Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 2007 SS Link

  • nic

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 08:55
    Lasurf wrote:
    http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2330239&sid=3c4ae90142bef8fb1d2e375695bede18

    Känns som om vi snart officiellt kan dödförklara bow-patentet med bridles i kiten och block på bommen å säga hej till 5e-linan igen, fast nu på flatkites.
    För den har väl 5e-lina för upphängningen? Lite svårt att se… men det är bra i så fall.

    nic

  • djevulen

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 17:02

    när får du in dessa ?såg riktigt schyssta ut ,ska införskaffa mig två nya kits till nästa säsong

  • hengo

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 17:12
  • snygging

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 19:10

    mm den skulle vara intressant att testa med briddles och med 5th lina för att se de olika egenskaperna!

  • larssa

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 14:02

    Ser mycket lovande ut. Man kan välja mellan att använda 5-linan eller köra med 4. Det är bridles på Linken. Kolla även: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2329804&postdays=0&postorder=asc&start=0

    och http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2329773
    Vill ha!!!!

  • nic

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 14:25
    Larssa wrote:
    Ser mycket lovande ut. Man kan välja mellan att använda 5-linan eller köra med 4. Det är bridles på Linken. Kolla även: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2329804&postdays=0&postorder=asc&start=0

    och http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2329773
    Vill ha!!!!

    I korthet kan man välja:
    Bridles, 4linor eller obridlat, 5linor.

    Bättre aerodynamiska egenskaper med 5e-lina.
    100%-depower på bommen endast i bridle-4line-mode.

    (trim verkar dock ge 100%-depower även på 5e-lina förstås)

    Vore riktigt kul att testa North Rebel, SS Link och Ozone Instinct samtidigt. Är säker på att det skulle vara svårare att välja sin favorit än det var i våras.

    nic

  • larssa

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 17:26

    Var har du sett att man kan köra den obridlat?
    Vad är det som gör att det e bättre aerodynamiska egenskaper med 5e-lina?

  • doc

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 18:44
    nic wrote:
    Lasurf wrote:
    http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2330239&sid=3c4ae90142bef8fb1d2e375695bede18

    Känns som om vi snart officiellt kan dödförklara bow-patentet med bridles i kiten och block på bommen å säga hej till 5e-linan igen, fast nu på flatkites.
    För den har väl 5e-lina för upphängningen? Lite svårt att se… men det är bra i så fall.

    nic

    Nja, efter att ha börjat köra vågor har jag sneglat åt alla möjliga håll för att se vad som är bra att köra med, och vad man skall investera i nästa år. Ett bra råd jag snappat upp är att inte köra med 5:e lina utan utlösningsfunktion i vågor, eftersom det annars inte går att starta om ifall man inverterar/snurrar draken. Hörsägen talar även om att man kan skära av draken på mitten om man snurrar den med 5:e lina. Trist.

    Din kommentar ovan tror jag är förhastad, även om 5:e linan har sina klara fördelar när man inte är i vågorna o leker.

    Och innan du börjar snacka om att t.ex. Instinct omöjligen inverterar kan vi väl konstatera att alla kites kan rotera/invertera, men olika lätt.
    Problemet är att om det väl händer på en 5-linors drake ligger man lite brunt till. Bridle är kanske inte så fel ändå… De närmsta åren lär utvisa vad som funkat bäst. Just nu är vi testråttor allihop 😉

  • nic

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 19:48
    Doc wrote:
    Nja, efter att ha börjat köra vågor har jag sneglat åt alla möjliga håll för att se vad som är bra att köra med, och vad man skall investera i nästa år. Ett bra råd jag snappat upp är att inte köra med 5:e lina utan utlösningsfunktion i vågor, eftersom det annars inte går att starta om ifall man inverterar/snurrar draken.

    Om det hade gått att invertera Instincten hade det hörts på forumen från åtminstone någon, tror du inte?
    Enda möjligheten att instincten kan invertera är om man tar bort span-gående sk anti-invert-linan. Annars är det fysikt omöjligt att invertera. Så fort linorna sträcks är den rätt igen. Det närmsta man kan komma är att den med slaka linor ramlar igenom sina egna linor men det hindrar inte säkerheten eller ens egenskaperna. Man har bara twistat styr- och frontlinor.

