Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Thommen vs Starboard
-
Thommen vs Starboard
Publicerad av john1 på 7 februari, 2006 vid 10:46Jag har tittat lite på http://www.thommen1.com/Thommen01.htm
När jag ser T1 X serien våglinjen slår det mig att brädorna är mycket lika dom första Starboard Acid med parallela sidor som tillåter smalare brädor. Kanske var det den optimala formen? Har själv acid från tidigare design.
Jag tycker det ser riktigt bra ut. En modern bräda med klassisk utseende.
JJola-h svarade 18 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 33 Svar -
33 Svar
-
Glömde skriva: Tryck på Dual Stage Vee på X85 brädan för information.
JJ -
Tidiga Acid var bra. Jag hade själv länge Acid 70 som favvisbräda och den är kanske den mest utpräglade av alla Acids när det gäller parallella kanter och troligen också den av alla storlekar som var mest förfinad i shapen (i och med atyt det var Scott McKerchers favoritbräda). A70 blev sedan A74, endast lätt förändrad. När ersättaren, den nya A74, kom 2005 så blev jag först besviken när jag så shapen. En annan bottenform och en annan typ av outline. I praktiken upplevde jag dock den nya Acid 74 som en bättre och ännu mer allround bräda med ett grymt flyt i vågridningen oavsett förhållanden (Dvs även i sunking sverige-crossonshore). I någon mening visade den nya Acid:en att det är i helheten det ligger.
När det gäller Thommen kontra de gamla Acid-modellerna (de sista från den gamla skolan var 2005 Acid 80 och 88) så är mycket riktigt outlinenen besläktad. Dock är det som Thommen kallar Dual Stage V snarare närmast identisk med den v-konfiguration som används på nyare Acids, typ 2006 Acid 80 och 86 (och även i princip 2005 Acid 74).
-
Intressant Ola det du skriver om just Acid brädorna, framför allt verkar det hänt mycket mer till 06, i varje fall om man kollar specar på brädor och läser mellan raderna vad shapers generellt säger, jag var helt inne på en trad. bräda Acid 80 (04 & 05) men när 06an kom blev jag paff, När brädan som vann (Boards?) 05 test för tradbrädor helt kastade om designen till 06 fick jag mig en rejäl tankeställare och efter att ha testat F2s Guerilla vände hela min traditionella värd…..
Just F2 är ett annat bra exempel som till och med ligger ett år före förvandlingen av tradbrädorna, efter att i flera år varit framgångsrika med sin traditionella Maui projektserie (till 04) helt plötsligt släpper dem och kommer med Guerillan som jag anser ligger mitt i mellan en trad & “newgen”, brädan är livlig och snabb som en trad, men har ändå alla de positiva egenskaper som jag ville ha av en newgen bräda, till 06 verkar F2 gått ännu mer mot newgen. och dessutom vevat in freestyle så som spock tail!
För alla som tror att alla brädor kommer bli en EVO ;o) är så nog inte fallet, Vad jag förstår är det stor skillnad på F2 newgen. från tex en EVO som kanske rent av ligger i ena änden av new generation skalan ……..
Skulle vara kul att få testa Thomens vågbrädor “En modern bräda med klassisk utseende” låter som min bräda, har den varit med i något test?
Ja ja, Sorry om jag skena iväg tråden för en stund….
/Glenn
-
Jag är inte säker på att jag håller med om att det hänt så mycket mer till 06. När det gäller de lite breda och korta vågisarna var det nog i och för sig så att många blev tagna på sängen av EVOn och fick jobba fram något rätt snabbt till 05. Ser man tillbaka kanske inte alla märken hade tänkt igenom var de vill positionera dessa nya brädor relativt sina övriga vågorienterade brädor (typ klassiska vågisar och freestylevågisar). Det jag tycker hänt till 06 är att de flesta märken tänkt igenom detta lite bättre och sedan justerat inriktningen på brädorna en del. Jag ser det mer så än att det skett en regelrätt utveckling av formerna (t ex baserad på mer kunskap hos shaparna). F2 är ett exempel där de (av skäl som jag inte vet) valt att enbart ha en linje och liksom lagt den lite mellen de tre kategorierna stubbie, klassisk och fw, precis som du säger Glenn.
