Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › SX mjuk mellan fram-bak stropp?
-
SX mjuk mellan fram-bak stropp?
Publicerad av klang på 3 september, 2007 vid 11:16Tjena,
Har märkt att min F2 SX (s) 2006 börjat bli lite mjuk i mitten mellan främre och bakre stropp. Man märker att det sviktar lite när man ställer sig där då brädan ligger på hårdare underlag.
Är detta något som är typiskt för värsting brädorna, känt konstruktionsfel, eller har jag bara otur. Brädan har aldrig tagit in vatten så jag blir lite förvånad…
/Klang
klang svarade 17 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Min nya SX m är likadan! man tycker sig känna lite mjukt där typ när man gippar!
-
Hankloose hade samma problem vet jag.
Allmänt tycker jag på det jag hör från folk att F2 verkar ha mer problem än t.ex. Manta, dingkänsligare och mer delamineringsproblem. Pratade med Ulf Larsson CLS när jag lagade bräda där och jag vill minnas att hans uppfattning var att det varit rätt mycket problem med F2 runt air-pipes:en. Svår konstruktion verkar det som.
-
Om det är garanti kvar skulle jag gå tebax med den och be om ett utlåtande. En mindre delaminering (som detta låter som) är inte bra om det är på ett ställe där man iband står, det blir som en slags pump som bara vill suga in vatten någonstans och förr eller senare skapas små sprickor i närheten.
-
Min SX 91 som va föregångaren till Sx s och m va fruktansvärt kass!
Jag reklamerade tre stycken och fick igenom samtliga! Sista gången fick jag en 06 och den va märkbart tyngre(läs mer hållbar). Man kan inte stampa ner foten mellan stropparna när man ska gå in i en gipp så e det bara! Mjuka fina tassar på brädan genom choppiga laydown är receptet. Håller med ygge om att Tabou manta är en sjukt stryktålig konstruktion. Fattar inte att det kan skilja så mycket mellan märkena när skiten görs i samma fabrik. -
@Hankloose 411398 wrote:
Fattar inte att det kan skilja så mycket mellan märkena när skiten görs i samma fabrik.
Bara för att saker görs på samma ställe betyder ju inte att de tillverkas efter samma specifikation från uppdragsgivaren (i detta fallet F2 vs Tabou). Kan vara lätt att glömma bort ibland.
-
@fredrik.ygge 411173 wrote:
Hankloose hade samma problem vet jag.
Allmänt tycker jag på det jag hör från folk att F2 verkar ha mer problem än t.ex. Manta, dingkänsligare och mer delamineringsproblem. Pratade med Ulf Larsson CLS när jag lagade bräda där och jag vill minnas att hans uppfattning var att det varit rätt mycket problem med F2 runt air-pipes:en. Svår konstruktion verkar det som.
Att utala sig negativt om ett märke i så allmäna ordalag är snudd på smutskastning. F2 hade problem med ett antal SX från 2005 då de satte i airpipes efter att brädan var laminerad. Då saknades det en förstärkning mellan rören och däcket där många sprack och började ta in vatten. Dessa var det Ulf refererade till. Och det var bara ett fåtal Ulf reparerat när jag frågade honom. Denna svaghet är fixat på 2006 och framåt.
Sedan kan jag hålla med om att SX är ömtålig mot slag men det är alla racebrädor i samma liga. SX är varken bättre eller sämre hållbarhetsmässigt men prestandamässigt ligger de absolut på topp.Sveriges topp tre snabbaste 2sec är gjorde på F2 SX XS 07 med tre mätningar på över 40 knop.
-
…och vad säger att man inte får smutskasta ett märke HAHAHA jag hatar NEILPRYDE…hohoho värsta överprisade skiten!
-
Knatte
Gäst4 september, 2007 vid 16:26@Oscar 411625 wrote:
…och vad säger att man inte får smutskasta ett märke HAHAHA jag hatar NEILPRYDE…hohoho värsta överprisade skiten!
