• jonaish

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 19:43

    han jonas som skrev de inlägget va med på tv för ett tag sen oxå !!

    då berätta han lite om hur olyckan gick till å så….

  • walle

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 19:55
    jonaish wrote:
    han jonas som skrev de inlägget va med på tv för ett tag sen oxå !!

    då berätta han lite om hur olyckan gick till å så….
    vad för kanal?

  • jonaish

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 20:28

    SVT 1 lr 2…..

    de va iaf en liten film om “kronprinsessan victorias fond”

    fonden hade hjälp handikappade att få paddla kajak….. victoria va med å paddla iaf

    de va iaf en liten film om vad lite av fondens pengar hade gått till å då va han där oxå å berätta lite varför han satt i rullstol…

    du får ta å fråga han mer om de där du..

  • jbo

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 21:04

    Ja, hur ligger det till med instruktörer vs säkerhet egentligen? Har en polare som funderar på att börja, men han är osäker på om kurserna är prisvärda? Snacket går ju som att man lika gärna lär sig själv, om nån polare bara visar grunderna i själva åkningen. Och priset avskräcker ju.

    Jag gick själv kurs för runt ett år sen, och visst pratades det lite om säkerhet, rutiner för säker launchning etc, men knappt ett ord om väder eller moln, nåt som ju är minst lika viktigt. Jag har själv inte erfarenhet för att lära honom allt viktigt, frågan är om det blir bättre på en kurs?

    Så vad ska jag rekommendera honom? Finns det nån ansvarstagande kursledare som vill försvara sig? 😉

  • walle

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 21:20
    jbo wrote:
    Ja, hur ligger det till med instruktörer vs säkerhet egentligen? Har en polare som funderar på att börja, men han är osäker på om kurserna är prisvärda? Snacket går ju som att man lika gärna lär sig själv, om nån polare bara visar grunderna i själva åkningen. Och priset avskräcker ju.

    Jag gick själv kurs för runt ett år sen, och visst pratades det lite om säkerhet, rutiner för säker launchning etc, men knappt ett ord om väder eller moln, nåt som ju är minst lika viktigt. Jag har själv inte erfarenhet för att lära honom allt viktigt, frågan är om det blir bättre på en kurs?

    Så vad ska jag rekommendera honom? Finns det nån ansvarstagande kursledare som vill försvara sig? 😉
    du gick nog inte nån seriös kurs…

    sedan tycker jag inte det e dyrt med ca 1400:- för en dag(det brukar ligga där omkring) om du tänker på vad du får!

    grejjorna på kursen kostar rätt mycket…

  • jonaish

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 21:38

    jag har bara glot på film å läst en jävla massa om säkerhet etc å frågat polaren som har gått kurs 2 ggr…..och jag har erfarenhet av segling.. å annat

    om jag ska gå någon kurs så får de bli en “fortsättningskurs” om de finns någon…

    kommer upp på brädan hyfsat bra..lite träning till bara sen går de.. varit ute 5 ggr kanske bara.!1

    !!!!!!!men de viktigaste är att man tar de lugnt.. å tar sporten på allvar!!!!!!!!!

  • jbo

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 21:52

    Jo, såklart får man en del för pengarna, men 1400 är mer än 0 om du fattar vad jag menar. Ge gärna namn på nån som ger kurs i skåne där det garanterat gås igenom väder (molntyper att undvika, var man hittar rätt väderprognoser etc.) etc. Jag inser ju också att det är bättre att gå kurs än att inte göra det, men har tunnt med argument att peppra min polare med.

  • hengo

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 00:17

    trist…

    Att det kommer en sån där turbulent uppåtvind är väl inget instruktören kunde rå för, om förhållandena annars var lugna som han skrev. Har själv aldrig upplevt en sådan där uppåtvind, varken på land eller vatten. Ficklära mig på IKOkursen att vinden ofta lyfter vid land, om den slår i något så kan det bilda en “ramp” som gör att det trycks uppåt. Samt att extrema uppåtvindar kan förekomma i/vid åskmoln.

