Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Stäng dörren… (tips för en snigel)
-
Stäng dörren… (tips för en snigel)
Publicerad av klang på 26 mars, 2007 vid 13:47Blev fotad lite av Tobhed i helgen (tackar) och fick svart-på-vitt att jag lämnar “dörren öppen” när det brallar i. Misstänker att det är framför allt det som jag ska träna på under året.
Har ni bra ideer för att träna bort detta?
Fick ett tips av tobbe,
1.) Försöka hitta byarna innan de kommer och skota-in som f.. när de är på G
Kanske hjälper det ytterliggare med att
2.) flytta bak hängsele linorna ytterliggare?
Alla tips är välkomna
/Klang
kinetic svarade 17 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 45 Svar -
45 Svar
-
@Klang 372453 wrote:
Blev fotad lite av Tobhed i helgen (tackar) och fick svart-på-vitt att jag lämnar “dörren öppen” när det brallar i. Misstänker att det är framför allt det som jag ska träna på under året.
Har ni bra ideer för att träna bort detta?
Fick ett tips av tobbe,
1.) Försöka hitta byarna innan de kommer och skota-in som f.. när de är på G
Kanske hjälper det ytterliggare med att
2.) flytta bak hängsele linorna ytterliggare?
Alla tips är välkomna
/Klang
Mer muskler, klang. Du e aldeles för klen… 😀
-
Varför stänger du inte då? Orkar du inte stänga till eller “glömmer” du bort det alternativt inte vågar?
Annars är felriggat en mycket vanlig orsak till varför man inte stänger ordentligt.
-
Hängseletamparna ser kanske ut att sitta lite väl långt fram, du kan jämföra med vad jag har mina sen. Annars är det väl bara att bita ihop och dra till/ner skiten helt enkelt…
-
@tobhed 372503 wrote:
Misstänker att du syftar på denna bild b.la
Det ser ut som om att jag kör jag upwind här, eller är det jag som blir lurad av vinkeln?
getwet
En del handlar det om att jag glömmer bort det.
Vad tänkte du på med fel riggning, nerhal/uthal/storlek?tobhed
Ska prova flytta bak hängsele tamparna en bit, man kan ju flytta bak tills man känner att det börjar bli last på framhanden?/Klang
-
En utbredd sjukdom bland surfare är att man har för lite i nedhal (här snackar vi camber segel). Vet inte varför men många är rädda för att dra nedhalet……..det knakar så otäckt tycker man….
Vad man måste förstå är att de flesta cambersegel går bäst när man dragit max i nedhal, och lite till. Det är iaf min uppfattning. Vet tex att Faster (nr 2 på svenska GPS) aldrig rör sitt nedhal, den står alltid på max. Sköter resten med uthalet. Själv arbetar jag mer med nedhalet men aldrig mindre än max.
Min egen uppfattning och erfarenhet är just att när man inte får ned seglet och kan täcka ordentligt så går det inte heller att stänga dörren, och nästan alltid hjälper det att ta en eller två cm i nedhalet så att stabiliteten återkommer i riggen.
Nu är jag inte hundra på hur ditt VX ska vara riggat men i mina ögon så verkar det inte finnas en tillstymmelse till tvist i seglet. Det är ofta en signal om att det är för lite i nedhal.En rätt trimmad rigg går ned och täcker av sig själv, och då blir det lätt att stänga dörren också. Den brukar söka sig självt till det läget.
-
Knatte
Gäst26 mars, 2007 vid 18:42Kan bara hålla med Get Wet att det ser ut att saknas mycket nedhal i denna riggningen. Du skall ha mycket mera fladder i akterliket på på VX-segel….
Sedan tror jag din mastfotsplacering spökar lite. Du belastar aktern för mycket och brädar planar inte ut, utan reser sig i fören. Det går aldrig riktigt fort om du inte får brädan att ligga jämnare/rakare.
Antingen skall du flytta fram mastfoten lite eller kanske i första hand belasta din framfot mera, så att du planar ut brädan mera. -
Seriöst nu denna gång… Jag tycker du har aldeles för korta hängseletampar. Tycker att mer sträckta armar är bättre. Man kommer ut från seglet mer. Nästan så långa att axlarna sjunker frammåt för att det skall räcka till.
Tycker iofs att det är lite obehagligt när det blåser dubbelpung men det ger ett enklare sätt för mig at closa när det är lagom. Mer kontroll med korta tampar.
T o m mitt Retro 7.5 closar av sig själv när det är rätt riggat med bra nedhal.
Har inte många speedare sina linor väldigt tätt ihop. Det gör väl att mer muskelkraft måste till för att skota den sista biten.
-
joth;372533 wrote:Seriöst nu denna gång… Jag tycker du har aldeles för korta hängseletampar. Tycker att mer sträckta armar är bättre. Man kommer ut från seglet mer. Nästan så långa att axlarna sjunker frammåt för att det skall räcka till.
