Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › JP för Speed
-
JP för Speed
Publicerad av 40knots på 18 september, 2007 vid 18:58Känner någon till denna snubbe:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=19830&uid=604
Han har åkt relativt fort med en JPSLIII89 och det skulle vara intressant att höra hans synpunkter på brädan. Kan inte bestämma mig för om jag skall skaffa den eller den som är snäppet mindre.
Tom
rasmus_w svarade 17 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Knatte
Gäst18 september, 2007 vid 19:06@40knots 416178 wrote:
Känner någon till denna snubbe:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=19830&uid=604
Han har åkt relativt fort med en JPSLIII89 och det skulle vara intressant att höra hans synpunkter på brädan. Kan inte bestämma mig för om jag skall skaffa den eller den som är snäppet mindre.
Tom
Han jobbar i surfers paradise (SP) i Varberg Sverige, så han kan nog ge dig både tips och jämnförande åsikter med andra motsvarande fabrikat.
http://www.surfersparadise.nu/ -
40knots: Jag kommer förmodligen beställa en ”custom slalom” till mig själv i vinter…Lutar åt att jag kommer be de ”planka” scoop/rocker från F2 SX Small -08, något ändrad outline (bredaste punkt längre bak), längre mastkasset för större trim-mån, ca 10 liter större volym samt stropparna betydligt tätare ihop. Anledningen till att jag kommer utgå från F2 SX Small är dels för att F2 är förmodligen är de som för tillfället gör de ”bästa” brädorna, men mest för att han har bäst kontakter med F2…Så mitt tips är F2…
-
kinetic;416193 wrote:40knots: Jag kommer förmodligen beställa en ”custom slalom” till mig själv i vinter…Lutar åt att jag kommer be de ”planka” scoop/rocker från F2 SX Small -08, något ändrad outline (bredaste punkt längre bak), längre mastkasset för större trim-mån, ca 10 liter större volym samt stropparna betydligt tätare ihop. Anledningen till att jag kommer utgå från F2 SX Small är dels för att F2 är förmodligen är de som för tillfället gör de ”bästa” brädorna, men mest för att han har bäst kontakter med F2…Så mitt tips är F2…
Alla moderna/kända märken gör idag bra brädor, vissa är dock givetvis bättre på vissa saker än andra och vice versa. Frågan man ska ställa sig är vad ska jag ha brädan till, vilka segelstorlekar ska jag använda, hur är vattenförhållandena, finns det forum så att jag kan läsa mig till hur de olika brädorna ska köras – passar detta mig?
Som överkurs kan man också spana in hur många teamriders de olika märkena har och på så vi räkna ut att många teamriders i toppen förmodligen också innebär bra brädor med bra R & D möjligheter för framtida brädor. Sen kan man också studera vikt, läng etc på teamens bästa åkar och då försöka hitta nåt märke där teamåkaren har samma mått som du (denna bräda borde ju passa dig).
Man kan också spana in gps-speedsurfing och hitta seglare med samma mått som dig själv och se vilka farter/brädor de använder – det finns mycket godis att leta fram på den siten.
Mät på din gamla favvobräda hemma och se hur långt det är mellan stroppar mm och se om du hittar en bräda som har ung samma mått etc etc.
Har du sedan även möjlighet att testa så är detta ju givetvis att föredra.Skulle jag själv få välja fritt vilken slalom/speed bland de stora kända märkena hade jag valt mellan Starboard (of course), F2, Fanatic, Naish samt kanske även Exocet.
Personligen är jag lite skeptiskt till JP’n, hade en förra året en kort sväng men tyckte att de var svåra att köra – förmodligen en vanesak, men det var i alla fall var jag tyckte.Johan är säkert bra att fråga, han har kört många brädor men du kan även höra med MGS som äger en JP II 89 som han har kört en hel del och fått upp i hyggliga farter.
-
Knatte, tack för vinken, skall kontakta killen där på shoppen.
kinetic, det är ju ganska intressant att de ändrar såpass mycket på brädan. Outlinen med brädaste punkten längre bak börjar ju låta som början av 90 talet.
tobhed, Jag är inte ute efter en speed bräda (har ju ett dussin) men en SL bräda som jag kann segla med här på våra hemmavatten då det blåser 12m/s och upp. Den skall avlösa mina gamla customs från början av 90 talet och komplementera min nyinskaffade lättvinds slalom JP134 som jag surfat med i stort sätt hela denna säsong. Orsaken varför jag frågar om JP är pga att importören varit väldigt hjälpsamma och jag känner killarna från tidigare. Johan G har ju även ganska samma mått som jag så därför tänkte jag att det kunde vara en bra gemförelse.
-
40knots: Nja inte så mycket 90-tal, men iom att jag vill ha en längre mastkassett (möjlighet att placera mastfoten längre bak) så bör nog även outlinen följa med så att säg…
-
Tjena!
Var ute och hårdtestade JP slalom 3 89 liter igår i 12-16 m/s och fick upp den i 35,8 på första repan, i 1,5 kms öppen sjö. Hade troligen kunnat få upp den 1-2 knop till om jag hade kört fler repor och pressat lite till, men grejorna kändes rätt stora så jag gick in och bytte till speedbräda (och crashade efter 10 min)
Så mitt intryck av brädan är att brädan är lättdriven carbonslalom (5,2 kg) som går högt i vattnet
Segelstorlek: 7,0 till 5,8 i 7 till 14 m/s
Över 12-13 m/s har en mindre bräda bättre kontroll, men går å andra sidan inte att flyta hem på (väger 87 kg) -
Gå in på mauisails forum och kolla underforumet om Speed. Martin van Meurs har gett en hel bunt kommentarer om slalombrädor i olika storlekar och svarat på en del frågor.
