Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Custom.
-
Custom.
Publicerad av Oregistrerad på 13 november, 2006 vid 21:18Hur är det med customtillverkning nuförtiden?
donpedro svarade 18 år, 3 månader sedan 19 Medlemmar · 49 Svar -
49 Svar
-
Oregistrerad wrote:Hur är det med customtillverkning nuförtiden?
Full fart på Maui, Cutre, Wenzel etc…
-
Härligt smetiga svar! Inget är så härligt som en krispig, lätt och personlig custom under fötterna.
Hur vore det om någon grymt händig knäpp svensk skulle ta tag i det här. Jag skulle otroligt gärna bygga mina egna brädor, åtminstone shapa dom, men jag har inte tid. Jag har så många brädor i huvudet som jag skulle vilja bygga. Den perfekta down-the-line Torörippern, on-shore brädan som får EVOn att framstå som en gammal äppelmunk, mm. Just nu vill jag ha en ersättare till min gamla superallround 77l AB+. En 72-75 liters JB- vore så djädra ball.
Hantverket är lite olika svårt att lära sig beroende på vad man har för bakgrund. Det krävs inga grymmedyra maskiner eller något, bara en jädra massa entusiasm och så tid förståss…
Är det ingen knäppgök som ska starta customproduktion här hemma?
/Jesper
-
Oregistrerad wrote:Hur är det med customtillverkning nuförtiden?
Full rulle även hos alla fyra custom shoppar på Fuerte va ja vet.
Tror däremot orderboken hos CLS kan va ”aningen” tunn.;)
-
Jesper_B wrote:Är det ingen knäppgök som ska starta customproduktion här hemma?
”Knäppjök” e en mild beskrivning på den stollen som ger sej på de här hemma.
Är nog ett omöjligt projekt o försöka snickra brädor här i sverige me den synen svenska surfare har på custombrädor. Här värderas custom som kattskit, och cobrabrädor som volvokombin. Ni som vart en del utomlands vet att de är tvärtom där, cobrabrädor går knappt att skänka bort medans man för custom t o m får anständigt betalt vid inbyten!
-
Oregistrerad
Gäst14 november, 2006 vid 15:59Wenzel? Kunskapslucka för mig.
Vad snackar vi för priser?
Vad kör man för byggmetoder – matrial, teknik.
Motivlack alá 87?
Vilka vikter handlar det om?
Handlar det om typ standardsorlekar eller finns det dom som bygger efter önskemål. Typ jag väger 85 kg och skall köra 4,7 i vågskvalp.
Leveranstider?
Länkar?
Jag vill vet allt… -
Priset för custom är högre än ”serie” brädor, men ser du till vad du får för pengarna är det ett riktigt klipp!
Byggmetoden är nog ”vanlig” sandwich konstruktion hos de flesta. Materialet kol, Kevlar, Dyneema, glas och KVALITETS epoxi! Men de som gör att custom brädor är både lättare o hållbarare än Cobras är att custom snubbarna kan hantverket och har en grym material kunskap. Dom vet var,hur och vilken mängd av allt de ska va. Lacken kan dom flesta fixa till som du önskar, men de brukar kosta. Vikten beror ju en del på hur stark du vill ha brädan, t ex Buke på Witchcraft lovar dej i stort sett en okrossbar bräda om den får väga lite extra, typ 6 kg för en vågbräda på 75 liter! Ska du bara ha ”normal” hållbarhet ligger den på ca 5 kg! Vissa har lite ”standard brädor” (bla Proof) annars gör dom brädan helt efter dina önskemål. MEN, kom ihåg att du då får en helt uppdaterad shape, inte en 1,5-2år gammal som när du köper ”årets” seriebräda! Leverans tider varierar väl mycket, maila o hör efter.
Här e länkar till custom shoparna på Fuerteventura, de är dom jag känner till hyffsat.http://www.witchcraft.nu
http://www.magma-customboards.com
http://www.sun-7.com
http://www.northshore-fuerte.comOch så givetvis min favvo:Proof på Gran Canaria
http://www.proofboard.comLycka till!
-
Jesper_B wrote:Härligt smetiga svar! Inget är så härligt som en krispig, lätt och personlig custom under fötterna.
Hur vore det om någon grymt händig knäpp svensk skulle ta tag i det här. Jag skulle otroligt gärna bygga mina egna brädor, åtminstone shapa dom, men jag har inte tid. Jag har så många brädor i huvudet som jag skulle vilja bygga. Den perfekta down-the-line Torörippern, on-shore brädan som får EVOn att framstå som en gammal äppelmunk, mm. Just nu vill jag ha en ersättare till min gamla superallround 77l AB+. En 72-75 liters JB- vore så djädra ball.
Hantverket är lite olika svårt att lära sig beroende på vad man har för bakgrund. Det krävs inga grymmedyra maskiner eller något, bara en jädra massa entusiasm och så tid förståss…
Är det ingen knäppgök som ska starta customproduktion här hemma?
/Jesper
Jag Skall först säga att jag inte är den här grymma vågseglaren men jag hoppas på att utvecklas. När jag var på torö sist kände jag att det kommer bli dyrt att segla här. Då kom iden att snickra något till torö dagar. Vet inte om resultatet blev det bästa, men det skall bli kul att testa den. Skulle även vara kul om någon duktig kunde testa den, den dagen den är helt klar så man kan få ett utlåtande.
-
Jesper_B wrote:…
Hur vore det om någon grymt händig knäpp svensk skulle ta tag i det här.