    Någon somvet något mer om uppvindar? och kan förklara vilka situationer de kan uppkomma vid?

  • walle

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 07:35
    hengo wrote:
    trist…

    Att det kommer en sån där turbulent uppåtvind är väl inget instruktören kunde rå för, om förhållandena annars var lugna som han skrev. Har själv aldrig upplevt en sådan där uppåtvind, varken på land eller vatten. Ficklära mig på IKOkursen att vinden ofta lyfter vid land, om den slår i något så kan det bilda en “ramp” som gör att det trycks uppåt. Samt att extrema uppåtvindar kan förekomma i/vid åskmoln.

    Någon somvet något mer om uppvindar? och kan förklara vilka situationer de kan uppkomma vid?

    Jag var i Varberg samma dag som olyckan inträffade, Varberg e ju inte allt för långt i från Halmstad…, och där var det långt i från något bra väder!
    visst var det många ute och surfade men det var ovädersmoln och inte alls oväntat att det skulle dyka upp oväntade vindar.

    Var det liknande väder i Halmstad så var det helt fel av instruktören(vem vet jag inte) att gå ut med elever!

  • cortex

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 07:38

    Meterologi är ju ett rätt stort ämne… och det är svårt att ge några 100%-iga garantier för att några enkla tips funkar rakt av.

    Angående en av de farligare lägena på sommaren så kommer här lite (krafigt förenklad) teori:
    Det man generellt kan säga är att man ska vara försiktig när luften är labil. Att den är labil innebär att temperaturen sjunker ju högre upp man kommer i (den lägre) atmosfären. Det gör att ett luft-“paket” med varm luft som släpper fån marken kan få bra fart uppåt och sedan fortsätta stiga. Ju större skillnaden är i temeperatur mellan den omgivande luften och “paketet” är desto snabbare stiger luften. När tillslut trycket sjunkit så pass mycket så att det vatten som den stigande luften bar med sig kondenseras (om luftfuktigheten inte var buslåg dvs) så bildas det (konvektions-)moln. När kondenseringen inträffar så frigörs det en massa energi och luften accelererar ännu mer. Detta gör att på den höjd molnet bildas blir det ett duktigt sug neråt efter mer luft. De moln som bildas på detta sätt kallas Cumulus. De går från små molntussar (Cumulus Humulis) som växer och slukar, eller bli slukade av, andra molntussar. Till slut får man stora, höga cumulus-moln (Towering Cumulus eller Cumulus Congestus) som suger åt sig enorma mängder luft. När/om de sedan lyckas pressa upp luft till ca 5-7000 meters höjd (beror på hur labil luften är just den dagen + en massa andra atmosfäriska parametrar) så inträffar nästa steg i molnets utveckling; vattnet fryser till is p.g.a den låga omgivande temperaturen. När detta sker frigörs enorma mägder energi och luften + ispartiklar skjuter uppåt med en jäkla sula = ännu mer sug nedåt. Molnet håller nu på att omvandlas till ett CumuluNimbus (Cb) som kan ge massor av otrevligheter som regn, åska och extrema vindar vid marknivå.

