Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Är det här bra grejor?
-
Är det här bra grejor?
Posted by spray on 18 april, 2007 at 09:08Funderar på surfbutiken.se :s freeridepaket;
Exocet SCross MC (valfri storlek)
Challenger Fluido (valfri storlek)
Challenger SDS 55% mast
Chinook alu bom
Chinook förlängare, mastfot, upphalstamp, hängseletamp.http://www.surfbutiken.nu/fil/dbfiles/shopimage_995.jpg
http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=35&pid=106
13995kr
Jag är ute efter något som går att segla snabbt, även när det är lite lättare vindar 3-6 m/s.
Väger 80kg, vilken volym/segelstorlek är då lagom? Vad är nackdelen med det största seglet, 9.3kvm? Det måste ju finnas en anledning till att det finns mindre segel tycker man.canoya replied 17 years, 8 months ago 10 Members · 22 Replies -
22 Replies
-
3-6m/s ja då får du nog satsa på en Formula med 11m om det skall bli nån fart alls…
-
Såg nu att Challenger Fluido finns i upp till 9.8kvm, även om det inte ingår i priset.
Vad är “cambers” på seglet för nånting? Vad är det bra till?
-
Mycket bra pris på fina grejor. Brädan är en lite tyngre variant som förmodligen är slagtåligare men lite, lite sämre än den lätta varianten. Nackdelen med stora segel är att de är tunga och inte lika lätthanterliga som småsegel och att de inte klarar lika mycket vind.
Vill du framför allt segla fort i lätta vindar är nog 9.3:an bra. Däremot kan det vara bra att komplettera med lite mindre segel senare eftersom ett stort segel är väldigt svårhanterligt när det blåser på lite.
-
Det kanske är bra om brädan är lite tyngre och hållbarare så man inte har sönder den direkt när man ska ge sig ut första gången.
Finns det någon risk att ett 9.3 blåser sönder? Teoretiskt tycker man att det borde gå snabbare med ett 9.3 när det blåser i lite jämfört med ett mindre segel.
-
Det är inte meningen att spamma sönder forumet 😛 men,
vad innebär det att masten är “55%” ? och vad innebär camber på seglet…. mvh
-
Segel blåser sällan sönder, det som händer är att de går sönder när du sticker spetsiga föremål genom dem, blir uppspolad på stranden av en stor våg eller ramlar rätt igenom, typ.
Jodå, i princip är ett stort segel snabbare, men det förutsätter att du är tung och stark nog att hålla seglet fullt inskotat. Allteftersom vinden ökar blir det svårare och svårare och då är ett segel som är litet nog för att du ska orka skota in fullt snabbare. När det går riktigt fort kan extra segelyta till och med bromsa. En annan sak är att man brukar ha rätt dålig kontroll när man har så mycket drag att man nätt och jämt orkar skota in och det brukar mest leda till krascher och trasiga prylar.
55 % betyder att 55% av fibrerna i masten är kolfiber. Resten är i allmänhet (men inte alltid, det kan vara lite kevlar eller spectra i blandningen) glasfiber. Ju högre kolfiberhalt desto lättare och snabbare (en “snabb” mast rätar ut sig fort om du böjer den och sen släpper) mast, men kan i vissa fall vara ömtåligare och kostar hur som haver mer.
Camber är en “klyka” som sitter på maständen av lattan och ligger an mot masten så seglet får en mer aerodynamisk profil i framkant. Seglet blir lite stabilare i hårda vindar, behåller sin buk och därmed sitt glid lite bättre i vindhål och får högre toppfart. Nackdelen är att det roterar med en smäll när man gippar. Med så stora segel som 9,3 tycker jag absolut man ska ha camber.
De segel som seglats fortast är segel runt 5 kvadrat, men då har det blåst runt 25 m/s.
-
Hmm detta paketet som jag länkade till överst har ingen camber på seglet. Det låter nästan nödvändigt med camber, jag kanske ska se mig om efter ett annat paket?
