Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ventiler släpper i limningen mot bladder, Slingshot
-
Ventiler släpper i limningen mot bladder, Slingshot
Publicerad av annapanna på 16 maj, 2006 vid 21:05Jag har en Slingshot Fuel 2004 som jag varit väldigt nöjd med fram tills i helgen. Då upptäckte jag att flera ventiler har börjat lossna från bladderna och börjat läcka. Det verkar som om själva limningen mellan ventil och bladder har börjat släppa. Vi har försökt laga men när vi insåg att de börjat släppa hela vägen runt ventilen gav vi upp.
Det är just nu 5 ventiler som börjat läcka men tittar man på övriga så ser man att det är luftkanaler som börjat närma sig kanten på i stort sett alla och de kommer troligtvis att börja läcka snart också.
Är det någon som varit med om detta innan? Det verkar ju som om det är ett tillverkningsfel? Någon som vet vart man kan vända sig?
/Annapanna
birk svarade 18 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Här kommer en bild också, från undersidan av en ventil. “Klockan 1” och “klockan 7” läcker den redan, och “klockan 2 och 3” är det på väg nya luftkanaler ut.
/Annapanna
-
Är de verkligen limmade och inte svetsade?
Styk fast dem igen? -
annapanna wrote:Jag har en Slingshot Fuel 2004 som jag varit väldigt nöjd med fram tills i helgen. Då upptäckte jag att flera ventiler har börjat lossna från bladderna och börjat läcka. Det verkar som om själva limningen mellan ventil och bladder har börjat släppa. Vi har försökt laga men när vi insåg att de börjat släppa hela vägen runt ventilen gav vi upp.
Det är just nu 5 ventiler som börjat läcka men tittar man på övriga så ser man att det är luftkanaler som börjat närma sig kanten på i stort sett alla och de kommer troligtvis att börja läcka snart också.
Är det någon som varit med om detta innan? Det verkar ju som om det är ett tillverkningsfel? Någon som vet vart man kan vända sig?
/Annapanna
Tjena inget varar för evigt, det är precis som segel.
Ibland måste man göra service även på drakar.
Köp nya bladerMVH//Marcel
-
Kiten är använd en säsong. Och då inte speciellt mycket heller. Tycker nog att bladders bör hålla lite längre än en säsong! Eller?
Har en Naish X2, dvs från 2002, som är betydligt mer körd och den har inte varit ett hål på. Är det så stor skillnad i kvalité mellan de olika märkena?
/Annapanna
-
Hmm…har inte spanat i detalj på dessa konstruktioner ännu.
Men jag har jobbat på lab i en plastfabrik…så jag kan väl säga såhär.Om det är limmat…då måste det vara rätt material i både ventil och blåsa…samt rätt lim. Kan vara mycket svårt att få det riktigt bra med lim.
Om det är svetsat så brukar det hålla bättre…förutsatt att man använt rätt temperatur vid svetsningen. Dock är det alltid bättre att svetsa material av samma kvalité än av olika…precis som vid limning med andra ord. Fördelarna med svetsning är dock färre ingående kemikalier/komponenter i skarven.
Ser ut på bilderna som om det är limmat dock…å då borde man kunna fylla upp dom “sprickorna” med lim igen och trycka ihop. Pilljobb…och det gäller att hitta rätt lim. (Vilket vet jag inte tyvärr) Så kanske är det snabbare att skaffa nya blåsor…även om det är rätt så tråkigt på en hyfsat fräsch kite.
//Robban
-
Har du haft kiten i något flygplan på sista tiden? Samma sak hände min X3a back in the days efter en flight hem från cabarete. 4-5 av limningarna mellan vetil och bladder släppte. Lär ha varit p g a kylan i lastrummet men jag e inte säker. Gick inte att laga med kladdet som man får med i små tuber till de flesta kites. Använd istället neoprenlim, precis samma som man lagar våtdräkter med. Håller bra!
Mackan
-
Prova att lägga en tunn sträng med Liqui Sole runtkanten. Funkar utmärkt att laga bladers med,Har lagat hål stora som knytnävar genom att limma dit en lapp från en gammal blader. Finns på classe och de flesta varuhus.
Kollade en gammal 04 SS inga problem på den.
Peter -
Hör med Yenny från Örnsköldsvik om råd! När vi var i Puerto Rico började en av hennes SS Fuel läcka vid ventilen också! Hon har nu värmt upp limmet för att ta bort ventilen och sedan limmat dit den igen.
Verkar som om det är ett vanligt fel just på SS 2004!
-
Hbgkitare wrote:Hör med Yenny från Örnsköldsvik om råd! När vi var i Puerto Rico började en av hennes SS Fuel läcka vid ventilen också! Hon har nu värmt upp limmet för att ta bort ventilen och sedan limmat dit den igen.
Verkar som om det är ett vanligt fel just på SS 2004!
Har aldrig haft några problem med läckande ventiler på mina Slingshot kites (04 och 03). Är det några problem så brukar alltid Anders på LaSurf hjälpa till.
Mvh Daniel
-
köpte SS -04 av en kille i USA och han hade fått ALLA bladders utbytta på garanti pga det där felet. enligt slingshot i USA var det fel på limningen, om det var på endast en serie eller alla vet jag inte.
-
Tack för alla tips! 🙂
Jag har varit i kontakt med Anders på LaSurf. Även han sa att det är tillverkningsfel. Men det är tydligen svårt att få tag på nya bladders till en 2004 eftersom den “är så gammal”.
(Hmmm… resten av min utrustning måste ju räknas till stenåldern… Skiter folk pengar eller hur har man råd att köpa nytt hela tiden? Alla är väl inte sponsrade??)Iaf så lovade han att göra sitt bästa och han trodde han kunde få tag på en huvudblåsa (alltså den stora) inom 2 veckor och de andra skulle han hjälpa mig att laga. Har även köpt liquid sole, som någon tipsade om, och lagat så gott det går så länge. Får se om det håller.
/Annapanna
-
Hbgkitare wrote:Hör med Yenny från Örnsköldsvik om råd! När vi var i Puerto Rico började en av hennes SS Fuel läcka vid ventilen också! Hon har nu värmt upp limmet för att ta bort ventilen och sedan limmat dit den igen.
Verkar som om det är ett vanligt fel just på SS 2004!
humm…näe värmde gjorde ja inte. I PR rengjorde ja med bacardi coco å laga me lagningsklisterlappar, å det har hållit bra sen dess. Men det släppte kring två andra ventiler förra helgen, fick hjälp av mårten-båstad (TACK!!) å limma om dom ventilerna. Ja köpte en liten ss fuel i pr, killen som hade den hade fått nya bladders till alla sina fuel -04 från ss, fast de va ju i usa…
Så om man ids borde man ju kunna fixa nya bladders från ss…eller så gör man det enklare alternativet och besöker gubbdagiset å köper lim som peter tipsa om…
Lycka till! -
Köp grejor som håller….
North!
… lite som en japansk bil. Bara att tanka… förlåt…. pumpa och köra. -
fast min volvo håller bättre än japanarna.
å ss känns ju liksom north som rediga kvalitetskites att taffsa på.
-
Vill du ha nya bladders kontakta AIRTIME i Hood River Oregon. Dem tillverker och säljer eftermarknads bladders till alla kites.
TW
Logga in för att svara.