Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Nya Formula brädor för i år
Taggad: racing
-
Nya Formula brädor för i år
Publicerad av imported_mickeo på 13 november, 2007 vid 10:37Så är det faststält vilka brädor som vi ska köra på (mot) (med) under dom närmaste 2 åren och ganska intresant att se vikt och mått här är några funderingar.
Vilken är lättast/tyngst Smalast/Bredast minst volym/störst.
Lättast MikesLab 7,8kg Volym160 V/Kg 0,0487
Exocete 8,0 Volym 155 V/kg 0,0516
Starboard 8,7 eller 8,9 beroende på vad man väljer.Volym160/159 V/kg 0,0556/0,0547
F2 9,2kg Volym151 V/Kg 0,0609
Gaastra 9,35kg Volym158 V/Kg 0,0591
Lorch 9,7kg Volym 170 V/Kg 0,0570
Alla har samma bredd på någon mm dock så är Exocetten lite smalare 15mm än övriga hela listan fins här.http://www.windsurf.se/forum/viewtopic.php?p=4757#4757
MickeÖ SWE-707Återfalls brädseglare svarade 17 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Tur att man har bestämt sig för en Exocet nästa säsong då;)
-
Ja om man är ute efter en lätt och (smal) bräda skulle vara en bra bräda:wink:
Om det är lättast och bred bräda är det väl ML man ska ha???
Och ska man vara säker på att det är en bra och snabb bräda så ska man väl ha en
*bräda eller en F-två:smile:
Tänk hemska tanke köpt ny bräda och bli från körd i 2 säsonger:grin:
ha det gött.
Fan va det torr surfas nu!
Mvh
MickeÖ -
Vem vill surfa på en riktig blyklump! :laugh:
Det verkar ju vara Mikes Lab och Exocet som har tagit fram lätta brädor för 08/09. Kanske börjar röras om i Formulagrytan.
Exoceten verkar ju ha en bredare tail jämfört med starboarden.Mikes Lab
Längd: 231cm
Bredd: 100.3cm
Bredd (ofo): ?
Volym: 160l
Vikt: 7.8 kgExocet WF100
Längd: 228cm
Bredd: 98.9cm
Bredd (ofo): 83cm
Volym: 155l
Vikt: 8.0 kgStarboard F162
Längd: 226.3cm
Bredd: 100.3cm
Bredd (ofo): 81.8cm
Volym: 160l
Vikt: 8.9 kgF2
Längd: 227.5cm
Bredd: 100.4cm
Bredd (ofo): ?
Volym: 151l
Vikt: 9.2 kgGaastra
Längd: 225.3cm
Bredd: 100.3cm
Bredd (ofo): ?
Volym: 158l
Vikt: 9.35 kgLorch
Längd: 229cm
Bredd: 100cm
Bredd (ofo): ?
Volym: 170l
Vikt: 9.7 kgenligt:
http://www.sailing.org/tools/documents/ISAF_Complete_List_Formula-%5B985%5D.pdf -
Oregistrerad
Gäst14 november, 2007 vid 21:37Bredere tail,,Exocet´s FW, er det udelt bra med widetail?
Om en ser på SB APOLLO(uten sammenligning forøvrig)ble det et lite problem med og få fatt i finne som løftet nok.(bra med 75cm,men ikke ikke bra med 75CD)
Nå er jo Exoen litt mindere enn Apolloen men bredere enn SB 161 og 162.
Hvordan finne kan være bra i letteste vinder?Trenger lettere brett kansje litt mindere power fra finna .
Vekt kombinert med scoop, rokkerlinje og cutouts ala ML=mindere finne?Noen som har noen teorier el rundt dette?
uansett er det bra og se flere aktører som klemmer til på FW brettene for
og være med på dansen. Får SB stryk i 08?Surfhilsen
Anders
NOR-12
http://www.N12Racing.no -
”det et lite problem med og få fatt i finne som løftet nok.”
Det måste väl vara beroende på seglarens vikt? För normalstora seglare bör det inte vara något problem. Eller?”Får SB stryk i 08?”