Det kan vara intressant att jämföra med alpingskidor. När carvingen kom handlade det om skidorn med väldigt smal midja can 65mm (lika smal som midjan på traditionella skidor). Nästa grej som hända var att det började dyka upp “jättebreda” skidor som också hade rätt mycket skärning men hade en midja på kanske 85mm. Dessa betraktades som rena offpistlagg. Sedan kom någon på att man kanske borde hitta något mitt emellan och det dök upp carvinglagg med midja runt 70mm (typ Salomon X-scream). Många tyckte denna utveckling var fantastisk och man trodda man hade hittat allroundskidans rätta form. Nu, ett halvt deceniumm senare så hade det istället blivit så att allroundskidorna blivit allt bredare och duktiga åkare kör ofta runt med skidor med 85-95mm midja som allroundinriktade pistskidor medan offpistlaggen blivit över 100mm i midjan (upp mot 130mm i vissa extremfall). Givetvis finns de fortfarande smala skidor, men poängen är att segmentet 70-75mm mijda som ett tag betraktades som en bra kompromiss numer betraktas som väldigt smalt. Den paralell med vågbrädor jag vill dra är att att kompromissa en anno 2004 stubbie med en anno 2004 klassisk vågis kan verka frestande men det finns ingen som säger att just den kompromissen bli framgångsrik i längden.
SÅ vart ligger framtiden då? Jag det beror som sagt på hur varje enksilt märke vill profilera sina brädor. För de som bara vill ha en våglinje finns kanske inte så mycket val än att gå F2-vägen. De flesta märken verkar dock hålla fast vid 3 våglinjer ett tag, fw, våg och stubbie. FW har utvecklats så länge nu att där tror jag det handlar om förfining baserat på att man lär sig allt mer vad som funkar. Stubbies är i princip fortfarande ett oskrivet kort och där tror jag att vi i framtiden liksom 2006 kommer se ett väldigt brett spektrum av brädor från rena allroundinriktade prestandavågbrädor i kort-brett format (Typ EVO) till specialistbrädor för mindre vågor (Tabou, kanske), brädor mer åt freestylevåghållet (vad sägs om JP RWW 06?) och brädor som ligger mellan klassiska vågisar och utpräglade kort-bred-vågisar (RRD Cult, kanske Mistral Syncro, F2 Guerilla etc). Eftersom både klassiska vågisar och freestylevågisar blivit allt kortare så kan man nog misstänka att ketegorin stubbies i sig liksom försvinner i och med att de olika brädorna som skulle utgöra kategorin blir allt mer disparata.
Slutligen då, vad är den klassiska vågbrädans framtid? Å ena sidan är det här en brädtyp som är oerhört förfinad och utvecklad. Det har i princip handlat om en rätt stadig utveckling sedan mitten på 80-talet då Jason Polakow dök upp. Å andra sidan, stubbiebrädorna har verkligen varit en försäljningssucce och de flasta som rannsakar sig själva seglar antagligen bättre vågor på sådana brädor. Dock, fortfarande finns det många som vill ha kvar den klassiska “smala och kvicka” känslan. Stubbiebrädorna är väldigt effektiva och utgör rätt hård konkurens och det som jag tycker har hänt är att klassiskerna blivit fått rakare och rakare rocker för att kunna konkurera mot i “effektivitet” med ren fartbaserad tidig planing mm. Det nämns ju ibland att stubbies (t ex EVOn) är långsammare än klassiska vågisar. Mna kan fråga sig varför. Det är knappast bredden som gör dem långsammare, inte heller rails eller bottenformen (konkaver mm). I princip den enda anledningen är att EVOn har en rätt klassisk vågrocker med förhållandevis mycket krök. I den meningen skulle man rent av kunna säga att EVOn är en av få kvarvarande “riktiga” vågbrädor när det som betecknas som klassiska vågisar nästan har slalomliknande rockerkurvor. Till de klassiska brädornas försvar kan man säga att trenden med rakare rockerkurvor har funnits längre än stubbiebrädorna och delvis också initierats av att modern vågridning (Polakowskolan) är väldigt snabb. Detta kommer alltså oss amatörer till nytta i form av tidig planing och bra fart. Problemet är bara att rent svängmässigt så är det ju rätt få av oss amatörer som ens är i närheten av Polakow och gänget när det gäller att lägga tryck på railen. Så slutresultatet är för oss är helt enkel brädor som kompromissats mer och mer när det gäller sväng för att bli allt snabbare. Den här trenden tror jag kommer hålla i sig ett tag när det gäller produktionsbrädorna (kollar man custom finns förståss fler val, kolla gärna in på nyligen uppdaterade http://www.quatrointernational.com för ett smörgåsbord av rockerkurvor). Bra eller dåligt? Tja, troligen rätt bra, trots allt. En lite sämre vågseglare får hjälp med fart och planing. En lite bättre får skön fartkänsla och i våra sega vågor kan en seglare med hyfsad teknik pressa runt även dessa lite rakare brädor tillräckligt bra. Enda problemet är möjligen att de här brädorna är för snabba när vi amatörer hamnar på riktigt snabba vågor som t ex Hookipa, men i praktiken händer ju inte det så ofta och då kanske en trip upp till Quatrofabriken kan vara på sin plats.
