Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulakappsegling i lättvind – nybörjarguide

Taggad: 

  • Formulakappsegling i lättvind – nybörjarguide

    Publicerad av swe876 på 21 juni, 2007 vid 18:31

    Formulakappsegling i lättvind – nybörjarguide
    Version 1.0
    Datum 070620
    Författare Jona Ljungström

    Förord
    Att kappsegla Formula i lättvind är bland det mest fysiskt krävande du kan göra som Formulaseglare. Det är i lättvind du får betalt för dina oändliga löprundor i spåret. Det är i lättvind du måste använda huvudet och verkligen segla på kryssen. Glöm standardtaktiken att segla ut till layline och slå när det blåser 3-6m/s. Läs vinden och håll ögonen öppna!

    Det är ett faktum att många seglare i Swedish Windsurfing Tour, hädanefter kallad Svenska cupen, inte planar eller klarar av att kappsegla i vindar godkända för Formulakappsegling. Detta leder till frustration och besvikelse för de berörda seglarna och tyvärr en hel del skrik och gnäll. Den här guiden skriver jag för att hjälpa seglare med problem i lättvind att bli bättre och därmed förhoppningsvis minska gnället och öka konkurrensen i Svenska cupen. Guiden täcker vindområdet 3-6m/s. Guiden är till för dig som kan grunderna i Formula Windsurfing och kappsegling.

    Guiden är till viss del polemisk och politisk, jag hoppas att detta inte stöter någon. Det är var och en fritt att läsa vad man vill läsa.

    Vem är det då som skriver denna guide och hur kan han säga att en del av konkurrenterna inte klarar av att segla i godkända vindar? Jona Ljungström heter jag och jag har kappseglat Formula sen Formulaklassen föddes, innan dess har jag seglat en hel drös med andra klasser såsom Division2, Division1, Mistral OD, Raceboard, Funboard, jag har till och med seglat en del vågsegling men lyckligtvis inte försökt mig på att tävla i den diciplinen. Normalt tillhör jag toppskiktet i Svenska cupen men vinner tyvärr sällan. Generellt sett är jag något vassare i lättvind än i hårdvind men slutresultatet brukar bli ungefär detsamma oavsett vindstyrka.

    Kom gärna med kommentarer, tyckanden och kritik. Digital media har fördelen att den är lätt att uppdatera. Jag räknar med att uppdatera dokumentet regelbundet. Börjar ni bli för duktiga på lättvind tar jag bort dokumentet! 😉

    Vi ses på vattnet
    Jona Ljungström

    Regler
    Vad säger reglerna om lägsta vindgräns? Faktum är att det är Seglingsledaren som bestämmer vad som gäller och ingen annan. Att protestera mot genomförda seglingars gilltighet på grund av för lite vind resulterar bara i skratt bakom ryggen från medseglare, rykte om att vara en dålig förlorare och gnällspik samt eventuellt ilska från de som placerades sig bra den aktuella seglingen. Låt oss i fortsättningen slippa gnäll, tjat och protester från seglarna. Lämna vindgränserna i seglingsledarens kompetenta händer! Nedan följer de Rekomendationer som finns för arrangörer följt av de vindgränsregler som Formulamästerskap seglas efter. 7 knop = 3,6m/s.

    Guidance Notes for Organisers of Formula Windsurfing Events.
    The International Formula Windsurfing Class Association
    [ http://www.formulawindsurfing.org/cstuff.php?what=guidelines ]
    Wind Speed , its measurement , and ’suitable conditions’.
    the Race Officer is advised to calibrate his wind speed readings on the anchored start boat from a drifting boat to windward
    if the wind speed is less than 7 knots in the starting area at any time during the last minute prior to the starting signal , the start should be abandoned
    wind speed readings should be taken from approx 2 metres above the water surface
    the Race Officer should ensure that the wind is measured over as much of the course area as possible ( at least start , windward mark , and middle of course …)
    if pumping becomes the main method of propulsion the race should be abandoned
    the decision on ’ suitable conditions ’ rests with the Race Offiver

    International FORMULA WINDSURFING 2006 CHAMPIONSHIP RULES
    [ http://www.formulawindsurfing.org/filez/article/060109/2006FWChampRegs.doc ]
    2.2 WIND SPEEDS
    2.2.1 If the wind speed is less than 7 knots in the
    starting area at any time during the last minute
    prior to the starting signal, the start shall be
    abandoned .
    2.2.2 Wind speeds shall be taken from a drifting boat
    from approximately 2 metres above the sea
    surface.
    2.2.3 The Race Officer shall ensure that the wind is
    measured over as much of the course area as
    possible .
    2.2.4 Racing shall take place in suitable conditions, and
    the decision on suitable conditions shall be made
    by the Race Officer , and where appropriate the
    Class Race Supervisor .

