Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › kastfallsskada – reklamation eller garanti?
-
kastfallsskada – reklamation eller garanti?
Publicerad av Kalle-Karl på 4 augusti, 2006 vid 06:59Hej,
Råkade ut för ett kastfall för ett tag sedan och krossade nosen på min nya bräda. Efter att ha pratat med mitt försäkringsbolag så fick jag till slut följande papper i brevlådan:
”Det som hänt låter som något helt normalt vid användande av denna produkt – då skulle den kunna omfattas av produktens garanti om den inte håller. Har du reklamerat den?”Kan ju förstå dem på ett vis, det är väl normalt att man faller i ibland och att då ska väl brädan tåla att man får masten på brädan? Men samtidigt är jag ganska säker på att det inte går att reklamera brädan… Känns surt på en alldeles ny bräda i alla fall – vad säger ni där ute i Sverige, vad ska jag göra?
/Karl
viccone svarade 18 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Jag skulle hoppas på någon form av ”drulle” försäkring… du får nog försöka med försäkringsbolaget igen… de kan ju glömma att det är normalt användande av produkten och att den ska tåla det…
Sen å andra sidan så skulle vi surfare få försäkringsbolagen att ”konka” om vi fick pengar till ny bräda när vi pajar nosen… vet inte hur många gånger jag har klistrat ihop mina bräder med epoxi… 😉
/ Klang
-
Oregistrerad
Gäst4 augusti, 2006 vid 07:19Kalle-Karl wrote:Hej,
Råkade ut för ett kastfall för ett tag sedan och krossade nosen på min nya bräda. Efter att ha pratat med mitt försäkringsbolag så fick jag till slut följande papper i brevlådan:
”Det som hänt låter som något helt normalt vid användande av denna produkt – då skulle den kunna omfattas av produktens garanti om den inte håller. Har du reklamerat den?”Kan ju förstå dem på ett vis, det är väl normalt att man faller i ibland och att då ska väl brädan tåla att man får masten på brädan? Men samtidigt är jag ganska säker på att det inte går att reklamera brädan… Känns surt på en alldeles ny bräda i alla fall – vad säger ni där ute i Sverige, vad ska jag göra?
/Karl
reklamation tror jag inte och kastfalls skada går oftast att laga rätt bra, skulle du få ut något på försäkringen så skulle nog självrisken ligga någonstans på vad det kostar att laga (om man inte gör det själv) så det går nog jämt ut ändå och därför lite onödigt att ta kontakt med försäkringsbolaget…
-
Jättevanlig skada – kastfall etc och spräckt nos… Skulle förvåna mej om du får ut något på försäkring eller garanti, tyvärr.
Laga själv, i nosen är inte hållfastheten avgörande, viktigast att du får det vattentätt. Kolla:
http://www.boardlady.com/ -
Jag skulle visa detta besked för shopen där du köpt den. Vill de inte ersätta så kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden. De kommer ge ett utlåtande som förmodligen säger att shopen eller försäkringsbolaget ska ersätta. Detta är ju ett intressant ”case”.
Försäkringar gäller ju inte för skador som omfattas av garanti, gäller inte garantin så skall försäkringen ersätta, låter som du får bråka lite.
-
Intressant det där..
Normalt brukande och följdskador i följd därav omfattas som sagt inte, men däremot om det härutöver sker i a a ”något plötsligt och oförutsett”.
Villkor kan som bekant skilja sig från bolag till bolag, så man kan inte annat än uttala sig allmänt. En drulle eller allrisk omfattar normalt inte denna typ av objekt, det brukar såvitt jag vet krävas en separat försäkring för att få småbåtsskadan ersatt. Egendomsomfattningen vid drulle är alltså densamma som vid hemförsäkringen.
Plötsligt och oförutsett ( detta om du har en småbåtsförsäkring ) torde vara uppfyllt om du t e x får tvärstopp i följd av en drivande plastpåse som fastnar i fenan och föranleder kastfallet. Små marginaler i försäkringsbranschen….
Nu säger jag inte heller att du skall uppge detta….
Fredrik
-
Just ja, granti är primär försäkring subsidiär, det ända som krävs här är väl att man sökt uttöma garantiansvar elelr liknande innan man tar försäkringen.
De flesta godtar att man bara uppger att tillverkaren eller säljaren uppger att skadan inte godtas som en reklamation.
Anledningen är ju att försäkringstagarkollektivet och bolaget inte skall stå
företagsekonomiska risker till stora kostnader.Fredrk
-
Kalle-Karl
Gäst4 augusti, 2006 vid 07:42Hej,
Kanske skulle ha sagt att jag har en småbåtsförsäkring via Länsförsäkringar.
/Karl
-
Då kan jag säga att skadan skall ersättas om förutsättningen Plötsligt och oförutsett är uppfyllt (och utifrån kommande). Det är det inte vid endast vardagligt bruk.
Plastpåse! – är du säker att det inte var en plastpåse med i bilden??
Skämt åsido, det är mkt bättre att du får en proffslagning av Uffe i synnerhet om brädan är ny, det kommer att överstiga din självrisk i lagning, sen ber du honom att lägga på något extra där framme, blir betonghårt.
