Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › rigg bilder
-
rigg bilder
Publicerad av kapten-k på 9 augusti, 2007 vid 23:26Har lite veck i mastfickan på mitt nya segel.
Har kört med gamla north segel innan, behöverman trixa med distanser på cambersen?
De två övre cambersen har inte lika högt tryck som de nedre, men de trycker rätt hårt ändå.
Eller är det bara mer nedhal som gäller?röd ruta = värsta vecken
Ser lite hemskt ut i ljuset pga färgen på mastfickan.getwet svarade 17 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Ser ut att behöva aningens mer nedhal, lite mer lattspänning ev där du har vecken. Hjälper inte det så kan det vara läge för någon distans vid cambrarna
-
Jag skulle veva ner nedhalet lite till och sedan justera lattspänningen en aning…
-
Tillägg till mitt tidigare svar.
Vänta lite med att sätta in distanserna på cambrarna tills du har seglat med seglet en 4-5 gånger då seglet gärna töjer sig lite de första gångerna. -
Och framförallt så spelar en liten rynka oftast ingen större roll. Har knappt sett något segel som saknar rynkor…
-
…och man vill ju i så fall att seglet skall vara så rynkfritt som möjligt när det är normalt vindbelastat, inte när det ligger på land. Ett test man kan göra är att (när seglet ligger på marken med bommen på) be någon hålla ned masttoppen mot marken samtidigt som man själv trycker ned mastfoten mot marken. Detta simulerar ned sidböjning av masten som uppträder när man får vind i seglet. När man ser seglet i detta läget brukar det också vara enklare att se om man behöver justera trimmet lite.
-
Ser att du bor i Lund och jag antar då att du seglar i Habo, jag brukar vara där ibland (starboard brädor, s-91 i seglet) och jag hjälper dig gärna med att kolla/rigga det när vi möts.
-
tack för tipsen.
Min north iq är i stort sett helt rynkfritt. men det är ett annat cambersystem +att jag har helt rätt mast.tror jag träffade dig tobias mellan två regnskurar i sommras , jag tyckte du hade väldigt mycket nedhal. men de nya seglen verkar släppa betydligt mer än de lite äldre.
Ialla fall så kom vinden när jag riggade ihop den dan och det såg ut som du gick ruggit fort, såg väldigt “cleant” ut. -
Som sagts tidigare, lite mer nedhal ska du nog ha. Alla segel töjer sig när de är nya, ett race segel brukar inte funka bra innan man seglat det ett par gånger. När seglet är nytt så lägg det uppriggat i vattnet ett tag, ta sen upp det och dra mer nedhal.
Första gångerna man seglar på ett nytt segel brukar alltid kännas olika, det är först efter ett par gångers riggande och seglande man kan börja fintrimma, spänna lattor mm.
Och som sagt, ett par rynkor hit eller dit på land har mindre betydelse, det är hur det känns på vattnet när du seglar som är det avgörande. För mycket tryck på cambers gör ofta seglet svår flippat vid gippar men lite stabilare. För speed är det ok, men för ban segling funkar det inte så bra.
Tror jag seglat mitt North Warp över 10 ggr innan jag var nöjd med hur det såg ut och känndes.
Vilken mast har du, den rekomenderade ? Det är väldigt viktigt, för olika diameter och böjkurva på masten är helt avgörande för hur cammarna sitter mot masten.
-
rek mast är arrows magic stixx 10 490
jag har north sting 490. 🙁Den är troligen lite för tjock och har bara 30% kol mot 100% som det skall vara. så jag vet jag får nog skaffa en ny mast, men böjkurvan är nog rätt.
Kruxet är väl att det inte går att få tag i arrows masten, men det borde funka med en annan ny 490mast med 100% kol -
30% kol i denna typ av segel är inte att rekommendera. Tittar man på bilden, så ser man att det ser lite konstigt ut. Seglet har kollapsat ända in till masten vid dom 2-3 översta lattorna, men har för lite tvist vid lattorna närmast bommen. Beror på att du har helt fel mast för seglet. Har du tur så är Arrowsmasten en powerex-variant, och då funkar ju ett flertal master (dessutom billiga) som finns på marknaden. Någon som vet?
-
North Sting masten är väl dessutom drop-shape?
Det ger inget cambertryck vid bom nivå om man inte shimsar extra mycket… -
@Jester 404243 wrote:
Har du tur så är Arrowsmasten en powerex-variant, och då funkar ju ett flertal master (dessutom billiga) som finns på marknaden. Någon som vet?
Det var väl Willy Blaauw som designade Arrows-seglen så i sista hand kan man väl försöka få tag på honom, vad han nu gör numer.
-
Ledsen över att behöva säga det, men fel mast blir alltid fel……..rätt mast blir rätt när det gäller racesegel, OCH att man vill få ut fullt av riggen, då går det inte att snika på masten. En 30%are är dömd att misslyckas! Sorry att säga det men så är det. Om sedan böjkurvan är rätt eller inte spelar ingen roll, procenten är klart avgörande om man vill få full effekt. Om man inte är ute efter fullt ös så kan man istället välja freerace segel med 2-3 camber och annan skärning. Dessa segel är betydligt mer förlåtande på mastval.
-
Japp, hade det på känn, seglet var ändå så billigt så det är bara att shoppa ny mast.
-
Ditt nya segel är säkert jättebra, ge det en bra mast så blir ni bägge nöjda!
Men se verkligen till att det blir RÄTT mast. Har sett massor av segel som står bra med mast på stranden, men funkar uselt på vattnet när trycket kommer.
Logga in för att svara.