Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda upphittad i Halmstad!

  • Bräda upphittad i Halmstad!

    Publicerad av endy på 17 september, 2006 vid 17:52

    En bräda är upphittad i Halmstad/Tylebäck förra söndagen 10/9
    Återfås mot beskrivning, 0704-730120
    Mvh Andreas

    lars_k svarade 17 år, 11 månader sedan 31 Medlemmar · 50 Svar
  • 50 Svar
  • fastforward

    Medlem
    17 september, 2006 vid 21:58

    Hur tusan lyckas man glömma en bräda? 😀

  • endy

    Medlem
    18 september, 2006 vid 06:13

    Den upphittades uppspolad på land med en trasig mastfot.

  • oscar

    Medlem
    18 september, 2006 vid 06:14

    Hoppas att ni hittar seglaren…

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 september, 2006 vid 09:54

    låter lite läskigt !

    Om man nu skulle råka i sjönöd på grund av att mastfoten gått sönder så är det väl normalt sett brädan man klamrar sig fast vid !

  • endy

    Medlem
    18 september, 2006 vid 09:59

    Ja onekligen, hoppas att den kommer tillrätta, men den kan ju otroligt nog t.ex komma ifrån Danmark, drev in på NV riktning.

  • safesurfer

    Medlem
    18 september, 2006 vid 10:47

    Svårt val bräda eller rigg, vad är dyras? Riggen kan sjunka men brädan är ju bra om man vill simma längre sträcka.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    18 september, 2006 vid 10:53

    Alltid brädan först!

    Med den simmar man normalt till riggen innan den sjunker. Sedan bara att binda ihop och försöka nå land. Är det för tungt, offra riggen.

    Problemet är om brädan åker iväg på en våg. Då kan det vara helt kört att få tag i den. (Så förmodligen här.)

  • fastforward

    Medlem
    18 september, 2006 vid 11:43

    Låter mer och mer läskigt det här – egentligen borde man ju märka upp sina grejer om något liknande skulle hända. Så slipper sjöräddningen leta igenom hela skärgården utan istället bara ringa ett samtal…

    Låt oss säga att man skulle knäcka masten eller bommen ute på vattnet – hur simmar man lättast med grejerna?

    * Lägga upp riggen på brädan och sedan simma ryggsim under brädan – livräddarstyle.
    * Plocka loss riggen och binda fast den i en fotstropp för att sedan simma liggandes på brädan.
    * Eller?

  • dr-masse

    Medlem
    18 september, 2006 vid 11:56

    Rulla ihop riggen, fäst med tampar, lägg dig på paketet och paddla. Om det är längre, vill säga.

    Om bommen går av kan man vända den uppåner och köra in med den sida som är hel (om inte fronten är helt körd, vill säga).

    Det funkar även att bli bogserad av en annan vindsurfare. Been there, done that.

    http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?article_type=11 innehåller rätt mycket i ämnet.

    Men grundregeln – håll dig nära brädan!

  • jomensaatt

    Medlem
    18 september, 2006 vid 12:58
    fastforward wrote:
    Låter mer och mer läskigt det här – egentligen borde man ju märka upp sina grejer om något liknande skulle hända. Så slipper sjöräddningen leta igenom hela skärgården utan istället bara ringa ett samtal…

    Låt oss säga att man skulle knäcka masten eller bommen ute på vattnet – hur simmar man lättast med grejerna?

    * Lägga upp riggen på brädan och sedan simma ryggsim under brädan – livräddarstyle.
    * Plocka loss riggen och binda fast den i en fotstropp för att sedan simma liggandes på brädan.
    * Eller?

    Jag körde av mastfoten i sommras (local spirit pin=skit) ca 600-700 meter ut. Jag lade upp riggen (7,5) på brädan (113liter) och band fast bommen i en stropp för att försäkra att den stannade kvar. Jag hade riggtoppen nedvind och trixade så att jag hela tiden strävade efter att brädan skulle bära upp så mycket av riggen som möjligt genom att ha bommen på brädan hela tiden. Sen var det bara att ta tag i nosen på brädan och simma in sakta men säkert.

    Tor ett tag men det gick utan några större besvär faktiskt, tilläggas är att det var på plattvatten.

