Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad välja för bräda???

Taggad: 

  • Vad välja för bräda???

    Publicerad av swe-496 på 26 januari, 2006 vid 21:57

    Står och väger lite mellan ny F2 eller en ny Fanatic.
    Talar för Fanatic: Har lyckats bra med sina brädor förutom förra året, men då var ju inte Steve Allen med och utvecklade brädan vilket han varit med årets bräda…
    Talar mot Fanatic: Hmm kan inte komma på något nu….

    Talar för F2: Bra kvalité, nytänkande.

    Talar mot F2: Nytt obeprövat sätt med cutoutsen, som nu är justerbara. Kan funka, men ytterligare en trimgrej att mecka med på tävlingar.

    Hmm lite svårt att bestämma mig…

    swe131 svarade 18 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • swe-1

    Medlem
    26 januari, 2006 vid 23:34

    Klart du ska köra på Fanatic! Men jag är ju partisk förståss… 😉
    Annars diggar jag Lorch. Jani Paju gick som ett skott på den förra året när jag seglade mot honom. Dessutom har den riktigt clean design och inte en massa gimickar, jag tycker den ser helrätt ut, klart softaste märket, efter Fanatic förståss. Exocet verkar har lyft sig rejält till i år och ser ut att vara en riktig lättvindsraket med en bredd på häcken som får Cindy Peters att se smal ut. Den mest avvikande designen i år, kanske en riktig hit!? Starboard är nog det säkraste kortet, har troligen lite bättre prestanda i lättvind och bättre släpp på undanvinden med nytt flackare scoop och nya cutouts. Det lilla jag har hört om F2 så ska den tydligen vara lite bättre på allt jämfört med fjolårsmodellen men cutoutsen strular visst lite.

    Fanatic gjorde bort sig förra året men å andra sidan var ju deras 04:a bevisligen snabbare än alla andras 05:or då den vann samtliga tävlingar i SC förra säsongen, och totalen och Nordic Cup!!! Den stora frågan är hur snabb den nya Fanaticen är, ingen vet men min gissning är att den är tillräckligt snabb! 😉

    En annan sak att tänka på är kanske att välja ett märke som många andra kör på, då kan man få många värdefulla trimtips…

    //JIMMY

  • swe-496

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 05:59

    Du har så rätt Jimmy….
    Har beställt segel av Jeppe…..10,0 och 11,6 med master och en bom…:)

  • bjarke

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 07:17

    Nån i Sverige som har kjørt nyaste AHD? Efter VM fattar man ju att brädan kan gå fort, inte minst kanske for lite tyngra seglare. EN til salgs i DK, det vore ju på nåt sätt roligt at segla nåt annat änn alla andra (fast det kan bli 159’an lite til; kanskje inte snabbast dw, fast jäkligt bra allround och lätt att trimma).

    F2’n verkar väre nåt jävelsk snabb dw, många som sa det etter VM.

  • svanvik

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 11:33

    Har inte riktigt fattat grejen med de justerbara cutoutsen. Som jag kan se på bilder verkar det inte vara storleken man justerar utan bara jupet!? Antingen har jag missat redan här eller så tror jag bara att det är extra vikt. I marginella förhållanden kan man påverka planingen positivt med att justera ned “trimplanet”. Vilken poäng har de när man väl är i planing så länge de inte ligger i vattnet? Säkert en vidareutveckling av tidigare bluff med lufthål genom brädan fär att minska suget eller hur de uttryckte det.

    Jag blir gärna upplyst om jag är på fel spår.

  • swe131

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 12:01

    Vet inte hur Fanatic ska förklara att Steve som varit med och utveckla deras senaste bräda byter sponsor, är det en ny flopp på G ?
    Den ser i alla fall grymt cool ut.

    Ska hämta min nya F2 imorgon, lägger väl in lite bilder här när jag packat upp den så att ni får se hur den ser ut.

    De justerbar trimmplanen är väl tänkta att användas nedfällda i mycket vind och stora vågor, shoppigt vatten för att hålla ner nosen och bättre kontroll. Då blir shapen lite som starboard/AHD som ju går kanon i hårdvind.

    Utan trimplan är ju shapen mer som en Fanatic/F2 (05) och går kanon i plattvatten och lättvind då starboarden inte går riktigt lika bra.

    Detta är ju bara teori, får se hur det funkar i verkligheten. Utan trimplan ska ju brädan vara väldigt lik 05 modellen som var riktigt bra, hade ju fina resultat under VM.

    Dala

    For Immediate Release:

    Former PWA World Racing Champion, Steve Allen has just signed on to the Gaastra/Tabou International Team. Known for his easy going Australian laid back style, Steve is a veteran racer who knows how to get the job done. With many years experience under his belt, Steve makes the perfect fit to the Gaastra/Tabou team.