Framtiden är nog rätt ljus, alltså
-
Jäklar Ola, där klämde du i med en hel artikel. Och så blev man dessutom sugen på att beställa en custom från Quatro på köpet… 🙂
Men jag håller med, det verkar som om 2006 handlar mer om EVOlution (he, he) än dramatiskt nytänk. Tycker själv att F2s tänk är rättså intressant, ändå. Om man inte nöter en och samma spot väldigt mycket så är brädor som klarar lite av varje rätt intressanta.
Fanatic upprätthåller på någe vis den “klassiska” vågbrädan, men blandar en slev nytt i mixen – mer fart, lite mer bredd och konkaver. Samtidigt slänger de in en bräda som på någe vis verkar landa mellan klassisk freestylewave och stubbie – FreeWave 78. En bräda som jag själv är oerhört nyfiken på, men kanske oroas över kontroll i mer vind och hur den funkar på en våg. Kul nytillskott är det ändå, tycker jag.
Jag är fortfarande (och komme nog alltid att vara – snyft!) en medioker vågseglare, men när jag körde RRDs waveswallow-brädor i Guincho så var det uppenbart för mig hur pass mycket enklare, och roligare, allt blev jämfört med en riktigt klassiker (som jag både ägt och kört innan).
Men visst är det uppenbart att de olika “klasserna” influerar varandra mycket, både Starboard och RRD kan kanske sägas vara exempel på det?
Det är kul att följa utvecklingen!
Nu skall jag fundera på hur jag en dag skulle kunna köpa en Quatro custåm.
Surfa På!
-
dr Masse wrote:…Fanatic upprätthåller på någe vis den “klassiska” vågbrädan, men blandar i slev nytt i mixen – mer fart, lite mer bredd och konkaver. Samtidigt slänger de in en bräda som på någe vis verkar landa mellan klassisk freestylewave och stubbie – FreeWave 78. En bräda som jag själv är oerhört nyfiken på, men kanske oroas över kontroll i mer vind och hur den funkar på en våg. Kul nytillskott är det ändå, tycker jag…
Härligt Masse, nu är du grymt kittad! 😉
Just Fanatic Freewave 78:an fick jag 4 dagar i rad med i höstas, Danmark som
bjöd upp till dans erbjöd; två dagar på Klittmöller revet med sidvind och
5,3 segling; om brädan funkade; det var lite sega vågor den första dagen men
ojojoj…hade jag seglat en klassisk vågis hade det också funkat,
men med denna FW78 så var det FULL gas, grymt skär för en så kompakt bräda och siken kontroll.Tredje dagen, nu vid Fiskfabriken; 5,3 som ökade till överrigad 4,7:
Ren sidvind; otrolig acceleration i bottensvängen och det gällde att
hålla tungan rätt i munnen när man gick sent upp för att möta läppen…
då det bara smällde till…en vågbräda med anabola kändes det som.
Böt senare till Newwave 69:an; perfekt kontroll när det började bli
hårigt mycket vind i solnedgången.Dag 4; Plattvatten vid Krik; jag hade dagens minsta grejor; tänkte det här blir
väl till att stå och guppa medans alla gör freestyle trick runt en…det var full gas igen…
FW78 planar upp mycket tidigt och den känns väldigt kompakt under fötterna.
Själv suger jag på freestyle men det var kul iallafall.Fanatic FW78 till den som vill ha en snabb! kompakt vågis eller
ride/ move/ whatever…stylebräda för Sverige.
Peter H var lika stokad över sin nya Mistral Syncro Fish 77:a.
Perfekta komplement/ alternativ till de mindre vågisarna,
de suger ut det bästa av en halvdan vågdag och dagen blir t o m bra 🙂Dom gjorde resan grym!