    Svenska Vindsurfingförbundet har tagit fram en rekomendation till arrangörer där man pratar om 8 knop och krångliga mätregler. Varför denna rekomendation finns för för mig en gåta då jag anser att vindgränsen är noga beskriven av vårt Internationella Klassförbund enligt ovan. Retorisk fråga: Vill man inte att Svenska seglare skall träna och tävla i de vindar där internationella mästerskap avgörs?
    Enkelt svar: Det står var och fritt att hjälpa förbundet att driva en Svensk Windsurfingserie som är till glädje för deltagarna. Deltagande och tyckande på årsmötet är en bra början om man vill förändra något.

    Utrustning
    Ta det största seglet du har! Planingströskeln är ungefär densamma för ett 12.5 segel och ett 11.0 men det är lättare att hålla planing och segla igenom vindhål med ett större segel. Det stora seglet kan också gå högre respektive lägre än det mindre. En del trimmar sitt segel med en centimeter mindre nedhal för lättvind. Var försiktig med detta, det som är snabbt i mycket vind är ofta också snabbt i lätt vind.

    Vissa forumkändisar hävdar med bestämdhet att en så mjuk fena som möjligt är bra i lättvind, jag är inte lika säker på det, ta en fena du tror på själv så kommer du att segla bra.

    Pumpteknik
    En bra pumpteknik är nödvändig för att kunna kappsegla i lättvind. Om man inte planar kommar man inte att hinna i mål innan maxtiden går ut. Jag saxar här fräckt från Jimmy Hellbergs Nybörjarens guide till Formula Windsurfing som bland annat finns att läsa på http://www.surfzone.se. Har du inte läst den än så gör det omedelbart!
    Saxat från Jimmy Hellberg:
    ”Pumpteknik är ett lite klurigt kapitel, det är mycket att tänka på och allt skall ske simultant. Träning ger färdighet! Din teknik är direkt avgörande för hur tidigt du kan plana. Börja med att segla halvvind eller något lägre, är det vågor skall du försöka utnyttja dessa och pumpa dig upp i planing på vågens baksida utan att falla av för mycket. En Formula har kort rocker, det innebär att du måste stå väldigt långt bak när du skall pumpa i gång annars kommer brädan att suga fast. Placera den främre foten strax innanför den främre fotstroppen, vinklad ganska mycket framåt. Bakfoten placerar du strax framför den bakre fotstroppen och nästan i mitten av brädan också något vinklad framåt. Det är extremt vikigt att du håller brädan plan i sidled, du får inte trycka ner lovartskanten (den du står på). Tryck med tårna och vinkla vristerna för att hålla brädan plant. Själva pumptagen handlar inte som många tror att rycka så kraftigt som möjligt i riggen, det leder bara till att man rycker ur vinden ur riggen. Effektiv pumpning handlar om att fånga vinden i en harmonisk men kraftig rörelse precis på samma sätt som en fågel gör i sina vingslag, kolla en stillbildsstudie på vingrörelsen så förstår du vad jag menar. Skota in något samtidig som du drar riggen kraftigt mot dig och framåt i en inåtgående kvarts cirkelformad rörelse, detta kommer att generera en stark framåtriktad kraft i riggen som du kompenserar genom att samtidigt trycka ifrån med benen. Kraften från benen skall vara så framåtriktad som möjligt så att du skjuter brädan framför dig upp i planing utan att belasta fenan för mycket i sidled. I slutet av rörelsen skotar du ut och för riggen utåt/bakåt till utgångsläget. Hur snabbt du kan göra rörelsen beror på hur fort vinden fyller i seglet igen efter du har kommit tillbaka till utgångsläget, kollapsar akterliket så gör du en för hetsig tillbakagång för den vindstyrkan. Desto lättare vinden är desto längre och kraftfullare rörelse behövs, eftersom du inte kan göra tillbakagången i rörelsen snabbare utan att akterliket kollapsar men du behöver ändå få ut så mycket kraft att du kommer upp i planing. Träna försiktigt på riggrörelsen i början så att du får in tekniken för att sedan öka intensiteten och kraften i rörelsen. Även fast du gör en liten och lugn rörelse skall du känna en tydlig framåtrikta kraftökning i riggen om du gör rätt. Håll koll på akterliket så att det inte kollapsar, det brukar höras ganska tydlig om det gör det. Effektiv pumpning ger inte ifrån sig något skramlande ljud från monofilmen. När du behärskar denna teknik kommer du sällan att behöva mer är tre till fyra pumptag för att brädan skall poppa upp i planing, förutsatt att det blåser tillräckligt för att planing skall vara möjligt, för det går även att pumpa upp i planing när vinden är precis så svag att det inte går att bibehålla planingen utan att fortsätta att pumpa och då kan man ju hålla på i all oändlighet, mycket frustrerande.”[Jimmy Hellberg, Nybörjarens guide till Formula Windsurfing, 2006]
    Tänk speciellt på följande som Jimmy Hellberg skriver
    Ta fart på en våg
    Stå långt bak på brädan
    Min anmärkning på Jimmy Hellbergs text är att han inte skriver att det faktiskt är jobbigt att komma upp i planing. Man kan inte segla upp en Formulabräda i planing i lättvind. I den sista kappseglingen jag var med i räknade jag antalet pumptag jag gjorde för att komma upp i planing några gånger. I några fall gjorde jag närmare tjugo pumptag. Tjugo pumptag är jobbigt. Som tur är får man vila när man väl planar.

