Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › JP vs starboard vs RRD
-
JP vs starboard vs RRD
Publicerad av highflyer på 7 oktober, 2005 vid 21:29jag ska byta brädor nu till nästa år och jag skulle vilja höra om någon vet skilnaderna på dessa brädor.
Nu har jag kört en starboard evo 70 l, och en RRD twintip 105, båda av årsmodell 05. problenet jag har med dessa brädor är att jag seglar mestadels i vänern och jag vill ha en vågbrada som jag kan segla 5,9 på. jag har även planer på att skaffa en storlek större freestyle för att ha lättare att lära mig manövrar i och med att jag är usel på freestyle.
hur som helst så undrar jag vad det är för skillnad på dessa brädkombinationer som jag kan tänka mig…
starboard: evo 83 och flare 114,eller 104 båda års 06
RRD: wave cult 84 och twintip 115 eller105 båda års 06
JP: Real world wave 83 och freestyle 109. wave års 06 och freestyle års 05Har lite svårt att välja kombination? Jag väger ca 70 kg och vill ha en vågbräda som är lätthoppad och lättåkt men som även går att pressa i vågridningen de få gånger jag åker ur till kusten. freestylen vill jag ska vara ganska allaround då jag är ganska dålig på freestyle men jag har ambitioner att lära mig. hoppas någon kan hjälpa mig med lite info om de olika brädorna..
surfmeister svarade 19 år sedan 14 Medlemmar · 41 Svar -
41 Svar
-
Jag tror alla brädor du nämner är bra: Bland vågisarna är det svårt att säga vad som skulle passa just din (insjö-) segling bäst och bland freestylebrädorna är det inte direkt heller givet vilken som är bäst för “nybörjarfreestyle”.
Jag kan säga en del om EVO (83) och Flare och några andra Starboardalternativ.
Först, när det gäller EVOn så är redan 74:an snäppet bättre med 5.9, om än kanske inte helt ideal (jag kör även 70:an med 5.9 om det kniper och väger 68). 83:an är dock klart bättre med ett så stort segel. Å andra sidan kommer du förståss tappa en del kontroll med mindre segel. EVOsarna har fått lite nya fenor och det har gjort dem snäppet bättre för B&J, tycker jag. 83 och 91 har också en lite modifierad botten men annan layout av konkaver mm och de har också minre rocker ttoalt än 70 och 74, så de känns generellt snabbare och planar enklare. Jag skulle nog tro att 83:an faktiskt är den av EVO-brärorna som är mest “insjöanpassad”. Det sagt, EVO är framförallt brädor för vågsegling och det är för deras vågsesglingsegenskaper som man bör köpa dem. Kan man tänka sig att kompromissa lite med vågridningen så är Kombat 86 ett alternativ. Kombat har en helt ny rocker och bottenform i år och är betydligt snabbare och mer lättplanande än tidigare. De nya fenorna är också klart bättre, både vågfenan och freeridefenan. Så, det är ingen tvekan om att Kombat egentligen är en mycket bättre allroundbräda om man tar in både insjösegling och vågsegling. Om du tycker Kombat 86 kanske är för stor så är nästa steg nedåt faktiskt PureAcid 80. Denna bräda nämns som en av de bästa i hela Starboards lineup för 2006 (jag har inte testat den själv än). PureAcid har en snabbare rocker och är mer naturliga för B&J-segling än EVO egentligen. Vid din vikt funkar nog PA80 även till 5.9 (med en större fena) och blir ett snäpp bättre än EVO 83 med segel under 5.0, rent kontrollmässigt.Om du vill jobba på lite freestyletrick även med den lilla brädan är definitivt K86 det bästa valet, följt av EVO.
