Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Riggning av Gaastra Flow 3X -98
-
Riggning av Gaastra Flow 3X -98
Publicerad av stinger på 18 maj, 2006 vid 06:40Hej slalom/speedfantomer, jag har ett gammalt Gaastra Flow 3X 6noll med tre cambers årsmodellen är 1998. Jag vet att det är gammalt men det funkar fortfarande alldeles utmärkt.
Riggningen då? Ska det vara “fladdrigt akterlik” även på ett så gammalt segel???
Knatte svarade 18 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Hr för mig att det var “extremt fladdrigt akterlik” som gällde på den tiden.
-
Löst akterlik ska det vara på segel så gamla som tidigt nittital, så på ditt ska det vara det!
-
Ni har rätt, sökte på Gaastras forum:
“Careful at using the printed settings as in those years the settings were many times a bit off. The 7.0 look for looseness between #1 and #2 batten on the leech when you downhaul. Then about 2-3 cm positive outhaul as best as I recall.”
Jag har använt siffrorna på seglet men det blir till att dra lite till. Seglet fungerade bra i lördags med bara en tendens till fladdermen då blir det ännu bättre framöver.
-
Första riktigt fladdriga akterliket kom väl med NP World Cup slalom -91 men redan -89 berättade Surfsport att racesegel skulle riggas med lösa akterlik vad jag minns.
Mitt Da Kine Da Compe från -93 har alltid varit fladdrigt ända ner till bommen.
-
Njae. Även World Cup Racing -90 hade lite fladdrande akterlik. Och det kom väl i delvis monofilm redan -89. Helt i monofilm -90 och fladdrande akterlik garanterat, för jag hade ett par sådana. Fina segel…
-
Jester wrote:Njae. Även World Cup Racing -90 hade lite fladdrande akterlik. Och det kom väl i delvis monofilm redan -89. Helt i monofilm -90 och fladdrande akterlik garanterat, för jag hade ett par sådana. Fina segel…
Såvitt jag minns så var F2 de första med monofilm(Hoescht film) redan 1987-88, tror jag. Anders, en av delägarna i dåvarande importören Delva, seglade såna i Funboard-cuppen. Första(?) tävlingen i Lomma(?) skörades/sprack nästan varenda F2-monofilmsegel och Anders och övriga svor högljutt. Efter det kände man en viss skepsis gentemot monofilmen. Men det gick över!?/ Patrik
-
Jester wrote:Njae. Även World Cup Racing -90 hade lite fladdrande akterlik. Och det kom väl i delvis monofilm redan -89. Helt i monofilm -90 och fladdrande akterlik garanterat, för jag hade ett par sådana. Fina segel…
Nu tyckte jag väl att jag nämnde -89 när jag skrev. Det var ju för övrigt Gaastra som kläckte idén med löst akterlik -88 eller så.Jag skrev bara att WC Slalom MK1 var första seglet med rejält löst akterlik. Sen gick det ju fort de åren och snart kom MKIV som hade rykte om sig att alltid vara underriggat. Nån jag träffade skröt om att han hade kört MKIV 7.0 i 15 m/s och haft full kontroll, och en tävlingsseglare påpekade att det var NP-seglarnas problem, deras största lättvindssegel funkade i 15 m/s men inte i det som andra ansåg vara lättvind. Sen släppte väl NP en ny omgång master som fixade problemet.
-
Oåxen wrote:Såvitt jag minns så var F2 de första med monofilm(Hoescht film) redan 1987-88, tror jag. Anders, en av delägarna i dåvarande importören Delva, seglade såna i Funboard-cuppen. Första(?) tävlingen i Lomma(?) skörades/sprack nästan varenda F2-monofilmsegel och Anders och övriga svor högljutt. Efter det kände man en viss skepsis gentemot monofilmen. Men det gick över!?
/ Patrik
Haha, jag tror jag såg ett sånt segel nån av de första gångerna jag var på “udden”. Visst var det väl fullt av fartränder i neon och hade rejäla cutouts i akterliket?
Och när kommer cutaway tillbaka i seglen? 🙂
-
Knatte
Gäst20 maj, 2006 vid 09:15Nostalgi:smirk: :smirk:
Janne, har du också sparat gamla goa Surf-sport, som du bläddrar i stundtals:smile: Känner igen de två undre bilderna, så väl… -
Första riktigt fladdriga akterliket kom väl med NP World Cup slalom -91
Så skrev du… Rätt skall vara rätt… 😉 Även om du har delvis rätt, iofs… World Cup Slalom var definitivt ett steg framåt jämfört med World Cup Racing. Bytte över till MK II hösten -91. Mycket trevliga segel…
-
Knatte
Gäst20 maj, 2006 vid 10:43Själv väntade jag ett år till och slog till på ett MKIII och även senare MKIV. Sedan tog det slut med rena racesegel några år. Typ V6 /V8 och 4WD och några tvin cam segel kom i mellan.
Fast jag hade en World Cup Racing 7.0 ihop med mina Tiga racing/race course race brädor, sign Anders Bringdahl innan jag hoppade på MK seglerna:laugh: :laugh:
Man har ju varit med sedan urminnes tider…:blush:
Logga in för att svara.