• Publicerad av speedkenta på 8 oktober, 2005 vid 15:31

    Som alla vet är ju soppan djävligt dyr nu.
    Kostar att åka och surfa.
    Här i Kalmar kostar idag bensinen ca 10kr (bensinkrig som pågått ett bra tag)
    Många här tankar 50% bensin och 50% etanol (7kr litern Säljs på statoil)
    Hät finns ju en hel det motorkunnigt folk.
    Jag har en Voyager 98.
    Är det nån fara att tanka upp den så.
    Som här hemma nu verkar var och varannan som har bil tanka på det sättet. Det är ju en hel del pengar att spara på det viset.
    Nån som vet några biefekter. Den bil som var på öland idag hade inga biefekter (golf)
    Han sa att min bil inte skulle vara några problem.
    Du har ju insprutning sa han det är ju ännu bättre
    Vill gärna ha lite åsikter
    Kenneth
    Fan det kan ju vara ett RS om året man tjänar

    rasmus_w svarade 19 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 16:14

    Det är nog bättre om du ställer frågan på ett forum som handlar just om etanol.

    Personligen så testade jag precis att köra med 25 % etanol i min Fiat punto från 2001 och det jag märkte var att bilen blev piggare och gick mycket bättre. Sen att jag fick ner totalpriset per liter är ju inte direkt någon nackdel heller smirk.gif Jag läste att någon på det forumet kört en Van med full tank E85 utan konvertering utan större problem. Det verkar vara så olika från bil till bil. Alternativet är väl att köpa en bil som inte drar så mycket soppa!? Då har du ju din nya RS per år. På Öland räcker det väl med cykel förresten så nära ni har till vattnet grin.gif

  • getwet

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 16:51

    En bil som inte är konverterad till att köras på 100% etanol ska ABSOLUT INTE köras på det bränslet. Då kommer man så småningom att få motorskador. Anledningen är att etanolen (läs E85) har lägre energiinnehåll än bensin. Ska en motor köras utan skador på E85 måste förbrukningen ökas med ca 30%. Annars blir den inre kylningen i motorn för dålig (bränslet kyler mycket mer än vad man tror, här spelar inte kylarvattnet någon roll eftersom bränslet kyler inne i förbränningsrum och ventiler, bland motorintresserade är det ett välkänt faktum att en för snålt ställd bil bränner ventiler och kolvtoppar)
    Dessutom bildas det mycket farliga gaser av etanolen när den förbränns i en för varm motor.
    Så, om man ska köra på 100% E85 måste fordonet justeras om till att dra mer bränsle. I en förgasarbil är det mycket enkelt, i med större nålar/munstycken så var det klart. En insprutare ska kodas om (om det är ett riktigt sprut vill säga). Bäst går faktiskt turbomatade motorer, eftersom kompet är högre i dessa. E85 har nämligen ett oktantal 104, därför känner Gurra att hans bil blivit lite piggare. Man kan med fördel höja tändningen en aning om man kör på 100% E85, just för att oktantalet är högre.
    Jag rekommenderar inte att köra på 100% E85, och varför det då……? Finns för få tankställen, svårstartad på vintern om man inte alltid har tillgång till motorvärmare. För att få den godkänd krävs regbes. och ombyggnationssatser som enligt expertis kommer att kosta ca 10 000-20 000kr.
    Bättre är då att få tag på en bil som redan är klar för både E85 och bensin, typ Ford focus….om någon nu vill ha en sådan….

    Att däremot blandtanka E85 och bensin skadar inte en motor. Kan faktiskt tom vara bättre eftersom oktantalet blir högre samt att E85 är renare i sig. Så Kenneth, tanka på du med E85, börja med ca 10-15% för att sedan succesivt öka upp till max 50-60%, där borde gränsen gå för att inte få driftstörningar. Själv tankar jag vår bruksbil med mellan 30-40% E85 utan att märka någonsom helst skillnad. Det är dock olagligt…..
    Slutar med att tala om för dig Kenta att det är helt ofarligt för motorn att blandtanka, men den får INTE gå på enbart E85.

    Och hur fan kom vi in på det här på speedforumet????? Ska nog banne prova och tanka min speedmaskin i garaget med E85….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 17:07

    Hur vi kom in på detta ämne.
    Jo det är på speedforum man man hittar dom som har lite kvar innanför pannroten.
    Faktum är att jag väntade mig ett svar från dig.
    Bilar är ju en del av vår kultur, stora bilar som drar soppa. Dår man kan lägga in ett antal brädor och en tre fyra segel. Sedan bo kvar i bilen om man vill.
    Då talar vi inte om några japanska pissmyror utan om bilar.
    Mitt förtroende för dig är stort så jag kommer att tanka på.
    Etanol och bensin. Börjar med 30%.
    Kenneth

  • torpalasse

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 17:36

    Jobbar själv på statoil på somrarna, där har vi fått från Stoil Sverige infon att problemet att köra med etanol är att det fräter sönder bensinslangar i längden pga att det e skarpare på ngt sätt. Vet inte om föregående skrev (orkade inte läsa allt).

