Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips på förbättra GPS sessioner

  • Tips på förbättra GPS sessioner

    Publicerad av bjornen på 12 juli, 2007 vid 08:39

    Jag skulle vilja ha tips på hur ni gör det bästa av era sessioner tex jag vill slå mitt PB på 1 hour, är det bästa att slå på GPS:en på vattnet i farten och köra max med så få gippar som möjligt i en timme sedan slå av den i farten eller ? Average är väl dom 5 snabbaste 10 sec, hur gör ni där. Kryssar och sedan 5 djupa slörar a 10 sec eller ? Dumma frågor men det jag är ute efter är att göra det bästa av mina sessioner.

    //Björn

    bjornen svarade 17 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • fredrik-ygge

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 08:58

    1h – det är din bästa timma, inte din första. Bara att stå på. Så få gippar som möjligt är helt avgörande. De allra flesta tappar farten markant i gippen och blir man stående utan planing efter den i några minuter är det svårt att ta igen det. (Vid 20 knop på 1h tappar man ju en knop på tre minuter.)

    10s – andra kan svara bättre på strategi, jag har ju inga bra tider. Men i princip samma här, de fem bästa räknas och det skall definitivt vara djupa slörar. De fem bästa “runs” räknas. En run är tills man byter kurs radikalt eller stannar. Tror att programmen bryter en run när man avvikt mer än 35 grader. Man kan alltså i princip köra på styrbord, falla av och speeda, lova och ta höjd, falla av och speeda och få två runs. Men de flesta gippar (eller stannar) nog efter en run.

  • tbsurf

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 09:02

    @Bjornen 396593 wrote:

    //Björn

    Du ska inte hålla på och slå av och på din gps…… bläää vilka jobbiga filer det blir då…

    Måste du göra det så se till att du stänger av och sätter på den på exakt samma ställe..
    Alltså att du står på exakt samma ställe när du gör det….

    Spring inte iväg så fort du har startat den utan stå lugnt och stilla och vänta tills du har full täckning på din gps och du ser att din gps har börjat att jobba..

    Det är inget hokus pokus som händer när du sedan kör… din gps hackar in en punkt åt dej med 2sec mellanrum vare sej du står stilla eller tokplanar…

    …och du läser väl också speedmanualen?

  • jester

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 09:21

    Du ska inte hålla på och slå av och på din gps…… bläää vilka jobbiga filer det blir då…

    Hmm… på vilket sätt? Jag brukar stänga av min GPS när jag inte är ute på vattnet. Det gör jag av tre skäl:

    * Mindre risk för spikar (mer prylar som är ivägen, och som kan störa GPSen)
    * Spara batteri
    * Sparar utrymme i minnet på GPSen.

    Bjornen: För att få en bra average så gäller det att inte köra för korta sträckor. 10 sekunder är faktiskt ganska långt, och ibland satsar man för kort tid. Tänk på att man kommer över 150 meter på 10 sekunder om man kör 30 knop.

    Och du behöver alltså inte köra dessa på rad, utan det är dom 5 bästa 10-sekunders reporna du gör på den dagen som räknas (iaf så länge du befinner dig på samma ställe).

    Och som sagt… Läs den eminenta speed-manualen!

  • tbsurf

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 10:12

    @Jester 396611 wrote:

    inlägget var till herr björnis ovan..
    och han undra om han skulle slå på gps’en i farten….

    tror du har rätt bra host koll på detta

  • jester

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 10:32

    Ahhh… du menar så… Jag som fattade lite trögt…

  • bjornen

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 10:58

    @tbsurf 396600 wrote:

    Du ska inte hålla på och slå av och på din gps…… bläää vilka jobbiga filer det blir då…

    Jag slår inte av och på min GPS i farten bara när jag går upp på land efter tips i en annan tråd, tror faktiskt att det var just Jester som skrev detta. Har inte heller behövt rensa speciellt många filer av dom jag postat.

    @tbsurf 396600 wrote:

    …och du läser väl också speedmanualen?

    @Jester 396611 wrote:

    Och som sagt… Läs den eminenta speed-manualen!

    Jepp, utan den hade jag nog inte lyckats posta en enda session på GPS-speedsurfing. Den är grym 🙂

    Det jag funderade mest på var 1 hour och när det gäller average så får jag väl räkna lite för mig själv för precis som du skriver Jester så kommer man ju ganska långt på 10 sec. Jag tror iof inte att jag har så mycket att hämta på average, har inga höga värden på max display eller 2 sec.

    //Björn

  • jester

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 13:32

    Fartnera kommer med tiden, och rätt förhållanden. Kom gärna ner o testa TT. Ett grymt bra allround-ställe som funkar på dom flesta vindriktningar. Är ju lättare att köra fort med såpass bra vatten vi har. Tänk dock på att där finns stena… Så hör med locals vart dom finns.

  • bjornen

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 13:58

    @Jester 396685 wrote:

    Fartnera kommer med tiden, och rätt förhållanden. Kom gärna ner o testa TT. Ett grymt bra allround-ställe som funkar på dom flesta vindriktningar. Är ju lättare att köra fort med såpass bra vatten vi har. Tänk dock på att där finns stena… Så hör med locals vart dom finns.

    Hur ser en bra prognos ut om man skulle åka på en sådan, jag har ju min trevliga moster i GBG som jag kan bo hos.