    Start
    I en lättvindsstart har man som seglare bara en prioritet – ATT KOMMA IVÄG PLANANDE! Blåser det under 5m/s kan du räkna med att hälften av seglarna i ett Svenskt startfält blir stående utan planing i starten. Försök hålla dig så långt ifrån andra seglare som möjligt. Förbered dig i god tid. Kontrollera linjen och provsegla kryssen. Du bör innan start ha en uppfattning om vilken kant av banan som har mer vind än den andra. Vindvrid skall du känna av och utnyttja som vanligt men i lättvind är mer vind absolut prioritet. Låt oss säga att du har kontrollerat startlinjen och har en strategi om var på banan du vill segla. Nedan är en möjlig startstrategi.
    5 minuter – Startproceduren börjar
    4 minuter – segla ut till en bra position. Du bör ha en lång startsträcka bort till den punkt på linjen där du vill starta. Tänk på att det ofta är ganska tomt mitt på linjen vilket kan göra det lättare att få fri vind här. En bra position är i halvvindsläge längs startlinjens förlängningar utan andra seglare inom en radie av åtminstone fem meter. Du skall kunna falla av och pumpa upp dig i planing utan att ha svårt att segla upp till startlinjen när du väl planar. Hur långt från startlinjen du börjar beror på din valda startstrategi. Välj bara undantagsvis att starta nära båten då det här det brukar bli som mest seglare i startögonblicket och risken för att tappa planingen är stor.
    1 minut – nu skall du ha fart och vara uppe i planing. Variera farten med skotningen och ta gärna ur bakre foten ur stroppen för att segla långsamt. Vad du än gör, tappa inte planingen! Är det riktigt lätt vind så pumpa, pumpa och pumpa för att inte riskera att tappa planingen.
    5-15 sekunder – full fart längs linjen eller dess förlängningar. Inskotat och fötterna i stropparna. Har du nu andra seglare i närheten så var beredd på att börja pumpa. Är det riktigt lätt så pumpa, pumpa och fortsätt pumpa.
    START – Höjda! Pumpa, pumpa och pumpa. Du skall nu pumpa för att hålla höjd och undvika att tappa planingen. Även om vinden är stadig på 7 knop eller mer kommer alla segel och pumptag från fältet göra att vinden blir hackig och svag för de som inte ligger längst fram. Ligger du inte längst fram så kommer du inte iväg utan kommer att bli stående utan planing.