Tycker iofs att det är lite obehagligt när det blåser dubbelpung men det ger ett enklare sätt för mig at closa när det är lagom. Mer kontroll med korta tampar.
T o m mitt Retro 7.5 closar av sig själv när det är rätt riggat med bra nedhal.
Har inte många speedare sina linor väldigt tätt ihop. Det gör väl att mer muskelkraft måste till för att skota den sista biten.
Här har du en bild på ett stängt och fint segel 😉
-
Bra med tips! Himla bussigt!
Knatte:
Jag skall experimentera med och flytta fram mastfoten lite. Tror att jag satt den på rekommenderad plats, brukar komma med ett litet klistermärke för SX:orna, men med min segling så kanske den behöver vara lite längre fram.Getwet:
Kan vara så att seglet blivit gammalt och att de angivelserna i luff inte riktigt stämmer utan att man måste använda mer än max nerhal. Jag får inte alls samma “fladder” som jag får i mina andra segel, ska prova lite där också. Jag är lite osäker på om de där gamla VX seglena verkligen skall ha samma fladder som dagens race segel, men det är bara och veva på…Joth:
Bra tanke, jag skall leta upp mina linor med flexible längd, då kan jag komma ut ännu längre. Tror de kan bli rätt långa. Vilken längd skulle du rekommendera annars, tror att linorna var 24 eller 26 cm.Härligt grabbar, jag känner redan hur inlärningskurvan blir brantar 😛
/Klang
-
Knatte
Gäst26 mars, 2007 vid 20:13@Klang 372561 wrote:
Bra med tips! Himla bussigt!
Knatte:
Jag skall experimentera med och flytta fram mastfoten lite. Tror att jag satt den på rekommenderad plats, brukar komma med ett litet klistermärke för SX:orna, men med min segling så kanske den behöver vara lite längre fram.Getwet:
Kan vara så att seglet blivit gammalt och att de angivelserna i luff inte riktigt stämmer utan att man måste använda mer än max nerhal. Jag får inte alls samma “fladder” som jag får i mina andra segel, ska prova lite där också. Jag är lite osäker på om de där gamla VX seglena verkligen skall ha samma fladder som dagens race segel, men det är bara och veva på…Joth:
Bra tanke, jag skall leta upp mina linor med flexible längd, då kan jag komma ut ännu längre. Tror de kan bli rätt långa. Vilken längd skulle du rekommendera annars, tror att linorna var 24 eller 26 cm.Härligt grabbar, jag känner redan hur inlärningskurvan blir brantar 😛
/Klang
Nu har jag inte järnkoll på VX-seglerna, men MK IV (föregångaren) hade fladder i storts sätt ner till bommen i alla fall….
Fundera på att lägga mer tryck på framfoten och se om detta hjälper något också. Brädan är “absolut snabbast” när den ligger förhållande vis platt i både sidled och längsled. (Men det är svårt att komma dit :laugh: ) -
@Klang 372561 wrote:
Bra med tips! Himla bussigt!
Getwet:
Kan vara så att seglet blivit gammalt och att de angivelserna i luff inte riktigt stämmer utan att man måste använda mer än max nerhal. Jag får inte alls samma “fladder” som jag får i mina andra segel, ska prova lite där också. Jag är lite osäker på om de där gamla VX seglena verkligen skall ha samma fladder som dagens race segel, men det är bara och veva på…/Klang
Har inte haft nåt VX-segel, men är säker på att de ska riggas med mycket “fladder” i akterliket.
-
Tror att 26 tampar borde fungera. Men sedan så beror det ju på hur långa armar du har ju. Och hur stort avstånd du har mellan fästena.
Jag har ca 1- 1,5 hand emellan, men många har smalare.
Tror du kommer bli äckligt snabb bara trimmet sitter.
-
Mer nedhal! 😀
Anvisningarna på seglet behöver inte ens stämma när seglet var nytt. Kör du med rätt mast? Påverkar oxå mängden nedhal som krävs. Hugg valfritt speedfreak du råkar stöta på på stranden. Finns *ingen* som inte skulle ge dig tips om hur du riggat prylarna. Jag lovar! Lär dyka upp en del speedare nere i Skåneland under våren, och om inte annat rekommenderar jag Haga Park Kristi Flygare o Habo 2 veckor senare.
Glöm inte att titta på dom erfarna gubbarna hur dom seglar oxå! JAg lärde mig jättemycket av att se dom stora gubbarna köra förra sommaren! (kan bero på att jag ibland lekte u-båt o hade svårt att ens komma in i banan, och tittade på istället…) Man lär sig oxå mycket att segla med en snabb gubbe (tack, surfan!).
Logga in för att svara.