• rasmus_w

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 15:52

    Antik till max. Leta upp nåt nyare. Lite liten för att vara nybörjarvänlig och väldigt antik.

  • mr_johan

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 15:54

    kan bara meddela att det är svårt att hitta info om kepplers brädor på internet eftersom att det helt enkelt aldrig publicerats något om dom på nätet. deras fakrik brann ner till grunden 1995 och all deras dokumentation mm om brädorna lika så..

  • culing

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 15:55

    Klepper gick väl i konkurs runt 1988, tror jag. Pga nästan all gick sönder i skarven mellan skrovhalvorna.
    Brädan har nog runt 100 liter.
    Det mesta av volymen ligger långt fram på en sån här gammal bräda, så det är inget att dra rigg på som novis.
    Sorgligt men sant, köper du denna bräda kommer du nog tröttna ganska snabbt och lägga windsurfingen på hyllan.
    Köp moderna grejer, det har du igen.

  • Knatte

    Gäst
    1 augusti, 2006 vid 16:03
    culing wrote:
    Klepper gick väl i konkurs runt 1988, tror jag. Pga nästan all gick sönder i skarven mellan skrovhalvorna.
    Brädan har nog runt 100 liter.
    Det mesta av volymen ligger långt fram på en sån här gammal bräda, så det är inget att dra rigg på som novis.
    Sorgligt men sant, köper du denna bräda kommer du nog tröttna ganska snabbt och lägga windsurfingen på hyllan.
    Köp moderna grejer, det har du igen.

    Det var just 272 som lade grunden till konkursen, då hållbarheten var lika med noll och tror även fenkassetten var tveksam kvalitet. I vilket fall som helst dukade de under i reklammationer på denna modell:laugh:

  • jester

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 16:04
    Rasmus_W wrote:
    Antik till max. Leta upp nåt nyare. Lite liten för att vara nybörjarvänlig och väldigt antik.

    Och om Rasmus tycker en bräda är antik, då är den GAMMAL!!!

    😉

  • speedjanne

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 16:08

    272 var den spygröna med röda blommor va? Kommer i ihåg att det stod c:a 10 sådana i affären i GBG 1988 och såg ut som krossade fönsterrutor så se upp!

  • andreas-t

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 16:37

    Jag har fortfarande en Klepper 272 från 1988 (Den illgröna med cerisa stjärnor, den fanns även 1987, men då mer gulgrön med cerist rutmönster)liggade i en skrubb på landet. Den har nog inte varit ute på vattnet de senaste 10 åren… På sin tid var det dock en riktigt trevlig bräda, seglingsmässigt. Brädan är på 90 liter och marknadsfördes som en sinker (långt ifrån en nybörjarbräda). Brädan är byggd i epoxy, men täckt med ett polykarbonatskikt för att få en snygg yta. Problemet var att polikarbonatskiktet inte töjde sig lika mycket som den underliggande epoxy konstruktionen, vilket fick till följd att polykarbonatskiktet krackelerade. Det såg riktigt illa ut, men var egentligen bara kosmetiskt. Med tanke på hur det såg ut, så är det ändå inte svårt att förstå att det blev så pass många reklamationer att Klepper gick i konkurs.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 16:38
    Knatte wrote:
    Det var just 272 som lade grunden till konkursen, då hållbarheten var lika med noll och tror även fenkassetten var tveksam kvalitet. I vilket fall som helst dukade de under i reklammationer på denna modell:laugh:
    Var det inte snarare det nya epoximaterialet som kom -89 snarare? Har för mig att den gula 272:an var ok, men att den gröna -89:an och de andra 89:orna sprack när de torkade i solen och annat hemskt.

    Men som sagt, de där 80-talarna är nästan alltid ett kliv tillbaka vad gäller seglingsteknik och sånt, masten sitter ju nästan vid nosen, och fotstropparna nästan där mastfoten sitter idag.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 16:55
    Jester wrote:
    Och om Rasmus tycker en bräda är antik, då är den GAMMAL!!!

    😉
    Haha, jo det stämmer. Framförallt om man redan är duktig tycker jag att en del snack om hur viktigt det är med moderna brädor och hur svårseglade äldre brädor är, kan vara lite överdrivet. Visst, på det stora hela är ju moderna brädor lättare att segla men pressar man gränserna finns det fortfarande brädor som kräver sin seglare. Jag tror t.ex. inte att en F2 missile XS är en barnlek att segla ens för en ganska duktig småbrädeseglare.

    Samma sak med de allra smalaste vågbrädorna. Boards har i sitt augustinummer långtidstestat (testpersoner runt 75-80 kilo) JP RWW 74 och 69 och radical wave 74 och 69. Radical 69:an var för det mesta ren frustration att segla men de dagar som förhållandena var såna att den funkade så ville i princip ingen segla nån annan bräda än den. Jag känner igen det där i min antika vågis. Med lagom drag i 4.5 är den hur kul som helst, men när det blåser mindre än så börjar den så sakteliga kännas allt jobbigare att segla. Och med så lite bredd får man alltid veta om man har en bra eller dålig dag, misstag och klantighet tolereras inte.

  • sinker

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 19:29

    Tidens vingslag susar förbi… en slimegul Klepper 272. Grym bräda på sin tid. Helt rätt av tidigare i tråden att dom sprack i kanterna. Konstigt att det finns ett helt ex kvar år 2006. One of a kind, en raritet?

    Nä, ska du handla bräda från den tiden så skulle jag föreslå Tiga, tex Slalom eller Wave i ABS plast. Dom höll för allt, helt OK shape men givetvis tunga. Gropar under hälarna blev det också men det påverkar inget, du vet bara var du ska fötterna…

    /sinker

  • speedjanne

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 19:58

    Saxat från SurfSport #2 1988…..

  • surfan

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 20:21

    Fan va kul en sådan gul rackare var man rugigt snabb på 1988
    ock jag sköt fen kasetten nästan direkt det var tider de
    nästan så man blev lite sugen!!!

  • surfan

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 20:27

    bilden är från 1988 ja fick låna dena custom bräda av janne på bräd byggarna
    då min 272 fick ny kasett på garantin! (bilden är från hvide sande )

  • mr_johan

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 21:30
    Knatte wrote:
    culing wrote:
    Klepper gick väl i konkurs runt 1988, tror jag. Pga nästan all gick sönder i skarven mellan skrovhalvornaGarmin 60 (number of trackpoints) .
    Brädan har nog runt 100 liter.
    Det mesta av volymen ligger långt fram på en sån här gammal bräda, så det är inget att dra rigg på som novis.
    Sorgligt men sant, köper du denna bräda kommer du nog tröttna ganska snabbt och lägga windsurfingen på hyllan.
    Köp moderna grejer, det har du igen.

    Det var just 272 som lade grunden till konkursen, då hållbarheten var lika med noll och tror även fenkassetten var tveksam kvalitet. I vilket fall som helst dukade de under i reklammationer på denna modell:laugh:

    Det är möjligt att dom på något vis gick i konkurs på 80 talet men dom finns fortfarande och nu tillverkar dom kajaker. hade lånat en keppler s-206 ett tag när jag va total nybörjare för att testa nåt annat än min pråm och skulle kolla upp vilken volym en sån bräda hade så jag skickade iväg ett mail och frågade om det dom hade dokumentation om brädan och fick bara som svar: vi har tillverkat den brädan mellan år xx-xx men tyvärr finns ingen dokumentation då vår fabrik brann ner till grunden 1995. tyvärr kan jag inte hitta mailet bara, har troligtvis formaterat sen dess..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.