Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tabou Rocket 115 vs Mistral Syncro 115
-
Tabou Rocket 115 vs Mistral Syncro 115
Publicerad av johan_m på 5 mars, 2007 vid 15:25Ja vad säger ni, för och nackdelar med dom båda?
Skall ha som största bräda och båda ligger i den storleksklass jag tänkt mig. tänkt att använas med segel i strlk runt 5.5-7m2. Skall användas som just den alroundbräda som det är tänkt att segmentet skall vara, dvs till att lära sig lite enklare freestyle trix men mest åka och runt och lattja lite med och hoppa lite i shop om tillfälle ges.
så vilken tycker ni jag skall välja?
Eller har ni nåt annat tips i den här kategorin och runt 110-120lit som väl betäcknas freemove eller super-xjohan_m svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Många skojiga plankor i den där klassen. För typ likadan segling har jag en Fanatic Hawk 110, den är najs tycker jag.
Syncron är kanske lite “snällare” än Tabou Rocket, men det är utrifrån intryck av lästa tester och kompisar som testat. Har ej seglat de själv.
-
Har bara testat Tabou Rocket 95 men den är riktigt kul och snabb, perfekt att blåsa omkring på, slänga lite hopp och nån vulcan eller två. De nya syncrobrädorna (2007) verkar bra mkt livligare och roligare än de föregående modellerna i de tester jag läst.
-
okej. kanske skulle tillägga att det är 2006or jag kollar på.
Nån som vet vad nypriset på Taboun låg på i sverige? surfcompaniet har ju stlagit igen och surfers har inte lagt upp det än. -
Oregistrerade
Gäst5 mars, 2007 vid 21:07Seglade stora Syncron -06 en del på Gran Canaria och jag tyckte att det var en aldelles förträfflig bräda för att var i den storleken. Kändes som en stor freestyle/wave typ. Om man är ute efter en bräda att ha som “cruisingbräda” när det inte blåser så mycket så tror jag att Syncron är ett riktigt bra val.
//Johan
-
Jag kör en Tabou XRocket64 och är nöjd med den. Min uppfattning är att det är en rätt snabb bräda och jag tror egentligen inte det är så mycket freestyle i den. Pressar man den hårt så är det dock riktigt skönt grepp i gippar mm. Jag har kört den med 7.5 och 5.7 och den fungerar tveklöst bättre med 7.5an. Är det lite vågor och 5.7 så är den för snabb för att vara kul tycker jag. Jag köpte den -05 för 8999:- på Surfcompaniet men jag tror att den kostade en tusenlapp till året efter.
Av de tester jag läst ska Syncron som sagt vara lite mer manöverbräda (men inte lika snabb). -
Jag kör både Rocket 59 & 69 (95 resp 125 lit). Båda är grymt sköna och går fint i choppiga förhållanden. Var testvinnare under 2005 & 2006. Så go for it!
Ett alternativ i klassen är annars Starboard Carve. Kolla i Windsurf, alla är testade där under 2006.
/Douglas -
Köp en Naish Vector 114 05a istället !
Jag vet en som säljer jättebilligt för att han numer kör quatro..
=)
-
Jag kör bland annat på en Tabou Air Rocket 59 (95 liter, 2005) och är helnöjd med den. Jag var ute efter en allround freeride/wave/freestyle bräda (hahaha kan man inte få allt i ett?). Stirrade rätt länge på JPs FW klassiker och Starboards Kombat. Mitt resonemang i beslutet för Tabou Air Rocket -59 var att jag ville ha en ruggigt snabb bräda (freeride) som fungerar som lättvindsvågis och som man kan träna lite ballet också (freestyle) 🙂 Brädan går en del åt super-x hållet..
Brädan är grymt skön i gipparna! Man kan trycka på ordentligt i carvingen. Lättplanad och snabb! Fungerar ypperligt i choppet som lättvågis! Jag kör 5.8 5.3 4.7 och 4.2 på den men det fungerar bra med 6.5 också men jag tycker att det blir för klumpigt med stora riggar…
Nu tror jag att vi alla blir färgade av just den brädan man själv har. Och jag tror säkert att alla nämnda brädor håller bra klass. Det är nog mer fråga om vilken karaktär just du är ute efter. 7.0-5.5 segel?! Det verkar som om det är mycket freeride, bump & jump och lite ballet kanske.
Jag väger 78kg och tycker personligen att brädor över 100-110 liter tappar liv och känsla?! Har provat en hel del >110 liters för jag trodde att det var den volymen jag behövde men tycker att de blir livlösa!
Min sammanfattande synpunkt är alltså att inte köpa en bräda med för mycket volym!