    “Steve is just an unbelievable athlete and a great guy. He brings a wealth of experience, and remains a major threat on the water. With Steve and Ross sharing testing and training responsibilities, we are looking forward to some very productive years ahead. I couldn’t be more stoked with our team” said Dan Kaseler.

    With the all new Vapor set to devour the racing competition, Steve is right where he wants to be!

    “My goal as a professional windsurfer is to win World Titles. To make this happen I need the best equipment and support from a very motivated team. I’m excited to be included in the Gaastra/Tabou racing team. I can’t wait to line up on the start and take it to the top!” said Steve.

    Keep an eye out for Steve as he will be taking the Tabou Manta’s and the all new Vapor Racing sails to the podium.

  • adde

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 12:12

    Skall man tolka detta som att Steve inte kommer köra Formula alls iår?

    /adde

  • swe876

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 12:20
    SWE131 wrote:
    Utan trimplan är ju shapen mer som en Fanatic/F2 (05) och går kanon i plattvatten och lättvind då starboarden inte går riktigt lika bra.

    Vad grundar du det på?!? 159 går som ett skott i lättvind… Definitivt inte sämre än något annat…

    /Jona

  • swe131

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 15:33

    Jona ang SBs lättvinds speed.

    Jag grundar det lite på Barry S utlåtande från VM. Och mina egna erfarenheter från SB158. 159 har jag bara testat lite och kan inte ge någon omdöme om den skulle vara så otroligt mycket bättre än 158 i lättvind. Men jag kan ju ha fel.

    Det känndes som om F2 och Fanatic glider längre innan de sjunker igenom i lätt vind. SB stannar upp och sjunker igenom tidigare tycker jag. Kanske för att de är lite kortare. Men allt kan ju bero på taskig teknik, men det är bara en kännsla jag fått under året som gick.

    Dalas personliga åsikter och har inget med verkliga test att göra.


    one race so far. women only. very light wind from the sea breeze direction.

    dorota jsut blew away on the upwind and had a nine second lead at the upwind mark. by the downwind turn she was 21 seconds in first. on the next upwind she hung on to that lead but on the last downwind she sailed into a soft spot while allison stormed up from behind and beat her to the finish. so dorota second, allison first, martha third.

    i’ll have to give dorota some pep talk to make her feel better. she was miles ahead.

    i wonder how the f2 board of allison may make a difference on the downwind legs. my feeling is that the air tubes give much better release when the planing is marginal. the big cutaways might create a kind of suction drag when the tail of the board is low.

    any others have experience with this?

    barry

  • bjarke

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 16:06
    SWE131 wrote:
    Det känndes som om F2 och Fanatic glider längre innan de sjunker igenom i lätt vind. SB stannar upp och sjunker igenom tidigare tycker jag.
    Mitt inntryck ochså. Sen är SB snabbare upwind och som tidligare nämnt kanske allround snabbare for dom fleste i upprörd vatten / mycket vind (enklare att segla blir ofta snabbare for alla andra änn dom verkliga topp-seglarna, som superX jvf slalom i stor chop etc.). Kör 159 själv, fast på platt vatten verkar F2 frestande. Spännande att se om Fanatic lyckats i år ochså 🙂
  • swe-1

    Medlem
    29 januari, 2006 vid 13:45

    Lite oroande att Allen lämnar Fanatic, varför kan man undra, har han fått kicken för att årets bräda också är en flopp? Eller lämnar han självmant för att han får för lite pröjs? Hmmm… Hittade dock detta referat om TT06 och baserat på det så är brädan GRYM!!! 🙂

    I have finally had the chance to sail the board with some buddies so as to check performance and also sailing on my own for a comfort feel and fine tune the obvious details.
    It has taken me a little longer as I did not have sails that were powerful enough for this board.

    Light winds: this is what in principle Formula boards where designed for.
    So I give it a “stress test”
    I took it out with a 9.8 in about 9 knots and the board was difficult to get planning. This puts it immediately on the same league as the AHD 05, Exocet 05, Starboard 147, ML boards, and some of these super short and super rockered boards.
    The only board truly outstanding board in this area is the AHD NT98 of two years ago.

    Conclusion: you have to put some power on the rig.

    Then, once planning, the board was surprisingly easy to keep going through the holes.
    That sets it apart from the others. The tail has tons of power to keep it motoring.
    Later I have discovered that a sail with lots of shape really gets the board going with much ease.
    Still, I was not totally convinced of the performance of the board. I felt that I must play with fin rake angle before I would draw any conclusions.

    As of late, I have changed the shape of an older Nitro 5 I had, and changed the rake of my fin so it would be close to vertical.
    It made a huge difference right way! The board planes and especially drives upwind in the lightest of winds. Against my benchmark board from the last 2 years, it takes more effort to get planning (6-7 knots) but once planning, it holds better angle and higher speed than my benchmark board, especially when going through chop.

