Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Venturieffekt – en liten studie

  • Venturieffekt – en liten studie

    Publicerad av gurra1978 på 27 juli, 2006 vid 16:51

    Jag satt och glodde lite på de vanliga surfhemsidorna idag och hittade denna sida: http://www.stehsegelrevue.com/pod/20060727124624/

    Det intressanta med länken är att han skriver följaande:”inbetween the pillars the wind gets an acceleration of about 2bft if the winddirection is apropriate…”

    Jag tycker det låter väldigt mycket men av bilderna ser man ju att det inte blåser så mycket på vissa ställen men just mellan bron verkar det rätt bra.
    När man åker omkring i Stockholm och passerar massa broar har man ju själv konstaterat att det blåst rätt bra under/efter dessa på sina ställen. Denna trycka-ihop-effekt kallad venturieffekt är ju en rätt intressant grej som någon borde studera mer noggrannt. Eftersom jag inte har något att göra på dagarna då det inte blåser så fick jag ett dumryck och testade en grej.
    En hårtrok och vindmätare blev mina verktyg. Som bilderna visar så blåste det med vindmätaren 2,1 m/s på öppen yta men efter att ha styrt in vinden med hjälp av pappersväggar så ökade det till 2,5 dvs 19% ökning i vindhastighet. Ok, nu är det alltså bevisat att venturieffekten existerar men jag får väl inget nobelpris direkt. Vad jag däremot vill komma till är att det borde gå att studera venturieffekten mer noggrant. Tänk till exempel om man hade en matematisktformel där man matade in höjd på öar, avstånd i sundet, vindstyrka m.m. och få ut en beräkning på ungefärlig vindförstärkningseffekt. Det skulle ju också gå att applicera på sund med en bro som i länken ovan.

    Om man hade en sån matematiskformel skulle man i teorin kunna bygga en vridbar flytande tunnel på vattnet som förstärker vinden maximal. Eller???

    Nu får ni garva eller spåna vidare på idén. Inte att bygga något men Ola H. eller Adde kanske kan börja räkna lite nu och någon kanske har en vindtunnel på jobbet som han/hon kan låna för lite mer exakta experiment 😀

    När ska det börja blåsa igen? Jag blir knäpp i den här värmen! :tongue:

    judo-freddan svarade 18 år, 3 månader sedan 18 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • po525h

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 17:20

    Kom ner till Haga så ska du få känna på venturi-effekten 🙂

  • jopi

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 17:23

    Kan du inte hjälpa Filip med filmen istället för att tramsa hemma i lägenheten 😉
    I morgon får vi nog segla i blekinge 🙂

  • oscar

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 17:24

    Roxen är ett annat exempel när det blåser SV-V.

  • gurra1978

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 17:29
    tbasco wrote:
    Kom ner till Haga så ska du få känna på venturi-effekten 🙂

    Haha! Jag borde väl göra det men semestern tar man ju till hösten om man är smart och det är jag :smirk: Hur som helst så är ju Kalmarsund klockrent exempel på förstärkning av vinden tillsammans med sjöbris, tror jag.

    Ytterligare experiment visar att man inte kan förstärka vinden hur som helst. En extrem trycka ihop barriär är snarare negativ. Kanske inte så svårt att räkna ut det heller men var går gränsen? Vad är optimalt?

    Inga mer retsamma inlägg nu från folk som uppenbarligen verkar få segla i Sverige nu. Jag blir bara avundsjuk 🙂

  • gurra1978

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 17:32
    jopi wrote:
    Kan du inte hjälpa Filip med filmen istället för att tramsa hemma i lägenheten 😉

    Vadå, börjar du bli otålig? Det har ju bara gått ett halvår 😀 Filmen kanske kan få premärvisas på WaveClassic om vi får. Du som har en huvudroll måste komma gående på röda mattan då vet du.

  • lars_k

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 17:35

    Haha, kul idé.
    Tror hela sveriges landskap finns uppmätt i 3D så man skulle kunna bygga en CFD-modell (Computational Fluid Dynamics) av en intressant bro och räkna i datorn…
    Eller bygg en skalenlig modell av paper-maché och rigga upp fläkt och vindmätare! 🙂

  • gurra1978

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 17:39
    Lars_K wrote:
    Haha, kul idé.
    Tror hela sveriges landskap finns uppmätt i 3D så man skulle kunna bygga en CFD-modell (Computational Fluid Dynamics) av en intressant bro och räkna i datorn…
    Eller bygg en skalenlig modell av paper-maché och rigga upp fläkt och vindmätare! 🙂

    That´s what I´m talking about. Do it, do it , DO IT!

