Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › 5m2 i 50knops vind
-
5m2 i 50knops vind
Publicerad av rookie på 28 april, 2007 vid 18:57Senaste nr. av Windsurf:
John Carter: What are the perfect conditions for the ultimate run?
Finian Maynard: We reckon the ultimate wind is 45-50 knots.
JC: What sail would you use in 50 knots?
FM: 5.0m…Hur håller man ett 5.0 i ~25m/s vind och dessutom seglandes i 130 graders vinkel? Jag har försökt 5.3 i 16m/s och då gick jag tajt mot vinden.
Hur är det fysiskt möjligt?
rasmus_w svarade 17 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Knatte
Gäst28 april, 2007 vid 19:25@Svenne 379979 wrote:
Han väger 240 kilo och kör med 48″-hängselelinor, typ.
Och jävligt duktig också…:smirk:
-
Tyvärr är 240kg en överdrift. 118-120kg med en 4kg viktväst.
Ni som seglar för stora segel i för stor vind, hur bär ni er åt?
Är det bara jag som är för feg och inte vågar hålla ner seglet då de andra kör 1.5m2 mindre (3.7)?Är tacksam för konkreta svar.
-
Oregistrerad
Gäst29 april, 2007 vid 07:52Det är lite skillnad på racesegel och vågsegel.
Själv kör jag 6,7 race och 4,7 vågsegel i samma vindar. -
rookie;380032 wrote:Tyvärr är 240kg en överdrift. 118-120kg med en 4kg viktväst.
Ni som seglar för stora segel i för stor vind, hur bär ni er åt?
Är det bara jag som är för feg och inte vågar hålla ner seglet då de andra kör 1.5m2 mindre (3.7)?Är tacksam för konkreta svar.
Klart att det var en överdrift, tror inte att han har 122 centimeters linor heller.
Du missar poängen, mycket vikt och rätt stance gör mycket på segelstorleken. När jag är överriggad och vattenstartar med fötterna i stropparna måste kompisen pumpa igång planandet, ändå så har han högre slutfart när han planar. Han väger minst 20 kilo mer än mig och tar utan problem 1-1,5 kvadrat större segel i samma vind. När han får upp farten och ”går på fenan” har han mycket mer vikt att hänga med och det är klart att han kan utnyttja seglet mer.
Jag kan krasst konstatera, flugvikt och speed är en jobbig kombination.Sen kan det också vara som Knatte säger, att han är förbannat duktigt…
-
Jag köper dock inte detta med vikt fullt ut. Visst förstår jag att man kan hålla ett större segel om man väger mer även att man behöver ett större segel då.
Peter Hart och Dave White’s film ”FASTER” tar de upp viktfrågan. Där hävdas det att den är av högst liten betydelse. Segeltrim och teknik är betydligt mer avgörande. Tyvärr.
I mitt fall är det nog mod/feghet ändå. Ska prova att vattenstarta med fötterna i stropparna och ikrokad nästa blåsiga dag.:rolleyes:
-
Har vi inte haft den här diskussionen förut?? Jag minns en statistik diskussion som mynnade ut i att det finns ett samband mellan vikt och fart….
JOhanC
-
Hur håller man ett 5.0 i ~25m/s vind och dessutom seglandes i 130 graders vinkel? Jag har försökt 5.3 i 16m/s och då gick jag tajt mot vinden.
Där har du problemet. Jag kör själv 5.8 som minsta segel, och har varit ute i vindar upp mot 21-22 m/s med detta. På väg upp mot vinden (taj mot vinden mao) så är man hysteriskt överriggad, men då man speedar ”åker man ju med” vinden, och man blir inte alls lika överriggad.
Dessutom så gör ju typen av segel stor skillnad också. Man håller helt enkelt 1-1,5 kvadrat större segel om man kör rejs-segel.
Och ja, vikten spelar viss roll, men är inte hela svaret.
-
Hej Självklart har vikten betydelse var själv på plats i West Kirby i Januari och fick en rejäl lektion i hur man seglar speed 2 helt olika tekniker Dave White 125kilo seglade 5,5 i 65knops vind.