Oscar vete fan, om det inte finns andra märken som är ännu mera överprisade 🙂 🙂
Men jag nämner inga namn eller så -
Vilka skulle det vara Knatte? Inte mina NS iaf.. Inte ens i närheten av samma priser som NP, om man tar med mast och bom i ekvationen…
-
Knatte
Gäst4 september, 2007 vid 18:00@Jester 411642 wrote:
Vilka skulle det vara Knatte? Inte mina NS iaf.. Inte ens i närheten av samma priser som NP, om man tar med mast och bom i ekvationen…
Ha, ha ! jag bara skojade lite och såg om någon skulle nappa 🙂 jag vet att alla NS ägare verkar vara extremt nöjda med sina val och jag lägger inga synpunkter priserna där.. (Men de brukar ju nappa på dylika inlägg)
-
Jantelagen är grym… 😀
Alltid kul o nappa på dom där prylarna.. Men skämt åsido, så måste man ju lägga med kostnaden av framförallt masterna när man jämför olika segelmärken. Bom är ju inte alls lika viktigt att ha från “rätt” tillverkare…
-
Det är absolut inget fel på SX:n som sådan, bästa brädan jag kört på.
Men vad är receptet för mjukdelarna, och vad beror det på? Är det p.g.a. att skickten lossnar, eller är det något matrial som snabbt blir utmattat. Jag tränar gippar så ofta jag kan och det studsar ju rejält i choppigt vatten. Dock så tror jag inte att jag kör hälften så radikalt som proffsen…
Jag kan tänka mig att Hankloose prylar var garanti-sak eftersom det läckte vatten från airpipes. Själv vet jag inte vad mitt problem ska klassas som, men visst borde väl prylarna hållar mer än ett år även om man använder dem…
-
Klang;411701 wrote:Det är absolut inget fel på SX:n som sådan, bästa brädan jag kört på.
Men vad är receptet för mjukdelarna, och vad beror det på? Är det p.g.a. att skickten lossnar, eller är det något matrial som snabbt blir utmattat. Jag tränar gippar så ofta jag kan och det studsar ju rejält i choppigt vatten. Dock så tror jag inte att jag kör hälften så radikalt som proffsen…
Jag kan tänka mig att Hankloose prylar var garanti-sak eftersom det läckte vatten från airpipes. Själv vet jag inte vad mitt problem ska klassas som, men visst borde väl prylarna hållar mer än ett år även om man använder dem…
På den här sidan http://www.boardlady.com beskrivs varför det händer och hur man reparerar.
Bra om du har någon att hålla i handen om du skall titta på laga “soft deck” sidan
-
@Surferboy 411618 wrote:
Att utala sig negativt om ett märke i så allmäna ordalag är snudd på smutskastning.
Ok, Gustav. Om jag generaliserat för mycket eller uttryckt mig på ett sätt som man inte gör på ett forum ber jag om ursäkt. Jag har mycket stor respekt för er affärsrörelse och skall väl tillägga för den här tråden att ni har gott rykte om er när det gäller att hantera reklamationer. Om kvalitetsproblem före 2006 har åtgärdats är det ju också bra. Skall också tilläggas kanske att jag också har en F2 SX L 2006 och att jag är mycket nöjd med den brädan prestandamässigt.
Längre än så har jag dock svårt att backa. Jag tycker definitivt att min SX L är känsligare än mina Manta och jag vet att jag inte är ensam i den uppfattningen (se t.ex. Hankloose’s inlägg). Detta redan innan jag sett Klangs och Carreras inlägg. Om jag förstår det rätt så talar de båda om 2006or. Om någon hört talas om en Manta som blivit mjuk (mellan stropparna eller annorstädes) av utmattning skulle det vara intressant att veta. Det kanske finns många fall jag inte känner till som ändrar min bild och som i så fall skulle göra tråden mer rättvisande. Huruvida fallen ovan räknas som garantiärenden eller ej har ju förstås också stor betydelse.
Jag har inga bindningar till något märke och har inga motiv att prisa eller smutskasta något.
-
Oregistrerad
Gäst5 september, 2007 vid 07:21Precis som gustav säger så va f2 första edition av airpipes brädorna något undermålig på några ex men även freestylebrädorna som vägde typ 5.5 reklamerades på löpande band.Till 06 lärde sig som sagt f2 av läxan och
06 känns mycket mer gedigen fast lika krispig. Jag har kört både SX S och M
och Diethelm e en shaper av guds nåde det e bara att konstatera. Tror inte man behöver oroa sig om man köper en F2 från 06 å framåt att f2 dessutom e mycket serviceminded beträffande reklamationer e ju också en faktor att överväga vid ett köp…..MVH
Finian Maynard
ps ursäkta min dåliga svenska
Logga in för att svara.