När det gäller freestylebrädan så har jag kört Flare 94 sedan juni. Det är en otroligt fascinerande bräda, en helt annan sak än tidigare Starboard freestylebrädor och troligen rätt annorlunda mot de andra märkenas brädor också. Det som är speciellt är bottenformen, det är en ren slalomrocker, tagen direkt från den snabba slalombrädan Sonic 100 (nu 95). Inga konstiga kanter eller gimickar, bara en enkel v-botten och tucken-under-kanter. Detta gör brädan otroligt snabb (fenan är dock inte den snabbaste). Redan vid minimalt drag i seglet sticker den iväg och får sedan direkt raketfart. Den planar också genom vindhål som inget annan jag kört. När man svänger den gör den helst en långsväng och vill ha en del tryck på railen (som en vågis i en bottensväng) men den skär aldrig fast och man kan göra otroliga fullfartsvängar med denna bräda. Överlag är Flare 94 ÖVERLÄGSET den roligaste brädan jag kört för “rakt-fram-segling”/insjö. Freestyle då? Ja, jag suger ju på detta, men såvitt jag kan bedömma är brädan snarare lättare att poppa än min förra Freesex 100 (trots mindre brädd och snabbare rocker). Så, för mig är denna brädan definitivt en hit. Huruvuda 104:an eller 114 är rätt för dig är svårt att säga. De har exakt samma shape sånär på att 114 är tjockare. 94:an känns rätt liten i volym, faktiskt, så kanske är 114 rätt väg att gå, speciellt om du väljer Kombat 86 som “liten” bräda.
-
Problemet med Starboard är tre:
1. De är grå m ao varenda repa syns och den färgkpmbination som de använder kan ingenvanlig färghandel blanda.2. De är sjukt tunga. Hade tidigare problem med kvalite’ och bygger nu “krocksäkra” brädor.
3. Andrahandsvärdet, om du blir av med dom, är minimalt.
Satsa på JP eller RRD!
-
Jonatan.. jag VET att du vill köpa min F2. du är grymt sugen på tysk-Cobra-kvalitet, i know it!
-
Flare är väl gul, wood versionen är lätt och stark, och varför ska man sälja en bra bräda….
-
är inte jättesugen på din F2 faktiskt… men den är jävligt snygg.
just nu är jag mest inne på JP är det någon som testat Real World Wave 06 83 liter. -
Den är testad i någon av de engelska tidskrifterna. Jämfört med förra året verkar den ha blivit mer anpassad för tyngre seglare. Jag körde förra årets lite och den var skön. Väldigt lättseglad och med ett rätt högt läge i vattnet. Överlag känns den mer freestyle-wave än t ex RRDs, Starboards och Tabous motsvarigheter.
-
Det är så skönt att den här sortens negativ kritik oftast kommer anonymt så skribenten i fråga slipper stå för sina utsagor.
Mina tarboardbrädor väger från 5.7 till 7.1 kilo (62-117 liter). Min Flare freestyle väger 6.1. Inte superlätt men brädan känns ändå lätt i vattnet. Starboards brädor har enligt Cobra lägst reklamationsgrad av de brädor som byggs där. Så det finns nog ett samband mellan styrka och vikt. I och för sig är jag den första att hålla med om att “lätt känns rätt”, men jag tror många också vill ha en viss hållbarhet på sina brädor. En kompromiss. För övrigt menar jag att det är brädan beteende på vattnet som räknas – där spelar både shape och vikt in. Att dock enbart stirra sig blind på vikten är att tillmäta denna parameter för stor vikt.
Färgkoderna för alla brädor finns på Starboards web.
När det gäller andrahandsvärdet har jag i alla fall haft lätt att bli av med mina brädor utan att behöva ge bort dem.
För övrigt tycker jag både JP och RRD gör mycket fina brädor också och har inga problem att generellt rekomendera dessa två märken, trots att jag själv kör Starboard. Anonymt skitprat som det ovan tycker jag dock suger fett.
-
jo det stämmer väll i och för sig men ded gör det inte lättare att välja bräda…
-
Svar till:
jag ska byta brädor nu till nästa år och jag skulle vilja höra om någon vet skilnaderna på dessa brädor.
Nu har jag kört en starboard evo 70 l, och en RRD twintip 105, båda av årsmodell 05. problenet jag har med dessa brädor är att jag seglar mestadels i vänern och jag vill ha en vågbrada som jag kan segla 5,9 på.[/ QUOTE ]–>Har du läst senaste jämförelsetestet mellan vågis, stubby och fristajl-vejven? [Kan någon hjälpa mig att säga i vilken tidning och nummer artikeln var så vore det juste!] Den helt klart bästa minstabrädan for oss som bara vill ha två brädor är en fast-tail eller freestyle-wave. (Kan någon hjälpa till att hitta en bra svensk term här?) Den tar klart störst spann av segelstorlekar och är grym för allt utom ren sideshoresegling.
Svar till:
jag har även planer på att skaffa en storlek större freestyle för att ha lättare att lära mig manövrar i och med att jag är usel på freestyle.