    Kryss
    Puh, äntligen iväg från starten. Titta nu bakåt och njut av anblicken. Har du nu lyckats starta bra har du tio planande gubbar bakom dig och resten stående utan vind på startlinjen. När du är klar med titten skall du börja fokusera på banan ovanför dig. Se dig om ordentligt och försök göra dig en uppfattning om var det finns vind och var det är tunnt. Din strategi skall vara att segla i och till mer vind, du skall undvika områden med mindre vind. Jag gör här ett antal exempel:

    1. Du seglar för styrbords bog och märker att du måste falla av för att behålla farten. Är det ett motvrid eller minskar vinden? Titta dig omkring, om du tycker det ser ut att vara mer vind där du kom ifrån och mindre för över så slå genast. Du skall inte fortsätta in i ett område med mindre vind.

    2. Du seglar för styrbords bog och tycker du har bra fart och tryck i seglet. Etthundra meter framför dig ser du ledaren tappa planing. Se dig omkring, antagligen ligger det ett område med mindre vind föröver. Slå omedelbart!

    3. Du seglar för styrbords bog med bra fart och höjd. Framför dig ser du inga tecken på att vinden håller på att avta vilket gör att du funderar på att segla ut till layline och slå. Innan du gör det så titta dig omkring ordentligt. På andra sidan kommer det en rejäl by. Slå omedelbart!

    När man seglar Formula i lätt vind skall man inte vara rädd för att slå. I vindar då alla planar förlorar man mycket distans på varje slag. I lätt vind förlorar du ofta ännu mer på att inte slå och därmed segla in i områden med mindre vind. Titta dig ständigt omkring och leta vind!

    Försök att alltid slå där du har tillräckligt med vind för att komma igång med planing igen.

    Skulle du mot förmodan hamna i ett område med lite vind så var inte rädd för att segla pumpandes. Att hålla planingen betyder allt. Stannar du kommer du knappast igång igen inom den närmaste minuten. Försök att hålla höjd när du pumpar. Stå kvar i stropparna. Känner du att trycket i seglet avtar så försök ändå att segla vidare. Du kan segla förvånansvärt länge i väldigt lätt vind om du kommer med fart även utan pumpning. Försök att få in vikten över brädan. Många seglare kliver fram och stannar så fort trycket i seglet minskar något, gör inte det, försök segla vidare och som sagt, kan du inte segla med enbart vinden som hjälp så börja pumpa.

    När du börjar närma dig layline så tänk på att du inte kan ta lika bra höjd i lätt vind som i mycket vind. Antagligen måste du korrigera genom att segla något längre än du skulle göra annars.

    I lätt vind kan man med fördel släppa på uthalet före rundningen till läns och på så sätt spara någon sekund och kanske tjäna några meter när du väl rundar till läns.

    Läns
    Så fort du har rundat kryssmärket, släppt på uthalet och ställt dig i stropparna skall du titta bakåt. Försök nu hela tiden segla där det finns mer vind. Håll ständigt uppsikt bakåt. Vindstråken ser man tydligt som en mörkare blå färg på vattnet. Se till att du seglar inne i vindstråken. Om du är på väg ut ur ett vindstråk så skall du gippa tillbaka in i stråket. Fokusera till en början mer på att hålla planing och fart än att hitta kortaste vägen till märket. Försöka att surfa på vågorna som finns, även i insjöar finns det alltid små vågor som kan hjälpa dig att få mer fart.

    Samma exempel som jag gav på kryss och lämplig tid för slag gäller på läns, men självklart nu med gipp istället för slag.

    När man närmar sig bojen kan det hända att man har gippat för tidigt. Börja pumpa i god tid och fånga varje våg du kan för att komma ner så långt från vindriktningen som möjligt. Om du kämpar tillräckligt hårt kan det hända att du slipper dubbelgippa före märket trotts din missbedömda laylinegipp.

    MÅL
    Äntligen! Det är tufft att segla i lättvind. Drick om du har möjlighet till det. Snart börjar nästa race…

    Slutsats
    Att segla Formula i lättvind är fysiskt jobbigt.
    Var inte rädd för att pumpa.
    Sök hela tiden mer vind.
    Sök hela tiden fri vind.
    Håll farten uppe
    Slå och gippa där du har tillräckligt med vind för att komma igång igen.
    Rakaste vägen är inte alltid snabbaste vägen.

