Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Planering av ny vågbräda!
-
Planering av ny vågbräda!
Posted by nikke on 17 november, 2007 at 08:54Går i planerandet av ny vågbräda, alltså ett komplement till min 107 l combat. Någon som vet hur många liter man måste ha på brädan om man ligger på 90 – 95 kg?
andersbq replied 17 years ago 8 Members · 20 Replies -
20 Replies
-
Beror lite på modell och på din egen teknik samt på i hur “avancerade förhållanden” du är komfortabel på din 107:a.
Upp mot 90 liter kan nog vara en bra kompromiss. Om du är nöjd med Kombaten , kanske en Kombat 87 (89) kan vara ett alternativ. det är samma rocker som på vågbrädan Pure Acid men med lite bredare tail. Bra kompomss för vågor och hårdvindsfreeride. Annars finns förståss både en uppsjä av “klassiska” vågisr runt 85 liter (inte så många större dock) samt en hel del “stubbisar” på 90 liter och mer.
-
Ola H.;429060 wrote:Beror lite på modell och på din egen teknik samt på i hur “avancerade förhållanden” du är komfortabel på din 107:a.
Upp mot 90 liter kan nog vara en bra kompromiss. Om du är nöjd med Kombaten , kanske en Kombat 87 (89) kan vara ett alternativ. det är samma rocker som på vågbrädan Pure Acid men med lite bredare tail. Bra kompomss för vågor och hårdvindsfreeride. Annars finns förståss både en uppsjä av “klassiska” vågisr runt 85 liter (inte så många större dock) samt en hel del “stubbisar” på 90 liter och mer.
Kan väl tillägga att jag bytte brån en bic techno 150 l till combat 107 l och har haft fullt upp att anpassa mig till den mindre brädan. Men är verkligen såld på combaten och har nu fått smak för fart och vågsegling så då tänkte jag komplettera med en vågbräda/FWbräda. Gillar starboard så jag tänkte fortsätta med dem. Så ang. tekniken så är den rätt så kass kan man säga och ang. avancerade förhållanden så har jag bara kört på vänern och lite nere i varberg. Men runt 90 l ska man kolla efter då, det går inte att gå ner mer i volym? Är det inte bättre att välja en vågbräda jämfört med fswbräda med tanke på att brädan jag köper blir bräda 2 dvs. när det blåser såpass mycket så man bytrer ut combaten och då det förmodligen börjar bli lite vågor. Kan även tillägga att jag vill ha brädan jag köper nu till surf utomlands så man slipper hyra dyrt när man är i värmen och surfar.
-
Om du går ner mot en klassisk 75-80-liters vågbräda så får du jobba ordentligt, med tanke på din (samma som min) vikt. En FSW på 85-90 liter är betydligt lättare resa. Har själv en FSW på 98 liter och en klassikt på 80. Det jag ångrar i storlek är faktiskt att jag inte tog FSW 87 liter istället. Om man inte är kung på vågor så är det lite lyxigare och enklare med några extra liter och de nya FSW är så bra att svänga med, att jag inte ser någon anledning för vågnybörjaren upp till medel, att skaffa en liten klassisk.
-
andersbq;429081 wrote:Om du går ner mot en klassisk 75-80-liters vågbräda så får du jobba ordentligt, med tanke på din (samma som min) vikt. En FSW på 85-90 liter är betydligt lättare resa. Har själv en FSW på 98 liter och en klassikt på 80. Det jag ångrar i storlek är faktiskt att jag inte tog FSW 87 liter istället. Om man inte är kung på vågor så är det lite lyxigare och enklare med några extra liter och de nya FSW är så bra att svänga med, att jag inte ser någon anledning för vågnybörjaren upp till medel, att skaffa en liten klassisk.
Men hur är stubbybrädorna jämfört med fswbrädorna då? För stubbybrädorna ska väl vara lite mer förlåtande jämfört med de classiska vågbrädorna misstänker jag.
-
Hmm Stubbie FSW massa begrepp… När jag skriver FSW så är min referens främst Naish Global Wave i lite olika storlekar som jag provat. Vet inte om dessa kallas stubbie eller FSW, men bra är dom iallafall. Och modernt klassiskt, Naish Pro Wave som jag också kört i olika storlekar, lite jobbigare att segla om det inte är jämn hård vind från sidan.