Calle N
-
dr Masse wrote:Jäklar Ola, där klämde du i med en hel artikel.
Ja, ibland måste man ju skriva av sig lite…
dr Masse wrote:Men jag håller med, det verkar som om 2006 handlar mer om EVOlution (he, he) än dramatiskt nytänk. Tycker själv att F2s tänk är rättså intressant, ändå. Om man inte nöter en och samma spot väldigt mycket så är brädor som klarar lite av varje rätt intressanta.Jag gillar också att ha mina brädor så allround som möjligt, dvs att alla skall funka till den segling jag kör mest (ehh, de flesta då, har just nu 7 stycken så några kan väl vara lite mer specialiserade, typ nybörjarbrädor, freestyle etc). Jag skulle dock säga att väldigt många av dagens brädor, både klassiker och EVO-style funkar var som helst – det är mer en stilfråga vad man väljer.
-
En annan sak är att väldigt många vågisar framförallt används som hårdvindsfreerides. Jag har för mig att Gnigler eller nån annan shaper sa att det viktigaste för att en vågis ska sälja bra är att den uppför sig bra på insjöar i Schweiz. Jag misstänker att en liten klassiker funkar rätt bra i den rollen, med den raka rockern och fartegenskaperna.
För min del gäller det här definitivt, det är utan tvekan så att vanligaste anledningen till att min vågis kommer fram är att det blåser tokmycket, den har inte fått uppleva “sitt rätta element” mer än en handfull gånger.
-
Oregistrerade
Gäst9 februari, 2006 vid 23:08Ola H. wrote:Ja, ibland måste man ju skriva av sig lite…LITE!
Om jag på arbetstid knapprat ett svar på din roman ovan hade chefens fot letat sig upp i min bak….Nej då, kul läsning Ola, ytterligare ett intressant inlägg att läsa, att svaret skulle börja med “Jag är inte säker på att jag håller med….” var lika väntat från debatternas mästare 😉
Här kommer sent på kvällen ett försök till svar, ha överseende:
Ola H. wrote:Jag är inte säker på att jag håller med om att det hänt så mycket mer till 06. När det gäller de lite breda och korta vågisarna var det nog i och för sig så att många blev tagna på sängen av EVOn och fick jobba fram något rätt snabbt till 05. Ser man tillbaka kanske inte alla märken hade tänkt igenom var de vill positionera dessa nya brädor relativt sina övriga vågorienterade brädor (typ klassiska vågisar och freestylevågisar). Det jag tycker hänt till 06 är att de flesta märken tänkt igenom detta lite bättre och sedan justerat inriktningen på brädorna en del. Jag ser det mer så än att det skett en regelrätt utveckling av formerna (t ex baserad på mer kunskap hos shaparna). F2 är ett exempel där de (av skäl som jag inte vet) valt att enbart ha en linje och liksom lagt den lite mellen de tre kategorierna stubbie, klassisk och fw, precis som du säger Glenn.Visst, väldigt olika bland märkena det där, jag syftade främst på trenden att många trad brädor biffade till sig till 06 ett exempel är Acids förvandlig till Pure Acid, (2 cm i bredd på A80), RRD cult är väl ett annat exempel, även då även Guerillan som pressat måtten ytterligare ett steg, självklart finns dets massa trad brädor som inte gjort astronomiska förändringar till 06 men frågan är bara hur länge de kan vänta då marknaden uppenbarligen vill ha en förändring….
Det kan vara intressant att jämföra med alpingskidor. När carvingen kom handlade det om skidorn med väldigt smal midja can 65mm (lika smal som midjan på traditionella skidor). Nästa grej som hända var att det började dyka upp “jättebreda” skidor som också hade rätt mycket skärning men hade en midja på kanske 85mm. Dessa betraktades som rena offpistlagg. Sedan kom någon på att man kanske borde hitta något mitt emellan och det dök upp carvinglagg med midja runt 70mm (typ Salomon X-scream). Många tyckte denna utveckling var fantastisk och man trodda man hade hittat allroundskidans rätta form. Nu, ett halvt deceniumm senare så hade det istället blivit så att allroundskidorna blivit allt bredare och duktiga åkare kör ofta runt med skidor med 85-95mm midja som allroundinriktade pistskidor medan offpistlaggen blivit över 100mm i midjan (upp mot 130mm i vissa extremfall). Givetvis finns de fortfarande smala skidor, men poängen är att segmentet 70-75mm mijda som ett tag betraktades som en bra kompromiss numer betraktas som väldigt smalt.
