-
Segelstorlekar – tänker vi fel?
OK, det här med segelstorlekar. En evig debatt är det. Två saker som i alla fall jag funderat över på sistone:
1. Om nu moderna segel har såpass mycket större vindregister än tidigare (vilket de onekligen har), varför kör såpass många med exempelvis stegen 4.2 – 4.7 – 5.3 – 6.2 eller 4.0 – 4.5 – 5.0 – 5.5 för vågor? Så har det ju sett ut i åratal, redan 1989-1990 hade jag 4.2, 4.7 och 5.2 i RAF Wave… Registret i de var ju inte ens i närheten av vad dagens segel bjuder på.
Ola H. har skrivit några rättså intressanta rader på Starboards forum där han pläderar för sitt val av 5.0 och 5.3 i sin linje (som består av 3.5 – 4.0 – 4.5 – 5.0 – 5.3 – 6.3 – 7.5). På ett sätt så framstår ju 5.0 – 5.3 som lite galet, men på ett annat sätt så förstår jag hur han tänkt och kanske rentav varför det funkar.
2. Vindstyrka och kraft (energi). Hittade en liten tabell som nog illustrerar rätt väl hur det här med vindstyrka och kraft hänger ihop (vindstyrka till vänster, kraft i Watt till höger):
m/s W/m2
1 1
3 17
5 77
9 477
11 815
15 2067
18 3572
21 5672
23 7452(The formula for the power in Watts per m2 = 0.5 * 1.225 * v3, where v is the wind speed in m/s)
Och här får i alla fall jag en tankeställare. Min linje är 6.7 – 5.7 – 5.0 och 4.2. Gapet mellan 4.2 och 5.0 ser ju stort ut, men har fungerat oväntat bra. Det har på sätt och vis känts som en “mental spärr” att inte ha 4.7 och ett gap på nästan en kvadrat mellan det minsta och näst minsta seglet (och framförallt ha ett större gap mellan 4.2 och 5.0 än mellan 5.0 och 5.7, det rubbar mina cirklar något alldeles oerhört). Ibland undrar jag om inte den här tabellen i viss mån förklarar varför steget funkar. När 5.0 är för stort, ja då ere såpass mycket krut i vinden att man lätt planar runt med 4.2.
En annan sak jag upptäckt är att jag är väldigt pigg på att komma ner på 5.7. Såpass pigg att jag vissa gånger gjort det lite väl tidigt men ändå har det funkat. Faktiskt så känns skillnaden i planingströskel relativt vindhastighet mellan 5.7 och 6.7 som om den är förvånansvärt liten. Den största skillnaden, helt klart, är hur pass mycket enklare jag kan glida igenom vindhål och bibehålla planing med 6.7.
Kolla in skillnaden i kraft mellan exempelvis 9 och 11 sekundmeter. Två ynka sekundmeter ger snudd på en fördubbling av kraften! Det är ju även uppenbart att det är en sjujädra skillnad på 11 och 15 sekundmeter, tex…
Vad är då tanken med detta ordrika lilla inlägg? Jo, jag undrar om
– Man inte borde kunna ha färre segel med större mellanrum än vad som är så himla vanligt förekommande? Ere mer mentalt och tradition än något annat (inklusive undertecknad)? Eller skall man rentav ha rejält mycket tätare i mindre segelstorlekar än i större? Är typ 3.7 – 4.0 – 4.7 – 5.5 – 7.0 en linje som faktiskt skulle vara superbra (funkar gör det ju såklart)?
– Något annat som varit uppe lite här är små segel. Bland annat postas det rätt bra speed på gps windsurfing med närmast löjligt små segelstorlekar. Även här på konfen har det i freestyleträsket pläderats för att köra typ max 6.0. En av årets ögonöppnare var när vi var i Danmark och surfkompisen, som är klart tyngre än mig, planade runt hela tiden med 5.0 när jag körde 5.7. Det känns lite som att när vinden väl passerar en viss “energigräns” – ja, då går det igång även med mindre segel än man kan tro. Men hur långt kan man driva detta? Är ju liksom inte trovärdigt… Kan vi rentav ofta köra med mindre segel än vi tror? Tog del av någon historia från Apelviken då Markus Bohman lär ha sagt till sina teamseglare att sluta hålla i 4.7 och rigga ner till 4.2 istället för att kunna segla bättre.Med tanke på Ola H.s erfarenhet av 5.0 och 5.3 – kan det vara så att det runt en tio sekundmeter är en såpass tydlig ökning av energi att ett sådant steg funkar bra? Finns det en “vindgräns” där någonstans?
Jag vet – mycket mer spelar in. Vind är byig. Brädor är olika. Vågor och platt. Fenor… och sist men inte minst seglarens teknik.
Min sista fråga är den kanske enklaste att besvara för någon med hjärna därute. Om ni energi och vind hänger ihop såhär, varför anger vi ofta att våra minsta segel klarar den största vindökningen i sekundmeter?
Typ såhär skulle lite slentrianmässig jag beskriva mina segel och vindhastighet:
6.7 – 6 till 9 sekundmeter
5.7 – 8 till 12 sekundmeter
5.0 – 10 till 15 sekundmeter
4.2 – 12 till 18 sekundmeterMen om jag skriver om med energi istället så börjar jag undra om jag är mytoman… (nu bekräftas det):
6.7 – 132 till 447 watt per m2
5.7 – 314 till 1058 watt per m2
5.0 – 613 till 2067 watt per m2
4.2 – 1058 till 3572 watt per m2Så – med 6.7 är jag mitt vanliga klena jag och hanterar en kraftökning på 315 watt. Men med 4.2 förvandlas jag till rena rama superatleten och håller lätt i en kraftökning på 2514 watt. What?!?
Men nu undrar jag vad ni tycker? Ere dags att tänka om lite med hur man snickrar ihop sin segelgarderob? Är vi fullständigt lurade av segeltillverkarna? Det är nog det jag misstänker mest, egentligen, men säg inte det till någon.
Nåja, nu har jag nog tappat konceptet fullständigt. Dags att segla mer och teoretisera mindre, månne. Ordrikt, det här. Har du kravlat dig ända hit och fortfarande är intresserad är jag impad.
Surfa På!
(som den begåvade läsare insett är jag inte ingenjör, men ställa potenitellt korchade frågor drar jag mig trots, eller kanske tack vare, det inte för… 🙂
Logga in för att svara.