    Så, det var teorin bakom *varför* det blir sug under molnen. Genom att förstå hur dessa moln uppstår blir det också lättare att känna igen dem. De flesta känner nog igen “sommarmoln” (=Cumulus). Håll koll på hur dessa bildas; om de bildas rakt över eller uppvind om där du kitar ska du vara grymt försiktig. Oftast “släcks” labil luft ner av havsbrisen vid kusten men ibland orkar inte brisen släcka ut konvektionen (= uppåtvindarna) i ex.vis stora bukter. Dessutom måste man vara extra uppmärksam när man kör i inlandet. Det klassiska loftnings-klippet med Top Hat är ett perfekt exempel på ett termiklyft. På filmen ser man tydligt hur varmluftskanalen leder upp till molntrasorna på låg höjd.
    Så kort sagt ser en normalt Cumulus ut som en bullig blomkål med platt undersida. Molnen lutar dessutom med vinden. Tänk dock på att vindriktningen troligtvis har vridit en del uppe på den höjden. När de växer mer på höjden än på bredden så vet man att det är mycket konvektion (och labilt även på höjd). När de tillslut börjar bli till Cumulunimbus så ser man hur den bulliga formen övergår till ett kraftig “dis” i toppen som sträcker sig som en stor tratt utåt från molnet. Det är vattnet som blivit till is och nu stiger kraftigt. Molnet kommmer nu att sluka alla mindre moln omkring sig och därigenom bli ännu kraftigare.
    Vid vissa tillfällen kan dessa moln uppstå/ta sig över stora vattemassor. Framförallt när det är kallfronter som kommer tuffandes. Då brukar det komma en hög med CB och/eller Congestus i framkanten.
    Generellt kan man säga att ju mörkare en molnundersida ser ut desto kraftigare uppvindar i närheten av det. Så om ni är ute och surfar i labilt väder eller vid en frontpassage så håll för f-n koll upwind om er ibland. Kommer det stora moln seglandes med mörk undersida så är det dags att vara försiktig.

    Som ni kanske inser är detta bara ett av många sätt som kraftiga uppvindar skapas på. Tittar vi på vindar uppe i fjällen så är det helt andra fenomen som ställer till det.

    Hoppas att den långa texten ovan hjälper lite iaf. :tongue:

    /Kaj(Tech)

  • hengo

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 09:59

    bra läsning!

  • tobas

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 10:31

    Har visserligen läst om allt detta men lite repetition skadar ju aldrig. Bra skrivet Kaj! / Tobas

  • plattvatten

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 10:41
    Cortex wrote:
    Meterologi är ju ett rätt stort ämne… och det är svårt att ge några 100%-iga garantier för att några enkla tips funkar rakt av.

    Angående en av de farligare lägena på sommaren så kommer här lite (krafigt förenklad) teori:
    Det man generellt kan säga är att man ska vara försiktig när luften är labil. Att den är labil innebär att temperaturen sjunker ju högre upp man kommer i (den lägre) atmosfären. Det gör att ett luft-“paket” med varm luft som släpper fån marken kan få bra fart uppåt och sedan fortsätta stiga. Ju större skillnaden är i temeperatur mellan den omgivande luften och “paketet” är desto snabbare stiger luften. När tillslut trycket sjunkit så pass mycket så att det vatten som den stigande luften bar med sig kondenseras (om luftfuktigheten inte var buslåg dvs) så bildas det (konvektions-)moln. När kondenseringen inträffar så frigörs det en massa energi och luften accelererar ännu mer. Detta gör att på den höjd molnet bildas blir det ett duktigt sug neråt efter mer luft. De moln som bildas på detta sätt kallas Cumulus. De går från små molntussar (Cumulus Humulis) som växer och slukar, eller bli slukade av, andra molntussar. Till slut får man stora, höga cumulus-moln (Towering Cumulus eller Cumulus Congestus) som suger åt sig enorma mängder luft. När/om de sedan lyckas pressa upp luft till ca 5-7000 meters höjd (beror på hur labil luften är just den dagen + en massa andra atmosfäriska parametrar) så inträffar nästa steg i molnets utveckling; vattnet fryser till is p.g.a den låga omgivande temperaturen. När detta sker frigörs enorma mägder energi och luften + ispartiklar skjuter uppåt med en jäkla sula = ännu mer sug nedåt. Molnet håller nu på att omvandlas till ett CumuluNimbus (Cb) som kan ge massor av otrevligheter som regn, åska och extrema vindar vid marknivå.

