Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelvalsråd
-
Segelvalsråd
Publicerad av j_lydevik på 9 januari, 2006 vid 20:23Hej!
Skall köpa nytt segel nu till våren, Trodde jag bestämt mig men efter att jag läst tråden om segelstorlekar kände jag att jag kunde behöva lite råd.
Väger 70+, har en skate 112l, Och ett K-Onda5.3
Tänkte köpa challenger bash 6.5 -06, men det verkar som vissas uppfattning är att man inte planar tidigare med 6.5 än om man har 5.9? Hur mycket vinner man egentligen i m/s på det större seglet. Hade ju varit trevligare med ett mindre segel nu när man skall lära sig snurra!!:) Någon surfer som har lust att dela med sig av sin värdefulla erfarenhet?-Johan
slor4ever svarade 19 år sedan 10 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Jag upplever att det går en gräns runt ungefär 6 m2 segel,
här kommer nackdelarna med större storlek ikapp fördelarna.Jag hade satsat på 5.9an (ska för övrigt ha exakt samma segel)
om du undrar så har jag kört freestylebrädor mellan 100-110L
Lycka till!
-
Det finns många aspekter man kan ta in om man vill fundera över vad som är bäst för just sig själv.
Eftersom du bor vid kusten (antar jag) brukar vinden vara mindre byig än t.ex inland, där man ofta kör lite större storlek för att just plana genom vindhål.
Med den stora skaten du har fungerar 6,5 bra som en största storlek, frågan är dock om du kommer tjäna på det.Är man relativt lätt -70kg skulle jag rekomendera att du valde 5,9, du kommer ha mer glädje av den ökade kontrollen och känslan av ett mindre segel.
Som jag uplevt med lite större segel är det man vinner i segel kraft förlarar man i kontroll, dock allt relativt seglarens vikt och längd etc.
Man kan inte nog poängtera vikten av rätt mast i segel över 6 m2Som referens är min linje 4,1-4,7-5,3-5,9 Bash-06, bräda freestyle 109 liter, vikt CA 88kg
-
Du väljer mellan lite tidigare planing eller lite mer lätthanterlig rigg. Min uppfattning är att ju lättare man är desto mer i form av tidig planing får man ut av att använda det största rekommenderade seglet för en bräda (eller till och med större än rekomenderat) eftersom man har mer marginal till brädans max bärkraft både i planing och på vägen dit.
Om man vänder lite på frågeställningen: När ett 5,9 inte räcker för planing utan bara till segelsnurr, skulle inte ett 5,3 funka då och dessutom vara ännu mer lätthanterligt?
Om man då valt att ha 6,4 som största kan man ju välja på att plana tidigt (med lite mindre smidighet i segelsnurrandet) eller att ha bra hanterbarhet i segelnurrandet.
Bara en tanke…
-
Jag kör en compstyle på 110 liter… o kör med ett simmer compact 6,6 som störst.. Mest för att det riggas på 430 mast. Annars hade jag nog valt ett runt 6 kvm. Mest för att slippa en extra mast/utgift. Välj hellre ett något mindre segel med en bra mast istället för ett större segel med en sämre o tung mast… vilket jag tror man tappar mkt på…
Men sen passar 6,6 mig rätt bra.. jag e 195 så jag har långa armar… så det går rätt bra att snurram ed det ändå.. hehe/Jonas
PS. Syns nog i tollenäs till våren…
-
Tackar för era synpunkter! Känns nog som 5.9 kanske e en bättre storlek ändå. En annan fråga till er som seglar challenger. K-Onda finns ju även i den storleken Och en liten fundering dyker då upp vad det är för egenskaper som skiljer dessa åt? Är det dumt att köpa vågsegel om man inte seglar så mycket vågor? Kondan e ju lite fetare i designen…;)
-Johan -
Oregistrerade
Gäst12 januari, 2006 vid 17:26K-Onda är lite mer våginriktat och mer förstärkt, Bash seglet lite mer åt freestyle hållet. Så om det är snurra segel du vill så är nog bash att rekomendera. Det har även lite power än k-onda seglet.
-
Oregistrerade
Gäst12 januari, 2006 vid 17:29Bash har även lite mer power än k-onda seglet. (så skulle det vara) 🙂
-
Självklart planar man tidigare med ett större segel! Givet att vi jämför ett “5.9 modell X av märket Y” med ett “6.5 modell X av märket Y” så kan väl ingen säga att det större seglet skulle plana tidigare, d v s i mindre vind än 5.9:an.
De flesta av oss vill väl ha så få segel som möjligt och samtidigt täcka ett så stort vindregister som möjligt utan några luckor mellan storlekarna, eller?
För egen del kan jag bara avråda från att hoppa från 5.3 till 5.9, ett hopp på 0.6 m2 i de lite större storlekarna gör bara att överlappningen blir onödigt stor. Jag kör nu 5.3 Voodoo respektive 6.2 Triple XXX. Det sista har mer bottendrag. Tidigare körde jag 5.4 resp 6.4 NS Disco.
Med detta mellanrum (storleksmässigt) kan man, när man börjar bli överrigad – d v s maxtrimmat, gå över till 5.3:an med minimitrimm.Om du kör 5.3/5.9 kommer du täcka ett snävare vindregister än om du går på 5.3 och en lite större storlek. I och för sig tycker jag att 6.5 inte är lika optimalt som kombinationen 5.3 och 6.2-6-4m2.