Men han hadde nog gått snabbare med 1 m2 mindre.
Martin van Meurs seglande 4,3 (tror jag det var) klart snabbare men med en helt annan teknik en Dave som går mer på styrka och (mod).
Samtidigt ska man nog ha klart för sig att ska det gå fort så måste man vara överriggad.
Vi pratar ju inte direkt om söndags segling med frugan här ursäkta tjejer (inge illa menat).
Om du komfortabelt seglar med låt oss säga 5,5 så är nog en 6,5a det du ska speeda med i dom förhållanden.
En avgörande faktor är givetvis att du har segel som är gjorda för ända målet.
Skillnaden mellan ett freeride segel (rigg är väll rätt namn det är ju helheten inte bara seglet) och en riktig race rigg är som att jämföra en Formel 1 bil och en Porsche avsedd för gatan fin bil men kan inte på långa vägar mäta sig med Formel 1 kärran.
Sedan kommer det till att ha allt rätt intrimma. Med andra ord Överriggad absolut; rätt grejer, rätt trim, då har man förutsättningarna för att segla fort.
Sen är det den som står på brädan och (hur mycket Hjärna han/hon har lämnat på land)
MOD att inte bara köra på gränsen utan gå över den, Då blir man snabbare.
Att man kommer att krascha ha ont och knäcka några master eller bommar skrota något segel också vidare det får man räkna med.
Den gammla devisen (no pain no gain) funkar här.
Inte säkert att det gör så fysiskt ont kanske mer i plånboken när kolbom och 100%masten skrotas.
Ha det gott och ge järnet tok överriggad.
Mvh
MickeÖ
SWE-707
Starboard/Onwater teamrider – http://www.windsurf.se -
@rookie 379977 wrote:
Hur håller man ett 5.0 i ~25m/s vind och dessutom seglandes i 130 graders vinkel? Jag har försökt 5.3 i 16m/s och då gick jag tajt mot vinden.
Jag är långt ifrån någonspeednisse, men jag kan delge en historia från första gången jag seglade mitt Hot Superspeed 6,6. Egentligen var det på tok för blåsigt för både det segel och brädan (en iS101) och hade prylarna inte varit nya så hade jag kört 4.5 och vågbräda. Men, men grejjorna skulle testas. Det som hända var precis som du skrev att när jag väl kom på brädan (fick vattenstarta med fötterna i stropparna) så vågade jag endast gå supertight mot vinden. Jag seglade några minuter utåt och lyckades sedan göra någon slags gippliknande manöver. Då insåg jag att jag ju inte skulle kunna ta mig in igen. Det var liksom nybörjarsyndromet fast i speedtappning. Istället för att som nybörjare förlora höj som de inte kan ta igen hade jag tagit höjd som jag inte kunde (vågade) förlora.
Efter att ha bitit ihop ett tag lyckades jag dock pressa ned brädan på en djup slör och hålla i tills jag var inne (med några läskiga fenplaningar på vägen). Dock är poängen att när man väl fått upp ite fart och ligger på en djup slör så känns inte seglet lika stort som på halvvind.
-
Dessutom är det lättare att våga köra djup slör ju bättre (plattare) vatten man kör på. Dock har ju våra vänner ”down-under” visat att det trots allt kan vara mera effektivt o köra med mindre riggar. Men då måste man ha ruggigt jämn vind (eller skumma vindmätare, välj själv)
-
Känner igen problemet fast jag inte speedar. Jag har lärt mig att ett av de enklaste sätten att få lite kontroll på ett toköverriggat segel är att falla av, men ibland vill det sig ändå inte och det har inte med trimmet att göra utan sitter i huvet. Med pungdrag i seglet och en bräda som bara reser sig upp och knappt rör sig krävs det en jävla massa mod för att pressa ner nosen på en slörbog, trots att ”förnuftet” vet att det kommer bli bättre om man bara gör det.
Plus, förstås, att speciellt med stora segel (typ 10 kvadrat) så krävs det att man har så mycket drag i seglet för att man ska kunna slöra djupt och ändå plana.
Logga in för att svara.