Nej! 🙂/Jona
-
@SWE876 429433 wrote:
”det et lite problem med og få fatt i finne som løftet nok.”
Det måste väl vara beroende på seglarens vikt? För normalstora seglare bör det inte vara något problem. Eller?”Får SB stryk i 08?”
Nej! 🙂/Jona
Jona, men om så blir fallet, mot all förmodan, så finns ju alltid Kona One – klassen att fylla upp din agenda med – om man inte vill skylla på materialet förstås 😉
För att citera Oåxen: ”Kona Klassen är det bästa som hänt Formula”
Många påstår ju att Formulan är det bästa som hänt Vindsurfingen, så då måste det vara bra…..
Har fortfande kvar min SB 160, så allt är ju möjligt….
Mvh/Rikard
-
@SWE 514 429472 wrote:
Jona, men om så blir fallet, mot all förmodan, så finns ju alltid Kona One – klassen att fylla upp din agenda med – om man inte vill skylla på materialet förstås 😉
För att citera Oåxen: ”Kona Klassen är det bästa som hänt Formula”
Många påstår ju att Formulan är det bästa som hänt Vindsurfingen, så då måste det vara bra…..
Har fortfande kvar min SB 160, så allt är ju möjligt….
Mvh/Rikard
Eeeh, mitt inlägg menade snarare att just jag, som är en flugviktare i Formulasamanhang inte har problem att hitta fenor med tillräckligt lyft i. Det är väl ett argument i sig att fortsätta segla Formula?
Sådär, starta nu en ny tråd om Konaklassens fördelar istället för att diskutera Kona i en tråd om Nya Formulabrädor… 😉
/Jona -
Oregistrerad
Gäst20 november, 2007 vid 14:30Hi Jona.
Du har et godt poeng i vekt(på seileren) er en faktor som gjelder ang lift/fenor.
Greit og ikke blande in forskjellige brettklasser i denne stringen.
Formula er bra, kjølbrett er bra,og jeg tror ikke det finnes noen ”alfa svar”på hva som er best og seile,heller det at de i dag som seiler brett er positive til alle brettklasser uavhengig av hva en selv seiler av brett. Det er så stusslig når noen skal rakke ned eller ”disse” brettklassene med div dårlig argumentasjon. Det finnes vel snart 10 forskjellige kjølklasser og fint er jo det,da det med en slik bredde og innhold i ambisjoner for valg av disse,feks-
RS-X – for de som virkelig har mål om seriøs regattaseiling med OS i sikte,og som trener mye.BIC Techno 293OD – for junorer som vil lære seg og seile og bli gode samt seile regatta,for en billig penge,osv,osv,osv.
Kona – for retro og rekruttering av juniorer og voksene, allt er bra og resulterer i flere seilere på vannet, så får de lærde bjeffe videre om hva som er best. voff-voff.Surfhilsen
Anders
http://www.N12Racing.no
Det er fint -
@Oregistrerad 429699 wrote:
Hi Jona.
Du har et godt poeng i vekt(på seileren) er en faktor som gjelder ang lift/fenor.
Greit og ikke blande in forskjellige brettklasser i denne stringen.
Formula er bra, kjølbrett er bra,og jeg tror ikke det finnes noen ”alfa svar”på hva som er best og seile,heller det at de i dag som seiler brett er positive til alle brettklasser uavhengig av hva en selv seiler av brett. Det er så stusslig når noen skal rakke ned eller ”disse” brettklassene med div dårlig argumentasjon. Det finnes vel snart 10 forskjellige kjølklasser og fint er jo det,da det med en slik bredde og innhold i ambisjoner for valg av disse,feks-
RS-X – for de som virkelig har mål om seriøs regattaseiling med OS i sikte,og som trener mye.BIC Techno 293OD – for junorer som vil lære seg og seile og bli gode samt seile regatta,for en billig penge,osv,osv,osv.
Kona – for retro og rekruttering av juniorer og voksene, allt er bra og resulterer i flere seilere på vannet, så får de lærde bjeffe videre om hva som er best. voff-voff.Surfhilsen
Anders
http://www.N12Racing.no
Det er fintAnders!