-
Rasmus, tack för tipset med det finns ingen information där angående JP exclusive. Sedan är det ju så att de komersiella intressena bevakas på en viss nivå. Här borde det vara fritt fram att tala om vadförsomhällst grejer.
benke, my man 🙂 du råkar vara precis rätt man på rätt plats. Jag har nämligen funderat på en 89 men är inte helt säker. Jag har ju en 134 (2005/6)och den flyter ju som en kork och om jag bara hittar en mindre fena än 52an jag har på den nu så skall den nog gå att få upp i närmare 30 knop men jag skulle behöva någonting mindre. Någonting som möjligtvis inte skulle sjunka under mina 92kg. Den lilla 69an är ju en sinker menad för stark vind men hos oss är det lite problem med holmar och skär och plötslig bleke. Kan du lyfta riggen med dina 87kg?
-
@40knots 416383 wrote:
Rasmus, tack för tipset med det finns ingen information där angående JP exclusive. Sedan är det ju så att de komersiella intressena bevakas på en viss nivå. Här borde det vara fritt fram att tala om vadförsomhällst grejer.
QUOTE]
Angående objektivitet så skulle jag tro att Martin van Meurs är en av dom mest objektiva då han inte är sponsrad av någon produktionsbrädes-leverantör. Han testar även brädor åt en holländsk surftidning. När det gäller segel däremot så är det klart att han är lite partisk då han kör för Maui-sails.
-
Jorå det går bra att dra rigg på brädan, sjunker nästan till knäna men det är inga problem att hålla balansen eftersom den är så bred.
Tror inte att man ska stirra sig blind på volymen när man väljer bräda, dvs 89 liter idag känns betydligt större än för 5-10 år sen, eftersom brädan är så mycket bredare men har 5-10 liter mindre liter i fören, dvs 89an kommer nog kännas stor över 15 m/s (men har man en mindre bräda är det ju inga problem)
Har inte testat 69an men den är ju trots allt 53 bred och funkar upp till 6,3-6,5 och kanske inte känns så liten som man kan tro, men den lär sjunka långt om det blir helt stiltje.
Falcon 80 kanske kan vara ett alternativ mitt emellan. -
Du kan även köpa en JP Salom II 84l. Som jag tycker är bra när det blåser mer.Jag har kört i 35.9. Har även JP slalom III 69l. Har bara testet när det har blåst apa med 5.5 den går bra i vattnet men det var för höga vågor för att få fart.Jag väger 100kg.84l kör jag med 6.0-7.0 och 69l kör jag med 6.5-5.5
-
Nu är jag en hel del partisk naturligtvis…….men jag måste påpeka att 80 liter tyck vara den bästa storleken om man vill åka fort samt få några segeldagar på en säsong. De små speedbrädorna från 70l och nedåt ger inte många dagar.
Faster och jag har nu kört Naish SP 80 liter under denna höst. Sticker inte under stol med att det är absolut det trevligaste jag någonsin seglat under alla mina 33 år av surfing. Och fort går det också, Faster har redan plockat ur den 39.7 knop, samt 37.5 i average med en 6.5 Stealth.
Övriga i linjen 95, 110 och 128 tycks ha samma egenskaper. Vi Naish seglare har testat dem nu allihop och kan bara konstatera att det känns riktigt riktigt bra!Så för dig 40knots, tror jag att med tanke på din vikt, samt var vi bor (lååångt ifrån de bra speedställena, förutom Ankdammen på Haga park) så är nog en 80 liters, sedan en 110-115 och till sist din nuvarande JP en mycket bra kombination.
Vi som seglar aktivt idag (svensk speed) kan konstatera att mindre än 80 liter knappast krävs…….kanske några enstaka ggr om året, men bättre då att lägga de pengarna på en kasse fenor. -
Äh, va faen….
Exocet! Det e grejjer det!! 😀
Jag kör Exocets slalombrädor, 58, 67 och 80 cm breda (80, 105, 145 liter), och det fuingera ruggigt bra för mig. Hade jag vägte 10 kg lättare än vad jag gör nu (väger dfrygt 105 kg), så hade jag nog sålt storplankan o köpt mig en 62 cm bräda istället (90 liter).
Det jag egentligen vill ha sagt är att nästan alla brädor som finns på marknaden idag är grymma. Johan G som näms i denna tråd har ju exempelvis testat RRDs nya, samt dom nya Tabou Manta. Och ffa den sistnämda verkar han gilla…
-
@MacTS 416401 wrote:
Angående objektivitet så skulle jag tro att Martin van Meurs är en av dom mest objektiva då han inte är sponsrad av någon produktionsbrädes-leverantör. Han testar även brädor åt en holländsk surftidning. När det gäller segel däremot så är det klart att han är lite partisk då han kör för Maui-sails.
Å andra sidan läste jag något av honom (på gps-speedsurfing, tror jag), där han pratade om vilka segel som var lämpligast för lätta (inte 40knots då 🙂 ) seglare med speedambitioner och även om han rankade Maui Sails högt så satte han Severne som etta, så jag misstänker att han inte är så våldsamt partisk på segelsidan heller. Tror nån postade länken till det inlägget här i forumet.
Logga in för att svara.