  • willyskipper

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 17:39

    Jag tycker att det är en rolig idé. Åkte på en bro idag i stockholm och såg precis den effekten som du beskriver. Tyvärr går det inte att surfa “utanför” tratten utan här tyckte jag att vinden ökade när den trycktes ihop i tratten. Under bron då om man följer din beskrivning. Nästa gång det blåser så tänkte jag pröva det stället. Känns som det blåste 5 idag och 6 i byarna. säg att man behöver 6 M/s för att surfa och ökningen är 20% så måste man ju fortrarande ha 5 m/s i grundvind, så man kanske inte tjänar så mycket. Sen lär det ju bli en riktigt stor vindtunnel som kanske kan vara lite svårt att få tillstånd till att bygga. Å andra sidan kanske vinden sprider sig som en omvänd tratt när den kommer ut ur vindtunneln. Det kanske du kan testa?

    Johan

  • lars_k

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 17:58
    gurra1978 wrote:
    Ytterligare experiment visar att man inte kan förstärka vinden hur som helst. En extrem trycka ihop barriär är snarare negativ. Kanske inte så svårt att räkna ut det heller men var går gränsen? Vad är optimalt?

    Här är lite länkar:
    Venturi-effekt
    http://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_effect

    Chokat flöde, dvs där gränsen går:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Choked_flow

    Allt går att räkna ut, matte är underbart…! 😛

  • gurra1978

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 18:21

    Hmmm, de där känner jag igen från vissa lektioner i Kemiteknik. Kommer jag få äntligen få användning för min utbildning :shocked:

    Jag var bara tvungen att testa en grej till – BRON. 2,0 m/s innan och 2,3 efter den, 15% mer vind!!!
    Vid starkare vind (tvåans läge på hårtorken) 14,8% mer vind. Ingen större skillnad med andra ord.
    Detta under förutsättning att bron ni seglar vid har bropelare av krossade tomater och en miniräknare som vägbana :smirk:

  • willyskipper

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 18:48

    Men en hel del vind går väl ut vid sidorna av tomaterna? Om man bygger fler tomater hitåt så att säga, blir det ju mer som ett långt sund.

  • gurra1978

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 18:48

    Lasse Käj, du är ju civ ing. och utvecklar bilar. Iallafall om man ska tro det du skriver i din profil 🙂 Visste du att på vissa extrema bilar monteras en helt slät bottenplatta (undersidan då alltså, den mot asfalten…) med en eller fler kanaler i. Luft tas in via intag i fronten på bilen, leds ner i kanalerna, accelereras och far ut bak. På något vis skapas ett undertryck som suger fast bilen i vägbanan. Ju fortare man kör, desto mer blåser det=mer tryck mot körbanan.

    Du borde ju kunna en del om detta då. Fast jag antar att du jobbar på volvo och de kanske inte är så extrema 😀

  • lars_k

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 19:51

    Jo, det finns ett gäng på kanske 20 pers som räknar CFD på allt från flöde exteriört; dvs karossens luftmotstånd, nedsmutsning, downforce, till luftflöde inne i motorrum och kylslangar insug etc till AC/värme-luftflöde i kupén.
    Inte mitt gebiet direkt, jag räknar hållfasthet, tex sprickbildning i karossens punktsvetsar… 😛
    Men det sitter ju ett fett plastsjok under motorrummet som kanske har med downforce att göra. Värsta Volvon gör ju en bit över 250 knyck så det är ju helt klart nåt man måste tänka på. Karossens övriga form har ju också stor betydelse, var det inte Audi TT som nästan lättade från vägbanan innan man hastigt och lustigt tvingades “komplettera” med en liten vinge där bak…? 🙂

  • mr_johan

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 20:10
    gurra1978 wrote:
    Detta under förutsättning att bron ni seglar vid har bropelare av krossade tomater och en miniräknare som vägbana :smirk:

    och inte vilken miniräknare som helst, för visst är det en ti-83? =P
    och sen så är ju flygplan snabbare än traktorer så på saaben kan ju dom kanalerna under behövas.. för det var väl sånna du mende?

  • gurra1978

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 20:34
    mr_johan wrote:
    och inte vilken miniräknare som helst, för visst är det en ti-83? =P

    Helt korrekt!!!!

    mr_johan wrote:
    och sen så är ju flygplan snabbare än traktorer så på saaben kan ju dom kanalerna under behövas.. för det var väl sånna du mende?

    Typ.

    Är det någon som seglat vid en bro och märkt av venturieffekten?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Venturieffekt – en liten studie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.