastkurvor och lura på nybörjare alldeles för stora nybörjarbrädor som de kan köra på för att slippa träna balans och så vidare. skärpning på dig, om du vill skoja, stoja, ha roligt och dylikt som vi förkastar här får du bege dig till kitekonfen
-
Jo, så mkt är jag med på. Men finns det begrännsningar på segelstorlek, bredd på brädor och fendjup?
-
Detta hittade jag på starboards forum, appropå reglerna:
Svar till:
PWA ANNOUNCE SLALOM 42
As the driving force in professional windsurfing, the PWA has taken the lead in the development of Racing by introducing a brand-new racing discipline called “SLALOM 42”. It’s fast, dynamic and high-profile: racing has never looked so good.
SLALOM 42 is a completely new action-packed racing discipline, adapted specifically to each location for maximum exposure to both crowd and media. This means the racecourse ideally is laid out as close to the beach as possible, providing high-speed action right in front of the spectators and cameras.
Depending on the conditions, fast and furious downwind racing will be the prime format, including long distance and full fleet slalom courses. Should conditions demand however, more upwind oriented courses will still enable racing in even the lightest winds.
Each sailor is allowed to register four sails and two boards per event. The sails are to be chosen from the PWA sail registration list (maximum 12.5m), while boards are to be selected from the ISAF registered board lists for production boards (maximum width 100.5cm). Racing takes place in practically all conditions, whether there’s a light breeze or a raging storm, making it crucial for contestants to choose their equipment wisely.
The restrictions on equipment will create equality among the competitors, leveling the field so that newcomers and seasoned pros can compete fairly, side by side.
The premier SLALOM 42 events this year will be in Sylt, Germany and Almanarre, France. Both locations have a long and exciting history of racing close to the beach. SLALOM 42 kicks off end of September, when the world’s top racers take over the notoriously windy island of Sylt to fight it out for a spot on the podium in this spectacular new discipline.
Stay tuned for more information on http://www.pwaworldtour.com
[/ QUOTE ]
källa: http://www.star-board.com/forum/starbulletin/read.asp?ID=4706&t=2005524201435 -
Knatte
Gäst22 september, 2005 vid 17:06Det var väl lite detta, Dunken pratade om i sista Windsurf
Han trodde ju att Formula var på väg att dö ut och att racing/slalom (slalom 42) kommer ersätta Formula.
Då dessa brädorna (formula) bara är gjorda för kryss/slör och inte för verklig segling.
Han trodde, att med lite utveckling skulle “slalom 42” klassen medföra brädor som planar lika tidigt som dagens formula och samtidigt använda mindre segel. -
Hum jag ser en risk med detta race format!!
Det känns som att man kommer var tillbaka i den totala prylhysteri snurran igen. Dvs man kommer till tävlingen med en packe brädor allt från Formula till det minsta slalom spettet och riggar från 12.5 till 5.5 och sedan gäller det att registrera rätt prylar beroende på prognos. Fan jag tycker det är mycket och släpa runt på dagens Formula kitt (men ändå hanterbart) detta blir ju sju resor värre!!
Det var ju precis detta som Formula formatet strävade mot dvs det skulle fortfarande vara möjligt för amatören att sitta på ett konkurans kratftigt kitt.
En av anledningarna till att jag slutade att tävla -92 var att det inte var möjligt för mig att sitta inne på alla segel som behövdes för att kunna vara med och leka med dom stora grabbarn. Med detta race format så är nog risken stor att man är där igen.//Stang (som hoppas han har fel)
-
Knatte
Gäst22 september, 2005 vid 18:48Du får bara ta med dig två brädor (eller registrera 2 stycken brädor, som skall vara serietillverkade och godkända) och 4 stycken standard segel till tävlingen.
Så det kan inte bli som förr, då folk hade 10-15 brädor/segel mm. till tävlingen.Dvs. bara standard utrustning skall få användas i tävlingarna. Så det blir viss skillnad mot förr, då alla körde på protomaterial
-
Jo visserligen men det finns ju inget som hindrar att man låter de andra 13 brädorna ligga kvar i bussen.
Jag tror visserligen inte att det blir lika illa som det var förr, framför allt pga att brädorna har större “register” nu än de super special brädor som fanns förr. Men det är en hyffsad slant man skall upp med för att kunna ha ett racing kitt.
Det man skulle ha gjort om man ville ändra racing formatet är att speca ett slalom42 kitt och nöja sig med det.
-
Om man ändrade:
“Each sailor is allowed to register four sails and two boards per event”Till att de skulle registrera det kittet per säsong, så skulle det ju bli lite lugnare och hindra mycket av “13 brädor i bussen”-grejen…
-
Vart fick de det där med bredden 100,5 cm ifrån? Är det någon superduperbräda på 100,5 cm som de absolut måste få med och därför valde det i stället för ett jämnt och fint mått som 100? Det kanske är en övesättning av ett jämnt mått i fot eller något sådant.
-
Kan det inte vara så om någon har lite taskit ögonmått vid tillverkningen av en standardbräda och att de tänkta 100 cm blir 100.5 i verkligheten så kan den som beställt sin bräda via tex nätet ändå vara i racet? Dvs felmarginal till tänkta 100 cm.
Logga in för att svara.