Eh VA!….
Den paralell med vågbrädor jag vill dra är att att kompromissa en anno 2004 stubbie med en anno 2004 klassisk vågis kan verka frestande men det finns ingen som säger att just den kompromissen bli framgångsrik i längden.
Aha….visst kan det vara så, men det är ju spännande att spåna på vilken väg shapers kommer gå i framtiden, läste en review med Patrick Diethelm (F2 shaper) där han säger:
“The new Guerilla is a totally different board, I would call it a ‘new school’ wave board. It is much shorter and wider than other wave boards and every size has a spock tail. Sailors like John Skye and Kauli Seadi are bringing freestyle into the waves and to do this you need a different board.”
Något som jag själv tror stenhårt på……..SÅ vart ligger framtiden då? Jag det beror som sagt på hur varje enksilt märke vill profilera sina brädor. För de som bara vill ha en våglinje finns kanske inte så mycket val än att gå F2-vägen. De flesta märken verkar dock hålla fast vid 3 våglinjer ett tag, fw, våg och stubbie. FW har utvecklats så länge nu att där tror jag det handlar om förfining baserat på att man lär sig allt mer vad som funkar. Stubbies är i princip fortfarande ett oskrivet kort och där tror jag att vi i framtiden liksom 2006 kommer se ett väldigt brett spektrum av brädor från rena allroundinriktade prestandavågbrädor i kort-brett format (Typ EVO) till specialistbrädor för mindre vågor (Tabou, kanske), brädor mer åt freestylevåghållet (vad sägs om JP RWW 06?) och brädor som ligger mellan klassiska vågisar och utpräglade kort-bred-vågisar (RRD Cult, kanske Mistral Syncro, F2 Guerilla etc). Eftersom både klassiska vågisar och freestylevågisar blivit allt kortare så kan man nog misstänka att ketegorin stubbies i sig liksom försvinner i och med att de olika brädorna som skulle utgöra kategorin blir allt mer disparata.
Det här är verkligen intressant och rena djungeln att reda ut tycker jag, speciellt från år till år efter som brädornas namn hänger kvar fast egenskaperna förändras….Inte ens testerna påvisar tillräcklig bra var någonstans brädan hör hemma, testerna räcker inte till, antingen förstår jag den inte eller så beskriver de inte känslan tillräckligt bra, jag måste helt enkelt testa testa mig fram……
Slutligen då, vad är den klassiska vågbrädans framtid? Å ena sidan är det här en brädtyp som är oerhört förfinad och utvecklad. Det har i princip handlat om en rätt stadig utveckling sedan mitten på 80-talet då Jason Polakow dök upp. Å andra sidan, stubbiebrädorna har verkligen varit en försäljningssucce och de flasta som rannsakar sig själva seglar antagligen bättre vågor på sådana brädor. Dock, fortfarande finns det många som vill ha kvar den klassiska “smala och kvicka” känslan. Stubbiebrädorna är väldigt effektiva och utgör rätt hård konkurens och det som jag tycker har hänt är att klassiskerna blivit fått rakare och rakare rocker för att kunna konkurera mot i “effektivitet” med ren fartbaserad tidig planing mm. Det nämns ju ibland att stubbies (t ex EVOn) är långsammare än klassiska vågisar. Mna kan fråga sig varför. Det är knappast bredden som gör dem långsammare, inte heller rails eller bottenformen (konkaver mm). I princip den enda anledningen är att EVOn har en rätt klassisk vågrocker med förhållandevis mycket krök. I den meningen skulle man rent av kunna säga att EVOn är en av få kvarvarande “riktiga” vågbrädor när det som betecknas som klassiska vågisar nästan har slalomliknande rockerkurvor. Till de klassiska brädornas försvar kan man säga att trenden med rakare rockerkurvor har funnits längre än stubbiebrädorna och delvis också initierats av att modern vågridning (Polakowskolan) är väldigt snabb. Detta kommer alltså oss amatörer till nytta i form av tidig planing och bra fart. Problemet är bara att rent svängmässigt så är det ju rätt få av oss amatörer som ens är i närheten av Polakow och gänget när det gäller att lägga tryck på railen. Så slutresultatet är för oss är helt enkel brädor som kompromissats mer och mer när det gäller sväng för att bli allt snabbare. Den här trenden tror jag kommer hålla i sig ett tag när det gäller produktionsbrädorna (kollar man custom finns förståss fler val, kolla gärna in på nyligen uppdaterade http://www.quatrointernational.com för ett smörgåsbord av rockerkurvor). Bra eller dåligt? Tja, troligen rätt bra, trots allt. En lite sämre vågseglare får hjälp med fart och planing. En lite bättre får skön fartkänsla och i våra sega vågor kan en seglare med hyfsad teknik pressa runt även dessa lite rakare brädor tillräckligt bra. Enda problemet är möjligen att de här brädorna är för snabba när vi amatörer hamnar på riktigt snabba vågor som t ex Hookipa, men i praktiken händer ju inte det så ofta och då kanske en trip upp till Quatrofabriken kan vara på sin plats.
