Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brukar ni öppna "luftskruven"?
-
Brukar ni öppna "luftskruven"?
Posted by kinetic on 31 oktober, 2006 at 18:01Håller på med lite “materialvård” o öppnade luftskruven (förvarar brädan inomhus) på min gamla bräda från -94, ungefär 10 år sen jag öppnade den sist…Blev mycket förvånad när det “pös” rätt bra…Brädan har inga “dings” utan endast några mindre krakeleringar i gelcoaten, “stenhård” överallt. Behöver jag nu oroa mig för att den kommer mjukna:confused2: ? O brukar ni öppna/stänga er luftskruvar?
smurff replied 18 years, 1 month ago 15 Members · 20 Replies -
20 Replies
-
Öppna aldrig luftskruven! Ställer bara till en massa problem! För eller senare glömmer du skruva i den igen och då kommer det bli blött!!
Skruva bort den när du flyger! Annars kan du låta den sitta i!!
Jängorna kan vara ganska känsliga i hålet så ta det försiktigt, och om du nu måste ta bort skruven så lägg den i mast skenan och lägg tejp över så kommer du definitivt inte glömma sätta tillbaka den!!
-
NOOOOOO! Not again… allt bara upprepar sig, inget förändras.. I cant take it.. Kinetic – öppna luftskruven och häll brädan full med san miguel!
-
Nej, Nej, Nej börja inte nu igen! 😀 (Gamarna i Djungelboken när de “int kan hitt på nåt”)
Detta har debaterats här till total leda. Slutsats som har dragits här är:
30% rör inte sin luftskruv alls. 60% exekverar sin luftskruv någon gång
10% har ingen luftskruv eller har den och vet inte vad det är.Det var bra att du öppnade den det kan man ju göra någon gång på 10 år åtminståne. nu kan du stänga den igen med gott samvete. kolla att packingen är ok om det finns någon
När man lagar bäda —luftskruv av !speciellt om det har gått hål i fibern, annars kan din lagning lyfta av tycket i brädan framför allt om det är varmt.
När du flyger med brädan—luftskruv av! för tryckutjämning
Om du lämnar brädan i solen en stekhet sommardag(gör inte det till en vana) eller en stekhet bil
luftskruv av.Annars vid alla andra tillfällen luftskruv på —-brädan i boardbagen (brukar ju ha reflekterande yta på en sidan…vinteförvaring etc förvaring i container etc segling på vattnet (förekommer kanske?) luftskruv definitivt på!!!
-
Surfjohan wrote:NOOOOOO! Not again… allt bara upprepar sig, inget förändras.. I cant take it.. Kinetic – öppna luftskruven och häll brädan full med san miguel!
WORD! Lol -
Det måste väl ha att göra med i vilken väderlek du öppnar den(lågtryck/högtryck) Skulle du ha öppnat den vid samma tryck som skruven blev iskruvad så skule det väl inte pysa ?
-
Skitkul – luftskruven igen. Men ett seriöst inlägg från mig är:-lägg lite silikonfett på skruven och packningen. Dra inte åt skruven för hårt.
Smord packning och lagom komprimering gör att packningen håller längre och samtidigt tätar fettet…. Använd ett fett som funkar med gummipackningen.
Oj, nu kännar jag mig som en tysk! -
Då fyller jag väl på lite. Sist jag var ute och seglade med min gamla RRD så upptäckte jag plötsligt att skruven inte var speciellt hårt åtdragen – jag kunde lätt dra den några varv till genom att sticka tumnaglarna i spåret.
Vad borde jag gjort när jag seglat klart? Har den tagit in vatten? Jag lät brädan ligga utan boardbag och med öppen luftskruv i hopp om att den skulle hinna torka till nästa segling, och det bör ha gått en månad sen dess. Snart tar jag hem den för vinterförvaring, vilket brukar vara i köket, med luftskruven av.
Borde jag göra måt specifikt, utöver undvika minusgrader tills jag vet att den är torr?