-
andersbq;429113 wrote:Hmm Stubbie FSW massa begrepp… När jag skriver FSW så är min referens främst Naish Global Wave i lite olika storlekar som jag provat. Vet inte om dessa kallas stubbie eller FSW, men bra är dom iallafall. Och modernt klassiskt, Naish Pro Wave som jag också kört i olika storlekar, lite jobbigare att segla om det inte är jämn hård vind från sidan.
Ok, det är förmånga begrepp med andra ord. Jag hade väl tänkt forstätta med starboard så det blir väl antingen våg eller fsw där. Men många har skrivt om classic vs. stubby när det gäller vågbrädor så det skulle vara intressant att veta hur de skiljer sig jämfört med freestyle/wavebrädorna. Förresten, du verkar naishinriktad du. Hur är de brädorna egentligen jämfört med andra du har surfat på?
-
Eftersom du är från Karlstad så är det ju “naturligt” att du kör Starboard och dom har massa fina brädor, men jag har väldigt begränsad erfarenhet av dessa. Det dyker säkert snart upp någon som kan deras linjer. Men som sagt, satsa brett och inte för litet men inte heller för stort!
-
Så gott som alla tillverkare gör lika bra brädor, olika shaper. Som är bra på lite olika sätt. De byggs i samma fabrik med snarlika konstruktioner. välj alltså den shape som bäst passar din segling.
-
Starboard har tre våglinjer, kan man säga
Stubbie=EVO
FSW/Crosover=Kombat
“Klassisk”=Pure Acid.Pure Acid Kombat är i praktiken väldigt lika. Snabb rocker, grymt skön i sväng – de sitter verkligen bättre ju hårdare man pressar dem och det gäler både på vågen och i en jipp. Båda är bra både som hårdvndsfreeride och som vågbrädor. Skillnaden är att Pure Acid är smalare i tailen. Lite förenklat kan man säga att det gör att Kombat får lite bredare användingsområde på plattvatten (och B&J), dvs går igång lite tidigare. Men i vågridningen blir det tvärtom och Kombat blir snabbare klumpig när man bli lite överrigad och/eller det blir störe vågor och går fortare i vågridningen.
Rent generellt så tycker jag man bör välja en Kombat aningens mindre, men för dig finns i alla fall inte möjligheten att välja en “stor” Pure Acid (eftersom 86 är max). Kombat 87/89 kan nog bli en väldigt bra allroundbräda. PureAcid86 bli en lite extremare variant av “samma känsla”.
Det tredje alternativet är EVO. Det är brädor som är speciellt konstruerade för att rida vågor. Givetvis går det att frirajda med (bättre och bättre ju mer det blåser) men en Kombat eller Acid är MYCKET bättre som freeride. EVOn är å andra sidan mycket enklare att lära sig rida vågor på. Man kan säga att de helt enkelt svänger lättare och mera. En EVO i rätt storlek är också väldigt allround map olika vindstyrkor och vågstorlekar.
Om du klarar dig med K107:an även i hårdvind hemma på Vänern och verkligen är intresserad av att lära dig _rida_ vågor i Apelviken och på andra ställen kan en EVO 90 (eller tidigare 91:an) vara ett möjligt alternativ till K87/K89.
-
Köp inte för liten, Matt Pritchard är en stor förespråkare för volym under fötterna och jag håller med. Har själv gått från klassisk 80-85 liter till klassisk 90 liter och efter det blev den en stubbie på 85 pga att alla sa att med stubbie kan man köra mindre bräda men är nu tillbaka på 92 liter (RRD wavecult 92 -06) efter att återigen ha sjunkit igenom mellan byarna. Seglar den med allt från 4.2 till 6.2 och har aldrig känt att den är för stor.
Om jag skulle ha en vågis till så skulle det bli en smalare mer klassisk shape men fortfarande på 90 liter. Lite sugen på Goyas 90 litare….
-
Ett litet “problem” i sammanhanget är att ju bättre man blir på att vågrida, desto fler olika storlekar kan man köra i en viss given situation. Har man koll på sina svängar så kan man alltså både klara av att få fart på en liten bräda och klara av att hålla nere kanten på en stor bräda.
Är man lite mer vågnybörjare blir därför storleksvalet mer kritiskt. Väljer man en stor bräda för att flyta är risken att ma inte kan få sväng eller kan hålla kontroll på den när det går lite fortare. Väljer man för liten är risken att man inte får fart på den.
Mao, jag tycker inte man rakt av kan plocka Matt Pritchards råd, speciellt inte om man siktar på en hyfsad snabb bräda typ fsw. Vill man ha volym bör man samtidigt leta efter en shape med mycket kontroll i.
