Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard Hypersonic surfare

  • Starboard Hypersonic surfare

    Publicerad av john1 på 6 augusti, 2006 vid 08:03

    Hei,
    Det her är min 3de säsong med brädan. Jag har trimmat med mastfot, bomhöjd;fotstroppar, uthal/nerhal, olika segel, seglingsteknik: altså allt tänkbart som kan påverka trimmen. All trimming har varit vesentligen för att få samma tryck på fram och bakben, det har nu blivit bättre.
    1: Flyttad framstoppen ett snepp bakåt, Ger mer kraft på framfoten.

    2: Tyvärr blir trycket på framfoten bättre vid att sänka bommen. Brädan segler förövrigt egentlig något bättre med relativt hög bom
    3: Tyvärr flyttad mastfoten lite fram. Ger bättre tryck, men brädan blir lite långsammare, mindre “loos”.

    4:Brädanskraft fördeling är myvket känslig för var kraften ligger i seglet, altså jag måste ha mycket nerhal för max twist.

    5:Så liten fena som möjligt, Har börjat med 40 fena till V8 8 m2, seglar nu med 30 fena. Konstigt nog inget spinout, (brädan har beteende som en båt med köl).

    Brädan är snabb, ingen tvekan om det.

    Även om jag nu har fått mer kontroll över brädan och kan njuta ett pass eller två så blir jag helt utmattad av brädan, måste hela tiden ha full koncentration för trimmens skuld.
    Va tycker ni andra som har HS?
    Har ni pensionerad brädan trots den låga ålder?
    mvh,
    John Jahr

    jester svarade 18 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • the_novice

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 09:59

    Pensionera? Inte en chans, har en HS 96 (har bara haft den i två år) och kör den med 5.6-8.5. Finns ingen annan bräda med så brett register…

    Jag tycker HS påminner mycket mer om Formula än om Freeride, och den bör trimmas därefter. Det är lite mer pyssel med trimmet än på en freeride men ändå mycket lättare att hitta rätt jmf med Formula prylar.

    Jag har aldrig förstått varför folk kör med så små fenor, det tycker jag bara gör att brädan skjunker ned och går genom vattnet istället för ovanpå. Jag tycker inte det ger bättre toppfart, snarare tvärom plus att man tappar det brädan är bra på dvs driven genom vindhål och vinklar mot vinden. Till 8.5 segel så kör jag med 38-42 fena beroende på vindstyrka. Det är möjligt att det är skillnad på HS105 (som jag antar att du har?) och de senare modellerna, men så här kör jag HS96:

    1: Alla stroppar längst bak (ger bekvämare stans).
    2: Bommen högt (gör att brädan flyger bättre och man behöver inte lyfta med framfoten)
    3: Mastfoten längst bak (blir ca 125 cm från tailen på -04 modellen, -03 har lite längre masfotskena) oavsett segelstorlek (gör också att man inte behöver lyfta med framfoten).
    4: Mycket nedhal, och justerbart uthal för att trimma kraften i seglet beroende på vindstyrka och vinkel mot vinden. Detta gör mycket för att man skall få ett brett register med varje segel och det funkar bra även med små segel.
    5: Samma fenstorlek som man har på mer “normala” brädor. Ger bättre lyft och vinklar. Om fenan blir för stor för att köra på ren halvind i byarna så är det bara att lova upp eller falla av lite.

  • rabbit

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 15:12

    “Även om jag nu har fått mer kontroll över brädan och kan njuta ett pass eller två så blir jag helt utmattad av brädan, måste hela tiden ha full koncentration för trimmens skuld.
    Va tycker ni andra som har HS?”

    Som “hyper-ägare” som upplevt/upplever samma sak så surfade jag in på starboards forum och konsensus verkar vara att det är en väldigt fysisk bräda.
    Flertalet utnämnde den till “den mest fysiskt krävande brädan någonsin” men såna titlar blir väl alltid fel…

    Många säger ju också saker i stil med att dom går upp eller ner i vind istället för att gå “tvärs-med” för att brädan blir lättare att ha att göra med.
    Låter fegt, tycker jag, så jag försöker bemästra den på alla vindar. Hehe… kanske snarare så att det är brädan som far med mig så jag inte har nåt val… 😉

    Jobbigt men kul.
    Och jag är fortfarande helt knäckt över att man kan åka fort när det inte blåser. Och sen köra ännu snabbare när det gör det…

    -fred och snö!
    /r

  • the_novice

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 16:57
    rabbit wrote:
    “Även om jag nu har fått mer kontroll över brädan och kan njuta ett pass eller två så blir jag helt utmattad av brädan, måste hela tiden ha full koncentration för trimmens skuld.
    Va tycker ni andra som har HS?”