    Doc wrote:
    Hörsägen talar även om att man kan skära av draken på mitten om man snurrar den med 5:e lina. Trist.

    Detta kan du ha rätt i vad gäller de andra kitarna med 5e-lina utan anti-invert-linan som får precis samma svaghet som C-kitar med 5e lina. Men delad kite var, om än möjligt, ganska ovanligt med C-kites. Tror inte det blir ett så mkt större problem nu.

    Doc wrote:
    Din kommentar ovan tror jag är förhastad, även om 5:e linan har sina klara fördelar när man inte är i vågorna o leker.

    Och innan du börjar snacka om att t.ex. Instinct omöjligen inverterar kan vi väl konstatera att alla kites kan rotera/invertera, men olika lätt.

    Du har nog inte förstått hur linuppsättningen motverkar invertering på Instincten.

    @Doc]Problemet är att om det väl händer på en 5-linors drake ligger man lite brunt till. Bridle är kanske inte så fel ändå… De närmsta åren lär utvisa vad som funkat bäst. Just nu är vi testråttor allihop -)[/QUOTE wrote:

    Jag tycker utvecklingen pekar åt ett håll just nu. Jag kör hellre en kite med 5-lina och anti-invert i vågor än med en kite som är bortom kontroll tills den kraschat igen. För hur kul är det att tvingas krascha en kite igen i stora vågor.
    (som bonus får jag kanske bättre prestanda ur kiten med 5e-lina på köpet)

    För övrigt så om vi snackar stora vågor så spelar det kanske ingen roll hur många linor du har. Kraschar du den en gång så är chansen stor att det är kört för den kiten i alla fall.

    nic

  • pepa

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 19:54

    Det behöver inte handla om en delad kite på en gång efter en rullning utan i efterhand, när segelduken är försvagad där linan tryckt på. Detta är både fullt möjligt samt ganska vanligt.

    Angående vågfrågan så är det näst intill omöjligt att ha ett system där du alltid sitter fast i kiten då du måste kunna släppa hela skiten och en våg är på väg in i en kraschad kite. Gör du det inte så spricker kiten direkt om det är en hyfsad våg som brutit.

  • doc

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 21:51
    nic wrote:
    Du har nog inte förstått hur linuppsättningen motverkar invertering på Instincten.

    Jodå.
    Numer levereras ju dessutom Instinct utan anti-invertlinan som går till mitten av mittlattan, den s.k. center strut line;
    http://www.flyozone.com/kitesurf/newsarch/newsitem.asp?ID=373
    och man rekommenderar alltså gamla användare att ta bort den för bättre flyg- och omstartegenskaper. Därigenom tar man ju bort ett av anti-inverteringsskydden.
    Jag har förvisso bara ett vittnesmål om en inverterad Instinct, men jag kan givetvis inte gå i god för förloppet, eftersom jag inte var där.

    Icke desto mindre sneglar jag på en Instict till nästa år, eftersom den sägs vara så stabil. Egen testsegling får avgöra. Att dra slutsatsen att alla Bows får femtelina inom kort låter dock förhastat. Eller ytterligare ett sätt att indirekt lovorda sitt eget favosritmärke kanske?

    Det är förvisso inte idealiskt med fyrlinors bridle-drake som inverterar, men det går i allmänhet att få runt den ett helt varv och antingen starta om o segla in, alternativt göra en kullerbytta över bommen och genom framlinorna, så har man snurrat tillbaks linorna igen. Jag säger inte att det är smidigt och bra, men det är fullt möjligt.

  • milkman

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 04:10

    Lite om linuppsättningsförändringen på Instinct (Lessen att din tråd vart lite hijackad Anders).
    Kontentan av nedan är att den lina som inte längre kommer med ändå inte fyller någon funktion, altså att kiten inte har större risk för invertering utan den.

    Det gäller lina som fram tills för någon månad sedan satt mellan centerstrutt och femte som nu rekommenderas att man tar bort.
    Anledningen till detta är främst att relaunch blir bättre i vissa situationer och att det blir färre linor och infästningar som kan pajja. Sen finns nu ett kitt som gör att man kan flagga kiten på femte som då skulle ge för höga krafter på centerstrutten ifall den var kvar.