[/ QUOTE ]–>En riktigt bred freestyle rekommenderar jag. Och kör bara så mycket du kan på den så blir du grym på freestyle!
Svar till:
hur som helst så undrar jag vad det är för skillnad på dessa brädkombinationer som jag kan tänka mig…
starboard: evo 83 och flare 114,eller 104 båda års 06
RRD: wave cult 84 och twintip 115 eller105 båda års 06
JP: Real world wave 83 och freestyle 109. wave års 06 och freestyle års 05[/ QUOTE ]Ska du bara ha två brädor så gör det smala vindregistret av någon av de mindre brädorna du valt ut att du får det tufft i hårdare vind eller trögt med störstaseglet runt 5.9. Jag skulle satsa på en sjuttiosex till åttioliters-bräda med lite snabbare rocker i aktern (men lite mer scoop som dessa moderna brädor görs med i stallet). (Det ar ju ungefär det som Ola H rekommenderar med Combat86an som dock tyvärr, om jag inte har fel, inte görs i mindre storlek.
Svar till:
Har lite svårt att välja kombination? Jag väger ca 70 kg och vill ha en vågbräda som är lätthoppad och lättåkt men som även går att pressa i vågridningen de få gånger jag åker ut till kusten. freestylen vill jag ska vara ganska allaround då jag är ganska dålig på freestyle men jag har ambitioner att lära mig. hoppas någon kan hjälpa mig med lite info om de olika brädorna..
[/ QUOTE ]–>Det är din egen teknik och taktik som är begränsningen i vågridningen. När du frontsidevågrider: I stället för att svänga ner i vind med ambitionen att komma tillbaka till läppen så fort du är på vågen; sakta ner lite grann, och låt dig komma upp mer på toppen av vågen och peka brädan ner i vind före du trycker på gasen och lägger ner skäret. Då har du bättre chans att nå läppen oberoende av vilken typ av bräda du har. Men en fast-tail ger dig många fördelar över vågisen och stubbi:n. Fast förståss, når du redan läppen ofta så finns det mycket som kan motivera andra val av bräda. En sak som inte många tänker på, eller för den delen jag hört någon prata om, är att i väldigt stökiga vågor för att komma ut i täta set med högt vitvatten så ger en längre bräda med mer scoop en lättar väg.
-
[ QUOTE ]
Har du läst senaste jämförelsetestet mellan vågis, stubby och fristajl-vejven? [Kan någon hjälpa mig att säga i vilken tidning och nummer artikeln var så vore det juste!] Den helt klart bästa minstabrädan for oss som bara vill ha två brädor är en fast-tail eller freestyle-wave. (Kan någon hjälpa till att hitta en bra svensk term här?) Den tar klart störst spann av segelstorlekar och är grym för allt utom ren sideshoresegling.[/ QUOTE ]
Jag har läst detta test som finns i senaste (eller är det förra) numret av Boards. Personligen tycker jag deras resonemang har en del luckor – det känns som de driver en tes de själva hittat på rätt hårt. Dock finns det mycket bra i texten också och den är definitivt läsvärd för alla.(Texten är också en bra “programförklaring” från Boards testare. Den visar vad de _gillar_ (fast-tails) och det ger en bra bakgrund att läsa deras tester mot.)
[ QUOTE ]
Det är din egen teknik och taktik som är begränsningen i vågridningen. När du frontsidevågrider: I stället för att svänga ner i vind med ambitionen att komma tillbaka till läppen så fort du är på vågen; sakta ner lite grann, och låt dig komma upp mer på toppen av vågen och peka brädan ner i vind före du trycker på gasen och lägger ner skäret. Då har du bättre chans att nå läppen oberoende av vilken typ av bräda du har. Men en fast-tail ger dig många fördelar över vågisen och stubbi:n. Fast förståss, når du redan läppen ofta så finns det mycket som kan motivera andra val av bräda. En sak som inte många tänker på, eller för den delen jag hört någon prata om, är att i väldigt stökiga vågor för att komma ut i täta set med högt vitvatten så ger en längre bräda med mer scoop en lättar väg.[/ QUOTE ]
Mycket bra råd om tekniken. Dock håller jag inte helt med om att det (bara) är tekniken som begränsar och det är bl a här som jag tycker Boards text missar lite. Just om man är lite mer nybörjare på fronsidevågridning så kan en freestyle-våg (i alla fall vissa av dem) vara klart begränsande. En duktig vågseglare kan rippa fronside i våra sega vågor med det mesta i brädväg. Har man väl lärt sig lägge ordentligt med kraft i svängen är även en väldigt snabb (och rak) freestylewave helt OK. Om man dock både har lite svårt att få in brädan i sväng och att hålla den där och få upp den mot läppen kan en bräda Som EVO eller RRD Wave Swallow (säkert Cult också, men den har jag inte kört) göra underverk.
