Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Naish vector – 05
-
Naish vector – 05
Publicerad av frasselinho på 30 maj, 2007 vid 17:31Är det ngn som har erfarenhet av Naish Vector 98 L – 2005?
Är lite sugen på en sån.
//Frasse
frasselinho svarade 17 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Oregistrerad
Gäst30 maj, 2007 vid 18:15hallå! har själv en vector 98 -05:a o tycker den e jäkligt skön! jippar nästan av sig själv o e riktigt snabb. använder 6.6 race o vågsegel neråt o det funkar bra. funkar bra på både plattvatten o i vågor. kan starkt rekomenderas.
-
Ok, kul!
När kan man räkna med att den planar med ett 6,4 freeride segel, 7-8 m/s??
När planar du med ditt 6,6?//Frasse
-
Beror lite på hur stor fena som du använder samt hur god pump teknik som du har. Men med en något större fena, ca 32 mot ordinarie 28 kommer du igång i 7-8 ms. Ska du därimot köra mindre segel och kanske lite vågor bör du skaffa en mindre fena runt 23-24, gör stor skillnad. Jag skulle vilja betona brädans freeride egenskaper då den sväljer chop bra.
-
Oregistrerad
Gäst30 maj, 2007 vid 20:11håller med om att du måste ha en 32cm fena, utan en sån kommer du inte igång med 6.4 an. 32 e perfekt till mitt 6.6:a. sen vet jag inte hur tidigt man kommer igång, själv väger jag ca 90 kg o har en större bräda i lättvind.
-
Vet nån vad skruvgängan framför ”mastfotrännan” har för funktion på vectorn – 05??
-
@frasselinho 387452 wrote:
Vet nån vad skruvgängan framför ”mastfotrännan” har för funktion på vectorn – 05??
Utan att vara någon kännare av just Vector, så lär det nog vara luftskruven du menar. Det är inget unikt för Naish utan ett nödvändigt ont på i stort sett alla brädor som tillverkats de senaste 10-talet år.
Brädorna idag byggs av porösa material i kärnan och innehåller följaktligen en ansenlig mängd luft. Skruven är till för att det inte ska bli för stora tryckskillnader i skrovet vid exempelvis flygtransport eller vid stora temperatursvängningar. Då kraftiga tryckskillnader leder till delaminering så skulle jag tipsa dig om att skuva ur luftskruven vid eventuell flygtransport eller om du lägger brädan i en stekhet bil soliga dagar etc.
Men för guds skull, se till att dra i skruven INNAN du ger dig ut på vattnet med din dyrgrip, annars får du andra problem…
/Benny
Logga in för att svara.