…
Är det ingen knäppgök som ska starta customproduktion här hemma?/Jesper
Jag faller nog snarare under kategori 2 än under kategori 1 ovan, men jag lovar att börja bygga brädor inom 10 år – eller varför inte 3 år? Tänkte lära mig lite mer om brädshaper bara, sen djävlar. Har funderat och jobbat på programvara i 10 år (inte så intensivt dock…) och också spånat en del med Jonas som är en mer driven programmerare. Sedan måste vi bara köpa en datorstyrd fräs, men de kostar inte mer än ca 7000 dollars vilket man snabbt tjänar in med tanke på det enorma suget efter custombrädor (som kommer finnas om några år när pendeln svänger tillbaka från seriebrädor även på det europeiska fastlandet). -
Hmmm… Ola H. Tror inte de är fräsen de hänger på, dom har nog ett gäng såna på Cobra fabriken, o alla vet vi ju vad som ploppar ut från deras löpande band. Skulle en fräs för 7000$ va allt som behödes för att snickra brädor skulle de ju va motiverat för de flesta surfare att ha en sån i garaget, den skulle ju betala sej på nåra år. O tänk va kul o göra en massa nya prototyper så fort man fick lite ideer.
Näe, skumkärnor i rätt form är varken svårt eller dyrt att fixa idag. Där emot är lamineringen inget man gör me kaffe koppen i ena handen o snazen i den andra. De är ett hantverk som man ännu inte lyckats datorisera/automatisera. Och behärskar du inte den så spelar de inte så stor roll hur perfekt din kärna är, slut resultatet kommer bli i klass me dom gamla hinkplast brädorna från 80-talet, väga 10kg alt knäckas i första gippen!
-
surfslusken wrote:Hmmm… Ola H. Tror inte de är fräsen de hänger på, dom har nog ett gäng såna på Cobra fabriken, o alla vet vi ju vad som ploppar ut från deras löpande band. Skulle en fräs för 7000$ va allt som behödes för att snickra brädor skulle de ju va motiverat för de flesta surfare att ha en sån i garaget, den skulle ju betala sej på nåra år. O tänk va kul o göra en massa nya prototyper så fort man fick lite ideer.
Näe, skumkärnor i rätt form är varken svårt eller dyrt att fixa idag. Där emot är lamineringen inget man gör me kaffe koppen i ena handen o snazen i den andra. De är ett hantverk som man ännu inte lyckats datorisera/automatisera. Och behärskar du inte den så spelar de inte så stor roll hur perfekt din kärna är, slut resultatet kommer bli i klass me dom gamla hinkplast brädorna från 80-talet, väga 10kg alt knäckas i första gippen!
Jag håller med om att det finns en hel del trick när det gäller lamineringen som man behöver ha koll på, men mycket när det gäller hantering och val av plast, väv och övriga material är hyfsat välkänt – alla fall till man börjar prata om det verkliga finliret med att anpassa flex mm.
Så, jag menar ändå att det absolut svåraste är att få till själva shapen. Det är så oerhört små marginaler som skiljer mellan en OK bräda och en superbra. Jag tror egentligen inte att vare sig datorprogram eller fräs i sig hjälper till att få till bra brädformer, men ett bra program kan i alla fall gör att man kan ändra precis på det man vill ändra utan att påverka något annat och en fräs kan hjälpa dig att se till att det du har i huvudet också är det som kommer ut i skumform.
OK, jag må som sagt vara en knäppgök, och kanske har mina krökningsteorier (i kombination med en del annat kröka) gett mig storhetsvansinne, men jag tror på fullt allvar att vi utan allt för orimlig startsträcka skulle kunna bygga rätt bra brädor, både shape och konstruktionsmässigt.
För övrigt är den bäst konstruerade brädan jag kört min Two Field från 92 – byggd av en nu emigrerad tandläkare från Tvååker. 5.5 kilo och helt sanlöst hållbar. Som jämförelse höll inte min Proof i samma viktklass lika bra och min Quatro var inte ens med på samma skala när det gäller hållbarhet.
-
Schysst projekt Ola, se till att det handlar om mångfald och jämställdhet så kan du säkert få ut hur mycket statliga pengar som helst…
(Jag råkade höra siffran på hur mycket som var nerplöjt i sådana projekt på senaste, och hur uppföljningen såg ut…)Jag blir gärna teamseglare. 😉
-
Mera smet och epoxi i ärmhålorna och mindre analys – det är bara att sätta igång! Kolla några avsnitt från Tårtan som inspiration. Kolfiberdam i näsborrarna, bortfräst tumme (mitt i handen gör den ändå ingen nytta) och grymma handjagade toppbrädor! /Jesper B
PS: Gillar det där avsnittet i Tårtan när Janus (eller var det Hilding) skulle röka ihjäl sig på toan. Tänk er själva, lite bra weed, en överhandsfräs och ett blanks i den pyttelilla shapeverkstaden i form av en gammal arbetarbod på bakgården. En raspig kassetspelare med grym roots. En halvtimme senare ligger hon där med perfekta avsmekta rails, en tunn fint rundad häck, den perfekta tailkicken, det lilla veet och kanske kanske en liten speedkonkavitet mitt emellan stropparna. Firas självklart med en lite småljummen men ändå lite kall 3,5a, eller kanske två efter allt dam och rök i strupen.
-
Men Jesper, du vet väl vid det här laget att jag måste analyser och beräkna lite även när jag bakar tårtor.
På tal om smet har jag en relativt avlägsen släkting som råkare kombinera ihop försåtligheterna att blanda för mycket härdare och acclerator i polyestern och att bli kissnödig och gå ut ta et stadigt tag i dasen med den rejält kletiga handen, Han fick mindre brännskador på snorren när plasten plötsligt hamnade i galopperande härdning.
Logga in för att svara.