Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nik Bakers tankar om Mistral (Windsurf)

  • Nik Bakers tankar om Mistral (Windsurf)

    Publicerad av Knatte på 5 januari, 2007 vid 09:57

    Det vart en intressant artikel med Nik Baker i sista Windsurf (jan/feb 2007) dör han utvecklade lite tankegångar hur Mistral skulle förändras i framtiden.
    Han har ju blivit boardmanager för Mistral nu. Hans första jobb, skulle väl att göra Mistral hippt och innovativt igen. Detta skulle ske genom nu grafik/nya shaper framöver.
    Det kommer inte synas friktigt förrän modell 2008/2009/2010:laugh:
    Han erkände att Mistral har sunkat ner sig de sista åren och tappat till övriga tillverkare. Mistral fick från början, uppgiften att vara det trygga familje alternativet inom boards and moore. Fanatic skulle vara det hippa ungdomliga märket, F2 speed/slalom alternativent

    Detta gjorde att ingen ville köpa Mistral, då alla windsurfare oavsett ålder/nivå, ser sig som hardcore och tuffa:laugh: Så nu skall de starta upp med att bli ett attraktivt märke igen och ev. börja tävla inom Racing inom PWA framöver igen …
    Skall bli kul att följa denna utveckling, då Mistral förr stod för “top of the line” prylar, som väckte ha begär

    rasmus_w svarade 17 år, 10 månader sedan 17 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • swe-496

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 12:14

    Ja det skulle vara skoj att ha ett riktigt bra racemärke igen. Hade Mistral 311 som coursebräda när funboard var tävlingsformen. Riktigt bra bräda. Brädorna efter den levde aldrig riktigt upp till den prestandan som 311:n hade.
    Hoppas Nik kan sparka liv i Mistral igen.
    Brädorna var alltid välbyggda tyckte jag. Det är de säkert fortfarande men har ju inte kört någon då de inte haft racebrädor på ett antal år.

  • frippe75

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 15:00

    @SWE 496 357693 wrote:

    Ja det skulle vara skoj att ha ett riktigt bra racemärke igen. Hade Mistral 311 som coursebräda när funboard var tävlingsformen. Riktigt bra bräda. Brädorna efter den levde aldrig riktigt upp till den prestandan som 311:n hade.
    Hoppas Nik kan sparka liv i Mistral igen.
    Brädorna var alltid välbyggda tyckte jag. Det är de säkert fortfarande men har ju inte kört någon då de inte haft racebrädor på ett antal år.

    Ahhmen vad fan…

    Egentligen borde det ju nu vara så att jag är inne med min Mistral Beast 75 liter då inga andra verkar köra Mistral… Känner mig lite rebelisk nu när alla ska ha ett lite mindra coolare märke… Det påminner lite om 95 när alla coola media snubbar skulle vara originella och glida runt i mörka jeans, jeans jacka , brillor med tjocka bågar och lyssna på indiepop… Så jävla oo-orginellt.. Alla stöpta i samma form..

    Till slutsatsen.. Har aldrig seglat en bättre bräda än min Beast. iofs sabbades stora delar av 90-talet när jag seglat runt på min CLSbräda. Men byte till Fantic och test av andra brädor fick ordniig på seglingen. MEN ingen har varit bättre än min beast. Jag tror att mistral haft kolla på det mesta (vesäntliga, typ shape/byggkvalitet)…. utom just marknadsföring och grafiken på brädorna….

  • Knatte

    Gäst
    6 januari, 2007 vid 16:21

    Mistral har väl alltid gjort skapliga brädor, men vad Nik mest var inne på att de hade fått en tråkstämpel på sig. Sedan har de väl varit duktiga på våg och freestyle de sista åren. De har ju onekligen haft bra teamseglare i dessa grenarna. N. Baker/ Tvillingarna Moreno.
    Men de andra brädorna har väl inte varit lika vassa eller fräcka 🙂 :tongue:

  • ola-h

    Medlem
    6 januari, 2007 vid 20:03

    Jag intervuade NIk Baker (+ Mark Nelson) för 1.5 år sedan om deras utvecking av vågbrädor och då var dy tydliga med att eftersom många av kunderna kommer köra brädorna mest rakt fram över Gardasjön och sedan jippa och köra rakt fram tillbaka så jobbade de mycket på att brädorna skulle vara bra även på det. Därmed absolut inte sagt att de inte också var bra i vågor (Beast har väl sedan introduktionen varit erkänt bra och allround i vågor). Dock kanske det finns lite extra risk att man får tråkstämpel på sig när man gör den sortens utvecklingsprioritering. Om en massa plattvattenstyskar gillar brädan så är det risk att det sprider sig och skadar “hardcoreryktet”.

    Det skall hur som helst bli mycket intressant att se vad Nik gör med märket. Han tillhör nog den ca handfull toppseglare som har den sortens koll på shape att han kan överföra det även brädor som passar amatörer som oss.

  • frippe75

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 08:34

    @Ola H. 357914 wrote:

    Jag intervuade NIk Baker (+ Mark Nelson) för 1.5 år sedan om deras utvecking av vågbrädor och då var dy tydliga med att eftersom många av kunderna kommer köra brädorna mest rakt fram över Gardasjön och sedan jippa och köra rakt fram tillbaka så jobbade de mycket på att brädorna skulle vara bra även på det. Därmed absolut inte sagt att de inte också var bra i vågor (Beast har väl sedan introduktionen varit erkänt bra och allround i vågor). Dock kanske det finns lite extra risk att man får tråkstämpel på sig när man gör den sortens utvecklingsprioritering. Om en massa plattvattenstyskar gillar brädan så är det risk att det sprider sig och skadar “hardcoreryktet”.