    Senaste nytt

    rasmus_w svarade 17 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • swe-496

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 05:16

    Jättebra skriven guide Jona, men förbundets regeltillägg är ju det vi seglar efter i Svenska Cupen. Hade det varit den Internationella regeln så hade jag definitivt inte lämnat någon protest. Det är varje seglares rättighet att lämna protest om man anser att regler som är satta inte efterföljs.
    För att vi som seglare ska kunna veta att det efterföljs så verkar det som att vi ska behöva ha med oss vindmätare ut på banan.

    Internationellt kör man dessutom med viktklasser.
    Det är viss skillnad för en seglare som väger 70-75kg att pumpa igång och bibehålla planing jämfört med en som väger 90-95kg, båda med så gott som lika stora segel.

    Jag är för att man i Sverige inför viktklasser som ett komplement till den internationella vindgränsen.
    Det skulle minska det gnäll som blir när det inte blåser tillräckligt men man kör race i alla fall.

    Det har varit för många tveksamma race i Sverige de senaste åren för att i alla fall jag ska tycka att det är värt att åka runt och lägga ut de pengar det kostar att tävla.
    Det driver en närmare till att bi en prognostävlare tyvärr.

  • swe876

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 10:58

    ”Det har varit för många tveksamma race i Sverige de senaste åren för att i alla fall jag ska tycka att det är värt att åka runt och lägga ut de pengar det kostar att tävla.
    Det driver en närmare till att bi en prognostävlare tyvärr.”

    Ett argument som det är lätt att vända på. Om vi inte seglar i gränsvindar blir det färre race. Färre eller inga race gör det mindre intressant att åka på tävling.

    Tack för svaret. Jag hoppas du inte ser min guide som ett personligt påhopp. Det var absolut inte meningen. Vill jag hoppa på någon så skriver jag ut namn på vederbörande… 🙂

    Jag tänkte länge på hur och om jag skulle besvara synpunkterna som vissa röststarka och företrädesvis tunga seglare har på lättvindssegling och insåg till slut att det bästa sättet inte är att argumentera för mycket utan snarar att försöka hjälpa de som har problem med lättvind.

    Rätt tänkt?

    /Jona

  • swe-496

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 11:36

    Ser det absolut inte som något personligt påhopp.
    Du tänker helt rätt när du skriver den guiden.
    Men man kan ju se det som så här också. Hellre fler race i bra vind än många race i tveksamma vindar som det tyvärr fortfarande har varit väldigt många av de senaste åren. Men det är hela tiden en balansgång om när man ska köra eller inte köra.

    Jag tycker fortfarande personligen att vi ska införa viktklass i Sverige.
    Det kommer antagligen gynna sporten en del det med.

    Men jag biter ihop och hoppas på bättre vind och lycka till nästa tävling.
    Ångrar ännu att jag inte bet ihop på Söndagen på SM:et och gck ut och körde.
    Ska säga som å att jag har faktiskt varit ute idag och igår i lätta vindar och kört;)

    Hoppas du får en trevlig Midsommar och att allt bra med familjen.

  • bengt-j

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 17:21

    Hej

    Har börjat träna underriggat för att träna på att hålla planing,

    mvh bengt

  • marcus

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 23:31

    Mkt bra guide Jona.

    Vet att du brinner för Formula segling och precis som
    många andra skulle se ännu fler deltagare på
    tävlingarna.
    Är dock inte säker på att det är rätt väg att locka
    fler till tävlingarna genom att segla race där majoriteten
    inte planar.
    Det hade varit underbart om majoriteten hade planat lika tidigt
    som dig och några till Jona men tyvärr är det ju inte så –
    och kommer tyvärr inte bli så heller inom överskådlig framtid -så man
    måste nog bestämma sig för vem som tävlingarna ska hållas.

    Betr. de internationella klassförbundets regler så tullas de ofta på dem i Sverige som tex ”if the wind speed is less than 7 knots in the starting area at any time during the last minute prior to the starting signal , the start should be abandoned” (för att vinden aldrig ska droppa under 7 knop så betyder det att medelvinden är bet. högre). ´

    I internationella tävlingar så håller man betydligt hårdare på vindgränsen än vi
    gör i Sverige.
    Även i våra grannländer tex Danmark håller man hårdare på vindgränserna än vi gör i Sverige.

    Om man i Danmark skulle sänka vindgränsen till den nivå vi har i Sverige tror ni då man skulle öka eller minska antalet seglare på tävlingarna ?

