Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kol eller Carbonbom
-
Kol eller Carbonbom
Publicerad av bigtuna på 31 maj, 2007 vid 21:32Undrar om det är stor skillnad mellan en kol eller carbon bom i hållbarhet, någon som har erfarenhet. Anledningen att jag frågar är att jag nu är på min tredje aluminium bom, den sista 165-125 bommen blev som ett S med 7 kvadrat segel, luff 214, utan ett enda kastfall:crazy: Är osäker på hur mycket pengar jag skall lägga på en bom, om det är värt att satsa på en carbon eller om det räcker med en kol bom.
jomensaatt svarade 17 år, 4 månader sedan 17 Medlemmar · 32 Svar -
32 Svar
-
Oregistrerad
Gäst1 juni, 2007 vid 04:40Kol=svenska
Carbon=engelska
C=kemispråk….. -
Fast carbon & carbon är inte samma sak. Det finns olika laminerings- och sammanfogningstekniker, olika kvalitet på grejorna helt enkelt. Så helt enkelt är det ändå inte att välja vilken bom man vill ha.
Men kolla den här tråden, det hjälpte mig att komma fram till beslutet att köpa en beggad kolbom (165-220).
-
Var kanske inte en igenomtänkt fråga sent på kvällen, marknadsföringen på bommar kan ju vara lite förvirrande då de blandar ihop och använder båda orden, carbon och kol i sina annonser. Som jag förstått så finns det dyrare bommar som är gjutna i ett stycke, monocouq, 100% kol. Något billigare kol bom modeller och bommar som är i både aluminium och kol. Vad är värt att lägga pengar på för att få en hållbar bom ?
-
Kol – carbonbom samma sak. För att komma tillbaks till din fråga tycker jag att kol är klart att föredra framför aluminium. Styvare, bättre respons och kolbommen oxiderar inte i saltvatten som aluminium gör. Enda nackdelen är att kol är dyrare förståss.
-
Och inte lite dyrare heller!
När det gäller långa bommar (över 230 cm) så är definitivt kolfiberbommar att föredra, även om det nog finns alubommar som funkar hyggligt (dock inte den GUN Race 250-300 som jag hade). Kortare bommar har jag inte provat i kolfiber (kanske mest ekonomiskt att inte testa heller :)), men jag tycker att alu är tillräckligt bra i längder upp till 230 cm.
-
Alu-Hybridvarianterna verkar korkade tycker jag, ALU-delarna sitter ju på de ställen (frontbeslaget), som så småningom ger sig av materialutmatttning…
-
Själv väger jag endel (~95kg), och då är det mer eller mindre givet med kol. Jag har 6,4 som största segel och både en carbonbom och alubom (North carbonbom och Hawaiian proline aluminiumbom) där skillnaden är enorm. Otroligt mycket skönare med kolbommen, inget svaj eller så. Sen är det ett plus också att förlängningen inte kärvar på kolbommen, alltid lite mek med att förlänga alu då det inte går lika smidigt som med kol.
Nej mer kol till folket och låt ev gammal alu ligga som en reservbom.
-
“JoMenSåAtt”..det har varit tvärt om för mig, båda mina kolbomar har krånglat som fean!! både i jysteringen o hållbarheten.
Jag slår ett slag för alu bomarna, numera köper jag hällre fler alubomar än en enda kolbom.
Köp ett gäng alubomar i olika strl så blir de inte så mycke svaj, jag menar då att du slipper förlänga dem onödigt mycket om du..dessutom finss de grymt styva alubomar. -
Köp en kolbom. Carbonbommen innehåller karbonater som upplöses och blir koldioxid i kontakt med vatten. Efter ett tag står du där utan bom helt enkelt. Dessutom är du en miljöbov : )
-
Rambo: Det är bara för att du är en liten flärp på 45kg som du inte behöver kolbommar. 😉 Sucker Haha nejdå, men visst finns det nog kolbommar som är skräp också.
-
Haha. hosthost..64.5kg om jag får be, utan sockar o bulamössa..o dem sista 0.5kg är förbenat viktiga!
Ja mina kolbomar har fan inte vart imponerande var de gäller hållbarheten, men visst, styva som AS har dem vart, Norths & Prolimits.
Logga in för att svara.