    Blir det längre sträcka och eller mer dramatiska förhållanden så är det bara att göra som Masse säger att rulla ihop grejerna och padla in med det.

  • carrera

    Medlem
    18 september, 2006 vid 13:25

    Ingen som kör med Joint saver eller vad de kallades förr? Har en jag flyttat över från mastfot till mastfot men så kör jag ju också men Power jonit ännu 😉 o de går ju inte av. Består av ett kraftigt nylonband typ spännband som klämms mellan övre o undre infästningen av gummi jointen! = går gummit av kan man segla in då rigg o bräda iallafall inte åker isär.
    Men ovanstående hjälper ju föga om plasten i mastfoten gått sönder….

  • mr_johan

    Medlem
    18 september, 2006 vid 14:03

    eller ha alltid med en tandpetare, ett tuggummi och silvertejp och reparera det MacGyver-style

  • ola-h

    Medlem
    18 september, 2006 vid 14:10
    fastforward wrote:
    Låt oss säga att man skulle knäcka masten eller bommen ute på vattnet – hur simmar man lättast med grejerna?

    Dr. Masse har som vanligt helt rätt. Även jag har varit med om detta. Är det stort är det tämligen svårt att rigga ned och rulla ihop, i alla fall om amn som jag hamnar i en ström så man ligger kvar i brytet hela tiden. Annars åker man normalt utåt eller inåt till lugnare vatten där man kan börja fippla med prylarna. Jag brukar plocka loss bommen först och knyta den i bakre stroppen med uthalstampen under tiden man jobbar med resten. Sedan försöker jag lossa nedhalet och få loss mast+segel från mastfoten. Kan vara rätt bökigt. OM det är något att spara av masten brukar jag sticka in den genom främre stroppen och ev knyta lite med nedhalstampen som i detta läge sitter kvar i mastfoten som sitter i brädan. Det kan vara lite trixigt att få ur (en bruten) mast ur seglet. Sedan är det dags att rulle ihop seglet. Det är rätt enkelt om man inte ligger kvar mitt i brytet och samtidigt behöver hålla i brädan fast ändå inte få fenan i huvudet och gärna också undika att bli allt för skrapad av revet. När seglet är ihoprullat man man ev binda ihop det hela med hängselen. Mastfoten tas också lämpligen bort. Sedan är det bara att lägga sig på skiten och paddla. Normalt är det värt att lägga lite tid på att få ett snyggt paket som inte hänger för mycket i vattnet. Det tjänar man på när man skall paddla sedan.

    Som sagt, blir det kritiskt av någt skäl (driver mot jobbig impact zone, det börjar bli mörkt, man är väldigt trött etc) är det givet att direkt dumpa riggen och bara paddla på brädan och _väldigt_ noga se till att inte tappa den. Har själv aldrig behövt gjort det som tur är.

  • rooster

    Medlem
    18 september, 2006 vid 16:47

    Detta hände mig förra sommaren, en gammal mastfot som borde kastats för länge sedan (av märke Vinta (!)) gick av vid upphal. Fick kasta mig i för att rädda riggen. Lade brädan under bommen så att riggen inte skulle sjunka. Jag insåg att i den blåsten skulle det vara mkt svårt att dra (simma) med hela ekipaget in till klipporna. Att rulla ihop seglet och paddla in föreföll då omöjligt.

    Efter fyrtiofem minuters armvevande (i Robinson-Freddies internationella nödsignal stil) såg min flickvän mig och en släkting hämtade mig, lite nedkyld, med båt. Men en otrevlig upplevelse var det…

  • hermanjansson

    Medlem
    18 september, 2006 vid 17:02

    Min mastfot gick av i Åsa sist.
    Jag tog nedhalstampen surrade fast den runt det som fanns kvar av
    mastfoten. Det hade jag kunnat segla på, men då hade brädan fått ta lite
    stryk från ändan av mastförlängaren som hade stött emot direkt mot brädan
    så istället så drev jag in i vattenstartsposition(ala bodydrag) hela vägen till stenstranden.

    Smidigt men lite svårare att göra så om masten är knäckt klart.

    /Herman

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda upphittad i Halmstad!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.