    Så, det var terin bakom *varför* det blir sug under molnen. Genom att förstå hur dessa moln uppstår blir det också lättare att känna igen dem. De flesta känner nog igen “sommarmoln” (=Cumulus). Håll koll på hur dessa bildas; om de bildas rakt över eller uppvind om där du kitar ska du vara grymt försiktig. Oftast “släcks” labil luft ner av havsbrisen vid kusten men ibland orkar inte brisen släcka ut konvektionen (= uppåtvindarna) i ex.vis stora bukter. Dessutom måste man vara extra uppmärksam när man kör i inlandet. Det klassiska loftnings-klippet med Top Hat är ett perfekt exempel på ett termiklyft. På filmen ser man tydligt hur varmluftskanalen leder upp till molntrasorna på låg höjd.
    Så kort sagt ser en normalt Cumulus ut som en bullig blomkål med platt undersida. Molnen lutar dessutom med vinden. Tänk dock på att vindriktningen troligtvis har vridit en del uppe på den höjden. När de växer mer på höjden än på bredden så vet man att det är mycket konvektion (och labilt även på höjd). När de tillslut börjar bli till Cumulunimbus så ser man hur den bulliga formen övergår till ett kraftig “dis” i toppen som sträcker sig som en stor tratt utåt från molnet. Det är vattnet som blivit till is och nu stiger kraftigt. Molnet kommmer nu att sluka alla mindre moln omkring sig och därigenom bli ännu kraftigare.
    Vid vissa tillfällen kan dessa moln uppstå/ta sig över stora vattemassor. Framförallt när det är kallfronter som kommer tuffandes. Då brukar det komma en hög med CB och/eller Congestus i framkanten.
    Generellt kan man säga att ju mörkare en molnundersida ser ut desto kraftigare uppvindar i närheten av det. Så om ni är ute och surfar i labilt väder eller vid en frontpassage så håll för f-n koll upwind om er ibland. Kommer det stora moln seglandes med mörk undersida så är det dags att vara försiktig.

    Som ni kanske inser är detta bara en av många sätt som kraftiga uppvindar skapas på. Tittar vi på vindar uppe i fjällen så är det helt andra fenomen som ställer till det.

    Hoppas att den långa texten ovan hjälper lite iaf. :tongue:

    /Kaj(Tech)

    Bra, äntligen ett ämne som har glömts bort, och som helt klart ge de värsta skadorna. Jag går alltid in, och låter fronter eller elaka blomkålsmoln passera, innan jag går ut igen. Man övar upp en känsla för när kastvindar skall komma, även om det inte verka hända lika mycket i sverige, som tex i florida. Nybörjartips är att inte ha kiten kl 12 utan runt 9 10 istället ifall du har någonting på känn.

  • fesen

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 11:51

    Good shit Kaj…

  • henkeman70

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 13:04
    jbo wrote:
    Ja, hur ligger det till med instruktörer vs säkerhet egentligen? Har en polare som funderar på att börja, men han är osäker på om kurserna är prisvärda? Snacket går ju som att man lika gärna lär sig själv, om nån polare bara visar grunderna i själva åkningen. Och priset avskräcker ju.

    Jag gick själv kurs för runt ett år sen, och visst pratades det lite om säkerhet, rutiner för säker launchning etc, men knappt ett ord om väder eller moln, nåt som ju är minst lika viktigt. Jag har själv inte erfarenhet för att lära honom allt viktigt, frågan är om det blir bättre på en kurs?

    Så vad ska jag rekommendera honom? Finns det nån ansvarstagande kursledare som vill försvara sig? 😉

    När jag gick mina IKO kurser förra året via Fahlén Surfcenter vart det en hel del säkerhetstänk och teori trots att vi var ivriga som f-n på att komma ut i vattnet och köra kite.
    ALLA nybörjare ska gå kurser. Basta! Har de inte 1400kr att lägga på en kurs ska de inte heller köpa kites + annat för 10-12000kr.
    Som kompis är det ansvarslöst att släppa ut någon utan grundkunskaper i säkerhet. Jag skiter högaktnigsfullt i om någon snål f-n gör sig själv illa, men skadar han andra så är situtionen en annan.
    SÅ, om du är en förnuftig kiteare – låt dina intresserade vänner gå grundkursen och hjälp dem efter att de har grunderna. Följer vi den enkla principen minskar vi riskerna för varandra och höjer standaren/kraven på säkerhet.
    Det sista sporten behöver är fler olyckor pga okunskap. Sporten tampas redan med sura badgäster och strandfåglar som kommer att leda till förbud här och där så småningom.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.