-
Oåxen wrote:Självklart planar man tidigare med ett större segel! Givet att vi jämför ett “5.9 modell X av märket Y” med ett “6.5 modell X av märket Y” så kan väl ingen säga att det större seglet skulle plana tidigare, d v s i mindre vind än 5.9:an.
Öhhh, förutom tryckfel(?) så beror det ju lite på vad man har för bräda också?
Om ca 5.9 är max rekommenderat för brädan så är det väldigt liten vinst i att köra 6.5…. -
Alltså, jag har oxå spanat den här tråden ett tag, men inte gett mig in. Nu gör jag det. Tycker att boysen är ute å segler (hö, hö) lite här.
Klart du skall ha ett segel runt sexhalv på en skate 112. Du kommer att plana tidigare och, framförallt, ha mycket enklare att behålla fart. Det enda skälet till att köra 5.9 som störst är om man är inne på mer avancerad freestyle och har riktigt bra teknik. Men tro mig, nu när vinternärminnet är som allra sämst, de där dagarna kommer att KOMMA när du bara önskar att du hade ett större segel än sexfem… Skate 112 kan man faktiskt klämma på sjuhalv utan problem på, sexfem är fin-fint.
Så, kör på det större, 6.5 – 5.3 kommer att funka bra. Jag har kört 6.4 – 5.3 utan problem.
-
Just det en skate 112 var det ju det handlade om, då blir ju 6.5 bra….
Har blivit lite insnöad på min 87litare i segelvalstrådarna och där är vinsten rätt liten… -
dr Masse wrote:Alltså, jag har oxå spanat den här tråden ett tag, men inte gett mig in. Nu gör jag det. Tycker att boysen är ute å segler (hö, hö) lite här.
Klart att vi är, segla bör man annars dör man….
Jag tycker dock att jag poängterar att det är en öppen fråga, vem planar först av ett 5,9 med 100% kol mast och ett 6,5 med en 30% kol mast, samma bräda, seglare, jag skulle säga att det är ungefär samma sak, eller det är vad jag har kommit fram till efter egna erfarenheter, har själv ägt både freezone 7,1 och disco 6,9 så jag vet hur det är att ha stora segel, och då vägde jag 5 kg mindre än nu och hade större bräda 115 liter.
Sen gäller det att frågeställaren kommer in i tråden och lägger sin input, för vad vi vet kanske han bor i borås och seglar på vänern, stor skillnad mot att bo i Göteborg och enbart segla kust där vinden är mindre byig och oftast starkare.
Att råda någon annan om segelval kan vara knivigt, alla har inte samma vikt, längd, teknik samt kunskap.
Ifallet om att 6,5:an skulle behöva en 460 mast skulle JAG absolut rekommendera att lägga pengarna på en dyrare 430 mast och ta ett 5,9.
Allt beror på vad man vill ha ut av seglingen, bara bränna runt eller trixa t.ex stor skillnad är det där.Surf’s up
-
Jag kör 5,3 – 6,2 – 7,4 på en Fanatic Cross 120 som har liknande mått som Skate 112 och tycker att det definitivt är värt förlusten i manövrerbarhet att plana så mycket tidigare som man gör med 7,4 jämfört med 6,2. Man får ofta höra eller läsa att “om man pumpar och har bra teknik så planar man lika tidigt med ett mindre segel”, men det resonemanget måste ju bygga på att man inte pumpar och har dålig teknik med det större seglet! Annars planar man ju troligen ännu tidigare med BÅDE stort segel och bra teknik.
Lär man sig sätta segelsnurrtrick med stort segel så blir det ju ännu lättare när man kör med mindre segel.
Hittills har jag alltid tyckt att “man skulle nog ha ett större segel så att man kommer igång i lite lättare vind”, men nu är jag uppe på 10,7 som största och börjar nog tycka att valet mellan tidigare planing och sämre manövrerbarhet inte är lika självklart längre. 10,7an är rätt åbäkig i alla situationer utom segling rakt fram, inte misnt när man ska komma upp på land efter segling.
Bara lite funderingar i ämnet…
-
Hmm, 6.5an kanske inte e så dum ändå. Som sagt, det e ju inte varje dag det blåser pung direkt. En får tacka för era råd!
-Johan -
Frågan om man planar tidigare med 5.9 och 100% lätt och fin kolmast eller med 6.5 och en tyngre, segare 30% mast är ju klart intressant.
Såklart man skall ha en bra (den bästa man har) masten i sitt största segel. Jag har 100% i för segel över sex kvadrat, min kanske bästa surfinvestering sett i antal timmar och nöje på vattnet. Ju större segel och längre mast, desto mer får man ut av att välja en vassare mast.
Men skulle vi istället välja en hyggligt bra mast till 6.5 (typ 55-75% kol) så är jag rätt säker på att samma seglare på aktuell bräda (Skate 112) planar tidigare och har bättre fart i vindhål än med 5.9 på en 100-procentare.
Sen så ere såklart rätt att man aldrig vet allt för att ge segelrekommendationer såhär på en konf. Men min erfarenhet pekar på att 6.5 är en klart bra size på Skate 112. Å gärna med en bra mast!
Logga in för att svara.