Här kommer ett förtydligande angående mitt formodligen diffusa citat till Jona. På ditt utlägg så verkar det som du har tolkat det som ett hot ?
1) Påståendet: Kona One är det bästa som hänt Formula (klassen). Mitt (och jag antar Oåxens) syfte var att Kona One kommer gynna även fler klasser (dvs höja deltagarantalet = fler brettseglare på vattnet ;)) Dessa andra klasser är Raceboard, RSX, men jag tivlar dock på Bic 293 OD kommer gynnas – kanske t o m hämmas.
2) Varför då?
Kona One är den enda brettklass idag som har potential till att bli världens störst segelklass. Hoppar över den argumentationen nu ;). Varför skulle den inte kunna bli större än Laser och Optimist ? Du får tycka att jag är tokig – Voff voff;) -men det i alla fall en vision.3) Och om det nu blir en otroligt stor klass, deltagarmässigt då? Så kommer argumentation från två personer, som du säkert tycker är mer trovärdig än jag är :wink:, nämligen: Svein Rasmusen och avlivdne Per Andersson (en sannerligen sympatisk kille, som jag fick äran att träffa under första Kona ”VM”:et i Thailand för 2 år sedan). De tyckte Kona OD verkade bra för att främja sporten, och trodde att 2 av 10 Kona seglare kommer att gå över och segla Formula klassen (en del går naturligtvis åt ”andra hållet” också, eller deltar i fler klasser). Jag instämmer med dem. Sen att Svein (Starboard) nobbade erbjudandet från Tor Bakke att gå ihop med Exocet och producera Kona OD, som en ”modifierat Whiteboard” är en annan historia. (Vad kan inte Prestige ruinera – se bara på Americas cup nu! ;))
4)Att försöka locka över Jona till Kona One, var mest en plojgrej, då han försökt få mig att raca Formula tidigare (Jag är dock fortfarande en freeridande Formula åkare på SB 160, Drake 70 finne årsm 2006, på rek av Jona. Sålde dock mitt NP RS 6 10,7 och kör nu med en mindre ”lättare” rigg)
5) Så summa summarum: Jag vill förtydliga att jag INTE rakke ner på Formula, utan tvärtom; det är den klassen som stimulerar personer som vill ha mest hightech och performance inom Brett kappsegling (liknade F18 inom båt kappsegling). Det förstår jag 🙂
Mitt inlägg på denna tråd är kanske är irrelevant (långsökt), men det får tiden utvisa om det finns någon poäng: Dvs fler av dessa nya Formula brett på vattnet – tack vare Kona ONE 🙂 .6) Slut-voffat på denna tråd – Promise!
/Rikard
P.s Grattis till NM och Master Worlds-titlarna i år D.s
-
@SWE 514 429815 wrote:
Anders!
Här kommer ett förtydligande angående mitt formodligen diffusa citat till Jona. På ditt utlägg så verkar det som du har tolkat det som ett hot ?
1) Påståendet: Kona One är det bästa som hänt Formula (klassen). Mitt (och jag antar Oåxens) syfte var att Kona One kommer gynna även fler klasser (dvs höja deltagarantalet = fler brettseglare på vattnet ;)) Dessa andra klasser är Raceboard, RSX, men jag tivlar dock på Bic 293 OD kommer gynnas – kanske t o m hämmas.
2) Varför då?