    Under utvecklingen av kiten så var span-linan (den som går från tip till tip) och antiinvertlinan två separata delar av testningen. Och invertstopet gjordes först.
    Nu när kiten har testats mycket längre och av många fler än utvecklingsteamet så visar det sig att span-linan inte bara hindrar att den femte slår sig runt kiten som diskuterat tidigare, utan att den även stoppar för invertering. Och då är ju den andra linan onödig, därav rekommendationen.

    Väl mött
    Jens
    http://www.ozonekites.se

    PS. Jag tror det finns utryme för fyra linor, bridles och block ett tag till. Kan man fortfarande göra sånna kiter som känns bra så finns det ju ingen anledning att sluta med det, men som vanligt ska det ju testas för att man ska veta.

  • nic

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 06:20
    Doc wrote:
    nic wrote:
    Du har nog inte förstått hur linuppsättningen motverkar invertering på Instincten.

    Jodå.
    Numer levereras ju dessutom Instinct utan anti-invertlinan som går till mitten av mittlattan, den s.k. center strut line;
    http://www.flyozone.com/kitesurf/newsarch/newsitem.asp?ID=373
    och man rekommenderar alltså gamla användare att ta bort den för bättre flyg- och omstartegenskaper. Därigenom tar man ju bort ett av anti-inverteringsskydden.

    Jag pratade därför bara om span-linan. Håller med om att det kan verka som om den teoretiska möjligheten till invertering ökat när man tagit bort den bakre ”bridlen”. Eftersom bortagningen mest förbättrar omstart i lättvind (<5m/s) har jag tagit bort den på prov på den största av mina kitar. (Ser inte borttagningen som nödvändig egentligen.)

    Doc wrote:
    Jag har förvisso bara ett vittnesmål om en inverterad Instinct, men jag kan givetvis inte gå i god för förloppet, eftersom jag inte var där.

    Du får jättegärna PMa mig var, när, vem om möjligt. Jag vill ju inte riskera fara med osanning.

    Doc wrote:
    Icke desto mindre sneglar jag på en Instict till nästa år, eftersom den sägs vara så stabil. Egen testsegling får avgöra. Att dra slutsatsen att alla Bows får femtelina inom kort låter dock förhastat. Eller ytterligare ett sätt att indirekt lovorda sitt eget favosritmärke kanske?

    Javisst det är lätt att bli fartblind av sitt ”eget märke”. Men man brukar snabbt bli tillrättavisad om något inte stämmer på forumet, vilket jag tacksamt tar emot. Jag tycker naturligvis att det märke jag valt är jättebra men jag ser gärna att fler får samma fördelar och att vi alla kan njuta av supersköna kites med bra inbyggd säkerhet, oavsett märke.

    Doc wrote:
    Det är förvisso inte idealiskt med fyrlinors bridle-drake som inverterar, men det går i allmänhet att få runt den ett helt varv och antingen starta om o segla in, alternativt göra en kullerbytta över bommen och genom framlinorna, så har man snurrat tillbaks linorna igen. Jag säger inte att det är smidigt och bra, men det är fullt möjligt.

    Säg till om du vill testa instincten. Jag ger gärna lite inside tips (om det finns några kvar för dig). I och med det breda vindregistret räcker det nästan inte att testa bara i en vindstyrka om man är finsmakare.

    nic

  • nic

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 06:50
    Milkman wrote:
    PS. Jag tror det finns utryme för fyra linor, bridles och block ett tag till. Kan man fortfarande göra sånna kiter som känns bra så finns det ju ingen anledning att sluta med det, men som vanligt ska det ju testas för att man ska veta.

    Bridles i kiten, ja det kan man utvärdera/utveckla, men block på bommen finns det inget utrymme för längre.
    Finns många kitar med avpassat bomtryck utan block och bara nackdelar med block.

    nic

  • zilversurfarn

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 09:54

    Även jag känner till ett fall av invertering med Instincten. Var inte heller på plats, hört av en säker källa på stranden. Skickar ett PM till dig Nic.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 2007 SS Link

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.