-
jo jag har också börjat fundera lite i dom banorna om att 115 liter kan vara lite i överkant, jag väger ca 80kg och vill ha en bräda som jag kan om vinden dör, hålla balansen och dra rigg på, iaf nödtorftigt, och dom mindra brädorna i dessa klasser är på 103 resp 105liter eller om man skall tala “modernt enligt boards” 61 resp 62cm bred ist för 64 resp 65 cm bredd.
jaca: du har träffat ganska rätt i att det är mest freeride jag håller på med men även lite bump and jump och har lust att lära mig de grundläggande trixen i freestyle. Den bräda jag har nu är en Techno2 på 118liter och det är en bräda som jag tycker funkar bra till att bränna fram och tillbaka men som en funkar som varken bump and jump och än mindra till freestyleövningar.
Hur stor roll spelar dessa volymminskningar och breddminskningar för förmågan att “segla” i icke-planingsvindar.
-
Om jag vore dig skulle jag gå på en ca 105 liters. Det ska inte vara några problem för dig att kör ickeplanande på den. Att dra rigg kan bli lite vingligt men ska också funka. Skulle jag “göra om” mitt köp (Tabou X-Rocket64) skulle jag istället ha köpt en RRD Freestyle Wave 110, Tabou 3Style 107, Starboard Kombat 105 eller liknande. Alltså en lite mer manöverinriktad bräda som ändå klarar upp till 7.0. Detta påstår jag dock utan att ha testat någon av dessa brädor men jag baserar det på att jag vill ha en bräda som funkar både med 7.0 och plattvatten och 5.7 och öppet hav.
Vikten är ju en viktig parameter och jag väger ca 88 kg. -
Nu är ju jag ingen expert utan talar utifrån mina erfarenheter och utifrån mina fysiologiska förutsättningar (182cm, 78kg, hyfsad kondition). Volymen och din vikt har stor betydelse och det finns en anledning till att rena freestylebrädor har förhållandevis mycket volym. Men vad jag förstår så var det inte “ickeplanande” windsurfing som var intressant?! Jag ska då erkänna att jag inte är så mycket för “segelsnurr” i ickeplaning, men tränar gärna en del freestyletrix ändå i planing dock. Men ska man bli duktig på freestyle så underlättar det att ha en renodlad freestylebräda.
Dra rigg har jag bortrationaliserat för länge sedan, vattenstart är mer energisparande om man har koll på riggen när man drullar i. Så för mig är det inget argument för att gå upp 10liter på en bräda, för att vid få tillfällen köra i extrem lättvind eller renodlad freestyle.
Sedan kan man vända på det igen och se till ditt 7.0 segel. Det kräver lite större bräda för att komma till rätta, så dryga 100 liter med ett 7.0 hade inte varit fel för min egen del heller 😉
Ber om ursäkt att mitt bidrag i diskussionen förmodligen är mer förvirrande för dig än att det bringar klarhet. Lyssna på dig själv och ta en del råd av andra. Något som jag kan råda om är att provköra några olika alternativ, med de riggar du är van med, innan du bestämmer dig. Först då lär du märka om dina “tankar” stämmer med verkligheten! Köp inte grisen i säcken! -
Det där med att dra rigg vill jag bara kunna göra eftersom att det ibland händer att jag är ute då vinden räcker nätt och jämt till planing och har vid fler än ett tillfälle varit med om att vinden dött så pass så att ett vattenstartsförsök är totalt omöjligt och således är de enda valen jag har att kunna dra rigg eller att helt enkelt simma iland vilket jag vill undvika. Men självklart så är det inte icekplaningssurf jag är ute efter utan vill bara kunna ta mig in om vinden mojnar så att jag slipper simma.
Och när det gäller 7.0 seglet så är det de segel jag använder onekligen mest då det oftast när man är ute tyvärr inte blåser mer än 6-9m/s. men det gamla sambandet som säger sin vikt+30 liter för att kunna dra rigg lär man ju inte i behöva ta hänsyn till med dagens moderna bredare brädor, därmed så lär en bräda på 100-110 liter funka lika bra som en som har 10liter till.Hur mycket livligare blir en bräda om man går ner 10liter(ca 3-4cm i bredd) jämfört med en större?
det där med ett test är ju en bra synpunkt men svårt om man vill köpa en reabräda nu när isen ligger tjock här uppe i norrland, så det blir nog lite köpa grisen i säcken ändå, eller vänta tills våren och se vad som kommer ut på köp&sälj men det har av erfarenhet varit väldigt dåligt med brädor iaf i storleksklassen runt 115lit och som inte är rena freeride av äldre modell, speed eller rena freestylebrädor.det jag är ute efter är inte en ren freestylebräda utan bara en bräda som är mer lämpad än den jag nu har, då min bräda (techno 118) är en bräda som sällan lämnar vatten och som funkar bra som en “blaster”, så då går de rena freestyldebrädorna bort. den srufing jag oftast bedriver är ju inget renodlat freestyleseglande och det är inget jag heller tänker utveckla mer än på jättelåg nivå och till det lär en “super-x” liknande bräda funka fint.
-
Vilken bräda är det som du har som näst största? Vilka segelstorlekar kör du på den?
-
har 87lit som andra bräda på den kör jag beroende på vindar ev 5.8 men ffa 5.0 och 4.5
Logga in för att svara.