Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur kan vattnet "känna" tjockleken?
-
Hur kan vattnet "känna" tjockleken?
Publicerad av oaxen på 5 november, 2007 vid 08:20Hej hej!
Ligger(sitter) hemma och hackar och hostar.
En SUP-fråga som gäller såväl vind- som vågsurfing.
Jag hävdar att många har fel när de menar att tjockleken/volymen påverkar en brädas egenskaper när den planar, t ex på en våg.
Tänk er att ni har brädan X med en given längd, bredd, rocker och kant(profil och tjocklek).
I min värld skulle brädans egenskaper vara desamma oavsett om brädan hade 20 liters volym över eller under brädan X – så länge brädan planar(eller ligger i planing på en våg). Sen skulle den kanske se ut som skit. Skit samma. : )
Tailen/railen skulle t ex bita lika bra vare sig den var tjock eller tunn, givet att volym-ökningen/minskningen låg så att säga innanför den del av kanten som påverkar vattenflödet. Vi bortser från eventuella viktförändringar.
Du som inte håller med kan väl ge lite motargument.
Min tes är att vattnet bara kan känna det det kommer i direkt kontakt med i planingsläget.
Det är tråkigt att ligga hemma…
ola-h svarade 17 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
Om man tänker sig att SUP-brädan är 1 cm tjock, istället för typ 18 cm, nog borde det vara lättare att trycka till och skära.
När jag var liten så brukade vi “surfa” på plywood-skivor efter båt. En dag kom min mammas kusin med en “riktig” surfbräda (dvs något idag vi skulle kalla boogieboard), fördel med den var att man planade enkelt även med 5 hk båten, men heltklart så carvade den inte lika bra som plywooden.
Slutsats, Arkimedes princip gäller även i planing. -
@andersbq 426660 wrote:
En dag kom min mammas kusin med en “riktig” surfbräda (dvs något idag vi skulle kalla boogieboard), fördel med den var att man planade enkelt även med 5 hk båten,
Det skulle ju kunna bero på att den var lättare att dra igång eftersom den hade mer flytkraft och låg högre i vattnet från början?
@andersbq 426660 wrote:
men heltklart så carvade den inte lika bra som plywooden.
Skillnad på kanterna + shapen?
-
Det enda som jag tror ger skillnad är vikten som kommer av den ökade/minskade volymen. Fast den variabeln hade jag ju påpassligt nog uteslutit.
Jag menar att så länge en bräda planar har volymen/tjockleken ingen som helst betydelse för brädegenskaperna.
-
Railsen shape (och tjocklek) spelar ju rätt stor roll. Om du skulle bygga en förhöjning mitt på brädan så kommer det ju inte påverka, så länge det inte är i vattnet. Men i en hård sväng så lägger man rätt mycket rail, ganska djupt. Så det är en ganska liten del av däcket som inte är i kontakt med vattnet.
-
OK, tänk er då att brädan är en meter tjock. Samma shape som den som är 1 cm tunn. Förutom att den tjocka är grymt vinglig pga hög tyngpunkt (men det bortser vi från just nu), visst lär tjocken (volymen) påverka carving-egenskaperna.
Sedan en annan sak, planing är ju allt mellan 12 och 50 knop. På en SUP åker man med vågen men ändå så farten också en variabel. -
“Tyngdpunkten” (höjden, tjockleken)spelar oerhört stor roll för känslan, mycet större än man kan tro. Lägg på 1 cm tjocklek och brädan tappar rejält i “känsla” (även om railen är densamma).
Detsamma gäller givetvis railsen som praktiken beter sig lite “deplacement-aktigt” i sväng, men som sagt även utan railförändring så spelar tjockleken roll (fast inte utifrån “vattnets perspektiv”)
-
OK Ola x 2!
Då lägger vi volymökningen innanför railsen vilket var vad jag menade i första inlägget (ingen skillnad i vattenkontakt alltså) plus att vi låter footpadsen vara nedsänkta så att höjden ö h förblir densamma.
Det måste väl ändå vara så att så fort brädan planar(SUP: typ fångar vågen) så förlorar volymen det mesta av sin betydelse. Vid planing är det i stort sett bara själva formen (rocker, rail shape etc) som bestämmer egenskaperna.
PS Fast om ökad höjd ger så stor “känsloförlust” då skulle väl ingen vettig människa köra med pads? Jag vet inte riktigt om jag köper “känsloresonemanget”, det håller inte riktigt.
-
Då får du en rekordful bräda. Med en stor knöl att snubbla på.
-
Det som volymen verkligen har effekt på är väl läget innan planing, väl planande så gäller det “bara” att hålla farten igång, jmf Strapsurfing.
Stor volymiös SUP= lätt att plana.När farten avtar (vågen minskar i höjd & fart) så är det bra igen att ha volym, då vikten på surfaren trycker ner brädan och bromsar upp.
-
Oregistrerad
Gäst5 november, 2007 vid 14:24Är det fler variabler som bör uteslutas för att din tes ska fungera?
Vad är poängen med inlägget? Att – förutsatt att man eliminerar alla variabler som gör att en tjock bräda beter sig annorlunda än en tunn – så kommer dom bete sig likadant? Eller?
/Nyfiken
-
@Oregistrerad 426740 wrote:
Vad är poängen med inlägget? Att – förutsatt att man eliminerar alla variabler som gör att en tjock bräda beter sig annorlunda än en tunn – så kommer dom bete sig likadant? Eller?
Antar att poängen är att han vill lära sig mer om hur en bräda funkar…
-
Det är inte vattnet som känner något!
Det är ju den upplevde känslan från surfaren när denne svänger på vågen som gör sig till känna i och med att brädan är tjockare respektive tunnare vilket i sin tur leder till att kraften man applicerar får en sämre anfallsvinkel ju högre brädan är. -
Poängen är att jag ligger hemma och hostar.
Poängen är vägen inte målet… eller nåt.
Saken är väl den att man ibland hör/läser att en tunnare tail biter fast bättre på vågen.
-
Oregistrerad
Gäst5 november, 2007 vid 14:53Vad lär man sig av att ta en tjock och en tunn bräda, eliminera alla variabler som gör att de skiljer sig åt, för att då kunna konstatera att de fungerar likadant?
(Inlägget är lite ironiskt menat, eftersom tesen innehåller en massa ‘om’ – om inte tjockleken påverkar kanterna, om en tjockare bräda inte får högre tyngdpunkt osv. Jag tror jag förstår vad författaren vill åt, men det blir ju kanske inte så meningsfullt.
En lastbil och en bil med samma motoreffekt borde gå lika fort – förutsatt att man inte tar hänsyn till lastbilens större däck, högre vikt och större luftmotstånd.)/Nyfiken
-
@Oåxen 426746 wrote:
Poängen är att jag ligger hemma och hostar.
Poängen är vägen inte målet… eller nåt.
Saken är väl den att man ibland hör/läser att en tunnare tail biter fast bättre på vågen.
Jag tycker att det är jätteintressant ur ett sjunka-perspektiv. Om man som jag surfar alldeles för ofta i rekordbyig vind (även kallat Stockholm) så vill man gärna ha en bräda som går att stå bekvämt på utan planing men som ändå är rolig när det drar i med 4,7. Det vore helt fantastiskt med en 110-liters bräda som betedde sig som en 85:a.
Logga in för att svara.