-
kinetic wrote:Håller på med lite “materialvård” o öppnade luftskruven (förvarar brädan inomhus) på min gamla bräda från -94, ungefär 10 år sen jag öppnade den sist…Blev mycket förvånad när det “pös” rätt bra…Brädan har inga “dings” utan endast några mindre krakeleringar i gelcoaten, “stenhård” överallt. Behöver jag nu oroa mig för att den kommer mjukna:confused2: ? O brukar ni öppna/stänga er luftskruvar?
Att det pyser betyder att brädan är tät! Ett gott tecken alltså.
Som andra redan skrivit så skall luftskruven ur när du flyger och lagar. Och, om man behöver lämna den på ett alldelles för varmt ställe (i en svart bil en het sommardag ex. vis.) så kan det vara bra att öpnna skruven.
-
Oregistrerad
Guest2 november, 2006 at 01:08Rasmus_W wrote:Då fyller jag väl på lite. Sist jag var ute och seglade med min gamla RRD så upptäckte jag plötsligt att skruven inte var speciellt hårt åtdragen – jag kunde lätt dra den några varv till genom att sticka tumnaglarna i spåret.Vad borde jag gjort när jag seglat klart? Har den tagit in vatten? Jag lät brädan ligga utan boardbag och med öppen luftskruv i hopp om att den skulle hinna torka till nästa segling, och det bör ha gått en månad sen dess. Snart tar jag hem den för vinterförvaring, vilket brukar vara i köket, med luftskruven av.
Borde jag göra måt specifikt, utöver undvika minusgrader tills jag vet att den är torr?
Inte omöjligt att den har tagit in vatten. du kan väga den om du är osäker.
Annars är det inte mycket du kan göra tyvärr. du kan sätta en bit hushållspapper i hålet när du har tagit in den, blir den fuktig finns det antagligen fukt där. det är rätt svårt att få ut vatten när det väl har kommit in. den enda lösningen(utöver långsam torkning) är att dra ut det med vacumpump.
Undvik att få brädan varm med luftskruven i nu…. men det är ju inte precis några plusgrader just nu. -
Dåså. Jag gissar att den kommer torka under vinterförvaringen, 20 graders värme i 3-4 månader eller så borde räcka, kan man tycka.
-
Luftskruven ska bara va i när du flyger! Annars ska den va uppskruvad
-
Hankloose wrote:Luftskruven ska bara va i när du flyger! Annars ska den va uppskruvad
Eeehhhh du menar tvärtom va?;)
-
Mården wrote:det va väl en bra sak att den pös då lär väl brädan va tät
Bara för att skapa mer förvirring.
Jag har en Airinside 125 ( ihålig o lätt ) som läcker. Hur mycket den läcker beror på vilken fena ( tuttle box ) jag använder. Orginalfena stenhårt skruvad läcker inte många cl men med ickeorginal fena med dålig passning i boxen kan jag tömma på 0,5 – 2 liter beroende på hur länge jag kört.
Men när jag skruvar ur luft skruven pyser det!
Min tanke är att det är någon spricka i fenboxen som läcker vid belastning av fenan eller av vattentrycket vid planing.
Och jag skruvar alltid ur luftskruven på den brädan ( men inte mina andra ) och lägger den så att hålet ligger neråt
-
Thomme, jag följer ditt spår, något utvecklat:
Om det blåser mycket, skruva luftskruven löst, så det finns en glipa. Trixet är att få in lagom mycket ballast, så brädan är följsam i vattnet med lång vattenlinje.
Blåser det lite: Skruva den hårt, efter det att du har injecerat gärnet med vätgas i brädan.
Flyger du: Skruva i skruven tokhårt eftersom smuggelspriten kan läcka ut annars.Och slutligen: surfar du slalom a la worldrekordspeedracemust, skit i skruven, vem vill ha extra 50 g av metall i brädan.
Log in to reply.