Så, jag håller med om att freestylevågisar ger många fördelar, men just detta är den stora nackdelen. Dock är segmetet freestylevåg vädigt brett och det är mil mellan en mer freeridestukad bräda som JP freestyle-wave och t ex Fanatic FreeWave (eller Kombat).
När det gäller vitvatten tycker jag personligen att en kort stubbie med rund nos är det enklaste för att ta sig ut. Då har du både bra flyt i nosen och slipper “en massa längd” som vitvattnet kan ta tag i. Men detta kan säkert vara en smaksak och ber mycket på seglingsstilen.
-
Svar till:
Den helt klart bästa minstabrädan for oss som bara vill ha två brädor är en fast-tail eller freestyle-wave.
[/ QUOTE ]
Jag håller inte riktigt med här, jag har tidigare kört en hel del med på en AHD powerwave som väl kan kallas för en “tidig” freestyle-wave bräda. Den har inte så mycket rocker utan har en enkelkonkav och sedan en tailkick och faller väl utanför Boards kategorier, dvs den är snabb men har en slow tail….
Nu mer är jag helsåld på stubbie (eller Evo62 som jag kör) tycker dem har ett väldigt brett spann när det gäller segelstorlek (kör 5.3-3.7 men helt klart bäst med 4.7 och deråt) och man tar sig ut genom vitvatten relativt lätt men kanske på ett litet annat sätt jämfört med en mer klassisk bräda. Bredden gör att det är relativt lätt att ta sig ut utan att ha planing och man behöver inte ha så mycket fart för att hålla sig “uppe på” vit-vattnet, en mer klassisk bräda tycker jag kräver lite mer fart för att det skall funka.
Sedan när det gäller vågridning så är det ju nästan lite fusk att köra stubbie.En snabb vågis behöver lite vidare sväng för att behålla farten och då hamnar man för långt framför vågen, tex i apel och lejet där vågorna är rätt så slöa, och det är lång väg tillbacka till läppen om man hittar någon, särskilt i apel är vågorna väldigt korta och bryter lite varsomhelst (eller så har jag för dålig teknik). Med en stubby kan man svänga mycket snävare och även mycket med bakfoten om känner för det, brädan håller farten ändå och man kommer tillbaka upp mer vertikalt med bra fart. När man sedan träffar läppen, eller vitvatten som det oftast blir för mig, så gör bredden även här att brädan lätt svänger tillbaka och man får den där känslan av att fuska igen…
Trots brädans bredd så går det även att köra med framfotstryck och lägga in lite mer riktiga framfotsvängar utan att brädan studsar, det gäller bara i behålla trycket på railen.Vad jag ville säga är alltså att stubbies är en bra första bräda och även bra som enda minsta bräda för våra förhållanden.
-
Jag har just sålt min Freestyle (Fanatic Skate 101) eftersom jag upptäckte att plattvatten inte var min grej. Uppgraderade stora vågisen till en RRD WaveCult 84. Med en större fena (24.2 cm onshore) kör jag 6.2 kvadrat med kvalitet i vågridningen! Trots detta klarar jag att hålla 4.2 ända tills jag blir toköverriggad. Vågridningen är sååååå mkt bättre än tidigare och det är endast i riktigt hård vind jag byter till lilla vågisen (72 liter). Jag planar nästan lika tidigt med Culten som jag gjorde med skaten, men visst, det är inte lätt att slå med den korta nosen.
Plötsligt kommer man upp smackar läpp (inte lätt när man är gammal o stel 🙂 och sätter cutbacks och bottomturns som tidigare varit svårt…
Jag gillar inte tvålkoppskänslan i Evo:n och upplever culten som snabbare och livligare, utan att tappa svängvillighet. Den är mycket skojigare i vågor än -05 JP RWW, men -06 har jag inte provat. Tar hyfsad höjd oxå.
Kort sagt: Bästa brädan jag någonsin haft!
Logga in för att svara.