Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Challengersegel
Taggad: racing
-
Challengersegel
Publicerad av swe-496 på 30 oktober, 2007 vid 13:25Kollade in lite bilder på Challengers racesegel för nästa år.
En fråga direkt. Varför använda ett så tungt material i toppen på seglen?
Det ser ut att vara nån typ av x-ply eller något liknande.jester svarade 17 år sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Kan kanske bero på att skiten inte håller annars… Andra märken har ju lustiga saker för sig oxå, MmmmmmmmBOP har ju neoprene i akterliket… inte så lätt det heller va? 🙂
-
Är verlkligen den lilla viktförlusten speciellt viktig. Det är ju knappast så att racing och speedare försöker plana med så litet segel som möjligt. Snarare tvärtom, håll så stort det bara går och försök väga 100+.
-
@Glen Alpin 425506 wrote:
Kan kanske bero på att skiten inte håller annars… Andra märken har ju lustiga saker för sig oxå, MmmmmmmmBOP har ju neoprene i akterliket… inte så lätt det heller va? 🙂
Förvisso inte. Men tror dock att all den x-plyen väger mer än de små fälten av neopren.
-
@snaffe 425524 wrote:
Är verlkligen den lilla viktförlusten speciellt viktig. Det är ju knappast så att racing och speedare försöker plana med så litet segel som möjligt. Snarare tvärtom, håll så stort det bara går och försök väga 100+.
Viktförlusten kanske inte är så viktig, iaf inte fysiskt sett, mer psykologist antar jag.
Men är ändå lite intresserad av varför de har valt att ha x-ply i ett område på seglet som inte är direkt utsatt för de påfrestningar som man har i nedhal och underlik. -
Har inte ens tänkt på att det är X-ply där uppe. North har ju x-ply där uppe på sina segel oxå, fast inte lika mycket, iofs. Filmen tar ju lite stryk när man rullar ihop seglet, det kanske är en anledning? Tror det även kan vara en design-fråga… 😀
Dock tror jag inte att det är många gram extra det handlar om.
-
@SWE 496 425468 wrote:
Varför använda ett så tungt material i toppen på seglen?
Tror det är för hanteringen på land, när man riggar och bär kit:et till och från vattnet.
Rigguiden ger stöd för den idén. Man skall tydligen lägga sig på rygg på betongplattor och skjuta iväg seglet med benen.
-
@fredrik.ygge 426020 wrote:
Tror det är för hanteringen på land, när man riggar och bär kit:et till och från vattnet.
Rigguiden ger stöd för den idén. Man skall tydligen lägga sig på rygg på betongplattor och skjuta iväg seglet med benen.
Haha…Ja det kan ju tänkas….
-
Ni är völkomna o beskåda dessa segel live nästa år… Har beställt ett par stycken.
-
Funderar på att beställa några jag med… Men lite skeptisk efter att ha sett årets segel.
Men de kan ju ha blivit bättre.
Känner mig ju riktigt nöjd med mina Mmmmmmbopsegel;).
Svårt det där.
Men ska iaf beställa Exocets Formula…. -
Mattias: Dessa segel har ingenting med årets segel att göra. Är sydda i en helt annan fabrik till o börja med. Dom ser helt enkelt inte ut som prototyper längre, utan “riktiga” segel om du förstår vad jag menar. Fick sålt min 9.0 idag, så nu skall jag beställa ett till. Blir en 5.8 så fort min gamla är såld oxå.
Är svårt sugen på fomulan oxå, men jag hade formula förut, och den blev aldrig använd… Hade jag bott lite närmare havet, och med bättre förvaringsmöjligheter, så…
-
Skönt att höra att de är sydda och gjorda i en annan fabrik.
Vad kör du för brädor? Lite sugen på en schysst slalombräda till i år. -
Jag kör Exocet TB II 58 (80 liter), Exocet Warp Slalom 67 (105 liter) och Exocet Warp slalom 80 (145 liter).
Grymt sköna brädor med enorm fartpotential. Och det jag gillar mest är att dom är så otroligt lättkörda, känns löjligt säkra trots att farten är över 35 knop. Rekommenderas helt enkelt varmt!
Här är en liten lista på förbättringar av seglen tills i år:
Lite av nyheterna på Challenger Aero+ 2008 är:
1. Kunna spänna fast seglet då ihoprullat
2. Nedhalstrissor
3. Mycket välsytt, med förstärkningar där det behövs
4. Avriggningsögla i toppen på seglet
5. Mastskydd insytt i seglet
6. Spänna fast mastskyddet runt mastfoten
7. Skydd i underlik mot slitage mot bräda
8. Hål för upphalstamp i mastskydd
9. Riktigt bra segelbag
10. Nya lattspännen
11. Välförstärkt topp (X-ply i mängder… :D)
12. Markering för bomhöjd
13. Varannan latta på olika sidor av seglet för bättre balans och prestanda
Logga in för att svara.