    Som “hyper-ägare” som upplevt/upplever samma sak så surfade jag in på starboards forum och konsensus verkar vara att det är en väldigt fysisk bräda.
    Flertalet utnämnde den till “den mest fysiskt krävande brädan någonsin” men såna titlar blir väl alltid fel…

    Många säger ju också saker i stil med att dom går upp eller ner i vind istället för att gå “tvärs-med” för att brädan blir lättare att ha att göra med.
    Låter fegt, tycker jag, så jag försöker bemästra den på alla vindar. Hehe… kanske snarare så att det är brädan som far med mig så jag inte har nåt val… 😉

    Jobbigt men kul.
    Och jag är fortfarande helt knäckt över att man kan åka fort när det inte blåser. Och sen köra ännu snabbare när det gör det…

    -fred och snö!
    /r

    Jämför man med Formula så är ju Hypern en dröm att segla, går helt av sig själv och man kan hålla på hur länge som helst…
    Tycker mest det är en fördel att inte bara köra fram och tillbaka, det är trots allt väldigt sällan man vill ligga exakt på halvind en längre sträcka. Skulle geografin kräva det så är det ju mycket roligare att först ta lite höjd och sedan blåsa på med en slör, eller tvärtom om man vill det…

  • jester

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 17:18

    Får väl hoppa in med mina synpunkter som numera fd Hyper-seglare

    1: Jag flyttade istället fram bakstroppen ett snäpp. Upplevde att jag fick för mycket tryck på bakfoten annars.
    2: Kör normalt med ganska låg bom, även så på Hypern
    3: Hade min mastfot i mitten av skenan, eller tom lite bakom mitten.
    4: Jag tycker att rejs-segel bara har en inställning vad gäller nedhal: max… (kan dock trimma lite med uthalet beroende på vind)
    5: Körde orginal 34 cm (hade en HS 125 2003:a) med V8 7.5, gick bra tills fenan bara small av. Dock upplevdes en Select Viper Slam 35 cm som för liten. Har nog med yta/tjocklek o göra.

    Kan säga att den där brädan var lite läskig i farter över 30 knop. Blev helt enkelt såpass mycket motstånd i vattnet, vilket innebar att jag blev dragen framåt/uppåt (seglet fortsatte accelerera, men inte brädan). Var ganska läskigt… Men går som ett lok i farter mellan 25 och 30 knop. Upplevs som lite slö och sävlig jämfört med mera “vanliga” brädor, men dess styrka ligger ju i dess enorma vindregister och fantastisk förmåga att gå genom vindhål.

  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2006 vid 18:31

    Äh! Hypersonicen är ju lättseglad som en frestyleplanka:grin:
    Men jag kan hålla med om, att den frestar på det bakre benet, då man måste hålla bra tryck på kanten…
    Ur den synpunkten är det lite mer fysikt krävande att segla:tongue:

  • fredrik-ygge

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 21:48

    Jag köpte en HS 111 04 billigt att ha som lättvindsbräda. Har bara testat den 4 gånger eller något sådant. Finns nog massor kvar att trimma, men jag tycker den går helt ok. Många har sagt att den planar sent. Det beror säkert på vad man jämför med, men med min 9.5a hade jag senast fin planing och körde lätt över 20 knop när kite:arna gav upp med 16m2. (Kan nästan nada om kite:ing, men har fattat att detta är en av de större storlekarna. Det borde vara vind runt 5 m/s.)

    Ola som jag köpte den av sa att han kört 9.8m2 med 34 cm orginalfenan och att han aldrig använde den längre. Fattar inte hur det går till. Fick spin-out hela tiden med 34 och 9.5. Tog också orimligt dåligt med höjd. Något speciellt att trick för att slippa spin-outen?

    Alla säger att man tar så bra höjd med denna bräda. Det måste vara det som går sämst för mig med denna bräda. Vad är tricket för att ta höjd?

  • the_novice

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 22:19

    Med 9.8 och 5-6 m/s så har jag kört med 51cm fena, vid mer vind så funkade även en 46 fena bra. Man går inte lika högt som med moderna formula brädor men jmf med lite äldre formula, typ RRD monster, så går man bra.

  • jester

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 22:20

    Vad är tricket för att ta höjd?

    Använd inte 34 cm fena till 10 kvadrat…

    Se framförallt till att ha rejält med fart, och kolla om du har bakstroppen längst bak. Flytta fram ett snäpp så kan du belasta fenan på ett bättre sätt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard Hypersonic surfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.