    //Björn

  • jester

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 14:17

    Det enda som behövs är vind… Fördelen med TT är att där är bra i stort sett oavsett vindriktning.

  • getwet

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 14:39

    Misstänker att många av speedarna har olika taktiker, en del kör strategiskt och en del bara dammar på så mycket det går.
    Personligen tror jag mer på att om man från början ställer in sig på “vad är det jag vill göra idag” och har det som mål så kommer nog dina PB öka så sakteliga.
    Exempelvis: Vattnet är för choppigt, men vinden är helt ok. Vad göra? Kanske putsa upp nautiska milen lite och jobba på den, för höga farter på 2sec och average är bara att glömma med tanke på vattenkvaliten.
    Att skruva ur grejerna mer på 2sec och average fungerar bara vid mycket bra förhållanden. Satsa på det när tillfälle bjuds, exempelvis om du besöker TT på en bra prognos.
    Om du har tillgång till laptop, gå upp ibland och kolla mot GPSAR var du har dina snabbaste runs. Många gånger misstar man sig var det går fortast. Om du ser ett mönster i din åkning var det går fortast, ut igen och ladda just där, i 70-80% av fallen ligger de snabbaste farterna i samma område. Spar på krafterna där du vet att det inte går fort, ödsla inte energi på områden som inte ger farter.
    Nolla din display efter varje bra repa, på så sätt vet du när man fått ihop minst 5 st bra repor. Inte för att displayvärdet är någon garanti på ett bra resultat men det är en indikation på att det gått fort iaf. Låt oss säga att du fått ihop fem stycken displayvärden över 35 knop så borde averagen hamna någonstans runt 32-33, kanske……

    Att stänga av eller på GPSen är nog upp till var o en. Har man laddbart batterie som tex foretrex201 så behöver man inte fundera på det. Den tycks ha en otroligt lång batteriekapacitet. Om man laddar den efter varje surfdag så finns det inte en chans att den ska ta slut. Jag har seglat med den i fem dagar utan att ladda….
    Spikar undviker du lättast genom att låta den vara påslagen hela tiden. Och ska du slå av den, sätt på den på samma ställe igen.

  • bjornen

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 16:20

    @getwet 396694 wrote:

    Misstänker att många av speedarna har olika taktiker, en del kör strategiskt och en del bara dammar på så mycket det går.
    Personligen tror jag mer på att om man från början ställer in sig på “vad är det jag vill göra idag” och har det som mål så kommer nog dina PB öka så sakteliga.
    Exempelvis: Vattnet är för choppigt, men vinden är helt ok. Vad göra? Kanske putsa upp nautiska milen lite och jobba på den, för höga farter på 2sec och average är bara att glömma med tanke på vattenkvaliten.
    Att skruva ur grejerna mer på 2sec och average fungerar bara vid mycket bra förhållanden. Satsa på det när tillfälle bjuds, exempelvis om du besöker TT på en bra prognos.
    Om du har tillgång till laptop, gå upp ibland och kolla mot GPSAR var du har dina snabbaste runs. Många gånger misstar man sig var det går fortast. Om du ser ett mönster i din åkning var det går fortast, ut igen och ladda just där, i 70-80% av fallen ligger de snabbaste farterna i samma område. Spar på krafterna där du vet att det inte går fort, ödsla inte energi på områden som inte ger farter.
    Nolla din display efter varje bra repa, på så sätt vet du när man fått ihop minst 5 st bra repor. Inte för att displayvärdet är någon garanti på ett bra resultat men det är en indikation på att det gått fort iaf. Låt oss säga att du fått ihop fem stycken displayvärden över 35 knop så borde averagen hamna någonstans runt 32-33, kanske……

    Att stänga av eller på GPSen är nog upp till var o en. Har man laddbart batterie som tex foretrex201 så behöver man inte fundera på det. Den tycks ha en otroligt lång batteriekapacitet. Om man laddar den efter varje surfdag så finns det inte en chans att den ska ta slut. Jag har seglat med den i fem dagar utan att ladda….
    Spikar undviker du lättast genom att låta den vara påslagen hela tiden. Och ska du slå av den, sätt på den på samma ställe igen.

    Det var precis det jag är ute efter att liksom planera lite och lägga krutet på vissa delar beroende på vind, vatten mm Jag har ju inte mycket att komma med men jag vill prestera mitt eget max utan att bjuda på eventuella knop för att man bara bränner fam och tillbaka. Tycker det är grymt kul med GPS för att man kan tävla mot sig själv (eller andra om man blir bättre 😉 )

    Tack för tipsen !

    //Björn

  • getwet

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 16:30

    Du seglar på Fituna ofta, nästa gång vi är där samtidigt så kom fram så hjälps vi åt att öka farten ytterligare för dig. Du kan även få prova mina grejer för att se om det är någon skillnad.

  • bjornen

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 16:50

    @getwet 396711 wrote:

    Du seglar på Fituna ofta, nästa gång vi är där samtidigt så kom fram så hjälps vi åt att öka farten ytterligare för dig. Du kan även få prova mina grejer för att se om det är någon skillnad.

    Va trevligt 🙂 Jag uppskattar verkligen tips som kan öka farten. Iband kör man fast i sina vanliga inställningar/teknik.

    Vi ses
    //Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips på förbättra GPS sessioner

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.