    The Falcon TT 06 likes to be sailed pretty flat, particularly in light winds.
    It is super smooth and feels efficient through wind fluctuations, as long as you are planning (winds 7-9 knots—after that the board works as expected)

    Still, and this is true with all the latest formula boards from the last two years forward, you need planning conditions on this board, this is not a comfortable board to hang on to a large sail and just cruising around, non planning. This is a serious race board designed to deliver when Formula race conditions exist. It is strictly made for sailing on a plane.

    I have sailed against other sailors in some pretty light wind and the biggest advantage I see is at the point of getting on the plane. Against several different boards and rig combinations, they need to bear off quite extremely to be able to get the board up to speed whereas the Fanatic drives upwind as you are trying to get it going. So by the time two racing partners are at speed, the Falcon has climbed several meters upwind just on those first few seconds. This will be a big advantage in crowded starting lines and in marginal conditions.
    Finally the wide tail and the rear strap way out make it totally comfortable to sail long distances upwind. The body is not twisted as opposed to many boards I have sailed on.

    My biggest concerns have been about the light wind performance of the Falcon. And so far I am totally confident that I can compete with the best and only my skill will prevent me from winning. The board makes that job easy, no question. In a light air race I have done quite well to my surprise.

    I have sailed the Falcon in stronger winds (up to 18 knots with a 9.0) and the board flies off the wind, and is rock steady upwind. As to how much better it is relative to others remains to be seen as so far I have not had the experience. But comparing with my own experiences, again fin rake plays a huge role, and the type of sail used will be key. I used an older design in side by side testing and the performance was poor. The Falcon needs a deep draft, forward pulling sail downwind, no doubt about it. The Gaastra sails I had do not work well. The neutron 9.0 I had in 18 knots worked great.

    The proof is in the pudding as they say so we will see how the board does in some wind and in a real race.

    Resuming.
    – will work from 8.5 knots and up.
    – needs fins with rake ranges from +1 to +4
    – drives very well upwind
    – Easy sailing downwind in short chop
    – Great for short guys- maximum leverage in the tail area.
    – does not schlogg well in non planning conditions, get to the start line early.

    T= 135
    Foostraps F4, R1

    Fin Dave Kashy XS modified to aprox +1
    Sails used, 11.5, 9.8 Nitro 4 and 5.

    Tuesday Jan 17 update:
    I sailed the Falcon TT in SE winds (Choppy) that begun at 12 knots and went to solid 15 knots, using the 11.5 Gaastra N5. We get a short steep chop up the middle of the Banana River (not quite a river, more like a sound). As the chop approaches a large bridge, on either side of it it hits a sea wall that reverberates the chop and magnifies it. It makes for some quite challenging runs, going head onto chop while sailing downwind). This is the site of countless sunglesse lost, and too many catapults to mention.
    So sailing in the building breeze in conditions I had yet to encounter, and most likely people wil face here during our Calema Midwinters, my conclusion is….
    This board is awesome!
    It climbs upwind like a bandit, planes very easily, and downwind is very easy to sail.
    What I really liked, when you round the upwind mark and are trying to bear off, normally the board is fighting to go upwind. Then as you keep steering it downwind, the board suddenly lets go and spins downwind, sending the sailor over the handlebars. So for me this is a big deal as I have had many of these experiences before.

    On the Falcon TT though, it gradually turns, in a predictable accelerating turn. So by the time you are settled blasting straight downwind, you are more relaxed and not so gun shy. I think this board is going to kick butt, come race time.

    It was hard to plane in non- race conditions, but very easy to get going as soon as there is raceable wind.

    Well done. But there is more;

    Listen to this: I have never sailed so high upwind and so low downwind until this board. I could not believe the angles I could take!!
    So the upright fin definitely does not hurt the board, only helps. And amazingly I was able to sail it always with the track at 135 cm.

  • rillestark

    Medlem
    29 januari, 2006 vid 18:08

    Källa:

    Tinho Dornellas, Calema Windsurfing

    http://www.calema.com/forums/viewtopic.php?pid=290#p290

    http://www.calema.com

    Kan rekomendera videofilmerna från Calema Midwinters. Har den från 2005 och den är super.

    Frid.

  • swe131

    Medlem
    29 januari, 2006 vid 21:36

    Lite bilder på nya F2 FX IV som jag hämtade igår. Ser riktigt fin ut. Trimmplanen är lätta att justera, kan göras i vattnet om det kniper. Enkelt med en nylon pinne och två fasta lägen. I övrigt ser den riktigt cool ut.

    L=239, 156 l

    Vi får se hur den är på vattnet när det blir lite varmare.

    // Dala //

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad välja för bräda???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.