    Tror ni man i Danmark, med framgång, skulle driva igenom race där tex bara Jesper, Brian , Kasper och några till planar i merparten av racet ?

    Om Preben och 20 andra andra seglare skulle komma i mål efter att maxtiden gått ut skulle de då tänka, som de kanske borde i ”en perfekt värld”, -det var roligt att komma ut på vattnet-jag har lärt mig något av detta- nu ska jag träna hårdare så jag planar lika tidigt som Jesper Westerström…….
    eller finns det risk att de skulle gnälla något ?

    Kan det finnas anledning att lyssna på vad Preben och hans kompisar tycker eller ska man bara skatta åt dem ?

    Nä nu orkar jag inte skriva mer, jag sitter inte inne med några opartiska sanningar ville bara nyansera ”debatten” något.

    Har tyvärr inte haft möjlighet att vara med på någon Formula-tävling i år ännu men hoppas vi syns i Halmstad -längtar efter race och alla er……..

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 juni, 2007 vid 08:06

    Regel som nämns ovan:
    ”if pumping becomes the main method of propulsion the race should be abandoned”

    Hur rimmar det med all beskrivning av att man skall pumpa sig genom racet för att vara en riktig formula racer?

    För mig låter den beskrivningen som att racet skulle varit avbruten för länge sedan.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 juni, 2007 vid 11:55

    Nu klyver jag hår här (och är inte formulaseglare) men jag tyckte inte Jona skrev att man behövde pumpa sig genom racet, bara att man behöver rätt många tag innan man faktiskt planar. Sen kan man ju såklart hålla på och tokpumpa fast vinden räcker till planing. Ska man blåsa av ett race i säg 8 m/s för att nån tokpumpar konstant trots fullt drag?

    Som jag ser gäller den regeln såna där marginella förhållanden där man kan pumpa sig upp i planing, men slutar plana så fort man slutar pumpa.

  • oscar

    Medlem
    30 juni, 2007 vid 14:18

    @Rasmus_W 393616 wrote:

    Nu klyver jag hår här (och är inte formulaseglare) men jag tyckte inte Jona skrev att man behövde pumpa sig genom racet, bara att man behöver rätt många tag innan man faktiskt planar. Sen kan man ju såklart hålla på och tokpumpa fast vinden räcker till planing. Ska man blåsa av ett race i säg 8 m/s för att nån tokpumpar konstant trots fullt drag?

    Som jag ser gäller den regeln såna där marginella förhållanden där man kan pumpa sig upp i planing, men slutar plana så fort man slutar pumpa.

    Skulle förvåna mig om nån tolkat det på det sättet…..

  • rasmus_w

    Medlem
    30 juni, 2007 vid 15:54

    Jaja. Oregistrerad pratade om att pumpa sig genom racet och det tycker inte jag att man gör bara för att man måste pumpa hårt och länge för att plana, bara man till sist planar.

  • swe-496

    Medlem
    30 juni, 2007 vid 20:02

    Visst man kan pumpa sig upp i planing i väldigt lätta vindar Rasmus, men då är det inte lätt att ta höjd vilket är ett måste på en tävling, man ligger närmare halvvindsvinkel än en kryssvinkel. Regeln som beskrivs ovan är mest troligen skriven för att man inte ska behöva pumpa ihjäl sig för att komma upp i en planing där man kan ligga ytterst lite över en halvvindsvinkel.

    Det jag har reagerat på är att man fortsätter genomföra race i tveksamma förhållande enligt det tillägg som SVF har tagit fram som en hjälp till arrangörerna. I reglerna står det även en text om att majoriteten måste plana, det gör man om det blåser 8m/s. Där faller det resonemanget om att ”om nån tokpumpar konstant trots fullt drag, ska man blåsa av racet då om det blåser 8m/s”
    Det är tyvärr så att det genom de åren man har kört Formulaklassen så har det varit tveksamma s k Kalle Ankarace.
    Det gynnar inte klassen som sådan.
    Jag välkomnar gärna flera olika klasser i Sverige så att det blir fler seglare på banorna.

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 juli, 2007 vid 12:48

    Guidance Notes for Organisers of Formula Windsurfing Events.
    The International Formula Windsurfing Class Association
    [ http://www.formulawindsurfing.org/cstuff.php?what=guidelines ]
    .