    Det skall hur som helst bli mycket intressant att se vad Nik gör med märket. Han tillhör nog den ca handfull toppseglare som har den sortens koll på shape att han kan överföra det även brädor som passar amatörer som oss.

    Jojo… Nu ska jag inte starta en fejd utan bara stå för lite underhålling..

    På Starboards hemsida finns en bild på en starboard bräda som fått bitmärken av en haj.. Brädan har inte gått sönder.Starboard vill göra gällande att brädorna är starka… själv tror jag på följande..

    If it looks like shit.. smells like shit … AND TASTES like shit… It has to be…….. SHIT … hahaha 😉

    Till och med hajen förstod det här med brädor … mohahahaha…

  • faster

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 09:07

    Även jag är en gammal kär Mistralvän, har väl avverkat ca 10-12 st på 80-90 talet. Dom gjorde ju många bra slalom/race brädor förr men nu existerar det inga sådana.
    Tycker att Nick och Mark slår huvudet på spiken gällande Gardasjön. Har varit på många surfspot även utomlands och ofta ser det ut så bland gemene man. Det är ett fåtal surfare som kan hantera våg/freestylebrädor för vad dom vad tänkta för.

  • Knatte

    Gäst
    7 januari, 2007 vid 09:29

    @faster 357949 wrote:

    Även jag är en gammal kär Mistralvän, har väl avverkat ca 10-12 st på 80-90 talet. Dom gjorde ju många bra slalom/race brädor förr men nu existerar det inga sådana.
    Tycker att Nick och Mark slår huvudet på spiken gällande Gardasjön. Har varit på många surfspot även utomlands och ofta ser det ut så bland gemene man. Det är ett fåtal surfare som kan hantera våg/freestylebrädor för vad dom vad tänkta för.

    Men tanken var nog att de skulle fixa ihop ett raceteam och tävla i PWA igen. De ville att Nik Baker skulle börja tävla i racingen igen. Vilken han inte ville, utan låter nog någon annan dra det tunga utvecklingslasset:smirk:
    Nik som vart riktigt vass i racingen på den gamla goda tiden, innan han försvann in i vågseglingen och segelsnurrandet för gott:blush:

  • manno!!!

    Gäst
    7 januari, 2007 vid 09:49

    såg en mistral proto igår tror jag, såg mer attitydig ut faktiskt, färglös som naish ungefär. rätt cool

  • ola-h

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 09:57

    @frippe75 357947 wrote:

    Jojo… Nu ska jag inte starta en fejd utan bara stå för lite underhålling..

    På Starboards hemsida finns en bild på en starboard bräda som fått bitmärken av en haj.. Brädan har inte gått sönder.Starboard vill göra gällande att brädorna är starka… själv tror jag på följande..

    If it looks like shit.. smells like shit … AND TASTES like shit… It has to be…….. SHIT … hahaha 😉

    Till och med hajen förstod det här med brädor … mohahahaha…

    Haha. Kanske bra om man skall segla i SA där det tydligen är mycket haj nu. Förhoppningsvis är väl hela jag kontaminerad av Starboardsmak vid det här laget och kan därmed hoppas på att bli utspottad vid eventuellt uppätningsförsök.

  • frippe75

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 19:18

    @Ola H. 357957 wrote:

    Haha. Kanske bra om man skall segla i SA där det tydligen är mycket haj nu. Förhoppningsvis är väl hela jag kontaminerad av Starboardsmak vid det här laget och kan därmed hoppas på att bli utspottad vid eventuellt uppätningsförsök.

    Hur länge måste man åka starboard innan man tar smak av brädan?

  • ola-h

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 19:44

    Det beror på andelen volymprocent Starboard i din nära omgivning. Även om mina brädor företrädelsevis är små så uppväger antalat och den totala volymen blir rejäl.

    quiver.jpg

    Brukar själv sova på andra hyllan för maximal smakupptagning.

  • jps

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 19:56

    Jag ser bara ca 11 på bilden. är du säker på att du inte behöver några till 😉

    ( skämt å sido så ser det där förrådet riktigt trevligt ut 🙂 )

  • Knatte

    Gäst
    7 januari, 2007 vid 20:42

    ( skämt å sido så ser det där förrådet riktigt trevligt ut 🙂 )

    Skulle kunna bli ännu trevligare om det byttes ut några vågbrädor, mot Isonicar och S-type’s. Då skulle vi kunna snacka om trevlig prylar. Jag som tyckte jag var helt sjuk, när jag hade 6-7 brädor ett tag i höstas, innan jag fick sålt av överflödet:wink: Vad kallas Ola’s symdrom då ??

  • drakglenn

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 09:06

    Lite klent med bärdor där Ola…:wink:

    Bör man misstänka sjukdom bakom denna noja?
    Vad känns bäst Ola, en “off the lipp” eller att öppna brädboden?:grin:

    //Glenn

  • ola-h

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 14:09

    I bakgrunden finns nog någon slags psykologiskt defekt när det gäller mitt intresse för sportutrustning, men när det gäller just alla brädor så är det trots allt ur ett slags testperspektiv som jag har så många. Och (på gott och ont) är det inte längre så spännande med nya leveranser eller något speciell lustupplevelse att öppna boden.

    Så, jag byter gärna den materialistiska onanin mot en grym läppträff, anytime.

    Det ironiska i sammanhanget är att jag skulle klara 90% av seglingen (och 99% av den riktigt roliga seglingen) på enbart en EVO 70 (men vem skulle då hålla koll på resten av Starbords vågbrädessortiment…).

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nik Bakers tankar om Mistral (Windsurf)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.