Jag måste säga att jag hänger knappt med i alla begrepp och termer, faktum är att dessa bara stökar till valet för oss som inte vill förstå. vad jag efterlyser är någon typ av skala där man efter brädans egenskaper kunna plotta in var brädan hör hemma och på så sett kunna utskilja och välja nästa bräda…..
Frågan är ju verkligen om de kommer ha tre klasser, jag tor inte det, hur de kommer gå ihop till två är en annan femma, men det skulle inte förvåna mig om freeestylewave bakas in i två återstående klasserna, En livlig och snabb klass (typ modern trad), den andra klassen – raka motsatsen (Stubbi), vem vet…….
Framtiden är nog rätt ljus, alltså
Det skriver jag under på, det kanske inte var bra igår, idag eller imogon, men någon dag så, som jag brukar säga till de gamla, det var INTE bättre förr, DET BLIR BÄTTRE SEN!
//Glenn
-
Håller med Glenn. Man skulle vilja ha en enkel översikt vad respektive bräda har för egenskaper. Kanske ett enkelt diagram (det gillar en ingenjör som jag) där man pluttar in brädan. Jag “roade” mej med en variant. Inget facit, ren spekulation från min sida var jag lagt brädorna. Utgångspunkten är att alla brädor är bra på något, eftersom shapning ger en kompromiss av olika egenskaper. Kanske skulle man skriva något på axeln neråt men kom inte på något… Och planing och speed kanske man inte kan ha på samma axel. 😛
-
Jo, just allround-egenskaperna verkar bli allt bättre. Mycket uppskattat från min sida! Evon, som ju inledningsvis betraktades som rätt “specialiserad”, har fått fina omdömen för just detta.
Är nog mer en stilfråga, som sagt. Vilket för en seglare som mig är en fullständig katastrof, jag är ju alla stilar som finns samtidigt – fast dåligt utförda… 😉
Lars K.s tabell är ju ett tokigt bra ämne för fortsatt teoretiserande i ämnet såhär i snötider!
Surfa På!
-
Snyggt jobbat Lars!
Behövs förmodligen lite fler än bara två dimensioner men då blir det ju inte lika åskådligt. Planing och speed är nog två olika axlar tex, särskilt på vågbrädor där planingen beror mycket på bredden och speeden beror på rocker. Särskilt EVO’n beskylls ju för att vara långsam men är knappast dålig på att plana.
Ola_H kan nog hitta ett par dimensioner till, frågan är bara hur man skall se det när det blir fler än tre?
Skall det behövas strängteori för att köpa sig en bräda…? 😮 -
Ah… Påminn mig om att plocka ihop ett litet javascript/php/mysql pryl där vi kan placera ut brädor i förhållande till varandra! 😀
Skulle själv nog pricka ut min nuvarande goya wave 66a nånstans under naish wavecompen.. quattro customen for levi på 63 som jag hade tidigare hamnar lite högre upp och lite mer till höger jmfrt med goyan.. tror jag..
-
Oahhh, jag ser en OLAP kub framför mig!
Eller varför inte ett skönt litet klot som man kan vrida och vända på i dessa dimensioner! typ en sådan där 360 graders titt som man kan ha i bilar och sådant där…Oj, oj, oj – börjar vi närma oss teoretiserandets klimax? Kan det bli värre?
Det är nog dax att
a: köpa en bräda som man gillar
b: ge sig ut och segla på den!Nu är det vinter.
Surfa På (även om det är mest i teorin)!
Logga in för att svara.