    Dessa guidance används av skribenten i beskrivningen av praktiskt tillämpning av Formula regler.

    Notera dock att den viktigaste beskrivningen inte finns med. Så här kommer den:

    Background . Formula Windsurfing should be fast , fun , spectacular short duration course racing . Its purpose- to create : greater enjoyment for sailors; an opportunity for spectators to watch , and television to capture , an exciting and easily understandable sport; and sponsors to get a return on their investment .

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 juli, 2007 vid 11:43

    Jonas Guide er fin og jeg har nå begynt og pumpe som en gal i lette vinder,og ja, det hjelper på og plane i lette vinder.
    Det som er og tenke litt på kan kansje være hvordan rekkruttere inn juniorer til FW i vindstyrke fra 4-8knops race?

    Jeg tror det er viktig og se på hvordan en kan få rekkruttert in flere juniorseilere til FW,og da tror jeg det er viktig og bruke forbundets anbefalte seilingsbestemmelser som dere aktive utøvere selv har vært med på og forme.
    At regattasjefen forholder seg strikt til disse anbefalte bestemmelser og heller heiser opp ”funrace-flagget” dersom vinden skulle droppe ned til
    2-6 knops vind.
    At arrangøren setter opp en funrace resultat liste så kan alle som vil seile funracet,eller bryte racet uten og få ødelagt rankinglisten sin med masse ekstra poeng pga klarer ikke og plane i så lite vind selv om en pumper seg i hjel. Funrace kan også premieres etter endt regattahelg.

    Da kan en kansje lettere holde seilernes humør oppe og slippe negging og suttring.

    Det er og se på hvordan få inn juniorer til sporten og ikke krampeholde på
    gamlingenes(sånne som meg selv)ønsker om og pineseile i så lette vinder at det er kun 2-5 seilere av 30 som klarer og holde planing nesten hele tiden.

    Funseilaser er gøy og seile de også.
    Jeg var i Danmark og seilte en regatta i år og der var de oppe med funflagget straks det ikke var vind på banen eller det var store vindhull
    rundt starten under startprosedyren.
    jeg fikk også snakket mye med seilerne og de har jo bare i den seilklubben
    ved Skive hele 35 juniorer på FW og flere som ville begynne med FW.
    De sier at det er viktig med en grunvind høy nok over hele banen slk at det er en fair sjans for de fleste litt øvede og kome rundt uten og stå 5 minutter uten vind mens racet pågår.
    De er kansje litt vel ekstreme,men litt kan en kansje lære av de.
    De heat der vinden droppet ut,heiste de opp funflagg og vi seilte vel 4-5 funrace og 4 rankingheat på to dager,og da var også humøret og stemmningen blandt alle seilerne veldig bra også,da de ivrigste ikke fikk ødelagt rankingen sin og de litt mindere øvede fikk seilt mye letvindsheat i funracene .Noe nermest alle sammen fullførte.

    Vi hadde norgesmesterskap i helgen og regattasjefen der var svært oppmerksom på vindstyrker,vindhull ol,så vi hadde ingen race med superlite vind,og det var med mange juniorerr som var veldig fornøyde.

    Det er vel første gang jeg har opplevd i norge at regattasjefen har vært så fling og forstått at vi er en planesport.Humøret vat på topp og det virket som om at alle seilerne hadde det ganske bra.Vi sliter i norge med race som er langt under pari og en risikerer lett og så bom stille uten at racet blir til ”funrace”.

    juniorer er fremtiden på regattabanen, hvordan få de til og seile FW regattaer?

    Ønsker alle lykke til i Halmstadregattaen, vi sees til figth.

    srf hilsen

    Anders
    NOR-12

  • jesper_b

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 07:50

    Yo!
    Att nybörjare skulle ogilla lättvind mer än t ex Lökken, Robban eller andra 90+ kg seglare med erkänt grym hårdvindteknik är inte sant. Åtminstone där jag kommer ifrån, dvs Stockholmstrakten, lär sig nybörjare 1) först mellanvind, sedan 2) lättvind. Detta då vi oftast seglar i lättvind. Det är när det börjar bralla på som vi inte behärskar förhållandena. Man bör väl även nämna att i Stockholm växer formulaklassen.