//F
-
Oregistrerad
Gäst4 augusti, 2006 vid 22:21vad var det för bräda du knäckte nosen på?
Kalle-Karl wrote:Hej,
Råkade ut för ett kastfall för ett tag sedan och krossade nosen på min nya bräda. Efter att ha pratat med mitt försäkringsbolag så fick jag till slut följande papper i brevlådan:
”Det som hänt låter som något helt normalt vid användande av denna produkt – då skulle den kunna omfattas av produktens garanti om den inte håller. Har du reklamerat den?”Kan ju förstå dem på ett vis, det är väl normalt att man faller i ibland och att då ska väl brädan tåla att man får masten på brädan? Men samtidigt är jag ganska säker på att det inte går att reklamera brädan… Känns surt på en alldeles ny bräda i alla fall – vad säger ni där ute i Sverige, vad ska jag göra?
/Karl
-
Ett annat sätt att angripa problemet är att stöldanmäla brädan. Kanske inte så ärligt och jag skulle aaaaldrig göra det. Om det är någon tröst så har jag faktiskt aldrig ägt en bräda vars nos jag inte skadat. Kavla upp ärmarna och laga skiten. Lika viktigt att kunna som att rigga segel.
-
Jasså du fredde bebbe frippe frappe, du knäcker extra här på konfen din lilla räddisa (öhhh hur faan stavas räddissaasssa)? Verkar vara dött med vind i flöjteborg, du har skrivit alldeles för många inlägg;)
FJ69 wrote:Då kan jag säga att skadan skall ersättas om förutsättningen Plötsligt och oförutsett är uppfyllt (och utifrån kommande). Det är det inte vid endast vardagligt bruk.Plastpåse! – är du säker att det inte var en plastpåse med i bilden??
Skämt åsido, det är mkt bättre att du får en proffslagning av Uffe i synnerhet om brädan är ny, det kommer att överstiga din självrisk i lagning, sen ber du honom att lägga på något extra där framme, blir betonghårt.
//F
-
Oregistrerad
Gäst5 augusti, 2006 vid 08:16Oscar wrote:Jag skulle visa detta besked för shopen där du köpt den. Vill de inte ersätta så kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden. De kommer ge ett utlåtande som förmodligen säger att shopen eller försäkringsbolaget ska ersätta. Detta är ju ett intressant ”case”.Försäkringar gäller ju inte för skador som omfattas av garanti, gäller inte garantin så skall försäkringen ersätta, låter som du får bråka lite.
HM.
Ett kastfall är ju solklart det är ingen reklamation.
Sedan försäkringsbolaget. Om du har varit i kontakt med nån typ Ulf larsson som säger att skadan inte går att laga till en rimlig kostnad så träder försäkringen in. Och om rep av skadan överstiger 1500kr (självrisk)
Sedan om brädan överstiger ett år gör man åldersavdrag.
Bästa hade varit att du skrivit att plötsligt körde du på en sten eller dylikt och i fallet så slog du sönder brädan.
idag anlitar försäkringsbolagen folk som vet vad det handlar om när det är båtskador. (surfare)
Så idag kan jag upplysa om att försäkringsbolagen inte försäkrar Kite utrustning
Mats skadereglerare hus (Folksam) -
”Rimlig kostnad” torde vara allt understigande nypris minus ålderssavdrag, i egentligt mening är ju åldersavdrag bara relevant vid totalskada, liksom vid en en avägning mellan åtgärdskostnad kontra inköpspris minus avdrag för ålder och bruk, brädan var ju i stort ny som jag förstår det..Så utrymmet för lagning kan antas vara därefter.
By the way; Tjena Marängen!
//F
-
Oregistrerad
Gäst6 augusti, 2006 vid 17:38Hej du!
Kastfallsskada är inte föremål för reklamation tycker jag. Det är aldeles för vanlig skada. Det är bara att laga eller att få det lagat av någon som kan om man inte vill ge sig på det själv. Själv träffar jag sällan nosen nuförtiden, släpper oftast inte riggen i fallen heller. Tyvärr passar ju inte de lätta sandwichbrädorna alla, de är lite känsliga och tåler inte mycket stryk på nosen. Freeride/nybörjar modellerna brukar dock tåla lite mer eller har eva-skydd på nosen(finns att köpa löst om man känner att man har en dragning till nosen i fallen).Varken f-bolag eller shoppar/producenter kan stå för skadorna vid kastfall på lätta brädor, det blir för dyrt i längden. Däremot lite bättre info ifrån shoppar och tillverkare om produktens känslighet kan vara på sin plats så rätt kund får rätt bräda.
-
Kalle-Karl
Gäst10 augusti, 2006 vid 07:09Tack vare et tips och råd så fick jag rätt mot försäkringsbolaget.
Nu har vi börjat prata om att reparera brädan, vem i Skåne, Halland Bohuslän, är bäst lämpad för att göra något sådan på bästa sätt? Försäkringbolaget har föreslagit CLS i Varberg som jag inte ens visste fanns kvar?Kommentarer?
Logga in för att svara.