Kona One är den enda brettklass idag som har potential till att bli världens störst segelklass. Hoppar över den argumentationen nu ;). Varför skulle den inte kunna bli större än Laser och Optimist ? Du får tycka att jag är tokig – Voff voff;) -men det i alla fall en vision.3) Och om det nu blir en otroligt stor klass, deltagarmässigt då? Så kommer argumentation från två personer, som du säkert tycker är mer trovärdig än jag är :wink:, nämligen: Svein Rasmusen och avlivdne Per Andersson (en sannerligen sympatisk kille, som jag fick äran att träffa under första Kona ”VM”:et i Thailand för 2 år sedan). De tyckte Kona OD verkade bra för att främja sporten, och trodde att 2 av 10 Kona seglare kommer att gå över och segla Formula klassen (en del går naturligtvis åt ”andra hållet” också, eller deltar i fler klasser). Jag instämmer med dem. Sen att Svein (Starboard) nobbade erbjudandet från Tor Bakke att gå ihop med Exocet och producera Kona OD, som en ”modifierat Whiteboard” är en annan historia. (Vad kan inte Prestige ruinera – se bara på Americas cup nu! ;))
4)Att försöka locka över Jona till Kona One, var mest en plojgrej, då han försökt få mig att raca Formula tidigare (Jag är dock fortfarande en freeridande Formula åkare på SB 160, Drake 70 finne årsm 2006, på rek av Jona. Sålde dock mitt NP RS 6 10,7 och kör nu med en mindre ”lättare” rigg)
5) Så summa summarum: Jag vill förtydliga att jag INTE rakke ner på Formula, utan tvärtom; det är den klassen som stimulerar personer som vill ha mest hightech och performance inom Brett kappsegling (liknade F18 inom båt kappsegling). Det förstår jag 🙂
Mitt inlägg på denna tråd är kanske är irrelevant (långsökt), men det får tiden utvisa om det finns någon poäng: Dvs fler av dessa nya Formula brett på vattnet – tack vare Kona ONE 🙂 .6) Slut-voffat på denna tråd – Promise!
/Rikard
P.s Grattis till NM och Master Worlds-titlarna i år D.s
Det där gillar vi Rikard. Du verkar ha en mycket vidare syn på Vindsurfing än ”pastorn” verkar ha. Tror också att KONA OD kan ha en lite positiv inverkan på Formulaklassen.
Men jag tror dock att dne effekten ka komma att dröja ett tag.
Jag personligen skulle tycka att det vore jäkligt skoj att samla alla klasser vi har i Sverige idag till en enda stor gemensam tävling.
Speed/Slalom, Freestyle/Wave, Formula och Kona. Skulle kunna hjälpa att öppna upp ögona hos oss alla för de andra klasserna.
Man är rätt inne på sin egen klass. Samtidigt skulle det kunna bli ett bra och stort event som kan dra en del övrig uppmärksamhet till sig.//Mattias SWE 73 fd SWE496
-
@SWE 496 429889 wrote:
Det där gillar vi Rikard. Du verkar ha en mycket vidare syn på Vindsurfing än ”pastorn” verkar ha. Tror också att KONA OD kan ha en lite positiv inverkan på Formulaklassen.
Men jag tror dock att dne effekten ka komma att dröja ett tag.
Jag personligen skulle tycka att det vore jäkligt skoj att samla alla klasser vi har i Sverige idag till en enda stor gemensam tävling.
Speed/Slalom, Freestyle/Wave, Formula och Kona. Skulle kunna hjälpa att öppna upp ögona hos oss alla för de andra klasserna.
Man är rätt inne på sin egen klass. Samtidigt skulle det kunna bli ett bra och stort event som kan dra en del övrig uppmärksamhet till sig.//Mattias SWE 73 fd SWE496
Klart detta är möjligt att samla alla klasser på ett trevligt sätt!
mvh
Joachim Larsson (Inofficiellt Pastorn)
http://www.konanordic.com -
Återfalls brädseglare
Gäst21 november, 2007 vid 20:10@SWE 496 429889 wrote:
Jag personligen skulle tycka att det vore jäkligt skoj att samla alla klasser vi har i Sverige idag till en enda stor gemensam tävling.
Speed/Slalom, Freestyle/Wave, Formula och Kona. Skulle kunna hjälpa att öppna upp ögona hos oss alla för de andra klasserna.
Man är rätt inne på sin egen klass. Samtidigt skulle det kunna bli ett bra och stort event som kan dra en del övrig uppmärksamhet till sig.//Mattias SWE 73 fd SWE496
Det är där låter kanon, är på till 100%….
Logga in för att svara.