    Det är ingen slump att det är klassens tyngre herrar som pratar i termer av ”kalle anka race”. Visst kan lägre vikt vara en fördel i marginalvindar, precis som högre vikt är det i mellanvind och hårdvind, men jag fattar inte varför race som kräver mer av seglarens taktiska förmåga (att undvika vindhål) framför speed (ta starten, ut på lay line) skulle anses vara ”kalle anka”.

    Jag tycker personligen att det är skitkul med formula race i alla förhållanden och att klassens tyngre herrar borde sluta klaga! Jag tycker dessutom arrangörerna sköter sig kanonbra och visar stor integritet genom att köra och avbryta race enligt sin egen kompetens och inte enligt ett fåtal tunga gnällspikar!

    Känn på den!! -:)

    Jesper B

    Starboard/Onwater teamrider

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 juli, 2007 vid 08:15

    Med denna progonsen så lär det inte bli dessa diskussioner vid hlegens tävlingar i tylösand.

    Flerdygnsprognos
    Torsdag
    Nordost, 7-11 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s
    Fredag
    Nordost vridande till nord, 3-7 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s
    Lördag
    Väst, 9-13 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 15 m/s
    Söndag
    Väst, 6-10 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 juli, 2007 vid 08:50

    bra værmelding,,,

    Snittalderen blir bare høyere og høyere i Swe fw. SOm gjesteseiler skal ikke jeg gnelle og klage,men noen observasjoner kan jeg godt gi.

    hvor er juniorere blitt av i regattaene?
    hvor stor jr tilvekst har det vært sisste tre år i regatta?
    hva synes seilerne selv om race hvor en står stille i flere minutter uten vind?
    hvorfor seiler det ikke ”funrace”i tvilsomme race i vinder 1-7knop?

    har masse flere spørsmål,men ikke nå.
    Dette er ikke noe kult da en må se på hva som kansje ikke fungerer med dagens situasjon innenfor racing.

    I 2000 seilte vi regattaer med 9,3m2 seil,seilte i lettere vinder og hadde problemer med og plane og få til race.
    Kjøp,kjøp,kjøp større seil og vi fikk seilt mer.Da satte vi også samtidig ned vindgrensene,så var det pån igjenn, kjøpe større seil og dyrere finner(ikke nødvendig,se Jona) og ut og trene i lettere vinder.

    ja , vi seiler mere nå,7 år etter , men det er fortsatt ikke mulig for brorparten og seile i 2-7knop.
    Hva med og innføre to klasser +- 75 kg, lik internationale reglene?Funrace?
    Hva tror dere om danskenes modell?

    Om vi ser på den andre siden av vindskalaen,så er de internationale anbefalinger 30 knop maxvind, med litt slakk. Om det blåser 36 knop og tre seiler klarer og rote seg rundt banen med mye fall og knall, skal det heatet gjennomføres som tellende?Og seile 5 slike heat til?

    her hjemme hører vi da at det er for mye vind og ingen har små nok seil osv osv.

    Hvordan få til ny vekst til fw regattaer både for jenter og gutter?
    Det er ikke mange fw jenter og se lenger.Få inn noen av de så kommer gutta også;-)

    med mine 90++kilo følger jeg nå Jonas oppskrift på pumping , så jeg klarer meg sånn passe ok. Vil selvsakt ha problemer mot Jona og Per da de bare seiler fortere og fortere jo mindere det blåser.De er jo bare helt råe i lette vinder.
    Per tok forresten rotta på de norske seilerne under norgesmesterskapet og vi hadde vind opp mot 10msek.

    temaet er jo aktuellt nok,da det er dette det alltid snakkes om på stranda.
    Ikke alle kan bli fornøyde uansett,og det er heller ikke meningen,men fair race, og holde de vindanbefalinger en nasjon med dets utøvere selv har vært med på og bestemme er et godt utgangspungt.

    Jeg mener ikke og stresse regattaarrangører og startere,men sette litt fokus mot hva som kansje kan gjøres bedere,ev endres og få opp rekrutteringen.

    Så håper vi bare på god planevind til helgen:-)

    Og ikke noe kalle anka race.

    Srf hilsen

    Anders
    NOR-12
    93,2kgogslitersomfaanilettvind;-)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulakappsegling i lättvind – nybörjarguide

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.