  • styret

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 18:14

    klart dom sa. efterfrågas etanol mer så måste dom ju bygga om sina stationer ochd et kostar dom pengar.

    som han kennta och jag pratade med idag sa: vad häller du i soppan på vintern för att slippa isproppar? etanol…

  • rasmus_w

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 20:42

    En annan sak är att en halvfull etanoltank till skillnad från en halvfull bensintank är explosiv.

    Varför? Jo, etanol har lägre ångtryck än bensin. I en halvfull bensintank kommer det finnas så mycket bensinångor att det knappt får plats nån luft, och utan luft brinner inte ångorna. Ska du göra en bomb av en jeepdunk ska du ta i ungefär tre droppar bensin, har du i mer, blir det för lite syre och dunken kommer inte explodera.

    Det här gäller inte i en etanoltank. Det kommer fortfarande finnas spritångor i en halvfull tank, men de kommer inte tränga undan luften utan bilda en brännbar blandning. Mackarna har samma problem, att inget allvarligt har hänt än kan vara ren tur. Nu håller man visserligen på och åtgärdar problemet, men i en ”hemkonverterad” bil ska man absolut vara väldigt försiktig, akta sig så man inte råkar få några statiska gnistor när man tankar och så.

    Sen antar jag att man vid nån viss bensinhalt får såpass högt ångtryck att det blir lika säkert som en bensintank, men när det händer vet jag inte. Nån som har koll på kemi vet säkert.

  • getwet

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 20:50

    Sorry torpalasse, det där är en myt att inte slangarna skulle tåla etanol. Etanol är mindre aggresivt än bensin, testa och häll bensin i en plastmugg respektive etanol i en annan plastmugg så får du se………observera att etanol är egentligen alkohol, visserligen blir en del aggresiva av det men vi kan dricka det i utspädd form…..dock ej bensin wink.gifSamtliga slangar som är monterade på en bil är klassificerade för att tåla frätskador och överstiger med råge gränsen för etanol som är betydligt snällare än bensin. Vet att Stockholms lokaltrafik (kollektivtrafiken) kör sina stadsbussar på enbart etanol (ej E85, SL kör på ren etanol utan smörjmedel och tillsatser vilket är tillsatt i E85 för att tillgodose en vanlig bensinbil och för att inga problem ska uppstå) utan att byta ut sina ledningar någonstans (däremot byter man spridare för att motorerna ska få mer bränsle) och då ska det normalt ändå bara flyta diesel genom bränsleledningarna som är ännu mindre aggresivt än bensin. Om man däremot bytt slangarna till något annat liknande vattenslang kan det naturligtvis gå tokigt. Men…om man använder slang godkänd för bensin så räcker det med råge.
    Det finns vissa fordonsägare som ändå fått problem, men då handlar det oftast om att man kört på bensin och direkt konverterat om till 100% etanol. Pga av den dåliga bensinkvaliten som numera säljs har det bildats avlagringar i tanken som löses upp av etanolen och ”kleggar” igen förgasare eller insprutningssystem. Rekommendationen har därför varit att succesivt (om man nu vill köra på 100%) öka procentsatsen med E85 så löses ”klegget” upp långsamt och förbränns i motorn utan att ställa till problem.

  • getwet

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 20:59

    Just därför tror jag att ombyggnadssatserna kostar så pass mycket för det som du skriver Rasmus, man måste troligen göra något åt tanken för explosionsrisken (enbart 100%E85). Den risken finns dock inte vid uppblandning med bensin.

  • getwet

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 21:03

    Fan vad jag saknar er………gokompisar! smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 21:57

    Menar du att man kan dricka det också.
    Har följt länken på ovanstånde inlägg.
    Hittade min bil där inga problem.
    Sen när ja var därinne och snurrade hamnade på en länk till
    att man i USA gjort en test. (min bil var med i testen)
    Där förordade dom 30% etanol i bensinen.
    Bilen både drog mindre, mer tryck.
    Ja all var bättre, kan man sen dricka det fattar du när vi sitter på stranden och en slang rakt ner 120 liters tanken.
    Kenneth

  • rasmus_w

    Medlem
    9 oktober, 2005 vid 00:23

    Du kan ju prova, men jag avstår av hälsoskäl. I en flaska Stroh-80 är innehållet i princip 80 procent sprit och 20 procent vatten. E85 är visserligen 85 procent sprit, men resten är i princip bensin.

    Samma gäller mig veterligen i E95 som bussarna kör på och den E95 jag har för mig att brassarna kör. Vitsen med att blanda i bensin är dessutom just att soppan ska fylla bilarna och inte förarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.