-
Pure Acid (och kombat) verkar vara kul brädor, är det stor skillnad på årsmodellerna 05, 06, 07? Hmm Spiralling vee på 07:an tydligen…
-
@Ola H. 429188 wrote:
Ett litet “problem” i sammanhanget är att ju bättre man blir på att vågrida, desto fler olika storlekar kan man köra i en viss given situation. Har man koll på sina svängar så kan man alltså både klara av att få fart på en liten bräda och klara av att hålla nere kanten på en stor bräda.
Är man lite mer vågnybörjare blir därför storleksvalet mer kritiskt. Väljer man en stor bräda för att flyta är risken att ma inte kan få sväng eller kan hålla kontroll på den när det går lite fortare. Väljer man för liten är risken att man inte får fart på den.
Mao, jag tycker inte man rakt av kan plocka Matt Pritchards råd, speciellt inte om man siktar på en hyfsad snabb bräda typ fsw. Vill man ha volym bör man samtidigt leta efter en shape med mycket kontroll i.
Du säger det ju nästan själv, det är inte volymen som avgör utan shapen. Många lättviktare har svårt att relatera till hur det är att väga 90 kg. För mig uppför sig en 90 litersbräda förmodligen som en 70 litersbräda gör för en som väger 70 kg. Jag har betydligt mer vikt och kraft att lägga på railen i en sväng så jag kan få en 58 cm bred bräda att svänga på samma sätt som en 70 kg kille kanske kan svänga en 54 cm bräda.. har inte gjort ngn empirisk undersökning men för mig låter det rimligt att det är så.
-
Jag har inte heller gjort regelrätta empiriska studier, men min känsla är att tyngre seglare faktisk kör på lite mindre brädor om man räknar brädvolym/seglarvikt. Jag vet inte om det beror på några fyskaliska effekter eller om det helt enkelt är att större seglare vänjer sig vid mindre brädor för att det är svårt att hitta riktigt stora vågisar.
Men oavsett detta så har du rätt i att shapen spelar stor roll och däri ligger också lite problemet. De flesta större brädor är mer åt crossoverhållet med snabb rocker för tidig planing mm. Det finns helt enkelt inte så många lite mer “kontrollorienterade” brädor i klassen 90+. Och rent generellt så bör man välja en snabbare bräda mindre än en mer kontrollorienterad om det är en “allroundvågis” man är ute efter.
Sen är ju inte Kombat 87/89 någon direkt liten bräda med sina 59 centimetrar i bredd. Men, men är det volym man letar efter så har jag en EVO 100 i garaget sam bara väntar på en stor vågridare som kan göra den rätvisa. Den är speciellt framtagen tillsammans med 96 kilo Antoine Albeu just för att klara stora killar och även lite större segel. Kanske kommer fler märken följa efter med rikiga vågseglingsbrädor även för tyngre seglare.
Stinger:
Kombat 05 var en helt anan shape. 06 relativt likt 07, men inte lika skön i sväng.
Acid 05 var totalt annorlunda och de olika storlekarna var också rätt olika sinsemellan. 2006 Acid 80 och 86 är relatvt lik 07-brädorna, men lite mindre loose. 06 73 är en annan shape (lik 05 70). Personligen tycker jag att 07:orna är klart bäst i det här fallet. -
Jag väger 89-90 kg och kör Pure Acid 86 -06. Min upplevelse är att man får inte allt i en vågis men trivs bra på den som allroundbräda både på Vänern och i Apel Bapel. Den går allra bäst kring 5m2-segel men tar nog faktiskt något hellre 5,7m än 4,0m med min kroppshydda.
Min upplevelse är att den ibland kan upplevas något för bred (59 cm) när man går in i bottomturnen. Det beror säkert på mig själv men tvekar man lite så blir det en vinglig färd upp till cutbacken. Å andra sidan har man igen bredden vid cutbacken då den gärna flyter med till skillnad mot den gamla tidens klassiska shapes på ca 56 cm i denna storleksklass.
Den kan även kännas något studsig när det blåser 4,0 och havet är grottigt men det är väl egentligen ingen överraskning med bredden i åtanke. Brädan planar i övrigt tidigt och har ingen slags släpande känsla innan det är fullt tryck i prylarna vilket vissa brädor med mer tailkick kan ha.
Skulle valet stå mellan en Pure Acid 86 eller en Kombat i ungefär samma storlek anser jag att man får fundera vart man surfar mest?
Log in to reply.