Om jag har tolkat det rätt så “blåser” seglet ihop av fartvinden utan camber, dvs förlorar då drivet.
-
Skulle nog dock inte rekomendera cambers till en nybörjare, seglet blir tungt och dra upp och du kommer att ha ett helvete att vända med det. Börja med ett mindre segel och kitta sedan upp dig istället.
Man måste lära sig att gå före man kan springa….
-
Tobhed: Nej det är klart. Cambers till en nybörjare är ingen hit men ska han köra på så stort som nio kvadrat så tycker jag han ska ha cambers. Fast det är i princip ett sätt att säga att han inte ska ha nio kvadrat, 6-7 är mycket bättre att börja med och i den storleken blir inte cambers lika viktigt.
Spray: Jag vet inte vad du anser vara fort eller inte men i princip alla kommer upp i minst 20 knop så snart de planar, oavsett brädtyp. Det är först när man vill komma över 30 knop eller segla fort i väldigt svag vind som brädtypen spelar roll. Till och med dagens renodlade nybörjarbrädor har visat sig goda för sådär 27 knop i händerna på en duktig seglare.
-
@Rasmus_W 377228 wrote:
Jag vet inte vad du anser vara fort eller inte men i princip alla kommer upp i minst 20 knop så snart de planar, oavsett brädtyp. Det är först när man vill komma över 30 knop eller segla fort i väldigt svag vind som brädtypen spelar roll. Till och med dagens renodlade nybörjarbrädor har visat sig goda för sådär 27 knop i händerna på en duktig seglare.
jä*lar, 20knop så fort man planar?:smile:
Okey då behöver jag inte oroa mig för att farten inte räcker till hahaMen då struntar jag i cambers och går ner till ett lite mindre segel.
Har lärt mig en hel del nu, bra att veta lite grann när man ska snacka med försäljaren på butiken.
-
Jodå, du kommer uppleva mer fart än du är van vid och du kommer mycket närmare vattnet än när du seglar jolle vilket förstärker fartupplevelsen ytterligare så jag tror du kommer tycka farten är fullt tillräcklig. Möjligen kommer du drabbas av samma frustration som vi andra: att vindstyrkan alldeles för sällan räcker för att klassas som naturkatastrof. 🙂
-
Om du är nybörjare skulle jag, precis som tobhed, rekommendera ett mindre segel utan cambers. Någonstans i spannet 5.5-7.0 kanske? Sedan vill du nog snart ha både större och mindre segel.
-
Absolut <7m2 och inga cambers som första segel om man inte är väldigt biffig tycker jag. Så småningom så kompletterar du med större eller mindre segel, beroende på vad du tycker är viktigast...
Väljer du paketet med 6.8an så är en tänkbar utveckling att komplettera med 8.3an i samma linje. Borde vara ett lagom steg. Bommen skall ju kunna täcka bägge storlekarna utan problem.
-
Om du skall hålla till på insjöar så kommer du ganska snart vilja ha en formula för att få mycket tid på vattnet. Snabbaste sättet att lära sig att komma i stroppar och hängselen, som ju är en nödvändighet om man vill hålla farten någon längre stund, tror jag är att skaffa en modern nybörjarbräda med centerbord. Då kan du lättare ta dig till/från ostörd vind också. Av en händelse har jag en sådan till salu se http://www.windsurf.se/forum/viewtopic.php?t=981 . Den tål även större segel och funkar då lite som en formula.
-
Tack för alla svar, surfers 😉
Det blir nog den där Scross brädan när skatteåterbäringen kommer =)Är fortfarande osäker på vilken storlek på brädan som är lämplig, 120-140 eller 160. Såg att 160 brädan kan ta 11.0 segel om man vill det i framtiden. Funkar det då med andra ord att sätta en formularigg på 11.0 på den där Scross brädan eller blir det helgalet? (Annars tycker jag 140brädan verkar mer lagom med 9.8kvm som största segel.)
http://www.exocet-original.com/pdf/scross.pdf
Log in to reply.